[ODBC] Installatie driver mbv alleen de dll?

Pagina: 1
Acties:

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:17
Ik was niet 100% zeker of ik dit in dit topic moest plaatsen, maar doe het toch maar, want ik denk niet dat ik in SA de juiste informatie kan krijgen en dat er hier toch mensen rondwandelen die wel kaas hebben gegeten van ODBC drivers.

Ik zit hier met het onderstaande dillema;

Binnen ons bedrijf wordt een ERP pakket gebruikt met een eigen 'rapportage server'. Omdat deze rapporten moeilijk zijn aan te passen heb ik aangegeven dat met Crystal Reports ook heel makkelijk rapporten zijn aan te maken en langzaam aan zijn we dit pakket meer gaan gebruiken binnen ons bedrijf.
Het is op dit moment zelfs zo dat er wekelijks rapportage vanuit CR wordt gedraaid welke veel op de werkvloer wordt gedraaid. Nu willen de mensen op de werkvloer zelf ook graag deze rapportage uit kunnen draaien en daar wringt nou net het probleem.

Om een connectie te krijgen met de database server, welke draait op Informix 7, maak ik gebruik van een ODBC driver welke wordt meegeïnstalleerd met Crystal Reports. Deze driver is van een firma InterSolv. Nou is het voor mij niet de bedoeling om overal CR te installeren, omdat dat niet betaalbaar wordt.

Nou dacht ik dat het wel mogelijk zou zijn om de driver alleen te installeren, maar hier kom ik helaas niet goed uit. Ik heb inmiddels al het volgende gevonden door wat flinke zoektochten (ik weet niet zeker of alles wat ik zeg waar is, maar ik ga er gemakshalve maar even van uit);

De ODBC driver is eigenlijk maar één dll met daaraan een hlp file gekoppeld. Deze dll, is in dit geval het bestand crinf13.dll. In de helpfile van dit bestand staat eigenlijk alleen info over hoe de driver te configureren (Hiervoor is de tool informix
setnet32 nodig, welke al is geïnstalleerd tbv het ERP pakket, dus daar kan het probleem niet zitten) en gaat er dus al vanuit dat de driver in de ODBC administrator als driver te gebruiken is. Ik heb geprobeerd om deze dll met regsvr32 te registreren, maar dat wil niet.

Mijn vraag is nu eigenlijk; Is het mogelijk om een ODBC driver te installeren met behulp van alleen de dll?

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Volgens mij kun je wel zo de DLL registreren, maar voor configuratie mogelijkheden moet je toch echt heel ODBC installeren dacht ik.

Waarom zou je alleen de DLL willen registreren? Is een ODBC installatie een probleem?

• Masch
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 10:19:
Volgens mij kun je wel zo de DLL registreren, maar voor configuratie mogelijkheden moet je toch echt heel ODBC installeren dacht ik.

Waarom zou je alleen de DLL willen registreren? Is een ODBC installatie een probleem?
Probleem is dat de driver meegeïnstalleerd wordt tijdens de installatie van Crystal Reports. Ik heb geen installatie prog oid van de dll alleen. Bij informix setnet zelf wordt ook een ODBC driver meegeïnstalleerd maar die werkt niet juist en kan niet gebruikt worden ism onze rapporten.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Volgens mij is de makkelijste optie om via (bijvoorbeeld) InstallShield een installatie in elkaar te draaien waarbij je de ODBC koppeling ook aanmaakt op de betreffende PC. Als het goed is neemt installshield dan automagisch de bestanden die je nodig hebt voor die ODBC koppeling mee, waardoor je een werkenede koppeling op je doelsysteem hebt.

De ODBC administrator van Windows laat het verder neit toe dat je een driver 'aanwijst'. In het scherm drivers is duidelijk te zien dat je de setup van de betreffende driver moet gebruiken om deze aan de mogelijkheden van je ODBC-ding toe te voegen.

Edit:
Je zou bij mijn 'oplossing' een setup gaan bouwen voor die ODBC koppeling: is die (setup van die) driver nergens online te vinden?

[ Voor 12% gewijzigd door OZ-Gump op 23-02-2004 11:09 ]

My personal website

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Welke versie van CR heb je? Bij onze versie (CR9) zit een mogelijkheid rapporten via een webinterface uit te printen. Zelfs met een redelijke user interface.

Op deze manier kun je heel eenvoudig rapporten verspreiden door de organisatie.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Masch
@OZ-Gump; Ik zal nog eens zoeken op het inet, maar ik denk dat het niet te vinden is. Jouw oplossing over hetzelf opbouwen zal misschien wel kunnen werken, ware het niet dat ik hier helemaal geen ervaring mee heb en dit dus veel tijd zal gaan innemen, omdat ik dan van alles moet gaan uitzoeken. Dat wil ik dus liever even tot het laatste bewaren.

@P_de_B; Wij gebruiken hier nog een hele oude versie namelijk CR6. Naar mijn weten maakt het ook niet uit of je nu de webinterface/ mijn manier gebruikt, want je hebt toch altijd een koppeling met de data nodig?

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Masch schreef op 23 februari 2004 @ 11:43:
@OZ-Gump; Ik zal nog eens zoeken op het inet, maar ik denk dat het niet te vinden is. Jouw oplossing over hetzelf opbouwen zal misschien wel kunnen werken, ware het niet dat ik hier helemaal geen ervaring mee heb en dit dus veel tijd zal gaan innemen, omdat ik dan van alles moet gaan uitzoeken. Dat wil ik dus liever even tot het laatste bewaren.
Roep nog even de naam van de driver, misschien dat anderen anders zoeken (of hem zelfs hebben staan ;)
@P_de_B; Wij gebruiken hier nog een hele oude versie namelijk CR6. Naar mijn weten maakt het ook niet uit of je nu de webinterface/ mijn manier gebruikt, want je hebt toch altijd een koppeling met de data nodig?
Als je de webinterface gebruikt zal waarschijnlijk de webinterface (de server dus) ook zorg dragen voor het ophalen van de data. Je hebt dan geen ODBC koppeling op de client nodig.

My personal website

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
OZ-Gump schreef op 23 februari 2004 @ 11:46:
Als je de webinterface gebruikt zal waarschijnlijk de webinterface (de server dus) ook zorg dragen voor het ophalen van de data. Je hebt dan geen ODBC koppeling op de client nodig.
Precies!

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Masch
OZ-Gump schreef op 23 februari 2004 @ 11:46:
[...]
Roep nog even de naam van de driver, misschien dat anderen anders zoeken (of hem zelfs hebben staan ;)
De driver naam is CR_Informix. De fabrikant hiervan is de firma InterSolv.
Volgens mij zit dat dan alleen in de nieuwere versies van CR? Of het zit in de duurdere versie. Wij draaien hier alleen met de standard versie.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1