Toon posts:

Subwoofer in kleinere kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het dat de bas van mijn 550thx in mijn betrekkelijk kleine kamer (4x4) zo veel minder klinkt dan in de woonkamer? Is hier wat aan te doen of is de boel verhuizen naar een grotere ruimte de enige oplossing? Op dit moment is het zo dat de bas in het luistergebied redelijk is maar hoe verder je er vanaf gaat hoe intenser het word. Soms moet ik voor een stevige bas de hele volumeknop opendraaien waardoor alle kozijnen trillen maar de bas slapjes blijft....... Iemand ervaring?
greetz

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:59

BLN

Nou als je in een kleine kamer zit kunnen lage golflengtes maar voor de helft kwijt voordat ze de muur raken en tegen zichzelf in gaan douwen. Terwijl in een grote kamer de hele golf kan reizen en zodoende een hogere relatieve geluidsdruk creeren(jah kep r net een natuurkunde pw over gehad)

If it ain't broken, don't fix it

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik geloof dat die golven iets van 13 meter lang zijn. Dus een kamer met die afmetingen zou ideaal zijn. Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar een beetje google kan dit denk ik zo bevestigen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 16:32

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Een sub moet je altijd zo ver mogelijk van je vandaan zetten, en in voor extra versterking kun je em het beste in de hoek zetten...

• BLN

BLN

dat kun je uitrekenen. stel dat een lage bas 100Hz is:
Snelheid(S)=Frequentie(Hz) x Golflengte(M)
dus 330 = 100 x m
330/100=3.3Meter

[ Voor 7% gewijzigd door BLN op 22-02-2004 20:05 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Twisted_Bunny schreef op 22 februari 2004 @ 19:56:
Ik geloof dat die golven iets van 13 meter lang zijn. Dus een kamer met die afmetingen zou ideaal zijn. Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb maar een beetje google kan dit denk ik zo bevestigen.
Vrij simpel zelf na te gaan, laagste hoorbare tonen hebben een frequintie van 20 Hz, dat wil zeggen 20 trillingen per seconde. Geluid heeft een voortplantingssnelheid van zo'n 343 meter per seconde bij kamertempratuur, dus 1 trilling is 343/20 heeft uit mn hoofd een labda van zo'n 17 meter. Dit is bij de laagst hoorbare toon, dus die 13 meter klinkt wel overtuigend.

• BLN

BLN

ok 20 hz dan
Snelheid(S)=Frequentie(Hz) x Golflengte(M)
dus 330 = 20 x m
330/20=16.5
(wij hebben 330m/s/20C gekregen als snelheid)

Verwijderd

BiX schreef op 22 februari 2004 @ 19:50:
Nou als je in een kleine kamer zit kunnen lage golflengtes maar voor de helft kwijt voordat ze de muur raken en tegen zichzelf in gaan douwen. Terwijl in een grote kamer de hele golf kan reizen en zodoende een hogere relatieve geluidsdruk creeren(jah kep r net een natuurkunde pw over gehad)
ik heb er nooit een natuurkunde pw over gehad, maar even met m'n gbv: lucht verplaatst geluid met een snelheid van 340 m/s. voor mensen hoorbaar geluid ligt tussen de 20 Hz. en 20 kHz. dus de golfjes zijn tussen de 340/20=17 meter en 340/20.10^3=17 milimeter lang. (reken- en andere hersenfouten voorbehouden).

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Eigenlijk is het offtopic, maar omdat twee mensen boven me dat blijkbaar ook geen bezwaar vonden moet ik er toch even op ingaan.

BINAS (vierde druk), tabel 16A (Voortplantingssnelheden van geluid) geeft bij lucht (293 K) een snelheid van 0,343 * 103 m/s.

Ik had het dus goed uit m'n hoofd :)

• BLN

BLN

okay 343 dan ook goed
343m/s:20Hz=17.15m

Het is dus niet off topic wat ik zeg, hij vraagt hoe het komt dat de bas zoveel minder klinkt in een kleine kamer. En ik geef een uitgebreid antwoord(tuurlijk moet ik ff show offen met mn nieuwe knowledge)

[ Voor 72% gewijzigd door BLN op 22-02-2004 20:21 ]

Verwijderd

Maar goed met een x aantal meters als labda is de ts nog niet geholpen
Doordat het geluid weerkaatst door de ruimte krijg je een ingewikkeld knopen en buiken patroon (geluid in fase en uit fase) De truc is demping en spreiden van het geluid. Een goed voorbeeld is het gebruik van een grote boekenkast langs een muur te zetten met lege ruimtes erin. Deze lege ruimtes gaan dan als helmholz resonator werken. De lucht in die ruimtes neemt de energie op dmv van resonantie. Verder fungeert de boekenkast als difusor (goed gespeld?) Het geluid wordt gelijkmatig in alle kanten (hoeken) verspreid. Verder kun je bv lambrisering aanbrengen met glaswol. Verder moet je goed met de plaatsing van de sub spelen. Op deze manier kun je knopen en buikenpatroon zo beinvloeden dat je op de luisterplek wel veel bas hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 20:28 ]

• BLN

BLN

Dit geld voor iedereen met een kleine ruimte tot zijn/haar beschikking: Wil je super geluid met de beste stereo spreiding en geen resonanties. Spijker dan de hele kamer vol met eierdozen. Zo weerkaatst hel geluid neit de hele kant op maar wordt t gewoon gedempt, zodat je alleen het geluid van de speakers hoort.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Eierdozen werken alleen maar voor hoge frequenties. Walter.ppk heeft helemaal gelijk, je krijgt door het hele complexe patroon van buiken/knopen dus afwisselend cancellations en pieken in de response.
Download maar eens dit progsel en zet maar eens sinustonen aan onder de 150 Hz. Waarschijnlijk vind je wel frequenties die je op de luisterpostie nauwlijks hoort, maar ergens anders in de kamer wel heel sterk. En als je dan een factor twee hoger gaat zitten, dan heb je daar waarschijnljik een piek zitten (bijvoorbeeld dip bij 80Hz, is piek bij 160Hz).

Verwijderd

Ja ik heb bv een piek rond de 30-35 hz en een serieuze dip bij 100hz. Mateloos irritant. Maar ik wacht wel tot ik op m'n eigen woon dan kan ik het meteen goed aanpakken :D

Jag Misschien moet je voor Bix nog even dat mooie linkje, wat ik even zo snel niet kan vinden, geven waarin een hele hoop staat uitgelegt over acoustiek en hoe je met welke problemen moet omgaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor jullie antwoorden.....Ik heb een beetje zitten schuiven en heb de volgende verrandering gemaakt:http://www.geocities.com/misternosguy/kamer.JPG
De linker is de oude. het scheelt in ieder geval best veel en ik heb minder last van basverschillen in de kamer.
greetzzzz _/-\o_
Pagina: 1