Toon posts:

ventilator maakt kabaal

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een vraagje van een absolute leek over de cooling van mijn pc;

Ik heb enkele dagen geleden een nieuwe pc gekocht (Intel Pentium 4 3Ghz), en deze begint nu toch een behoorlijke herrie te maken (fluittoon). Ik heb de kast open gemaakt, en meteen werd het geluid minder - maak ik de kast weer dicht, wordt het geluid meteen harder. Hieruit kan zelfs ik opmaken dat de computer te warm wordt van binnen en dat de ventilator het amper aankan. Er zit slechts één ventilator in.

Wat is hier precies mis? Is de ventilator verkeerd geplaatst, of hadden er meer in gemoeten? Hebben ze in de winkel dus geen goed werk geleverd? Er zitten wel wat ventilatiegaatjes in de zijkant van de kast, en die staat tegen een muur. Kan dat veel schelen?

Alvast bedankt voor de reacties. Zoals gezegd ik heb hier weinig verstand van.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zet hem eerst dan eens wat van de betreffende muur af. Hoor je dan verschil ken je i.i.g. de oorzaak en kun je stoppen verder te zoeken. Verder zou je de temperatuur kunnen meten als je denkt dat deze te hoog is.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 22-02-2004 20:23 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:50

BLN

Ding is dat je zelf de richtlijnen voor electronische apparatuur niet helemaal volgt. Electronische apparatuur(vooral zwaardere: versterkers computers) Hebben wat ruimte nodig aan alle kanten. Die luchtgaten zitten er dus niet voor nix. Te warm worden is niet zo want dan zou de computer uitschakelen. De fluittoon komt waarschijnlijk doordat de voedings fan(je hebt dus 2 fans, 1 opje proc en 1 in je voeding) lucht uit de kast will zuigen terwijl het niet kan omdat die gaten dichtzitten. Voel voor de gein ns bij je drives of je tocht voelt.

If it ain't broken, don't fix it

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:20:
Ik heb de kast open gemaakt, en meteen werd het geluid minder - maak ik de kast weer dicht, wordt het geluid meteen harder. Hieruit kan zelfs ik opmaken dat de computer te warm wordt van binnen en dat de ventilator het amper aankan..
Nee, dat hoeft niet maar doordat de manier van luchtaanleveren anders wordt (meer tegendruk omdat de kast dicht is) kan deze een ander geluid maken
Wat is hier precies mis? Is de ventilator verkeerd geplaatst, of hadden er meer in gemoeten? Hebben ze in de winkel dus geen goed werk geleverd? Er zitten wel wat ventilatiegaatjes in de zijkant van de kast, en die staat tegen een muur. Kan dat veel schelen?.
Muur kan inderdaad schelen maar wat voor een koeler zit erop ?
Vanuit de winkel zo geleverd ?
Zal misschien een slechte koeler geweest zijn, terug naar de winkel.
Alvast bedankt voor de reacties. Zoals gezegd ik heb hier weinig verstand van.
Geeft niet, we komen er wel uit. we zijn allemaal zo begonnen.

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 22-02-2004 20:30 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de computer nu verder van de muur gezet, dat haalt niets uit.

Het geluid komt van de ventilator die op het moederbord zit (er zit een sticker van Intel op), de ventilator van de voedingsbron maakt geen (of amper) geluid.

Door de ventilatiegaten aan de achterkant (die aan de zijkant zijn maar heel klein hoor) voel ik wel tocht, maar niet enorm veel.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat hoeft niet maar doordat de manier van luchtaanleveren anders wordt (meer tegendruk omdat de kast dicht is) kan deze een ander geluid maken
Het klinkt wel heel erg alsof het toerental enorm omhoog gaat wanneer ik de kast weer dicht maak. Het volume van het geluid neemt ook langzaam toe. Hoe langer de computer aanstaat hoe harder het geluid......

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

OK, het is dus de fan van de Northbridgecooler. Retour leverancier met dat ding als hij echt niet in orde is (die kleine fans maken inderdaad relatief veel kabaal) of er een passieve koeler op laten zetten.

ARME AOW’er

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:37:
[...]

Het klinkt wel heel erg alsof het toerental enorm omhoog gaat wanneer ik de kast weer dicht maak. Het volume van het geluid neemt ook langzaam toe. Hoe langer de computer aanstaat hoe harder het geluid......
Als het een temparuut gestuurde koeler is dan kan deze i.d.d. meer lawaai maken.
Is het wel een orginele koeler ?
Bij wie heb je het systeem laten maken ?
Welk moederbord heb je ?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
Als het een temparuut gestuurde koeler is dan kan deze i.d.d. meer lawaai maken.
Is het wel een orginele koeler ?
Bij wie heb je het systeem laten maken ?
Welk moederbord heb je ?
Het is volgens mij een Asus moederbord, zou dat kunnen? Op de ventilator zit een sticker van Intel. Ik heb het systeem laten maken bij Vobis.

Kan ik nog ergens aan zien of de ventilator verkeerd gemonteerd is? Kan die bijvoorbeeld verkeerd om geplaatst zijn of kan zo'n ding maar op 1 manier?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:50:
[...]

Het is volgens mij een Asus moederbord, zou dat kunnen? Op de ventilator zit een sticker van Intel. Ik heb het systeem laten maken bij Vobis.

Kan ik nog ergens aan zien of de ventilator verkeerd gemonteerd is? Kan die bijvoorbeeld verkeerd om geplaatst zijn of kan zo'n ding maar op 1 manier?
Download AIDA32 want daarmee kun je veelal de gegevens van een computer uitlezen. De Northbridgefan zit er meestal standaard al op gemonteerd. Een Intel sticker op een Northbridgekoelerfan snap ik niet helemaal. Nog nooit gezien nl. maar wel op de processorkoelerfan.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 22-02-2004 20:53 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Download AIDA32 want daarmee kun je veelal de gegevens van een computer uitlezen. De Northbridgefan zit er meestal standaard al op gemonteerd. Een Intel sticker op een Northbridgekoelerfan snap ik niet helemaal. Nog nooit gezien nl. maar wel op de processorkoelerfan.
Het is idd een Asus moederbord, Asus P4R800-VM om precies te zijn.

Volgens mij hebben we het hier over een processorkoelerfan, want hij zit m.i. precies boven de processor. Verklaart ook de Intel sticker.

Naast de ventilator in de voedingskast zit er verder geen ventilator in.....

• E-Vix
  • Laatst online: 16:31

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:50:
[...]

Bij Vobis lijkt me een beetje stug gezien dat bedrijf al een tijdje niet meer bestaat. Zal wel VI computers zijn, want onder die naam zijn een aantal ex-Vobis winkels verder gegaan.

Maar dat je fan sneller gaat draaien als je kast dicht zit is op zich makkelijk te verklaren. Zodra je je kast dicht doet, ontstaat er een onderdruk in je kast (door de ventilator in je voeding die lucht naar buiten blaast). Bij een onderdruk ontstaat er minder weerstand, en daardoor kan de fan op je CPU zonder extra stroom te krijgen harder gaan draaien (hij hoeft immers minder moeite te verrichten voor 1 omwenteling).

De koeling die bij een boxed P4 3Ghz wordt geleverd is niet al te stil. Ik heb die zelfde koeling namelijk ook. Als je echt een Asus moederbord hebt, dan kun je in je bios je fan ratio (of iets in die geest) veranderen. Standaard staat deze op 16/16 en dat betekent dat hij op 100% van de snelheid draait. Ik heb hem bij mij op 11/16 gezet (laagste instelbare waarde) en daardoor is mijn systeem redelijk stil geworden. Mijn temperaturen zijn daardoor wel licht omhoog gegaan, maar zijn nog steeds acceptabel. Probeer het eens zou ik zeggen. Als je CPU te warm wordt, dan reset je computer toch automatisch, dus je CPU beschadigen door oververhitting gebeurd tegenwoordig niet snel meer.
GuardianAngel schreef op 22 februari 2004 @ 20:52:
[...]

Als hij maar 1 fan in zijn computer heeft zitten, dan kan dat onmogelijk van zijn northbridge zijn. Sowiezo zijn moederborden met fans op de northbridge iets wat je niet vaak tegenkomt. Die fan zit dus gewoon op zijn CPU.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:58:
[...]

Het is idd een Asus moederbord, Asus P4R800-VM om precies te zijn.

Volgens mij hebben we het hier over een processorkoelerfan, want hij zit m.i. precies boven de processor. Verklaart ook de Intel sticker.

Naast de ventilator in de voedingskast zit er verder geen ventilator in.....
Zet je pc eens uit, en houd met je vinger de fan tegen. Zet dan de pc aan. Dan kun je controleren waar het aan ligt. Niet te lang doen in verband met de hitte. Als de fan volgens jouw maatstaven teveel lawaai maakt kun je deze vervangen door een stiller exemplaar als de temperaturen niet te hoog zijn.
Anders moet je ook nog een grotere heatsink kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat Vobis betreft, er staat toch echt met koeieletters Vobis bovenaan mijn faktuur, en op de pui van de winkel trouwens ook. :? En ook vobis.nl werkt bij mij prima.

Wat de temperatuur betreft, waar kan ik dat aflezen? Dat kan softwarematig, toch?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:20
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 21:08:
Wat Vobis betreft, er staat toch echt met koeieletters Vobis bovenaan mijn faktuur, en op de pui van de winkel trouwens ook. :? En ook vobis.nl werkt bij mij prima.

Wat de temperatuur betreft, waar kan ik dat aflezen? Dat kan softwarematig, toch?
jep,download maar mbm5 ofzo
http://www.chello.nl/%7Ea.vankaam/mbm/download/MBM5360.EXE
en anders kan je het denk ik ook wel in je bios zien :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, bedankt voor de tips, die ga ik morgen even allemaal proberen.

Wordt vervolgd.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
@E-Vix: Die onderdruk die je krijgt is te verwaarlozen en zal niet de reden zijn dat de CPU fan harder gaat draaien. Het klinkt mij in de oren alsof je een temp. gestuurde fan hebt. Doe je je kast dicht, dan krijgt 'ie minder "frisse" lucht binnen en warmt de CPU dus op. Dat verklaart ook dat hij steeds harder gaat draaien.
Ik zou er een andere fan opzetten.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21
erik9287nl schreef op 22 februari 2004 @ 21:03:
[...]

Zet je pc eens uit, en houd met je vinger de fan tegen. Zet dan de pc aan.
Dit lijkt mij geen goed advies. Als je de fan tegenhoudt terwijl de pc aanstaat heb je kans dat je de fan sloopt. Dit is mij ooit eens overkomen met een thermaltake dragon orb 3 toen ik wilde kijken of het stofzuiger geluid dat uit mijn kast kwam afkomstig was van de cpu cooler.

Verwijderd

als je je kast nu eens helemaal vastneemt (knuffelen die bak) is het geluid er dan nog steeds? ligt het niet gewoon aan je kast die trilt omdat er een contact gemaakt word ergens? had hetzelfde voor met mijn kast, stukje rubber en weg was het irritante toontje...

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje, ik zit nu naar de temperatuur te kijken die gestaag oploopt...

Hoe warm mag een CPU en moederbord worden?

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Het scheelde bij mij dag en nacht toen ik 1 extra case fan aanzette waardoor de airflow door de kast stukken beter werd... case van zuigt lucht van buiten aan, voedingsfan zuigt lucht uit de kast en blaast aan achterkant naar buiten.
Zonder die extra case fan loopt bij mij de temperatuur ook op tot ongeveer 10 graden hoger dan met case fan (40 graden, met fan: ongeveer 30 graden)

FireFox - neem het web in eigen hand

Verwijderd

Topicstarter
PommeFritz schreef op 23 februari 2004 @ 10:22:
Het scheelde bij mij dag en nacht toen ik 1 extra case fan aanzette waardoor de airflow door de kast stukken beter werd... case van zuigt lucht van buiten aan, voedingsfan zuigt lucht uit de kast en blaast aan achterkant naar buiten.
Zonder die extra case fan loopt bij mij de temperatuur ook op tot ongeveer 10 graden hoger dan met case fan (40 graden, met fan: ongeveer 30 graden)
Goed, ik heb nu een case fan gekocht, maar ik hoor een beetje tegenstrijdige verhalen. Wat is volgens jullie beter, frisse lucht de kast IN zuigen of warme lucht de kast UIT blazen?

Verwijderd

het beste is natuurlijk frisse lucht inzuigen EN warme lucht uitblazen...
maar als je maar 1tje hebt hangt het af waar het vooral het warmste is...

zie faq voor ideale opstellingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 09:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm nu op blazen staan, mijn gedachte was hoe meer warme lucht eruit hoe beter. Dat blijkt te werken, want de temperatuur is een graad of 10 gezakt en het toerental van de CPU fan blijft nagenoeg hetzelfde. Weer een probleem opgelost dus. Bedankt voor alle tips! :)

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Heb je nu 2 fans die lucht uit je kast naar buiten blazen?
Het is echt beter om een luchtstroom te creeren hoor! 1 fan die lucht erin blaast, en 1 die het er aan de andere kant weer uit blaast (je voeding doet dit al als het goed is, dus je hoeft nog maar 1 fan te hebben die koele lucht aanzuigt en naar binnen blaast aan de voorkant of zijkant).

FireFox - neem het web in eigen hand

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

hij zal de casefan wel achterop gemonteerd hebben, dus die luchtstroom die je dan krijgt is heel slecht al laat je de casefan lucht naar binnen zuigen. Want dan blijft voorin de kast de lucht hangen. Het is dan beter allebei de fans (voeding & case) lucht uit de kast te laten blazen, aangezien de ventilatiegaatjes meestal voorin zitten.

je hebt wel gelijk dat je beter 1 fan kan laten zuigen en 1 blazen, maar dan moet je er voorin 1tje inbouwen, maar dat is meestal modwerk omdat er geen standaard plek voor is in de meeste kasten.
Pagina: 1