[MS-SQL 2K] Hoe Rollback middels Transaction Log ?

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:32
Vanavond een verkeerde UPDATE query gedaan via een ASP scriptje; gevolg: Een hele kolom in een tabel (van een paar duizend records) staat nu op de waarde "11".

Nu wil ik dat ROLLBACK'en, ik heb al even gezocht op tweakers, in de MS_SQL help en nog wat andere bronnen maar kom er zelf niet uit.

Mijn database is ongeveer 50MB, de Log File rond de 140MB.
Ik weet nog wanneer ik de query heb gedaan (tijdstip), op dat moment gebeurde er vrijwel niets op de database.

Wanneer ik de Transaction Log inkijk met NOTEPAD zie ik rare dingen, dit lijkt me dus niet de bedoeling om achter de juiste trasactie te komen.

Ik neem aan dat als ik het TRANSACTION_ID weet (van die verkeerde query) ik een ROLLBACK kan doen. (ook een soort query ??)

...don't know what should be here...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Oeps...

Je kunt het log bekijken met DBCC LOG lognaam

om het te terug te draaien kun je Luminent Log Explorer gebruiken. Ik heb trouwens geen idee wat dat kost, prijzen staan niet vermeld dat belooft vaak niet veel goeds.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik weet niet precies hoe het met MS-SQL gaat, maar met Oracle doe je dit dmv. een roll forward.
Je hebt dan een database backup van voor de transactie nodig en via de log worden alle transacties tot aan het betreffende moment opnieuw gedaan.
Misschien moet je daar even op zoeken.

Who is John Galt?

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:32
Dat Oracle zo werkt wist ik, Oracle is een stuk beter met dat soort dingen.

Voor MS SQL zou je geen backup nodig moeten hebben, wanneer je de foute transactie weet dan kan je die uit de log halen en dan inderdaad een soort ROLL FORWARD doen (alles wordt vanaf dat punt weer opnieuw opgebouwd / update/insert/delete queries e.d.)

Had zelf ook net dat Lumigent Log Explorer gezien, je schijnt wel een Trial te kunnen downloaden voor 30 dagen... (zolang het voor alleen bij deze keer blijft..).. hoop ik dat ik met die Trial uit de voeten kan..

...don't know what should be here...

• P_de_B
  • Niet online
Helaas, de trial werkt alleen bij de northwind/pubs of een door de explorer geinstalleerde demo database....

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42

evol

hello world

Of je pakt een (oude) backup van je database en gaat op die backup een recovery uitvoeren tot een bepaald "point in time". Recovery ... stop at

Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij wel de manier zonder 3rd party tools.

Move along people. Nothing to see here.

• P_de_B
  • Niet online
Dan zou je ook een oude backup in een nieuwe db kunnen teruglezen en daarna de foutief geupdate records vanuit de nieuwe weer overzetten naar de oude db.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat is inderdaad de manier: backup terugzetten en dan de transaction log uitvoeren op die backup tot pal voordat je je asp scriptje startte. Zoiets wordt 'disaster recovery' genoemd in MS jargon, wellicht kun je nu wat meer vinden mbt sqlserver :)

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1