Toon posts:

Hulp gevraagd bij berekening van de beste combinatie

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kan komen. :'(

Ik wil namelijk wat dingen berekenen in excel (of eventueel ergens anders mee), het zit zo:

Ik heb 6 onderdelen met elk een waarde waaraan weer een puntentotaal hangt, daarvan wil ik de beste combinatie (= meeste punten) zoeken die onder de maximale waarde blijft.

Dus ik heb bv:
Onderdeel 1: Naam1 met als waarde 20 en daaraan hangen bv 10 punten (die punten haalt hij uit een andere cel bv).
Onderdeel 2: Naam2 met als waarde 15 en daaraan hangen bv 20 punten.
Onderdeel 3: etc..

Dan totaal dus 6 dingen, die elk zo zijn opgebouwd (waarbij er 2 hetzelfde zijn, dus 2 keuzes uit 1 kolom, maar waarbij dus niet dezelfde naam gekozen mag worden. Tevens moet er overal iets gekozen zijn).
Hierbij is het dus zo dat er bij elk onderdeel tussen een aantal keuzes gekozen kan worden, bv 10 of 20 verschillende met elk een verschillende waarde en punten aantal.

Daarvan zou ik dus willen berekenen welke combi de meeste punten heeft onder een bepaalde waarde. Er zijn dus veel combinaties mogelijk, maar ik wil dus een lijstje krijgen met bv de top 10 combinaties....

Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is :/ , anders vraag het nog maar.

Hopelijk kan iemand me op gang helpen..... ik weet hoe het principe werkt, maar nu de uitvoering nog. :?

Verwijderd

Waarom in excel, zoiets lijkt me makkelijker in ACCES te maken? of ik heb je vraag verkeerd begrepen...

Als je het mooi wil doen gewoon in mysql met webinterface ofzo, stelt ook niet zo heel veel voor en toch stuk beter als acces :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja als het in acces kan is het ook goed, of ergens anders mee. Maar dan nog hoe? :? Ik heb er niet echt veel mee gewerkt moet ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die me kan helpen?

Misschien dat dit topic beter in "Programming & Webscripting" past??

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
PW is niet echt bedoeld voor Excel formules :) En daarnaast gaan ze er ook daar van uit dat je al een eerste poging waagt om tot een algoritme te komen. En het helpt dan vast als je een programmeertaal in gedachten hebt :P

Maar goed, ik heb nog niet echt een duidelijk beeld van wat je nu precies wilt, een standaard rugzakprobleem? <-- Zoek even op die term en je vind wel wat algoritmes. En een willekeurige programmeertaal lijkt me hier wel voldoen, inclusief VBA onder Excel als je daar toevallig al bekend mee bent.

edit:

In het engels is het trouwens een 'knapsack algorithm' of 'knapsack problem'

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 24-02-2004 22:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je tip, maar ik kan echter nog niet echt iets bruikbaars vinden :'(

Maar misschien zou het beter (makkelijker) met php gemaakt kunnen worden? Maar daar heb ik nog niet echt veel kaas van gegeten. :X

Ik zal het nog wat proberen te verduidelijken. Ik wil het namelijk gebruiken voor een formule 1 spel dat ik organiseer. Ik wil hierbij na elke race makkelijk uit kunnen rekenen wat de beste combinatie was van die race (gewoon als leuke bijkomstigheid).

Ik heb even een simpel excel bestandje gemaakt, hopelijk wordt het dan iets duidelijker. Er moeten dus bepaalde onderdelen gekozen worden voor een max bedrag.
Op de 1e sheet staan de waardes, namen en punten. Op de 2e sheet wil ik dan dus alle combinaties laten berekenen, die ik dan kan sorteren op aantal punten.

Download het excel bestand hier: www.zyphix.com/voorbeeld_probleem.xls

hopelijk is het nu wat duidelijker??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 19:52 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ja, nog steeds is het een rugzakprobleem / knapsack problem, op te lossen met de algoritmen die hier en vooral op het web (en wiskundeboeken) rondzwerven; [rml][ Algemeen] efficiënt sorteren / combineren[/rml] Ingewikkeld??? algoritme... etc geven misschien tips.
Een wat meer uitgewerkte versie is te vinden bij [google=knapsack problem source code] -> http://www.fearme.com/misc/alg/node160.html maar je moet het natuurlijk nog aanpassen naar en jouw gegevens en VBA/excel :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, maar het wil me nog niet echt lukken. Ik heb er niet veel mee gewerkt moet ik zeggen. Durf het bijna niet te vragen... maar kan iemand misschien een eerste opzetje geven zodat ik verder kan proberen??

bvd.
Pagina: 1