Ik wil graag iets meer weten over mijn versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:39
Als het gaat om audio en versterkers ben ik een redelijke leek op dat gebied.

Toch wil ik graag wat meer weten over mijn versterker, ik heb deze versterker ooit eens van mijn vader gekregen, dus weet ik niet zoveel van z'n historie.

Betreft een : Technics SU-610 new class A versterker, op de achterkant staat vermeldt 2x35watt uitgangsvermogen op zowel 4 als 8 ohm.

Ik heb er de volgende speakers aanhangen : Eltax Millennium 500 serie, dit zijn luidsprekers van iets meer dan een meter hoog en een max. vermogen van 500 watt. Niet 'top of de line' maar de klank en de volledigheid van het geluid uit deze boxen zijn zeker ook niet verkeerd.

Waar ik nieuwsgierig naar ben, is dat de versterker voor mijn gevoel veel meer vermogen uit deze speakers jaagt dan wat op de achterkant staat vermeldt. Weet iemand ook waar "new class A" voor staat?

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 20-03-2012 00:52 . Reden: Harde enters verwijderd ]

Mijn YouTube Channel

• Snowwie
Oops, verkeerd knopje :+

[ Voor 97% gewijzigd door Snowwie op 22-02-2004 17:40 ]

Mijn YouTube Channel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

bij normaal gebruik gebruik je maar 0,001Watt, als je hard speelt gebruik je 1watt, als je heel erg hard speelt gebruik je 10watt en als je dan weer twee keer zo hard wil, moet je naar 100watt, iets wat je nooit haalt. 35watt is dus al ontiegelijk hard, je zal bij normaal gebruik zelden continu boven de 1watt komen.

Verder heeft 'new class A' helemaal niets met klasse A of B van normale versterkers te maken, maar is het gewoon een technics term voor hoe goed zij het apparaat vinden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12 16:00

BLN

Je bent id ieder geval More Noob dan ik NOFI. Kijk ns op de achterkant van je speakers en check de gevoeligheid van je speakers ns. Watts zeggen niets. Veel high end 2*20 watt A-class versterkers brullen langs vele zogenaamde 300 watt versterkers.
ff mijn punt:
Als je een 35 watt versterker hebt met speakers die maar 85DBa/watt/meter opleveren moet je idd een hele krachtige versterker hebben. Maar als je speakers hebt die 95DBa/watt/meter opleveren heb je bwvs als genoeg aan een 15 watt versterker.

Dat new A-class wijst erop dat de versterking aan bepaalde eisen voldoet wat betreft het geluid wat eruit komt(vraag t ff aan de echte pro's want er zit een volledige theorie achter.)

If it ain't broken, don't fix it

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 19:58
Als je meer wilt weten kun je technics vast ook even mailen. Ik heb een paar enorm oude wharfedales van m'n vader gekregen en ik wou hier wat van weten. Een paar daagjes later kreeg ik een mailtje met daarin alle info die ik vroeg.
Meestal hebben de fabrikanten een enorm archief van al het spul dat ze hebben verkocht. Misschien kun je ze ook wel om een handleiding vragen?

Voor je speakers kun je gewoon op de eltax-site kijken, maar dat heb je vast al een keer gedaan ;)

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Hmmm ik heb nog een paar ontiechelijk oude Wharfedales boxen in gebruik. Klinkt nog steeds prachtig. Ben ook wel beniewd wat die kunnen. Ga ik ook maar is ff checken dus :)

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:30
BiX schreef op 22 februari 2004 @ 17:53:

Dat new A-class wijst erop dat de versterking aan bepaalde eisen voldoet wat betreft het geluid wat eruit komt(vraag t ff aan de echte pro's want er zit een volledige theorie achter.)
New class A is volgens mij iets wat technics bedacht heeft:
1979

Computer-driven new Class A method was developed and commercialized. For the first time, bias of amplifier output step was controlled by a microprocessor and switching hysteresis was resolved to reduce switching distortion.
Zie ook: http://www.panasonic.com/...cs/pressroom/Timeline.htm

• Snowwie
BiX schreef op 22 februari 2004 @ 17:53:
Je bent id ieder geval More Noob dan ik NOFI. Kijk ns op de achterkant van je speakers en check de gevoeligheid van je speakers ns. Watts zeggen niets. Veel high end 2*20 watt A-class versterkers brullen langs vele zogenaamde 300 watt versterkers.
ff mijn punt:
Als je een 35 watt versterker hebt met speakers die maar 85DBa/watt/meter opleveren moet je idd een hele krachtige versterker hebben. Maar als je speakers hebt die 95DBa/watt/meter opleveren heb je bwvs als genoeg aan een 15 watt versterker.

Hieronder even een foto van wat op de achterkant staat vermeldt:
Alleen hier staat dacht ik niets over de gevoeligheid van de speakers.

Afbeeldingslocatie: http://www.pkoning27.demon.nl/extra/eltax1.jpg

Mijn YouTube Channel

• kwiebus
Snowwie schreef op 23 februari 2004 @ 00:06:
[...]

Hieronder even een foto van wat op de achterkant staat vermeldt:
Alleen hier staat dacht ik niets over de gevoeligheid van de speakers.
Kijk dan ook even op de website van eltax 94dB:

http://www.eltax.com/prod...ektronik.php?varenr=01831

• Snowwie
Die gegevens zeggen me op zich weinig..alleen dat je van 94db wel aardig doof
kunt worden :P :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

die eltax boxjes zijn behoorlijk gevoelig heb hier de 200 serie staan en die zijn behoorlijk gevoelig. en ja je kunt er inderdaad behoorlijk doof van worden.

35 watt is opzich niet zow heel veel om die grote boxen aan te sturen maarja zolang het niet vervormd geeft niemand er wat om

• Rick_S.
Reken ik allerlei gegevens uit met excel over vermogen en geluidsdruk enzo, blijken de uitkomsten dus toch een beetje niet relevant te zijn :( :( :(
Ok, het idee blijft hetzelfde: veel vermogen zegt nix, maar mijn berekeningen zijn dan toch niet echt van toepassing...

Nou ja, Wormaap, weer wat geleerd...bedankt ;)

[ Voor 113% gewijzigd door Rick_S. op 23-02-2004 18:21 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Een rendement van 94dB betekent dat als je de speaker 1 watt voert, je op 1 meter afstand 94dB meet.
97dB = 2 Watt
100dB = 4 Watt
103dB = 8 Watt
106dB = 16 Watt
109dB = 32 Watt

Je zult dus uiteindelijk een 110 dB te horen krijgen als je de volledige 35 Watt erin pompt. Dit is dus een volume dat je NIET graag uren lang zal willen aanhoren.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Wormaap schreef op 23 februari 2004 @ 18:11:
Een rendement van 94dB betekent dat als je de speaker 1 watt voert, je op 1 meter afstand 94dB meet.
97dB = 2 Watt
100dB = 4 Watt
103dB = 8 Watt
106dB = 16 Watt
109dB = 32 Watt

Je zult dus uiteindelijk een 110 dB te horen krijgen als je de volledige 35 Watt erin pompt. Dit is dus een volume dat je NIET graag uren lang zal willen aanhoren.
Helaas is dit alleen zo als je ook werkelijk 35 Watt aan geluid krijgt. Er gaat bij het omzetten van electrische energie (signaal van de versterker) naar bewegingsenergie (geluid) heel veel energie verloren. Dus 35 Watt aan geluid krijg je bij lange na niet.

Maar als je met deze versterker op volle kracht 1 a 2 Watt aan bewegingsenergie en dus geluid krijgt, mag je heel tevreden zijn! (naja dit is een heel ruige schatting, maar heel veel zal ik er niet naast zitten denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door StarTAC op 23-02-2004 18:22 ]

iRacing Profiel

• Wormaap
Het rendement van de speaker is een gemeten waarde. Stop 1 watt in de speaker, krijg er 94dB uit. Misschien is die 94dB dan eigenlijk maar 0.00000001 watt aan bewegings- of geluidsenergie, maar je krijgt wel degelijk 94dB als je er 1 watt in stopt, en dus 97dB als je er 2 watt in stopt enz...

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-12 15:36

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Wormaap schreef op 23 februari 2004 @ 18:27:
Het rendement van de speaker is een gemeten waarde. Stop 1 watt in de speaker, krijg er 94dB uit. Misschien is die 94dB dan eigenlijk maar 0.00000001 watt aan bewegings- of geluidsenergie, maar je krijgt wel degelijk 94dB als je er 1 watt in stopt, en dus 97dB als je er 2 watt in stopt enz...
Die 94 dB is precies (10^9,4)*10^-12 = 2,5 mW/m^2 als mijn natuurkunde mij niet in de steek heeft gelaten.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Snowwie
StarTAC schreef op 23 februari 2004 @ 18:22:
[...]

Helaas is dit alleen zo als je ook werkelijk 35 Watt aan geluid krijgt. Er gaat bij het omzetten van electrische energie (signaal van de versterker) naar bewegingsenergie (geluid) heel veel energie verloren. Dus 35 Watt aan geluid krijg je bij lange na niet.

Maar als je met deze versterker op volle kracht 1 a 2 Watt aan bewegingsenergie en dus geluid krijgt, mag je heel tevreden zijn! (naja dit is een heel ruige schatting, maar heel veel zal ik er niet naast zitten denk ik)
Nou ja, als ik em 1/4 open draai, dan trilt je lijf in elk geval mee.. en dan staat de
bass draaiknop nog op 'neutral' (dus in het midden) en loudness staat ook nog
niet aan.. :)

Maar wat de natuurkunde abacadabra formules betreft, dat zegt me helaas helemaal niets. Het enige waar ik in geinteresseerd ben om te weten of in de ogen
van de (gemiddelde) tweaker dit wel een aardig combi is, en wat kwalitatief goede
muziek oplevert..

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 23-02-2004 18:53 ]

Mijn YouTube Channel

• StarTAC
Ik denk dat alleen jij kan oordelen of dit een aardige combi is. Je moet in iedergeval niet struikelen over het watt-gedoe, dat zegt namelijk helemaal niets.
Ook kunnen we er niet veel over zeggen of het bij jou goed klinkt, omdat de akoestiek van je kamer heel veel uit maakt.
Je kan waarschijnlijk zelf wel bepalen of je er tevreden mee bent. Maar als je toch besluit dat je verbetering wilt, zou ik naar speakers gaan luisteren, die bepalen voor het overgrote deel hoe je set klinkt. Die versterker zal prima overweg kunnen met de meeste speakers.

Maar als je zelf tevreden bent, moet je het gewoon zo laten.

[ Voor 11% gewijzigd door StarTAC op 23-02-2004 19:06 ]

iRacing Profiel

• Rick_S.
Maar wat heb je er eigenlijk aan om te weten wat wij ervan vinden, behalve dat je er een groter (of minder groot >:) ) ego van krijgt?

Wat je misschien wil weten is hoe hoog de dunk is van de gemiddelde tweaker over de merken die je hebt staan. Welnu, Technics weet ik niet veel van maar volgens mij wordt het over het algemeen als "goed" ervaren (wat dat dan ook inhoudt). Over Eltax heersen nogal wat vooroordelen, maar sommige Eltaxen "schijnen wel goed te zijn". Maar dit zegt echt totaal niets!!

Je kunt beter eens bij vrienden/familie/bekenden gaan luisteren naar wat zij hebben staan en dan beslissen wat jij mooier vind klinken. Want daar gaat het nog om.
Een vriend van me heeft een bepaalde set en met dat geluid zal ik nog niet dood gevonden willen worden (hoewel het niet aan de geluidsdruk zal liggen ;) ) Hij houdt van bassen die de hele kamer mee laten trillen, ik niet. Andere vrienden vinden mijn geluid niet super (het basst niet hard genoeg, maar wat wil je met sokken in de bass-reflex poort :+ Het is nou eenmaal mijn smaak)

En het moeilijke aan je vraag is ook wat er onder een goeie combi wordt verstaan. Sommige speakers klinken op technisch perfecte versterkers enorm slecht, terwijl ze op andere versterkers helemaal opleven.
En ook dit is weer subjectief. Leve de gevoelsindustrie die audio heet... :/

Hoe vind je het eigenlijk zelf klinken? Wat vind je belangrijk aan je audio-systeem en wordt dit door je set bevredigd? Dan is het toch goed?

Het enige waardeoordeel dat ik kan geven over je set is dat ik blij ben om eens een versterker te zien die "maar" 35 watt levert. Ik wordt een beetje moe van die vermogens-oorlog tussen vele fabrikanten. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Rick_S. op 23-02-2004 19:17 ]

• Snowwie
Rick_S. schreef op 23 februari 2004 @ 19:13:
Maar wat heb je er eigenlijk aan om te weten wat wij ervan vinden, behalve dat je er een groter (of minder groot >:) ) ego van krijgt?

Wat je misschien wil weten is hoe hoog de dunk is van de gemiddelde tweaker over de merken die je hebt staan. Welnu, Technics weet ik niet veel van maar volgens mij wordt het over het algemeen als "goed" ervaren (wat dat dan ook inhoudt). Over Eltax heersen nogal wat vooroordelen, maar sommige Eltaxen "schijnen wel goed te zijn". Maar dit zegt echt totaal niets!!

Je kunt beter eens bij vrienden/familie/bekenden gaan luisteren naar wat zij hebben staan en dan beslissen wat jij mooier vind klinken. Want daar gaat het nog om.
Een vriend van me heeft een bepaalde set en met dat geluid zal ik nog niet dood gevonden willen worden (hoewel het niet aan de geluidsdruk zal liggen ;) ) Hij houdt van bassen die de hele kamer mee laten trillen, ik niet. Andere vrienden vinden mijn geluid niet super (het basst niet hard genoeg, maar wat wil je met sokken in de bass-reflex poort :+ Het is nou eenmaal mijn smaak)

En het moeilijke aan je vraag is ook wat er onder een goeie combi wordt verstaan. Sommige speakers klinken op technisch perfecte versterkers enorm slecht, terwijl ze op andere versterkers helemaal opleven.
En ook dit is weer subjectief. Leve de gevoelsindustrie die audio heet... :/

Hoe vind je het eigenlijk zelf klinken? Wat vind je belangrijk aan je audio-systeem en wordt dit door je set bevredigd? Dan is het toch goed?

Het enige waardeoordeel dat ik kan geven over je set is dat ik blij ben om eens een versterker te zien die "maar" 35 watt levert. Ik wordt een beetje moe van die vermogens-oorlog tussen vele fabrikanten. |:(
Daar heb je natuurlijk gelijk in, het is ook een persoonlijke smaak. Ten eerste had
ik voor de Eltax serie gekozen omdat ik deze boxen ooit eens bij iemand had gehoord.
Het viel me op dat de membramen van deze boxen nog amper bewegen terwijl
er wel al veel geluid uit komt. Hetgeen dus betekende dat het muziek uit deze boxen niet snel zou vervormen. Aan de andere kant toen ik deze boxen kocht,
vond ik de prijs best wel aan de lage kant (niet dat ik meer zou willen betalen,
me blijft Hollands uiteraard). Ik heb ze gewoon gekocht uit de Wehkamp (nee,
geen afbetaling, gewoon betaald :) ), en heb verscheidene artikelen gelezen
op het GoT over de Eltax. Volgens de meesten zijn het goede speakers voor hun
prijs, maar echt niet top of the line.

Hoe ze klinken, tja ik heb ze op mijn hobbykamer staan, die is maar 9m2, dus krijg
niet echt het gevoel dat ze goed tot hun recht komen, daar zou meer een grotere
ruimte beter voor zijn. Omdat wij toch gaan verhuizen ga ik deze in de woonkamer
neer zetten om onderdeel uit te maken van een Dolby surround set. Op de nieuwe
hobbykamer denk ik toch aan een subwoofer systeem (aan te raden??), omdat
de grote boxen daar niet kunnen staan.

Ps. als jij al sokken in je basreflexpoorten stopt waarom heb je dan geen speakers
gekocht zonder basreflexpoorten?

Mijn YouTube Channel

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-12 15:36

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Misschien houdt hij van "sokkengeluid" :)

Verder: Er zijn altijd van die types die de kwaliteit van een geluidsinstallatie afmeten aan de hoeveelheid bass die eruit komt. Om niet te hard te flamen, zal ik het maar laten bij de opmerking dat die personen soms wel eens dom zijn >:)

En inderdaad, die 2x35W is ruim voldoende. Dat mijn versterker 5x65 W kan leveren, interesseert mij niet zo, ik zet hem toch nooit voluit. Ik krijg dan altijd medelijden met de luidsprekers;)
Het enige voordeel van een groter vermogen voor mij is dat (waarschijnlijk) bij lagere vermogens (waar anderen zoals jij aan hun max zitten) de vervorming minder is.

Wat wil je verder nog weten om je audio kennis op te schroeven?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Rick_S.
Snowwie schreef op 24 februari 2004 @ 08:59:

Ps. als jij al sokken in je basreflexpoorten stopt waarom heb je dan geen speakers
gekocht zonder basreflexpoorten?
Tja, sokken...:)

Toen ik mijn Jamo E350's in de winkel had beluisterd vond ik ze erg prettig klinken. (Ik heb ze uiteraard ook vergeleken met andere speakers hoor ;)) Mijn oor was nog niet echt "getraind" dus ik heb voor het eerst in me leven losse speakers aangeschaft. Ook thuis klonken (en klinken!!) de speakers heerlijk naar mijn mening. Echter, bij de live versie van Fields of Gold van Sting (album: All This Time) (en nog wel bij wat andere nummers) overheerste de bass behoorlijk. Door de bassen hoorde ik de rest van het getrek aan snaren niet goed en zacht klinkende instrumenten werden ook lichtelijk weggevaagd. Dus probeerde ik eens de reflexpoorten te dempen. En het hielp inderdaad! Leve mijn oude (gewassen ;) ) sokken. _/-\o_ Ineens hoorde ik meer detail dan eerder en dat mag van mij graag ten koste gaan van harde bassen.
Waarom ik dan niet meteen speakers zonder zo'n poort heb gekocht ligt dus meer aan mijn toen nog miniemere audio-ervaring. Ook zijn er volgens mij niet zo enorm veel gesloten systemen. En het belangrijkste punt voor mij was: op het moment van aankoop waren deze speakers hun weinige geld dubbel en dwars waard.

• M14
  • Laatst online: 17-12 19:30

M14

Over de klasse A:

Dat heeft met de ruststroom te maken die er door de eindtransistoren / FET's loopt. Bij klasse A is dit een zeer grote stroom, waardoor klasse A versterkers een heel laag rendement hebben.

Ik zal het ff nalezen hoe het precies zit (en ook bij klasse B, AB enz)

Hier een grote edit:

Bij klasse A loopt er altijd een grote ruststroom, met of zonder ingangssignaal. Het voordeel van klasse A is dat er zeer weinig vervorming optreed.

Bij klasse B loopt er geen ruststroom. Het ingangssignaal wordt als het ware opgedeelt in een positief en een negatief deel. Het positieve wordt versterkt door een NPN transistor en het negatieve deel wordt versterkt door een PNP transistor. Omdat transistoren een doorlaatspanning van 0.7V hebben ontstaat er cross-over vervorming. Het voordeel van klasse B is dat dit type versterker een veel hoger rendement heeft.

De eindtrappen van klasse AB zijn in princiepe het zelfde als bij klasse B. Als een klasse B versterker wordt voorzien van een 'voorinstelling' die gelijk is aan 2x de doorlaatspanning, ontstaat er een klasse AB versterker. De 'voorinstelling' bestaat uit een schakeling die tussen beide bases van de eindtrappen wordt aangebracht. Deze schakeling zorgt voor een instelbare gelijkspanning. Hierdoor is de crossover vervorming grotendeels opgeheven. En een klasse AB versterker blijft een hoog rendement houden.

Klasse AB wordt vrijwel bij elke versterker toegepast. De hi-end versterkers zijn meestal klasse A versterkers.

[ Voor 69% gewijzigd door M14 op 24-02-2004 17:39 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Snowwie
M14 schreef op 24 februari 2004 @ 17:15:
Over de klasse A:

Dat heeft met de ruststroom te maken die er door de eindtransistoren / FET's loopt. Bij klasse A is dit een zeer grote stroom, waardoor klasse A versterkers een heel laag rendement hebben.

Ik zal het ff nalezen hoe het precies zit (en ook bij klasse B, AB enz)

Hier een grote edit:

Bij klasse A loopt er altijd een grote ruststroom, met of zonder ingangssignaal. Het voordeel van klasse A is dat er zeer weinig vervorming optreed.

Bij klasse B loopt er geen ruststroom. Het ingangssignaal wordt als het ware opgedeelt in een positief en een negatief deel. Het positieve wordt versterkt door een NPN transistor en het negatieve deel wordt versterkt door een PNP transistor. Omdat transistoren een doorlaatspanning van 0.7V hebben ontstaat er cross-over vervorming. Het voordeel van klasse B is dat dit type versterker een veel hoger rendement heeft.

De eindtrappen van klasse AB zijn in princiepe het zelfde als bij klasse B. Als een klasse B versterker wordt voorzien van een 'voorinstelling' die gelijk is aan 2x de doorlaatspanning, ontstaat er een klasse AB versterker. De 'voorinstelling' bestaat uit een schakeling die tussen beide bases van de eindtrappen wordt aangebracht. Deze schakeling zorgt voor een instelbare gelijkspanning. Hierdoor is de crossover vervorming grotendeels opgeheven. En een klasse AB versterker blijft een hoog rendement houden.

Klasse AB wordt vrijwel bij elke versterker toegepast. De hi-end versterkers zijn meestal klasse A versterkers.
Dus de technics SU-610 is een high-end versterker. (daarom kan die zeker ook
zo goed blazen :P )
Wat betekend trouwens RMS ? Je ziet wel eens deze afkorting staan bij versterkers. Klopt het dat 1 watt RMS gelijk staat aan 3 'normale' watts ?

Mijn YouTube Channel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:09

Jag

Goh, staat weer een beste verzameling pseudo-technische kennis in deze draad :P.
StarTAC schreef op 23 februari 2004 @ 18:22:Helaas is dit alleen zo als je ook werkelijk 35 Watt aan geluid krijgt.
Dat beweert hij ook helemaal niet. Je gaat uit van de situatie dat je er 1 Watt instopt (dat zou 94 dB op 1 meter opleveren) en van daaruit reken je naar 35 Watt. Dat is factor 40 (ongeveer), en dus 16 dB erbij. Dus idd 110 dB, ofwel 113 dB voor twee speakers. Maar goed, die 94 dB zal echt niet kloppen, eerder 87 a 90 dB. En je zit nooit op een meter afstand te luisteren, tenminste ik niet :). Maar op de luisterpositie 100dBspl overhouden is zeer goed mogelijk. Bij een 2x 70 Watt amp zou dat 103 dBspl max zijn, een relatief klein verschil.
Snowwie schreef op 24 februari 2004 @ 21:00:
[...]

Wat betekend trouwens RMS ? Je ziet wel eens deze afkorting staan bij versterkers. Klopt het dat 1 watt RMS gelijk staat aan 3 'normale' watts ?
Watt RMS is een heel erg foute term. Zoiezo moet je het al hebben over RMS vermogen, maar dat klopt eigenlijk ook niet. Wat er bedoeld wordt, is dat de rms waarde ipv de piek waarde is gebruikt voor de meting. Het scheelt een factor twee. Verder is het helemaal aan de fabrikant wat er mee bedoeld wordt. Een echte goede vermogens opgaaf van een versterker is als volgt:

Continu vermogen bij 4 Ohm, 0.05% THD en both channels driven: 70 Watt

Maar goed, het boeit allemaal zo weinig. Je hebt voor een zoveel Watt speaker niet een zoveel Watt amp nodig of dat soort onzin. Speakers zijn geen gloeilampen.
Alleen als je harder wilt moet je eens gaan nadenken of je een wat dikkere amp erop wilt zetten. Maar dan moet je ook wel een echt dikker model erop zetten.

Ik zelf speel zelden harder dan 90 dBspl, 80 dBspl is al behoorlijk hoog niveau om naar te luisteren. Dan moet je echt al je stem verheffen om nog met elkaar te praten. Ik zie eigenlijk zeer zelfden de signaal LEDjes van mijn versterkers aangaan :).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee, 1 watt RMS betekent gewoon dat hij die 1 W continu kan leveren, ipv de onzinnige specs die ze wel 's PMPO noemen, da's dus piekvermogen, wat een speaker gedurende 1ms ofzo kan hebben qua vermogen, tsja, dat zegt niks. Zo zijn er dus computerspeakersetjes die 500W PMPO zijn, maar RMS maar 6W ofzo (en da's nog steeds genoeg om lekker luid te spelen)...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De RMS waarde die bij versterkers wordt gegeven is eigenlijk altijd bij een Crestfactor van 3dB, oftewel een perfecte sinus. Muziek is niet zo ideaal als een sinus, over het algemeen ligt de Crestfactor van muziek tussen 6dB en 9dB, wat dus inhoudt dat je van je 1w eigenlijk maar 0,25-0,50w overhoudt. Zie hier ook de verklaring waarom er op die Eltax er bij "Music Power" een 2x zo hoge waarde staat.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• kwiebus
[...]

Zoals eerder gezegd technics new class A is niet hetzelfde als klasse A. Dus het is zeker geen high-end versterker. Ik heb zelf ook zo'n new class A versterker (technics SU-V620) en dat is een echte budget versterker.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Jag schreef op 24 februari 2004 @ 21:24:
Een echte goede vermogens opgaaf van een versterker is als volgt:

Continu vermogen bij 4 Ohm, 0.05% THD en both channels driven: 70 Watt
in het boekje van mijn versterker (teac A-70) staat het volgende:
50 W + 50 W , beide kanalen, 8 ohm 30 Hz - 20 kHz, 0,05% THD

is dat nou veel/weinig, goed/slecht :? en wat betekend THD :?

Last.fm
Films!

• Wormaap
THD = Total Harmonic Distortion. De vervorming dus. Verder heb ik geen flauw idee of 0.05% goed is of slecht.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Hoewel velen het niet met hem eens zijn denk ik dat een stukje theorie voor een hoop mensen hier wel helpt......

http://www.breem.nl/pgversterkers.htm

Ps ik hoor wel de verschillen die Jan claimt niet te horen....

• M14
  • Laatst online: 17-12 19:30

M14

[...]

Dit is complete onzin :).

Fabrikanten geven in reclame's altijd een piekvermogen op omdat vele mensen dan denken: WoW, een 300W subwoofer, dat moeten we hebben. Wat blijkt, het is slechts een versterker van slechts 20W die als piek 300W kan verwerken.

Het is bij surroundsets zelfs zo: Als ze het maximale vermogen gaan testen, dan sturen ze steeds 1 speaker aan.
Ze pakken bijvoorbeeld de centerspeaker. Die kan als piek 60W verwerken.
Vervolgens pakken ze de left-front speaker. Die kan als piek 80W verwerken

Vervolgens komt in de reclame:
Frontspeakers: 160W (2x die 80W)
Rearspeakers: 150W
Centerspeaker: 60W
Subwoofer: 300W

Wat blijkt nu als je eens goed gaat kijken: Volgens de spec's neemt de voeding maximaal 90 watt op. Het kan dus nooit dat de versterker 670W naar de speakers kan sturen. Oftewel, als je die set hebt gekocht ben je dus goed opgelicht.

Dus waar moet je nu naar kijken: Naar het continue-vermogen. Philips is 1 van de weinige merken die dit ook zo direct op de speakers zet. Ik heb hier bijvoorbeeld een Philips-speakersetje met 4 surroundspeakers van elk 6Watt, en een subwoofer van 15Watt. Dit is gewoon continuevermogen. En ik kijk naar de voeding: 40watt. Dit klopt dus. Idd, de voeding is nog steeds aan de lichte kant, maar jah, het is geen HI-End.

Het piekvermogen, wat veel fabrikanten opgeven, is slechts het vermogen wat op een korte tijdsduur gelevert kan worden. Dit zijn dan enkele milliseconden. Verder zijn veel fabrikanten zeer creatief met het berekenen van het piekvermogen.

Wat meer info staat op de site van Circuitsonline

Je moet je overigens niet vergissen in het vermogen wat de speakers verwerken, en wat de speakers aan muziek leveren. Speakers hebben een heel laag rendement. Als je 10W levert aan een speaker dan wordt van dat vermogen slecht zeer weinig daadwerkelijk omgezet in luchttrillingen (muziek dus). Hoe dit precies zit weet ik niet. Daarvoor zou ik ff in een natuurkundeboek moeten duiken :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jag
  • Laatst online: 19:09

Jag

Klopt, het rendement van een gemiddelde HiFi luidspreker ligt onder de 0.5%, niet echt hoog dus. Maar dat is niet zo erg, je hebt ook maar heel weinig akoestisch vermogen nodig.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
kwiebus schreef op 24 februari 2004 @ 23:15:
Zoals eerder gezegd technics new class A is niet hetzelfde als klasse A. Dus het is zeker geen high-end versterker. Ik heb zelf ook zo'n new class A versterker (technics SU-V620) en dat is een echte budget versterker.
Technics "new class A" is in zekere zin wél klasse A. Het is een klasse A versterker waarbij de ruststroom continu wordt bijgeregeld volgens de vermogensafname.

Dat het wel degelijk klasse A is wordt ook bewezen door de hitteproductie van die versterkers. M'n pa heeft er nog zo eentje gehad (SU-V4A), en met dat ding kon je de living verwarmen...

Tegenwoordig is het hele "new class A" concept wel volledig voorbijgestreefd. Een goede klasse AB amp (gainclone bv.) presteert een pak beter dan zo'n oude Technics bak...

• kwiebus
subsonik schreef op 26 februari 2004 @ 11:09:
[...]

Technics "new class A" is in zekere zin wél klasse A. Het is een klasse A versterker waarbij de ruststroom continu wordt bijgeregeld volgens de vermogensafname.

Dat het wel degelijk klasse A is wordt ook bewezen door de hitteproductie van die versterkers. M'n pa heeft er nog zo eentje gehad (SU-V4A), en met dat ding kon je de living verwarmen...

Tegenwoordig is het hele "new class A" concept wel volledig voorbijgestreefd. Een goede klasse AB amp (gainclone bv.) presteert een pak beter dan zo'n oude Technics bak...
De twee New Class A versterkers die ik heb worden niet echt heel erg warm. Ik heb een oude SU-VZ220 en een wat nieuwere SU-V620. De SU-V620 heeft trouwens wel een fan die aanslaat wanneer het te warm dreigt te worden.

Ik heb ook een technics SA-DX940 receiver welke wel bijhoorlijk heet kan worden maar dat een class H+ wat dat ook moge zijn.

Trouwens beide versterkers die technics op dit moment nog in het assortiment heeft zijn new class A versterkers.

Dan heb ik nog een vraagje wat is dan new class AA. De technics ST-GT550 receiver die ik bezit is een namelijke een new class AA receiver. :? Hoe verhoudt new class AA zich tot new class A?

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 18:15

guidooo

Amd-64 ownage

Class AA was/is een trapje hoger op de prestatielijn (en prijs) dan new class a
Verder geloof ik er helemaal geen reet van dat een su 610 of iets dergelijks (budgetversterkers van div gangbare merken oa sony jvc philips die categorie) klasse A versterking zouden leveren.
Imo is het gewoon een goede marketingtruc.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat een su610 een slecht ampje is.
In verhouding met de diverse merken (zie boven) was het pak em beet een jaar of 7 geleden een zeer goede budgetamp

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Snowwie
Ik heb zelf een nieuwe Receiver op het oog :
persoonlijk denk ik dat deze receiver uitermate geschikt is voor de luidspreker
serie Eltax Millennium 500, gezien het hogere uitgangsvermogen, wat in dit geval
ook RMS is. Is dit een goede versterker voor die prijs ?

Betreft een Sony STR-DE695.
Specs van deze receiver zijn :

vermogen 5x120 watt (RMS)
8 ohm speaker-impedantie
Dolby ProLogic, Dolby Prologic 2, Dolby Digital EX en DTS-ES 6-kanaals decoder
Digital Cinema Sound EX
Super Audio CD tuned
32 bit DSP (digital signal processing)
192kHz/ 24 bit digitale ingang
digitale equalizer
AM/FM tuner (RDS) met 30 voorkeuzezenders
bass/treble-equalizer
aansluitingen o.a. : 3x AV in, 3x digital in, 5.1 analoog in, AV out, coaxiaal digital out en subwoofer out
hxbxd: 15.7x43x31 cm.
Kleur: zilver

Prijs : € 399,-

Klik hier voor de foto van deze receiver

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 27-02-2004 08:56 ]

Mijn YouTube Channel

• StarTAC
Staar je niet blind op vermogen he. Ik had ook een Sony TA FE 530 R versterker (2x 95 Watt RMS, tenminste dat gaven ze op), maar mijn huidige NAD C320BEE (2x 50 Watt) is duidelijk krachtiger. De bass is gewoon veel strakker. Maar verder gebruik ik eigenlijk mn versterker nooit op volle kracht, volume half open is voor mijn oren al te hard eigenlijk.
Elke fabrikant meet die wattages weer anders, en van Sony (en sowieso de wat meer budget merken) is bekend dat ze nogal snel het vermogen wat positief willen opgeven, om marketing technische redenen. Bij mijn NAD is het vermogen gewoon ECHT 50 watt continu met volle belasting, bij die sony misschien 120 watt kortstondig op een bepaalde frequentie ofzo.

Verder denk ik dat je voor 400 euro beter een Yamaha, Harman Kardon of Marantz kan kopen. Maar ga even naar een winkel als Staffhorst, Hobo of iets dergelijks en laat je informeren, en ga luisteren. Maar kijk vooral niet naar het vermogen (ik gok trouwens dat die Technics die je nu hebt meer power geeft dan die Sony die je op het oog hebt).

iRacing Profiel

Pagina: 1