Toon posts:

Vreemde bestanden op computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg net een belletje van een studiegenote. Op de computer van haar ouders waren vreemde bestanden aangetroffen en deze waren gericht op het feit dat zij Joods zijn. Nu vroeg zij aan mij hoe deze bestanden (oa. in map mijn afbeeldingen) op hun computer terecht zouden kunnen zijn gekomen. Ik heb hierop gevraagd op zij een virusscanner (trojan-horses) en firewall hebben geinstalleerd en dit is in beide gevallen waar. Ik dacht dus persoonlijk dat een eventuele aanval vanaf buiten vrij moeilijk zou zijn. Ook omdat de computer niet dag en nacht aanstaat. Verder hebben de ouders geen vreemde bestanden uit e-mail geopend e.d.

Hoe kan ik bepaalde dingen uitsluiten, is een aanval van buiten toch mogelijk en kun je dan bestanden op een computer plaatsen. Verder vroeg ik mij af of het mogelijk is om te achterhalen welke sporen deze persoon heeft achtergelaten en of misschien de firewall dit verkeer heeft geregistreerd.

Alvast bedankt voor de moeite, ik hoop dat het bericht onder het goede kopje staat!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het zou best het geval kunnen zijn, dat de virusscanner niet up-to-date was, en dat er daardoor alsnog een virus naar binnen sloop...

Maar ik denk eigenlijk niet dat het een virus was. Een virus kan immers niet zien, of de PC van een Joods iemand is of niet. Ik denk dus dat er meer aan de hand is... Maar wat, dat is dan de vraag...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je HijackThis al eens laten runnen? Misschien dat er wat rare processen runnen :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

NT :?

Lijkt me een zaak voor onze vrienden bij Software Algemeen :)

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 10:44

JHS

Splitting the thaum.

Misschien iemand fysiek aanwezig geweest?

DM!

• Henri
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 15:52
Ja als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat er iemand fysiek toegang tot haar computer heeft gehad.

We hebben allemaal wel eens last van aanvallen etc. maar om een hack compleet te maken moeten er een behoorlijk aantal deeltjes als het ware in elkaar vallen. Dat is bij volstrekt vreemde(n) het geval. Laat staan bij bekende(n).

[ Voor 1% gewijzigd door Henri op 22-02-2004 20:52 . Reden: Typo... lets blame roelant ;-) ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn Baantjer-brein zegt me dat e.e.a. niet klopt. Hoe kan een 100% buitenstaander zien of de eigenaar Joods is of niet?

E.e.a. kán zijn veroorzaakt door een bezoek aan een joodse site of door fysiek plaatsen van de bestanden door iemand die toegang tot het huis heeft.

ARME AOW’er

Verwijderd

je zou zeggen dat het een bekende is, die dus weet dat ze joods zijn. of, zoals gezegd, heeft iemand in de cookies zitten snuffelen.
misschien tijd voor een betere firewall? virusscanner up to date, en eens adaware oid draaien.

als er fysiek iemand achter de pc heeft gezeten, dan valt er weinig aan te doen als je niet weet wie

Verwijderd

Topicstarter
Nou er is wat ontwikkeling in de zaak er heeft toch iemand physiek achter de computer gezeten (best wel creepy dus). Politie is aan het spoorzoeken en ze hebben iets getraceerd tot iets wat heet de ISgroep. Maar mij zegt het persoonlijk niets. Een van jullie misschien?

Groeten Koen

Verwijderd

Je kan misschien de desbetreffende bestanden intypen bij google, als het dan virussen zijn ben je er zo achter.

Verwijderd

Als je verdachte bestanden tegenkomt, dan mag je deze mailen, dan kijk ik of het malware is.
Zie sig voor mail. :)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 18:11:
Nou er is wat ontwikkeling in de zaak er heeft toch iemand physiek achter de computer gezeten (best wel creepy dus). Politie is aan het spoorzoeken en ze hebben iets getraceerd tot iets wat heet de ISgroep. Maar mij zegt het persoonlijk niets. Een van jullie misschien?

Enige wat ik van ISgroep kan vinden op Google is dit: www.mailgate.org/comp/comp.dcom.sys.cisco

Wel eng dat daar gewoon iemand achter die pc heeft gezeten.
Het zou toch ook een H@cker kunnen zijn die hoeft niet speciaal achter een pc te zitten hoor.

Hoe kan het dat de politie daar zo snel komt kijken?
Dat doen ze bij mij ook niet als ik een vreemd bestandje heb?
Word jij!! niet in de maling genomen door die mensen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor ;) Politie neemt dit soort zaken heel serieus. Wat jij had gevonden dat had ik zelf ook gezien. Een hacker schijnt uitgesloten te zijn. Vraag me niet waarom dat weet ik nog niet. Allemaal bedankt voor het meedenken

Koen

• Bertus-nl
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 11:21
maar als je op het engels woord (isgroup) zoekt vind tie veel meer Optie??

http://www.designyourgoogle.com

Pagina: 1