Wat betreft die kippen, het komt er denk ik op neer dat we het samen eens zijn dat je dieren op een verantwoorde manier moet houden.
Wat betreft die afvalstoffen van de consument, dit is onlangs doorgerekend, helaars heb ik de cijfers niet in mijn hoofd zitten, maar het kwam er op neer dat de prijsverhoging voor de consument behoorlijk is. En dat dieren wel wat anders kunnen eten is logisch.
jij noemt een vb van een veehouder die zijn mest bovcengronds uitrijd. Tot iets van 10 jaar geleden was er domweg geen andere techniek voor handen. Het is echter wel zo dat de meeste echt niet expres een beetje willen lopen stinken.
Uitzonderiengen heb je altijd, maar die heb je overal mee. Als je een auto langs ziet komen als een idioot roep je ookniet galijk dat heel autorijdend Nederland gek is.
nederland is totaal geen logische plaats om landbouw en veeteelt te bedrijven. de grond hier is enorm duur, net zoals arbeid. dat kan dus in het buitenland goedkoper.
/QUOTE
de Nederlandse landbouw zal zich steeds meer gaan toeleggen op specialiteiten, de massa-productie komt over een 10 jaar uit oost-europa. Maar je moet niet vergeten dat wat je hier eet, veilig is. je kunt wel in het buitenland van alles halen, maar je weet van tevoren dat de kwaliteit op losse schroeven staat. dat zie je nu zelfs met dat BSE gelazer in Duitsland.
AH wilt de Nederlandse prijs niet betalen. Om bio producten te produceren heb je domweg een veel hogere kostprijs. wanneer je de hand ligt met de regels kun je dus goedkoper produceren, met dat bio stickertje erop.
De Nederlandse overheid werkt frustrerend, bij deze een vb uit Friesland, wat ook is na te lezen in het boek van J.D. van der Ploeg-de virtuele boer.
In Friesland zijn al enige jaren milieucooperaties actief welke door veehouders zijn opgezet. wil je dit goed doen moet je steun hebben om je plannen voor een beter milieu te realiseren. Dit is steun in de vorm van aangepaste wetgeving, geeneens financieel.
Maar de ambtenaren willen gewoon niet meewerken, omdat dit een initiatief vanuit de landbouw is, men is gewend de landbouw te delegeren en wil dat zou houden.
Om een lang verhaal kort te maken, de overheid wilde landbouw aldaar gewoon niet steunen, en dat is dus frustrerend.
een ander vb hiervanis mestverwerking.
Mest is op een vrij simele manier te bewerken zodat het mestprobleem snel uit de wereld kan worden geholpen op een verantwoorde manier. Hiervoor is startkapitaal nodig om te beginnen, daarna is het een zelfbedruipend proces.
Opnieuw weigerd men hierin geld te investeren, waar men wel goed in is is een stapel onzin te bedenken achter het buro, that's it!

hmm, 'k geloof da'k mezelf weer leed ga zitten maken, niet goed...
Als er vragen zijn, plz stel ze, ik beantwoord ze graag zo objectief en snel mogelijk.