[HTML] Div springt niet goed in in IE

Pagina: 1
Acties:

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 14:00
Ik heb het probleem dat in mijn IE een sub-div niet inspringt, terwijl dit volgens mij wel zou moeten gebeuren..

In Mozilla FireFox springt ie netjes in, maar in IE staat de 2e div gewoon helemaal links:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<div style="margin-left:5px; margin-right:5px; margin-top:5px; margin-bottom:5px; position:relative;">
    <li type="circle"><a href="klant_wijzigen.php?id=new" target="mainpage">Nieuw contact</a>
    <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php" target="mainpage">Overzicht</a>
    <div style="margin-left:22px;">
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=relatie" target="mainpage">relatie</a>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=editie" target="mainpage">type</a>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=versie" target="mainpage">versie</a>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=levco" target="mainpage">leverancier</a>
    </div>
</div>

Firefox:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraag.nl/firefox.jpg

Internet Explorer:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraag.nl/IE.jpg

Doe ik iets fout? Of doet IE iets fout?

[ Voor 117% gewijzigd door JozyDaPozy op 22-02-2004 21:33 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Verwijderd

Gebruik dan ook UL, LI en OL en geen LI's in DIV-jes...

• JozyDaPozy
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 21:34:
Gebruik dan ook UL, LI en OL en geen LI's in DIV-jes...
Ik heb m'n redenen om niet UL te gebruiken..
Namelijk dat je daar niet heel fijn kan aangeven hoe alles inspringt e.d.

Maar buiten dat wil ik gewoon weten waardoor het niet werkt ;)

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Je moet de 1e div eerst afsluiten voor je de 2e begint.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<div style="margin-left:5px; margin-right:5px; margin-top:5px; margin-bottom:5px; position:relative;">
    <li type="circle"><a href="klant_wijzigen.php?id=new" target="mainpage">Nieuw contact</a></li>
    <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php" target="mainpage">Overzicht</a></li>
</div>
    <div style="margin-left:22px;">
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=relatie" target="mainpage">relatie</a></li>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=editie" target="mainpage">type</a></li>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=versie" target="mainpage">versie</a></li>
        <li type="circle"><a href="klant_overzicht.php?group=levco" target="mainpage">leverancier</a></li>
    </div>

En sluit al je tags af, dat staat wat netter :)

[ Voor 117% gewijzigd door dxta op 22-02-2004 21:37 ]

Omelette du fromage!

• JozyDaPozy
Ew, maar ik wil die 1e helemaal niet afgesloten hebben.. Ik wil namelijk dat de 2e div IN de eerste zit. Dat kan toch gewoon?

En een <li> hoef je niet af te sluiten hoor..

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

Volgens w3c moet <li> ook afgesloten worden :)
En mag je trouwens ook geen target meer gebruiken maar dat ter zijde.
Leg eens uit waarom je die 1e div niet af wilt sluiten? Je kunt toch gewoon een nieuwe beginnen na die 2e?

Reden waarom IE het niet doet:
Je kunt geen nieuwe specs opgeven voor een div als je er nog in 1 zit.

[ Voor 21% gewijzigd door dxta op 22-02-2004 21:52 ]

Omelette du fromage!

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 12:11

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

En als je position:relative gebruikt?
Cascading Stylesheet:
1
2
position: relative;
left: 22px;

offtopic:
Geen target meer? wat is dan het alternatief voor target?

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

Koraalduivel schreef op 22 februari 2004 @ 21:52:
offtopic:
Geen target meer? wat is dan het alternatief voor target?
Niet :) Je kan hem echter via een zelfgemaakte DTD wel toevoegen.
Target is verwijderd om popups te voorkomen en in principe heb je hem ook niet echt nodig.

offtopic:
Bron: http://www.w3schools.com relaxte site voor webbuilding tutorials en references. :)

[ Voor 27% gewijzigd door dxta op 22-02-2004 21:55 . Reden: Typo's ]

Omelette du fromage!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dxta schreef op 22 februari 2004 @ 21:49:
Volgens w3c moet <li> ook afgesloten worden :)
Leg eens uit waarom je die 1e div niet af wilt sluiten? Je kunt toch gewoon een nieuwe beginnen na die 2e?
Das bij xhtml en bij een strict doctype van html 4.01.

Target is depricated, maar mag nog wel gebruikt worden in loose doctypes.

TS: de manier waarop je dit doet is egenlijk verkeerd, een div gebruiken alleen om een indent te krijgen. Gewoon lists gebruiken is netter en effiecenter.
Dxta schreef op 22 februari 2004 @ 21:53:
[...]

Niet :) Je kan hem echter via een zelfgemaakte DTD wel toevoegen.
Target is verwijderd om popups te voorkomen en in principe heb je hem ook niet echt nodig.

offtopic:
Bron: http://www.w3schools.com relaxte site voor webbuilding tutorials en references. :)
Target is niet verwijderd om popups te voorkomen, maar omdat frames ook depricated (en gebruikers onvriendelijk) zijn en je target nergens anders voor nodig hebt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dxta schreef op 22 februari 2004 @ 21:49:
Dat is toch pas met XHTML? :? Ik heb namelijk een website, en die is HTML4.01 validated, en goedgekeurd... Ook met targets... En javascript :)

• dxta
  • Niet online

dxta

Moo!

|:( Stom idd, dat is XHTML, maar daar code ik tegenwoordig alleen nog maar in :)

Omelette du fromage!

• JozyDaPozy
Ok, ik heb het nu inderdaad opgelost door eerst de 1e div te sluiten en dan pas de 2e te openen.

Vreemd blijft dan nog dat FireFox 'm dus eigenlijk 'verkeerd' weergaf, maar goed. :)

[ Voor 6% gewijzigd door JozyDaPozy op 22-02-2004 22:10 ]

Verwijderd

gebruik gewoon ul (of ol) waar ze voor zijn, ook deze elementen zijn precies vorm te geven zoals je wilt hoor, geen enkel probleem.
Reden waarom IE het niet doet:
Je kunt geen nieuwe specs opgeven voor een div als je er nog in 1 zit.
dit is onzin

dit is gewoon een typisch voorbeeld van een nested list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<ul>
<li>nieuw contact</li>
<li>overzicht
  <ul>
  <li>relatie</li>
  <li>rest</li>
  </ul>
</ul>

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 22:15 ]

• JozyDaPozy
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 22:11:
gebruik gewoon ul (of ol) waar ze voor zijn, ook deze elementen zijn precies vorm te geven zoals je wilt hoor, geen enkel probleem.

[...]

dit is onzin

dit is gewoon een typisch voorbeeld van een nested list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<ul>
<li>nieuw contact</li>
<li>overzicht
  <ul>
  <li>relatie</li>
  <li>rest</li>
  </ul>
</ul>
Jah, prachtig.. alleen volgens mij kun je nu niet aangeven hoe ver die 'relatie' en 'rest' naar rechts moeten.. en daar ging het me juist om..

[ Voor 10% gewijzigd door JozyDaPozy op 22-02-2004 22:39 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

jozy2002 schreef op 22 februari 2004 @ 22:39:
[...]
Jah, prachtig.. alleen volgens mij kun je nu niet aangeven hoe ver die 'relatie' en 'rest' naar rechts moeten.. en daar ging het me juist om..
jawel.... daar zijn ze juist voor gemaakt..... dat IS het handige van lijsten......

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mozilla/fireFoz geven iedere <li> een margin-left, MSIE geeft <ul>/<ol> een margin-left, dat is hier het probleem.

Je kunt <ul>/<ol> tags op dezelfde manier als iedere andere tag stijlen/margins/paddings meegeven, alleen krijgen ze standaard een waarde van de browser, maar die mag je zelf veranderen, het gebruik van <div> slaat dus, in dit geval nergens op.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Toch frappant dat je reden een div te gebruiken is omdat je dan beter de margins e.d. in kan stellen, maar dat dat nou ook precies het probleem is waarvoor je dit topic opent :+

Zoek eens naar de list-style-position property, en gebruik alsjeblieft gewoon wel ul's, want div's hiervoor gebruiken is wel het meest extreme div-misbruik wat ik ooit gezien heb ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1