[Laptop] Tobo probleem soms, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Topicstarter
Heb hier een laptop (HP Omnibook XE3) die mij veel frustratie bezorgt. Als ie eenmaal geboot is (en dat duurt helaas ff), dan kan het zomaar zijn dat er bepaalde toetsen niet meer werken. Hij is al bij een reparateur geweest maar die heeft niets raars kunnen vaststellen.

Het probleem:
na booten doen soms de toetsen q,w,e,r, u,i,o,p, arrow up/left/right, right shift het niet. Het zijn altijd dezelfde toetsen die weigeren, nooit eens een andere. Probeer maar eens een fatsoenlijke zin te typen zonder genoemde letters, dat is dus niet te doen :( Heb al een apart password aangemaakt voor de laptop om toch in ieder geval te kunnen inloggen...

Verbanden en vermoedens:
Het lijkt erop dat het nogal uitmaakt hoe de laptop wordt aangezet. Aan de netvoeding treedt het probleem vrijwel nooit op, zonder netvoeding kan het probleem weken weg zijn en dan ineens weer weken terug. De batterij zelf levert voldoende power om ongeveer 2 uur aaneengesloten te werken.

Het is in ieder geval geen driver probleem. Uitgevallen toetsen doen het niet in W98SE, dan ook niet in W2K. En andersom. Idem voor DOS.

Soms gaan de toetsen ineens wel werken. En heel soms (maar dat gebeurt de laatste tijd niet meer) werkt een van de uitgevallen toetsen wel als je hem ongeveer 5 sec indrukt, of eerst de 'slechte' toets en daarna space.

Oplossing:
Ik heb geen flauw idee, daarom leg ik het hier neer. Kan iemand mij wellicht een eindje in de goeie richting wijzen, waar ik zou moeten kijken enzo? Met PC's kan ik me goed redden, van laptops heb ik weinig kaas gegeten :)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-04 14:58

MadMan

What the....

Is het toetsenbord al eens schoongemaakt? Zijn de lintkabels en hun contacten waarmee het toetsenbord vastzit aan het moederbord al gecontroleerd/gereinigd?
Verder, omdat je aangeeft dat het probleem zich op netspanning minder openbaard, hoe oud is de accu die je gebruikt? Ik weet niet of de accu hier iets mee te maken kan hebben, maar je weet maar nooit...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Controleer eens of alle schroefjes wel goed vast zitten cq er wel in zitten.

Verwijderd

Wat gebeurt er als je een toetsenbord aansluit?

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Topicstarter
Laptop-toetsenbord is gereinigd; met het bordje zelf schijnt niets mis te zijn.
Extern toetsenbord aansluiten: als de bekende toetsen weer eens niet werken op tobo van laptop, dan werken ze wél op extern bord.
Schroefjes zaten zo vast dat de reparateur moeite had om ze open te draaien :)

Gaat er toevallig een voedingskabeltje vanaf de accu naar het toetsenbord, en zou dat kabeltje dan misschien niet zo lekker kunnen zijn?
edit:
Ik bedoel natuurlijk een draadje direct van batterij naar tobo voor de voeding, dus zonder 'omwegen' :)

[ Voor 13% gewijzigd door Delphi32 op 24-02-2004 00:45 ]