Mijn Asus P4C800dl met BIOS1015 doet er bij het opstarten zo'n 10 seconden over om de 1024mb NVRAM te checken. Is dit ook uit te zetten om het opstarten te versnellen? Kan het in de manual niet vinden. Quick boot staat op enabled.
Zonder gein, ik vind sowieso dat het maar lang duurt bij de p4c800del. om door de post te komen.
Vroeger bij de TX97 pentium 1 was het flits, aan, post, klaar in nog geen 5 sec. Het opstarten van windows gaat sneller dan de post bij mij en da's toch wel triest
Vroeger bij de TX97 pentium 1 was het flits, aan, post, klaar in nog geen 5 sec. Het opstarten van windows gaat sneller dan de post bij mij en da's toch wel triest
Verwijderd
Alleen NVRAM checken, of bedoel je de gehele POST en Bios'en initialisatie proces?
Vóór en ná wat bedoel je precies in het bootproces?
Vóór en ná wat bedoel je precies in het bootproces?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 12:22 ]
Het viel mij ook op dat het checken van de NVRAM erg lang duurt met bios 1015.
Ik ben weer terug gegaan naar bios 1014. Deze is sneller met opstarten (bij mij).
Een andere reden was dat mijn systeem vast loopt bij het opstarten van Hibernate. Wat wel goed werkt met bios 1014.
Ik ben weer terug gegaan naar bios 1014. Deze is sneller met opstarten (bij mij).
Een andere reden was dat mijn systeem vast loopt bij het opstarten van Hibernate. Wat wel goed werkt met bios 1014.
Klopt, bij mij was Bios1014 ook sneller. Nadat ik het boot-logo had uitgezet, kwam ik erachter dat de NVRAM-check zo lang duurt. De rest van het proces is normaal.
ik heb hiervoor een aantal p4 en een aantal amd systemen gehad en zelfs de nForce boot niet zo snel als deze p4c. Ik heb hier 2*512 pc3200 met std. timings draaien op de p4c met bios 1014
Koude start tot windows-inlog duurt niet langer als 15 seconden
[ Voor 18% gewijzigd door KiNgSiZZe op 23-02-2004 17:38 ]
As finishing touch god created the Dutch
En heb jij nog aparte apparatuur aangesloten? Ik heb namelijk 8 USB-apparaten, een S-ata harddisk en 2 optical drives aangesloten....
Zou dus toch aan BIOS1015 kunnen liggen?KiNgSiZZe schreef op 23 februari 2004 @ 17:37:
ik heb hiervoor een aantal p4 en een aantal amd systemen gehad en zelfs de nForce boot niet zo snel als deze p4c. Ik heb hier 2*512 pc3200 met std. timings draaien op de p4c met bios 1014
niets is zeker maar het lijkt er wel aardig op. Even ter info:
heb 2 muizen, 1 webcam, pendrive en soms een printer en 200gb disk op me usb hangen en verder 1 s-ata schijf en 2 p-ata schijven. Of de ide apparaten er wel of niet aangesloten zijn maakt bij mij niet uit.
Als ik strx thuis ben zal ik 1015 eens proberen. Laatste versie is niet automagisch de betere, dit geld zeker voor bios.
heb 2 muizen, 1 webcam, pendrive en soms een printer en 200gb disk op me usb hangen en verder 1 s-ata schijf en 2 p-ata schijven. Of de ide apparaten er wel of niet aangesloten zijn maakt bij mij niet uit.
Als ik strx thuis ben zal ik 1015 eens proberen. Laatste versie is niet automagisch de betere, dit geld zeker voor bios.
As finishing touch god created the Dutch
Ben terug naar Bios1014 en het opstarten van Bios gaat nu bijna 7 seconden sneller: 23 seconden van aan tot WinXP startup.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 11:03 ]
Ik dacht ook dat het een brakke setting was en heb na het flashen de bios ge-cleared met de jumper (clr Cmos). en in de setup, load default settings gedaan. Maar dan nog blijft bios 1015 traag starten.
Het zal dan ook wel een combinatie zijn met welke devices je aan het mobo hebt hangen (sata/ide/usb)
Ik heb zelf 2x hdu aan (intel) sata (geen raid) en 2x (DVD, DVD+/-RW) +1x hdu aan P-ata.
Aan Usb geen bootable devices (alleen webcam, printer en 7 in 1 card reader).
--edit--
Gebruik sb audigy 2 ZS (geen onb snd). Com poorten + lpt staan aan.
En natuurlijk gebruik ik de onboard NIC.
De promise is ook uitgeschakeld.
Het zal dan ook wel een combinatie zijn met welke devices je aan het mobo hebt hangen (sata/ide/usb)
Ik heb zelf 2x hdu aan (intel) sata (geen raid) en 2x (DVD, DVD+/-RW) +1x hdu aan P-ata.
Aan Usb geen bootable devices (alleen webcam, printer en 7 in 1 card reader).
--edit--
Gebruik sb audigy 2 ZS (geen onb snd). Com poorten + lpt staan aan.
En natuurlijk gebruik ik de onboard NIC.
De promise is ook uitgeschakeld.
[ Voor 21% gewijzigd door Rcire op 24-02-2004 11:37 ]
2x sata in gebruik (Raptop & Seagate) en 2x pata in gebruik (DVD-rom & DVD-RW) de prommise is uitgeschakeld com en ltp ook en maar gebruik van een Audigy2 ipv de onboard meuk wel gebruik ik de 3C940 nic
edit:
en een usb muis, ps/2 tb
edit:
en een usb muis, ps/2 tb
[ Voor 10% gewijzigd door Lief Adje op 24-02-2004 11:34 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Versie 1016 is uit (4-3-2004). Misschien dat dit je probleem verhelpt...
Dit zijn de wijzigingen:
1. Fix Prescott Locked CPU cant run to highest frequency.
2. Updata Intel RAID BIOS v3.54.
3. Support new CPUs. Please refer to our website at: h**p://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
4. Fix the issue that Logitech QuickCam under Win98
h**p://www.asus.it/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=20&m_id=1&f_name=P4c81016.zip~zaqwedc
Dit zijn de wijzigingen:
3. Support new CPUs. Please refer to our website at: h**p://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
h**p://www.asus.it/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=20&m_id=1&f_name=P4c81016.zip~zaqwedc
[ Voor 3% gewijzigd door TheDutchJewel op 06-03-2004 10:36 ]
tDJ
Jullie kunnen ook Ide-detect op het laagste aantal seconden zetten, heb ik ook gedaan, ik zie mijn boot-up scherm geeneens meer., maar alleen het windows laadscherm met opstarten.
Ide detect funktie staat ergens in de Ide-menu's.
Bij mij start hij iig razendsnel op.
Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)
Tks TDJ, maar ook de 1016 versie doet er bij mij weer 8 seconden langer over dan de 1014 versie.TheDutchJewel schreef op 06 maart 2004 @ 10:36:
Versie 1016 is uit (4-3-2004). Misschien dat dit je probleem verhelpt...
Dit zijn de wijzigingen:
IDE detect op 5 gezet. Ook geen soelaas. De NVRAM check doet er bijna 20 seconden over om 1024mb te checken. Daarna vliegt alles er doorheen. Binnen 2 seconden gaat WinXP opstarten. Ik hou me aanbevolen.Halo_Master schreef op 06 maart 2004 @ 11:29:
Jullie kunnen ook Ide-detect op het laagste aantal seconden zetten, heb ik ook gedaan, ik zie mijn boot-up scherm geeneens meer., maar alleen het windows laadscherm met opstarten.
Verwijderd
ik merk er ook niets van die vertraging, ik heb vanavond mijn BIOS geupdate van versie 1006 naar 1016 en het gaat nog steeds even snel.. geen enkel probleem dus
Asus raadt aan om IDE Detect Timeout op 0 te zetten, tenzij je nog hele ouwe schijven of cdroms gebruikt.
Bij een koude start duurt 't overigens altijd wel iets langer om de NVRAM te checken dan bij een gewone reboot.
Bij mij vliegt ze erdoorheen sinds ik IDE Detect op 0 gezet heb. Dat zal geen problemen opleveren met IDE apparatuur van 2001 en later, wat de meesten toch wel zullen hebben als ze een P4C800 hebben
Bij een koude start duurt 't overigens altijd wel iets langer om de NVRAM te checken dan bij een gewone reboot.
Bij mij vliegt ze erdoorheen sinds ik IDE Detect op 0 gezet heb. Dat zal geen problemen opleveren met IDE apparatuur van 2001 en later, wat de meesten toch wel zullen hebben als ze een P4C800 hebben
Om hier even op terug te komen..
Zelf had ik precies hetzelfde probleem. Ik ging even zoeken met google en kwam twee dingen tegen.
Het resetten van de CSMOS met jumper (zoals al gezegd), maar de andere oplossing was dat het aan een apparaat kan liggen wat er aan hangt. Daar stond dat het aan een USB-hub lag.
Dit is precies wat ik ook had, de USB-hub. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn wat er aan hangt.
Probeer ze een voor een erin te doen en kijk wanneer hij lang over de NVRAM check doet.
Moet zelf maar op zoek naar een USB hub die dat probleem niet heeft.. (maar hoe weet je dat?...)
Zelf had ik precies hetzelfde probleem. Ik ging even zoeken met google en kwam twee dingen tegen.
Het resetten van de CSMOS met jumper (zoals al gezegd), maar de andere oplossing was dat het aan een apparaat kan liggen wat er aan hangt. Daar stond dat het aan een USB-hub lag.
Dit is precies wat ik ook had, de USB-hub. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn wat er aan hangt.
Probeer ze een voor een erin te doen en kijk wanneer hij lang over de NVRAM check doet.
Moet zelf maar op zoek naar een USB hub die dat probleem niet heeft.. (maar hoe weet je dat?...)
Lekker op tijd gereageerd Emos...
[ Voor 27% gewijzigd door Emos op 09-04-2005 02:22 ]
Emos
Pagina: 1