Toon posts:

Postfix configuratie vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb alle FAQ's gelezen en ook her en der gezocht (in fora, man en google), maar ik kon nergens een duidelijk antwoord krijgen op mijn vragen met betrekking tot Postfix.

Ik ben als vrijwilliger betrokken bij een netwerk voor de bewoners van onze woongroep (50 huishoudens) en heb op een Suse machine eea aan services draaien. De gebruikers hebben hun eigen PC vaak redelijk tot goed beveiligd met Macafee, enige opvoeding is nog wel nodig, maar dat komt wel goed.

De dingen die ik wil met postfix zijn divers, maar het belangrijkste vind ik het stukje dat voorkomt dat er attachments met bepaalde extenties ontvangen en verstuurd kunnen worden.
Ik heb de mogelijkheid wel her en der langs zien komen, maar het is me (ook na het lezen van online faq en man) niet duidelijk hoe ik me dat voor moet stellen.

Ik zou zelf liever met een enorm viruspakket de boel laten scannen, maar met ons budget zijn de mogelijkheden wat beperkt. Daarom dus maar de attachments oplossing, ik denk de beste tussenweg.

Dus: hoe krijg ik postfix zo ver dat ik attachments kan filteren / blokkeren?

Ik hoop op wat begrip, ik ben niet achterlijk, ik ben een beetje ervaringsarm (al is het deze week heeel erg snel gegaan met mijn kenniscurve).

Grtz,
Koen

Verwijderd

Dit is geen PNS, eerder NOS mocht het topic daar overleven.

f-secure biedt een scanner aan, fprott, die voor prive gebruik als het goed is gratis is. Kijk daar eens naar de mogelijkheden :)

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 14:59:
De dingen die ik wil met postfix zijn divers, maar het belangrijkste vind ik het stukje dat voorkomt dat er attachments met bepaalde extenties ontvangen en verstuurd kunnen worden.
Ik heb de mogelijkheid wel her en der langs zien komen, maar het is me (ook na het lezen van online faq en man) niet duidelijk hoe ik me dat voor moet stellen.
Ik laat ff buiten beschouwing of dit PNS is, maar kijk eens hier:
http://marc.free.net.ph/m...0903.094029.0637e49f.html
Er zijn meer wegen naar Rome, dit is wel een mooi voorbeeld.

Als je wat meer wilt, zoals spamfiltering, check dan de volgende link eens: http://www.flakshack.com/anti-spam/. De howto gaat uit van OpenBSD, maar werkt ook prima op andere unix-en, zoals Linux.

Verwijderd

67. Can I block certain attachments based on the extension of the file name?

Yes, you can achieve limited virus blocking with header_checks. Configure a check that will reject messages with attachments that have executable or otherwise dangerous extensions. Here's a check to get you started (regexp version):

/^content-(type|disposition):.*name[[:space:]]*=.*\.(exe|pif)/ REJECT We cannot accept executable attachments

and in pcre:

/^content-(type|disposition):.*name\s*=.*\.(exe|pif)/ REJECT We cannot accept executable attachments

You should add in as many dangerous extensions as you need for your users' platform(s) in addition to "exe" and "pif" (hint: there are alot for Windows). You're better off with an actual virus scanning package.

Verwijderd

Topicstarter
Beter laat dan nooit, maar het is gelukt.
Dankjulliewel voor de input.

Grtz,
Koen