Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Maffe transistor

Pagina: 1
Acties:

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
FOTO'S VAN TRANSISTOR IN WERKING MET BLAUWE LED

bekijk de fotos op die pagina hierboven even aub en je snapt misschien wat beter wat ik bedoel met dit maffe verschijnsel met deze transistor en/of led.

ik ben eigelijk heel beniewd hoe het kan dat ik het gele draadje alleen maar hoef aan te raken met mn klauw en er gelijk al een emitterstroom gaat lopen :/

Specs van aansluiting

transistor stroom/spanningen
-voeding naar ledje van transistor (Vee) = 2,6 volt
-emitterstroom (Iee) = 6 mAh
-Basisstroompje (BI) = zou 10 mah moeten zijn :/

spanningsbron
-voedingsspanning totaal (V*) = 5,70 v
-amperage/uur (Ah) = 34 Mah

ledje
-spanning (V) = 2,3 v (maximum felheid)
-amperage (a) = 18 mah (bij 2,3 v)

Transistor kenmerken:
- BC 517

*als dit geen geldig/goed/aanvaardbaar topic is, zet er dan maar een slotje op, maar dat leek me al een normale zaak*

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
De 517 is een darlington met een enorme Hfe, dus bij het minste beetje input stuurt die al uit .

De brom die jij oppikt uit je omgeving is al meer dan genoeg (je werkt dus als antenne)

Om precies te zijn een Hfe van 30000

voor een collector stroom van 6ma is dus maar

Ib = Ic / Hfe
= 6mA / 30000
= 0.2 uA nodig om hem uit te sturen.

[ Voor 67% gewijzigd door Sine op 22-02-2004 16:47 ]

Repareren doe je zo.

• alexandersamson
Hfe... ik heb zon functie op mn multimeter je peurt je transistor erin, maar bij mij geeft ie een waarde van 001 aan... das tog niet veel??

EDIT

vandaar dat mn mm dat ding herkent als 1... mn mm meet maar tot een bereik van 10000 ofzow :/ kga s een andere transistor kopen... thx dude ;)

[ Voor 38% gewijzigd door alexandersamson op 22-02-2004 16:51 ]

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Dan klopt je multimeter niet, of hij gaat overrange
(dan krijg je op het display iets als "1.---")

Een 517 heeft een Hfe van 30.000

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 22-02-2004 16:49 ]

Repareren doe je zo.

• alexandersamson
waar worden zulke overgevoelige transistors wel niet voor gebruikt dan? als antenne versterker voor een transistorradio??
ik lul maar wat :P

[ Voor 8% gewijzigd door alexandersamson op 22-02-2004 16:56 ]

• MARTIJN_
  • Laatst online: 24-11 17:42

MARTIJN_

<<---^|^--->>

alexandersamson schreef op 22 februari 2004 @ 16:55:
waar worden zulke overgevoelige transistors wel niet voor gebruikt dan? als antenne versterker voor een transistorradio??
ik lul maar wat :P
Niet voor antenne versterkers (meestal een fetje), voor signaal versterking heb je maar weinig keer versterking nodig. Eindversterker is ook maar 20 tot 30 maal versterkering. Met zo'n transistor kun je met een kleine basis stroom Ib de tor volledig in de verzadeging (kleinst mogelijke Uce voor desbetrefende tor) sturen en dus iets schakelen zonder dat er veel verlies is in de schakeltor.

PGEQRZEM

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Zoals sine al zei, je werkt als antenne. In het algemeen vang je een 50 Hz brom op, wat komt door alle draden naar stopcontacten. Met name die in de muur, die zijn het langst. Als je goed kijkt, zul je zien dat de led ook heel snel knippert. (50Hz kun je net wel/net niet zien).

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• alexandersamson
Dr Nix schreef op 22 februari 2004 @ 18:25:
Zoals sine al zei, je werkt als antenne. In het algemeen vang je een 50 Hz brom op, wat komt door alle draden naar stopcontacten. Met name die in de muur, die zijn het langst. Als je goed kijkt, zul je zien dat de led ook heel snel knippert. (50Hz kun je net wel/net niet zien).
nu ik daar zo op let merk ik toch dat het ledje *anders* brand dan op 2,3 volt direct op de stroombron, zou dus misschien die frequentie kunnen zijn.

Verwijderd

Zo werkt het ook bij mn programmeerbare IC'tje... als ik mn vinger op de input pin leg ontvangt ie opeens 6,25byte/sec (50bits/sec) :+
Pagina: 1