Toon posts:

[RH9] cat /proc/cpuinfo geeft verkeerde snelheid of ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een heel vreemd probleem. Ik heb hier een HP Vectra series 5 staan met daarin standaard een P133. Wanneer ik daar een P166 in prop en de jumpers goed zet dan geven zowel het BIOS als cat /proc/cpuinfo net de 166mhz'jes weer.

Maar wanneer ik de jumpers vervolgens laat staan en mijn 133 er weer in doe, blijft er vrolijk 166 staan. Doe ik mijn 166 erin, en laat de jumpers op 133 staan -> 133mhz in cpuinfo.

Kan het zo zijn dat cpuinfo de verkeerde snelheid weergeeft of heb ik doodleuk twee cpu's in mijn handen zonder MP-lock? Ik meen toch echt dat ook de Pentium I's gewoon gelocked waren?

Wie o wie helpt mij uit de duisternis? :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 23:09:
Kan het zo zijn dat cpuinfo de verkeerde snelheid weergeeft of heb ik doodleuk twee cpu's in mijn handen zonder MP-lock? Ik meen toch echt dat ook de Pentium I's gewoon gelocked waren?
Gelocked ? Neuh, dat kwam pas vanaf een PII ofzo. Dit is verder niet echt een NOS topic, maar hoort meer bij de hardware boeren thuis :)

Verwijderd

volgens mij klok je die P133 dan gewoon over naar 166 MHz...
door die jumpers die effect hebben op je multiplier en FSB

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn weten waren die dingen ook al gelocked, maar in hoeverre is de cpuinfo te vertrouwen, is deze altijd 100% correct?

Morgen ga ik dan de proef op de som nemen, ik heb nog een P75. Even op 200mhz zetten en kijken wat tie doet. Als hij boot dan klopt er echt iets niet :)

Probleem is nl dat ik wel hoop dat hij luistert naar de MP-lock. De handleiding begint pas bij 120mhz en ik wil die P75 erin doen vanwege het stroomverbruik. (Scheelt weer een paar watt en het ding staat straks wat verkeer te routen, en wat webpagina's / mail te serveren...)

*krijgt idee. er bestaan ook de vroegere series, misschien wel met dezelfde plank maar andere cpu's. Morgen even die jumpersettings proberen.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45
Pentium (1) 's hebben geen multiplier lock. Ik heb hier nog een oud beestje staan, namelijk een Pentium 75. Origineel zou de bussnelheid 50MHz moeten zijn en de multiplier 1.5 . Echter kan je de bussnelheid ook op 66MHz instellen de de multiplier op 1.0, de cpu draait dan op 66MHz. Zelfde geintje gaat op voor 66MHz fsb en multiplier 1.5, de cpu draait dan op 100MHz.

Zelfde werkt bij mij ook voor een andere Pentium 75, 90, 133 en 166. Ja ik heb aardig wat (losse) Pentium's liggen :D.

edit:

Een Pentium 75 overclocken naar 200MHz is geen goed idee aangezien 'ie het toch niet trekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Access op 23-02-2004 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de jumperinstellingen voor de 75mhz gevonden :) Tenminste die van de series 4, 133mhz is gelijk aan de series 5 133mhz (qua jumpers)

Maar is /proc/cpuinfo altijd correct of leest deze het ook slechts uit uit het bios?

Dan zou trouwens mijn 133 @ 75 het zuinigste moeten zijn. Zuiniger dan de 75@75, de 133 is nl. op 0.35 gebakken en de 75 op 0.6 :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 09:47 ]

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 09:45:
Ik heb de jumperinstellingen voor de 75mhz gevonden :) Tenminste die van de series 4, 133mhz is gelijk aan de series 5 133mhz (qua jumpers)

Maar is /proc/cpuinfo altijd correct of leest deze het ook slechts uit uit het bios?

Dan zou trouwens mijn 133 @ 75 het zuinigste moeten zijn. Zuiniger dan de 75@75, de 133 is nl. op 0.35 gebakken en de 75 op 0.6 :)
Of cpuinfo nu uit het bios of uit de proc leest maakt niet uit, de snelheid is de snelheid waar de processor op draait. Maar het haalt de info direct uit de cpu.

De multiplier lock werd pas uitgevonden toen cpu fabrikanten stappen ondernamen tegen overclockers, en ten tijde van de P1 was dit nog niet het geval.
Pagina: 1