[Asus A7V8X-X probleem]

Pagina: 1
Acties:

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 18:17
Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar een Asus A78X-X moederbord in mn PC zitten, met daarop een AMD xp 2200+, en 512 mb 333mhz geheugen (1 bank).
De laatste tijd heb ik problemen met dat de pc de ene keer wel, en de andere keer niet opstart. Meestal als ik m een poos niet heb gebruikt, en ik zet m aan, doet ie helemaal niets (pc gaat aan, maar er gaat geen hardeschijf lampje branden, beeldscherm gaat niet aan, geen piepje :o), als je dan op de Reset knop drukt, boot ie wel gewoon. Zo ook vanmorgen, dus ik druk op de Reset knop, en meteen zit ik in de bios. ik kreeg daar een melding "Your system hung because of a invalid CPU setting" met nog een boel gezeur dat ik dat terug moest zetten. Tis dikke onzin, ik heb niets overgeklokt oid. Wel heb ik t idee dat mn voeding (een Target ,merk waar ik absoluut geen fan van ben, aangezien ik alles wat ik van target had na een half jaar heb moeten vervangen) niet echt helemaal meer goed is. de ventilator maakt een soms een enorme rotherrie.
Wat zou het kunnen zijn?

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 13:22
Ik heb hetzelfde probleem en heb dat ook erg vaak. Met een koude start boot hij nooit. Je zet hem aan en hij loopt maar pas als je hem reset hoor je die piep en gaan de schijven opspinnen. Het is naar mijn idee niet echt schadelijk maar het zou wel fijn zijn als dit verholpen kon worden. Specs:

A7V8X-X (duh)
AMD Athlon 2600+ Thrb (B geloof ik)
512 MB noname PC2700
Radeon 9500
Maxtor 80 gig 8 mb cache + 20 mb Quantom Fireball plus
SB Live Digital

Ding hangt wel aan een niet geaard stopcontact, misschien da dit er mogelijk iets mee te maken heeft maar ik weet het niet.

Verwijderd

heb dit ook eens meegemaakt, bij mij lag het aan de voeding die te zwak was (Aopen 300 Watt) moederbord: AOpen AK77-8XN

Maar ik heb in de pc van m'n oudjes ook een A7V8X-X moederbord gezet die precies hetzelfde gaf zo nu en dan als je opstartte -> jump in bios, en een warning dat de cpu *dit en dat*..... Heb het plankje binnengedaan, en na 3 weken een nieuw gekregen. Het probleem was verholpen !!!!

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 17:35 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Even resumé: enige wat je (jullie eigenlijk) geprobeerd hebt is op de reset knop drukken :? Eigenlijk verwacht ik wel wat meer dan dat eer iemand een topic begint of kicked 8)7 Check deze eens en probeer eerst zelf wat dingen (op een knopje drukken kunnen we allemaal :+ ) Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit is een heel bekend probleem met A7V8X mobo's.
Ik heb zelf de A7V8X (dus niet de -X versie) en heb hetzelfde 'probleem' alleen als ik overklok.

Heb een paar keer gelezen/gehoord dat het vooral voorkomt als je VCore niet op 'Auto' staat. (Check dat even).
Het moederbord kan de CPU dan niet genoeg voltage leveren bij het opstarten en start het systeem niet door.

Ik heb me er gewoon bij neergelegd, omdat ik nu precies weet wanneer het voorkomt en hoe ik het op moet lossen:
• PC uit
• PC weer aan
• BIOS komt automatisch in beeld --> gewoon F10 save and exit en hij boot gewoon...
(met de settings waarmee hij eerst bleef hangen) :)

Hier is dus geen fix voor; je zult ermee moeten leren leven (of niet overklokken, maar dat is voor mij geen optie) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 21-04-2004 18:47 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

Zonder wat meer info kunnen we je niet helpen.
Wat zijn je Voltages onder stressen? (idle zullen ze wel ok zijn, maar tijdens een stress programma vaak niet)
Spanning op core of geheugen geprobeerd te verhogen?
Al geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten?
memtest al geprobeerd?

Het kan van alles en nog wat zijn: In mijn geval start mijn mobo (A7n8X-X) niet op met bepaalde merken geheugen.
Suc7

AdB

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

IK had dit ook en een 400 watt voeding veranderde dit en ja ik zocht wel verder dan alleen op het "knopje" drukken ;)
FSB en MP bij mijn toen nog 2400+ startte hij wel gewoon op, maar zodra ik iets overklokte was daar het gedonder.( 300 watt)

Met de 400 watt geen problemen meer en zelf nu op de settings van 11X190 start hij zonder meer op en af.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Pagina: 1