Camera uit 2001, doen of niet ?

Pagina: 1
Acties:

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 21:37
Ik kreeg een aanbod om een camera, een fuji finepix 2800z te kopen voor 150,- (http://www.kieskeurig.nl/...film%20Finepix%202800.htm)

De camera leek me interessant omdat hij 6x optische zoom heeft, en de tests vrij goed waren op internet.

Is het verstandig om een camera die al zo oud is (dus niet qua uiterlijk maar qua techniek) te kopen of hebben de nieuwe cameras zoveel ditjes en datjes dat dat verstandiger is.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ziet er op zich niet slecht uit. Misschien nog wat van de prijs af proberen te dingen. Op http://www.dpreview.com/r...prodkey=fuji_finepix2800z kun je wat user reviews vinden.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19

-ET-

Phone Home

Mijn pa heeft die camera, echt een lekker toestelletje niet heel ingewikkeld maar produceerd mooie foto's

• peligro2k
ja de prijs kan nix af, hij wilde eerst 200 hebben :P

maar er zit een tasje bij en snellader+accu of batts.

dus het is wel een goede deal ? en is hij makkelijk mee te nemen of is het eche een gigantisch ding ?

• peligro2k
hmm, is het waar dat de tijd dat je op de knop drukt en de foto word gemaakt erg groot is ?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Dat is wel typisch voor digitale compactcams van de vorige generatie ja (nu zijn ze nog niet heel snel). Maar hoeveel de exacte vertraging is weet ik niet. Kun je proberen natuurlijk.

• peligro2k
heeft die tijd tussen druk op de knop en maken van de foto een bepaalde naam ofzo ? een technische naam ? dan zoek ik het ff op

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

peligro2k schreef op 22 februari 2004 @ 17:17:
heeft die tijd tussen druk op de knop en maken van de foto een bepaalde naam ofzo ? een technische naam ? dan zoek ik het ff op
Shutter lag. Maar in principe gaat het om hoe goed de AF (Autofocus, weet je nog ;) ) werkt. Zo heb ik op mijn Minolta X20 buiten in het licht vrijwel geen shutterlag, ofwel je ramt het knopje geheel in en hij maakt meteen een foto. Wordt het wat donkerder, dan hebben de goedkopere compact camera's zonder AF assist light (is eigenlijk een klein lampje om een object te verlichten zodat de AF goed zijn werk kan doen) wat meer moeite om te focussen. Wat je het best kunt doen dan is het knopje half ingedrukt houden, dan gaat hij zoeken en scherpstellen (gaat bij de Minolta nog aardig snel ook), daarna zegt ie "pling" en dan kun je de knop helemaal induwen zodat ie een foto maakt.

Meestal is het zo dat met elke generatie digicam het beter gaat, de technische ontwikkelingen staan uiteraard niet stil. O-)

Alors.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:57
http://www.bigbangelectro...t_id=5&pf_id=finepix2800z
Performance

• Delay between shots: 1 seconds
Dit is de tijd tussen het snel nemen van 2 foto's naar elkaar, de 'shutter lag' (zoals dat genoemd wordt) ligt bijna altijd onder de seconde, hij is niet zo heel snel dus.

Het is trouwens een vrij basic camera, de 6x optische zoom is handig en de prenten zijn ook mooi van kleur. Mijn ouders hebben de FinePix 2800z, en ik heb een Canon PowerShot A60, dus ik ga daar een vergelijk mee maken.

De fuji Finepix moet alleen geavanceerdere opties als manuele sluitertijd en diafragma missen, ook zijn de witbalans opties een beetje beperkt (3 kleuren tl-licht, zonlicht en gloeilamplicht, dus geen manuele witbalans). Hij is niet zo geschikt voor macro's, alles wat binnen 30cm van de lens ligt kan hij niet scherpstellen. Wat wel weer een voordeel is, is zijn EVF. De één vind het een nadeel, maar ik vind het een voordeel. Hij is niet 'traag'.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb hem gehad,

+6x zoom
+erg mooie kleuren
+scherpe foto's
+goede batterijduur

-2MP (prima geschikt voor internetplaten though)
-onscherp LCD, 1.8" met maar 62.000 pixeltjes (tegenwoordig meestal 2x zoveel)
-viewfinder ongedetailleerd, klein LCD'tje met maar 110.000 pixels = onscherp en moeilijk controleren van focus
-werkt alleen met Smartmedia (max 128MB)
-alleen ISO 100 mogelijk met max sluiter van 1/2 sec. dus niet geschikt voor s'avonds
-bij weinig licht is er niks meer te zien op het LCD of in de viewfinder (GROOT nadeel)
- net tegroot om in een (jas)zak gedragen te worden

deze camera heeft dus nogal een aantal minpunten (vond ik) daarom heb ik hem ook verkocht een jaar terug
ik zou er geen 150 euro voor geven iig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk op 22-02-2004 21:08 ]

• peligro2k
ok bedankt G Phreak en anderen.

Is er een andere camera waar je wel goede ervarigen mee hebt en niet AL te duur is ? (onder de 200) dacht zelf aan de Minolta Dimage X20, die is lekker compact.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

TOP CAMERA! :D

Camera's zijn al vaak te groot om overal mee naar toe te nemen, de X20 is nauwelijks groter dan een pakje kaarten en ongeveer even zwaar. Batterijduur is verassend goed: en er gaan er maar 2 in, dus makkelijk om een paar setjes achter de hand te houden. Onbeperkt filmpjes maken, plug n play voor win2k en XP, kan als webcam dienen en....

... de foto's zijn erg mooi. Platte en innovatieve lenzensystemen zijn erg in tegenwoordig, en de X20 is de 4e generatie Minolta Dimage Xx camera, na de X, Xi en Xt, als de beeldkwaliteit slecht zou zijn, zouden de camera's nooit verkocht worden.

En voor rond de 150 EUR kun je je geen buil vallen, ik vind het echt een geweldige camera - ook om (normale) afdrukken mee te maken.

Alors.

• peligro2k
hmm, denk dat ik die dan maar 'ergens' ga kopen :P tnx tomy
Pagina: 1