Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

geen controle van mijn fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ben er dus aan begonnen, mijn eerste stappen in CM.
ik heb 2 fan's gekocht, één voor aan en één afzuig.
ik heb ze aangesloten op de fan-connecties op mijn moederbord (2 aansluitingen net boven de kaart-gleuven en ook van stroom voorzien. (heb een a7nx8)

2 problemen:
- ze draaien wel, en worden gedetecteerd door Speedfan, maar ik kan nog steeds enkel mijn cpu-fan controleren.

- de UV-fan draait wel, maar of hij krijgt niet genoeg, maar hij geeft niet steeds volle lichtkracht, en als ik de draden in de buurt van ijzer of mijn hand breng verliest hij stroom! (enkel voor het licht). is een standaard stroomaansluiting dan soms te weinig?

en dan ook nog dit: ik heb een hercules 9800 pro videokaart, met een fan die te veel lawaai maakt. maar als ik hem afzet en zelfs al richt ik mijn 2 fan's op mijn kaart wordt hij zowiezo te warm...
is er software of hardwarematig een oplossing? ev. om hem ietwat trager te doen draaien? (er zitten precies al heatsinkjes op, maar die worden gloeiend heet ...)
de fancontrol van deze kaart is ingepluged op de kaart zelf, maar vind echt geen software...

fanx! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 09:26 ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
je zou met een LM317 en een potmeter je GPU-fan kunnen regelen. Een andere goede fan kopen is denk ik een betere optie.

Voor dat UV gedoe > ik denk dat je aansluitingen niet genoeg stroom kunnen leveren. Probeer anders de draad voor de UV lampjes eens los te maken en die apart met de 5/12V te verbinden

Verwijderd

Topicstarter
maar normaal gezien kan je met speedfan toch meer dan 1 fan controleren?
er zijn 2 aansluitingen voorzien? als ik zoek hier, zijn er nog mensen die dit wel doen en softwarematig hun 1 of 2 extra fans kunnen controleren...
trouwens, 1 van de 2 fans is één van de betere papst-fans van zo'n 20 euro... zeggen jullie toch :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 09:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand die nog tips heeft?

software controle hercules 9800 pro fan?
software controle 2 extra fans aangesloten op mobo, speedfan ziet ze maar geen controle?

heb gezocht en gezocht, en de hele faq besnuffeld, maar vind niets terug ! :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 10:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 09:36:
maar normaal gezien kan je met speedfan toch meer dan 1 fan controleren?
er zijn 2 aansluitingen voorzien? als ik zoek hier, zijn er nog mensen die dit wel doen en softwarematig hun 1 of 2 extra fans kunnen controleren...
trouwens, 1 van de 2 fans is één van de betere papst-fans van zo'n 20 euro... zeggen jullie toch :)
idd speedfan kan tot 8 fans controleren geloof ik. hebben alle 2 de fans ook een 3 pins connector ?? zo ja dan is het toch je moederbord dat de 2e fan niet uit kan lezen. ik zou me niet al te druk maken over die fans. maar die vga kaart kun je oplossen met een zalman passive vga blok ( weet ff niet meer hoe die heet zm80c ofziets ) ik zal hier even een linkje voor zoeken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, ze hebben beide 3 pinnetjes.
ik heb er één aangsloten op de pwf_fan1 en eentje op de cha_fan1 connectie (vlak boven de slots) heb ook al enkel de eerste enkel de 2e enz geprobeerd, maar... noppes...

ligt het hieraan? want ik denk niet dat er op mijn A7N8X Deluxe motherboard nog zijn, buiten de processor-cooling connectie (die wel controleerbaar is)

ps, in de bios heb ik de mogelijkheid voor automatische fan-controle uitgeschakeld, want als hij is ingeschakeld heb ik zelfs geen controle meer over processorfan...

hoe komt het tock dat speedfan ze ziet maar niets doet als ik de snelheid aanpas.

Verwijderd

Topicstarter
moet het die exacte heatsink zijn? of is gelijk welke Heatpipe VGA Cooler goed?
en enig idee waar te kopen in de buurt van brussel of online?

ps, en voor die fans, die mooie maakt toch wat lawaai, en als hij iets minder hard zou draaien is dit weg.... dus zou hem echt willen vertragen... (een mooie fan die niet draait heeft ook niet veel nut natuurlijk :)

thanx.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 10:48 ]

Verwijderd

ten eerste: je vraag over speedfan kan ik neit beantwoorden omdat dat fijne progje niet met mijn moederbord werkt, het enige dat ik weet is dat mijn RPM-sensor van mn voeding gewoon door mijn mobo kan worden uitgelezen... heb je niet veel aan =)

ten tweede: je VGA kaart stiller maken lijkt me niet zomaar een kwestie van de fan op een lager voltage laten draaien... als je die stilelr wilt hebben zou je idd naar een zalman passieve koeler kunnen kijken, die staan eerder in de thread al aangegeven.
succes

Verwijderd

Nou, het lijkt me duidelijk, je moederbordhardware ondersteunt gewoon geen fanmonitoring.
Of je kan ze enkel monitoren maar niet via mobohardware sturen.

En de fan van je videokaart kan je wel wat afremmen met een weerstandje in z'n voedingslijntje.
Dat het koellichaam van de videokaart warm wordt ook al heb je er een fan op gericht is normaal, zolang je je vingers er niet aan brandt is er niet zoveel aan de hand.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
tegen ohcyt: dus als jij je koeler aansluit via een molex leest je pc daar gegevens uit? wreed..

tegen exter: mijn A7N8X asus deluxe ondersteunt Q-Fan Technology, dus als mijn pctje automatisch mijn fans kan bedienen kan dit manueel toch ook?
(kan bevoorbeeld wel in bios, maar is wat onhandig telkens in bios te gaan om aan te passen...)

en videokaart: ik brand wel degelijk mijn vingers als ik de fan op videocard afzet... maar daar zal ik een zalman op steken...

fanx.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 21:52
Het lijkt erop dat je nw hier bent, dus lees eerst ff de Faq goed door!

Want je kickt dit topic al een aantal keren zonder enige echte reden, en normaliter "mag" dat pas na 24 uur. Maakt mij persoonlijk niets uit, maar zo zijn de regels eenmaal.

Verder weet ik voor je fan probleem geen directe oplossing, maar voor je videokaart zou ik proberen eventueel een Zalman koeler te kopen, kost wel wat, maar dan heb je een passieve koeloplossing en je hoort m dus helemaal niet :+

..::System Specs::..

Verwijderd

Q-fan Technology ondersteunt alleen de processorfan.
Dat Speedfan die 2 andere fans "ziet" wil nog niet zeggen dat ie ze ook kan sturen.
Weet je zeker dat je het toerental van die 2 in je BIOS kan regelen?
Speedfan kan alleen fans regelen als dat hardwarematig op je mobo wordt ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
true, ik kan ook enkel mijn procfan regelen in de bios... en sorry voor het kicken, maar dit is toch niet kicken zonder reden? was om mezelf duidelijker te maken en te reageren op jullie voorstellen, maar zal in't vervolg een dagje wachten!
(maar jullie reageren zo snel :-)))

alleszinds: probleem opgelost, gisterenavond een 6-channel fan speed controler gaan kopen van Zalman en probleem opgelost. (ik kan nu nog enkel snelheid/voltage van mijn procfan zien in speedfan (hoewel de andere op pwf_fan1 heb aangesloten) maar dat is niet zo heel erg, ik kan mijn fans alleszinds regelen en ik hou jullie op de hoogte van mijn allereerste casemod. iemand nog douchebuizen over? ;)

alleszins bedankt voor de hulp!

you make my day, you make my hole weak !

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ps, er mag een slotje op hoor.
thanx _/-\o_
Pagina: 1