AMD Opteron vs MP

Pagina: 1
Acties:

• Zippy2000
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 15:39
Kan iemand mij uitleggen waarom de Opteron 1,6 Ghz ongeveer even snel rendered als de MP 2800+? Op GamePC zijn 2 testen gedaan, met 3ds en Maya (zie http://www.gamepc.com/lab....asp?id=opteron246&page=5).

Ik ben namelijk van plan een dual processor systeem te nemen (voornamelijk te gebruiken voor renderings), en ben nu zeer aan het twijfelen tussen een Opteron en MP systeem. Als iemand nog meer voor en nadelen weet hoor ik dat graag.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kan iemand mij uitleggen waarom de Opteron 1,6 Ghz ongeveer even snel rendered als de MP 2800+?
Waarom eigenlijk? Het zit 'em gewoon in de CPU architectuur, de Opteron heeft gewoon een geïntegreerde geheugencontroller. We kunnen ook echt niet uitleggen wáárom een Ferrari sneller is dan een Lada .. De Ferrari heeft gewoon een dikkere motor in zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 23-02-2004 11:55 ]

• Zippy2000
Als ik een keus zou moeten maken is de Opteron dus zeker de beste (op de hoge prijs na dan). Als uiteindelijk 64bit goed ondersteund hoeveel sneller kan ik dan (ongeveer) verwachten dat de processors zullen rekenen ten opzichte van 32bit? Valt hier eigenlijk wel over te speculeren?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Sim-pel:

Athlon MP systeem = dood

Er komt niets snellers meer dan de Athlon MP 2800+

De opteron is een heel ander verhaal. Als een dual 242 (1,6 GHz) al net zo snel is als een paartje MP 2800+, wat denk je dan dat een 2,2 GHz 248 gaat doen ? En aangezien de 2,4 GHz Athlon FX-53 ook al is gespot zal de Opteron 250 er ook nog wel aankomen.

Kortom: Dual Opteron geeft je de mogelijkheid tot opwaarderen. Athlon MP niet. Vergeet het Athlon MP platform dus...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Naar alle waarschijnlijkheid komt AMD niet meer met een (compatibele) opvolger voor de Athlon MP 2800+, terwijl de Opteron net nieuw is en nog veel nieuwe snellere modellen zal meemaken -> ooit wil je toch weer een sneller systeem -> als ik nu zou moeten kiezen, zou ik voor een opteron gaan, puur vanwege de upgradeability van 0,0 bij de MP 2800+

• Zippy2000
Over de die upgradabillity, ik ben van plan een Tyan Tiger K8W aan te schaffen, maar is het mogelijk om daar bv de toekomstige Opteron 250 op te zetten, is het moederbord wel compatible? Dit omdat mijn oude moederbord (een of andere ASUS, geen flauw idee welke) maximaal een Athlon 1700 aankan en niet meer.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:59

Remy

I usually get 100% accuracy

Ja, ook met de komst van socket 939 zal socket 940 (Opteron / Athlon FX) gewoon blijven bestaan. Dus ook de 250, 252 en 254 en andere toekomstige Opterons zullen daar op kunnen draaien. Eventueel zijn er later nieuwe mobo's nodig om de nieuwe HyperTransport 2.0 te ondersteunen, maar dat gaat nog wel even duren :)

[ Voor 40% gewijzigd door Remy op 23-02-2004 12:37 ]

LinkedIn
Instagram

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Athlon MP is gewoon een verouderd platform met verouderde moederborden (geen FireWire, USB 2.0 en Serial ATA onboard, bijna geen borden met gigabit ethernet, lage geheugebandbreedte). De Opteron is daarentegen een zeer modern platform dat in zijn huidige Socket 940 vorm nog wel even mee zal draaien.

Ik ben vorige maand geswitched van dual Athlon XP 2400+ (2,0GHz) naar een dual Opteron 240 (1,4GHz) met PC2100 geheugen (dus niet eens PC2700 of PC2100) en kan je verzekeren dat die dual Opteron soepeler aanvoelt. In 3D rendering zal de dual Athlon XP 2400+ waarschijnlijk iets sneller zijn, maar aangezien ik me niet met renderen bezighoud merk ik niets van dat snelheidsverschil.

Een dual Opteron 244 (1,6GHz) zal soepeler aanvoelen én sneller zijn in rendering.

Eén van de voordelen van een dual Opteron ten opzichte van een dual Xeon is trouwens dat je veel makkelijker een stil systeem kunt krijgen. Met het juiste moederbord stop je twee Zalman CNPS-7000 koelers op je proc (passen niet op de Tiger K8W bdw). Doe vergelijkbare maatregelen bij de koeling van de videokaart en de voeding en je hebt met een paar kleine ingrepen een zeer stil systeem.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Als ik jouw was zou ik gaan voor een MSI ( http://www.msi.com.tw/pro...ro_svr_detail.php?UID=484 ) of ( http://www.msi.com.tw/pro...ro_svr_detail.php?UID=441 ). Ik heb die boarden ergens in een review gezien waar ze er heel goed uitkomen kweet alleen niet meer welke reviewsite het was... ff zoeken ;)

• Zippy2000
Die MSI is toch al gauw 40 euro goedkoper... Ben benieuwd naar die review, daar zal ie vast wel tegenover de Tiger gezet worden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Pagina: 1