Toon posts:

PC Privé laptop, moeilijke keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK help een vriend van mij met het zoeken naar een geschikte laptop om aan te schaffen via een pc-prive project. Hij heeft geen desktop en wil dus alles op zijn laptop doen: kantoorapplicaties, muziek luisteren, film kijken en ook spellen spelen (zoals bv MOHAA en COD). Minimale systeemeisen zijn een 15" tft en 512 mb intern geheugen en (vanwege hoge temperaturen AMD) een P4 processor. Na lang zoeken zijn er eigenlijk drie mogelijkheden overgebleven, waaruit het moeilijk kiezen is. Misschien kan iemand adviseren. Het gaat om deze drie mogelijkheden:

1) Jewel Diamond 2000 15.4" / 2.8GHz Intel P4 / 512MB / 40 GB / ATi M10 128MB Video voor € 1415 bij Computerland --> Voordeel: videokaart met eigen geheugen & Breedbeeld monitor, leuk voor films.
http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=4182
2) Gericom notebook (model weet ik niet). 15" /2,8 GHZ P4 / 512 MB / 60 GB / NVidia 64 videokaart / DVD-Brander voor 1399 bij de Mediamarkt / Voordeel: leuke specificaties, videokaart. Nadeel: B-Merk
3) Asus A2500-H P4 2.8Ghz 60GB 512MB DVD/CDRW 15TFT W-LAN WXP Home voor € 1.249,00 bij de-laptopper.nl. Voordeel: compleet met tas, win xp muis en laagste prijs. Nadeel: shared videogeheugen.
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2318

Het is moeilijk kiezen hieruit. Ik vraag mij af of je echt een groot verschil merkt tussen shared en eigen videogeheugen. Op zich is het wel lekker om 150 Euro's te besparen voor bijvoorbeeld een printer en nog wat meer software ofzo. Wie kan wat advies geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 20:42 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik denk niet echt dat P4 en AMD veel uitmaken in temperatuur...
Deze 3 notebooks zijn alle 3 zogenaamde DTR's (Desktop Replacements).
Een desktop processor omdat deze sneller en goedkoper zijn. Ditzelfde geldt dan ook vaak voor de rest van de notebook. Dus uit geen van drieën haal je accu tijden van 1,5uur hooguit (ws minder).
Ik zou als het kan zeker een mobile processor nemen (XP-M is al veel minder heet dan een P4). Een Pentium Mobile (Centrino) is zeker aan te raden dan. Bovendien is de processor zelden de bottleneck op een notebook, dat is bijna altijd de videokaart.

shared mem op je videokaart schijnt wel redelijk wat uit te maken. Ik heb zelf een GF4 420 Go met 16MB erop (rest shared dus) en dat gaat voor alsnog goed met gamen.

Over het geneuzel over die merken. Ik ben er persoonlijk voor om een écht merk te nemen en met name omdat het een notebook is dat uit 1 geheel bestaat. De verkoper stuurt dat ding toch altijd door naar de fabrikant's TD dus het moet daar goed geregeld zijn :)

Zo heb ik alleen ervaring met Sony Vaio's en daar is de service goed van :) (in 2 werkdagen me laptop terug *D)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Argh, voor de 10.000e keer, het temperatuurverschil tussen AMD en Intel processors is verwaarloosbaar tegenwoordig! Daarnaast moet je als je games wilt spelen op die laptop, er zeker geen nemen met shared videogeheugen en al helemaal niet een met zo'n standaard videochippie ala Intel Extreme, S3 Savage, enz...

Het verstandigste lijkt mij om de bovenste te nemen met Radeon M10 aangezien deze op het moment (op de M11 na, die binnenkort grootschaals verkrijgbaar is) het snelste is en er alle NVIDIA mobiele chips met gemakt uitloopt. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Intel P4 een stuk minder warm dan een AMD... daar sla je toch de plank mis. De AMD concurent op het notebook gebied is de XP-M, die beschikt over PowerNow! en ook nog eens een stuk minder hitte produceert. Door een gewone desktop P4 te nemen, die je nu hebt uitgekozen, zal je waarschijnlijk niet erg lang met je notebook kunnen werken op de accu en zal de notebook erg warm worden.
Trouwens, de 3.06GHz P4 verstookt nog meer hitte dan de AMD's hoor, het is nogal kortzichtig om te zeggen dat AMD hogere temperaturen heeft.

Het verschil tussen shared en los videogeheugen is zeker te merken. Als je graag nieuwe games wil spelen is een simpele intergrated GPU afgeraden, dan zou ik eerder kiezen voor de ATi Radeon of de nVidia varianten.

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 22-02-2004 21:14 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Dit is wel een puik systeempje. Met echte notebook componenten, maar toch best wat power....:

Sky Mobile AMD 2500+ A4231

Voor volledige specificatie en uitbreidingsmogelijkheden van de Sky Mobile AMD 2500+ A4231 PC kies Specificaties en Opties

Basis prijs: € 1,299.00

Operating System Microsoft® Windows® XP Home Editie NL Pre-installed + Restore functie
Processor AMD Athlon XP-M 2500+ @ 266MHz
Moederbord VT 8367 + SB VT8235
Geheugen 512MB SO-DIMM DDR
Harddisk 40GB Ultra DMA 66/100, 4200RPM
Monitor 15" TFT Scherm. Max Resolutie: 1024x768
Videokaart Ati Mobility Radeon 9000 64MB
Speakers ingebouwde stereo speakers
Behuizing Sky Mobile behuizing, 328x283x26.5mm, Gewicht: 3.1Kg
CD-writer DVD/RW Combodrive: 4x DVD+R(W), 8x DVD, 16x CD-R, 8x CD-RW, 24x CD-ROM

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Vunzz schreef op 22 februari 2004 @ 21:21:
Dit is wel een puik systeempje. Met echte notebook componenten, maar toch best wat power....:

Sky Mobile AMD 2500+ A4231

Voor volledige specificatie en uitbreidingsmogelijkheden van de Sky Mobile AMD 2500+ A4231 PC kies Specificaties en Opties

Basis prijs: € 1,299.00

Operating System Microsoft® Windows® XP Home Editie NL Pre-installed + Restore functie
Processor AMD Athlon XP-M 2500+ @ 266MHz
Moederbord VT 8367 + SB VT8235
Geheugen 512MB SO-DIMM DDR
Harddisk 40GB Ultra DMA 66/100, 4200RPM
Monitor 15" TFT Scherm. Max Resolutie: 1024x768
Videokaart Ati Mobility Radeon 9000 64MB
Speakers ingebouwde stereo speakers
Behuizing Sky Mobile behuizing, 328x283x26.5mm, Gewicht: 3.1Kg
CD-writer DVD/RW Combodrive: 4x DVD+R(W), 8x DVD, 16x CD-R, 8x CD-RW, 24x CD-ROM
Denk niet dat deze echt interessant is, heeft een (ondertussen verouderede) Radeon Mobility 9000, die van Computerland met de P4 een Radeon 9600.
En heeft daarnaast een hogere prijs als hetzelfe notebook van Computerland met een Athlon XP 2500+ en Radeon 9600 in de plaats van een Radeon 9000.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
--MeAngry-- schreef op 22 februari 2004 @ 21:23:
[...]

Denk niet dat deze echt interessant is, heeft een (ondertussen verouderede) Radeon Mobility 9000, die van Computerland met de P4 een Radeon 9600.
En heeft daarnaast een hogere prijs als hetzelfe notebook van Computerland met een Athlon XP 2500+ en Radeon 9600 in de plaats van een Radeon 9000.
Jammer genoeg hebben ze het e.e.a. opgeoffert voor een DVD schrijver. Ik heb hem hier met een Radeon 9600 en een snellere processor, maar de brander schrijft alleen CD's. (Leest wel DVD by the way)

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Erg bruikbaar! Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik qua temperatuur beter zoeken naar een laptop met centrino of XP-M processor. Maar dan moet er waarschijnlijk ook snelheid ingeleverd worden en aangezien het als een draagbare desktopvervanger zal worden gebruikt is het denk ik beter om de warmte dan maar op de koop toe te nemen. Bovendien is de maximale aanschafprijs 1400 euro en de bedoeling is om voor die prijs zoveel mogelijk prestatie te krijgen.
Iemand verder nog ervaringen met Gericom. Ik las in topic die al oud zijn (meer dan een half jaar) dat het met de duurzaamheid van de Gericom niet zo erg goed gesteld is. Iemand mee recentere ervaringen met laptops van dit merk?

Op basis van de opmerkingen die geplaatst zijn lijkt mij de Jewel Saffier 1520 met 512 mb intern geheugen in plaats van 256 mb ook een mooie optie: Jewel Saffier 1520 / 15" XGA / XP-M 2500+ / 512MB / 40GB / 128MB Ati M10 Radeon 9600. Dat zou dan € 1359 gaan kosten inclusief tas (bij computerland, met een winkel in de buurt, ook prettig). Ook lijkt me deze laptop beter omdat het geen breedbeeld is en dus met spellen waarschijnlijk beter. Wat vinden jullie daarvan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 00:43 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat lijkt me een leuke keuze voor jouw eisen. Reken er alleen niet op dat de accu vele uren mee zal gaan.
Ik haal met mijn XP-M 2200+ met desktoppen en actief wifi gebruik 2uur uit me sony vaio, toch is dit voor mij voldoende. Als dit voor jou ook zo is dan is het toch goed :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 07:59

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik zou voor een scherm gaan met een hogere resolutie. SXGA(+). Werkt toch fijner vind ik en ook vele anderen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Topicstarter
MaDLiVe schreef op 23 februari 2004 @ 11:35:
Ik zou voor een scherm gaan met een hogere resolutie. SXGA(+). Werkt toch fijner vind ik en ook vele anderen.
Ik vraag me af in hoeverre dat zin heeft. Met SXGA heb je het toch over duurdere schermen volgens mij en dat betekent dat er dan bezuinigd moet worden op andere aspecten, aangezien het budget gewoon max € 1400 is en daar moet een goed multifunctioneel systeem voor gekocht worden.

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 19:02
Lammiee, wat dacht je van de Jewel Brilliant 2785+? Hier zijn de specs:

15" SXGA+ TFT Scherm
2500+ Mobile AMD Athlon XP-M
512MB intern geheugen
40GB harddisk
64MB ATi M10 Radeon 9600 Video
16x DVD/24x CDRW Combo
TV-out (S-Video)
Firewire
2x USB 2.0, Parallel
VGA, IR, PCMCIA
MP3 speler in voorkant
56k Modem en 10/100Mbit Netwerk
excl. Windows

€1249 bij Computerland, deze ga ik zelf ook aanschaffen.
Pagina: 1