Toon posts:

HT enabled in bios maar niet geactiveerd in XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HT staat bij mij geactiveerd in bios, maar onder taakbeheer is maar 1 processor zichtbaar. Ik kan bij taakbeheer onder "beeld" ook maar "1 grafiek per cpu" selecteren. Meer opties niet beschikbaar.

Sisoft Sandra zegt tevens dat HT disabled staat.
HT en ACPI staan enabled in bios

Onder apparaatbeheer staat onder "computer" "MPS Uniprocessor-pc"
Hoe kan ik dit wijzigen in Multiprocessor pc?

p4 3.2 800fsb
Asus P4C800-E deluxe
Twinmos 1024
WIN XP - SP1 installed
BIOS 1014

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 13:07 ]

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

dit probleem heb ik dus precies! maar dan met een iets ander systeem, van de aldi:

- P4 3.00 Ghz
- Msi-7012
- 512 mb geheugen
- Win xp home sp1

bij bij staat onder apparaatbeheer bij processor 2 x p4. maar bij taakbeheer zie ik maar een cpu grafiekje, en sisoft sandra geeft aan dat ht uit staat. maar in de bios staat het op enabled. ik snap er ook niets van. hoop dat er een oplossing voor is.

Verwijderd

bios update misschien? maar zo moet het
gewoon werken

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 19:43

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

met xp home edition hoort dit, anders moet je xp proff opnieuw installeren

...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 13:01:
Onder apparaatbeheer staat onder "computer" "MPS Uniprocessor-pc"
Hoe kan ik dit wijzigen in Multiprocessor pc?
Je moet dit inderdaad wijzigen in ACPI Multiprocessor. Dit gaat alleen met een reinstall van WinXP. Van ACPI naar MPS gaat wel zonder reinstall, maar omgekeerd helaas niet.

Je kunt tijdens de setup op F5 drukken op het moment dat je F6 kunt drukken om drivers te laden, dan kun je controleren of de juiste computer type is geselecteerd en deze eventueel aanpassen :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 februari 2004 @ 13:08:
[...]
Je moet dit inderdaad wijzigen in ACPI Multiprocessor. Dit gaat alleen met een reinstall van WinXP. Van ACPI naar MPS gaat wel zonder reinstall, maar omgekeerd helaas niet.

Je kunt tijdens de setup op F5 drukken op het moment dat je F6 kunt drukken om drivers te laden, dan kun je controleren of de juiste computer type is geselecteerd en deze eventueel aanpassen :)
Weet jij welke opties je daar krijgt?
Dit zou toch ook handmatig aangepast moeten kunnen worden?
Bij mijn vorige pc ben ik van een P4 2.4 zonder HT naar een P4 3.06 met HT gegaan. Toen herkende XP ook automatich 2 processoren zonder herinstall

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 13:17 ]

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

earthforce schreef op 22 februari 2004 @ 13:08:
met xp home edition hoort dit, anders moet je xp proff opnieuw installeren
wat bedoel je hiermee? xp home ondersteund ht wel, maar gebruikt het niet?? ik heb geen licensie voor prof, wel voor home.

Verwijderd

newpegasus schreef op 22 februari 2004 @ 13:21:
[...]

wat bedoel je hiermee? xp home ondersteund ht wel, maar gebruikt het niet?? ik heb geen licensie voor prof, wel voor home.
XP Home heeft geen support voor meerdere processoren en zal Hyperthreading dus ook niet gebruiken en installeert daarom ook geen multiprocessor PC.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Windows XP Home kan wel Hyper Threading aan, maar dat is pas enabled nadat je Service Pack 1 geinstalleerd hebt. Meerdere processoren kan Home inderdaad niet aan, maar daar gaat het in dit geval niet om :)

The devil is in the details.

• Chaos81
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:59

Chaos81

StickyToepad

Hoi.

Je hoeft geen andere versie van winxp te installeren hoor, home kan wel met HT overweg. Maar das nu wel duidelijk denk k... B)

Wat zie je in aparaatbeheer onder processors staan? Er meoten iig 2 vermeldingen staan en als er maar 1tje is dan zou ik die even uinstallen en opnieuw laten herkennen door windows, goede kans dat ie er dan wel 2 ziet! :P

Je hebt ook n nieuwe cpu zag ik, dus n bios update is aan t raden. Versie 1015 geeft nl. support voor nieuwe cpus dus dat zou n hoop op kunnen lossen!

Ben benieuwd! :*)

Grtz R.

ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4, AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor (3.70 GHz), Corsair DDR4 Vengeance LPX CMK16GX 3200C16, Asrock Phantom Gaming X Radeon RX580 8G OC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XP pro, bios versie 1014 heeft nooit porblemen gegeven met HT

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Even voor de duidelijkheid: XP home ondersteunt dus geen dual of multi-processor systemen, maar Intel heeft wel met Microsoft weten te regelen dat HT wel werkt natuurlijk (vanaf SP1 dan). Daar ligt het dus niet aan.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 16:00:
Ik heb XP pro, bios versie 1014 heeft nooit porblemen gegeven met HT
Nee idd, die rev. zou ook met alle HT cpu's om moeten gaan. Maar je zou voor de sure naar 1015 kunnen gaan, misschien geeft die n betere support voor n 3,2 HT Proc. ? (8>

Je zou dus nog even kunnen kijken in je app. beh. onder processors of er 2 staan en zoniet die 1e weghalen en opnieuw laten herkennen.

Een andere optie is misschien dat je in jouw bios de volgende dingen aanzet:

Advanced -> Chipset -> MPS REV. : "1.4"

Power -> ACPI 2.0 support -> [YES]

ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4, AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor (3.70 GHz), Corsair DDR4 Vengeance LPX CMK16GX 3200C16, Asrock Phantom Gaming X Radeon RX580 8G OC.

Verwijderd

Topicstarter
Chaos81 schreef op 22 februari 2004 @ 16:38:
[...]

Nee idd, die rev. zou ook met alle HT cpu's om moeten gaan. Maar je zou voor de sure naar 1015 kunnen gaan, misschien geeft die n betere support voor n 3,2 HT Proc. ? (8>

Je zou dus nog even kunnen kijken in je app. beh. onder processors of er 2 staan en zoniet die 1e weghalen en opnieuw laten herkennen.

Een andere optie is misschien dat je in jouw bios de volgende dingen aanzet:

Advanced -> Chipset -> MPS REV. : "1.4"

Power -> ACPI 2.0 support -> [YES]
ACPI 2.0 support had ik al op YES gezet en MPS REV staat ook al op 1.4, mag helaas niet baten.
Onder apparaatbeheer staat bij "computer" "MPS uniprocessor"

Optie "Processor" heb ik niet onder apparaatbeheer
Ieder geval dank voor je support.

Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik het graag

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 16:59 ]

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 16:56:
[...]

ACPI 2.0 support had ik al op YES gezet en MPS REV staat ook al op 1.4, mag helaas niet baten.
Onder apparaatbeheer staat bij "computer" "MPS uniprocessor"

Optie "Processor" heb ik niet onder apparaatbeheer
Ieder geval dank voor je support.

Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik het graag
Hmm... nou aangezien je geen processor optie hebt onder app. beh. zou k denken dat je misschien een intel inf update moet doen voor je chipset support. Wie weet...

Verder even geen tips. :X

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 17:36:
Nee, ik denk dat het al duidelijk is gezegd wat je moet doen:

Onder "computer" "MPS Uniprocessor-pc" met de hand wijzigen in ACPI Multiprocessor. Dat doe je door met de hand naar een nieuwe driver te zoeken in de eigenschappen van het apparaat, dan in te stellen dat hij alles laat zien (ipv alleen compatible apparaten) en dan ACPI Multiprocessor te kiezen.

Reboot -> klaar hopelijk...
Je hebt gelijk, kon het op die manier wijzigen in "MPS Multiprocessor", optie "ACPI multiprocessor" was niet voorhanden.
Na opnieuw opstarten kwam XP ook met de melding dat die driver installed is en "MPS Multiprocessor" is ook te zien onder apparaatbeheer. Maar onder taakbeheer is nog steeds maar 1 cpu te zien. Ook onder de optie 'beeld' kan ik maar '1 grafiek per cpu' selecteren.

Hmmm, hopelijk heb je nog een tip ro-maniak2

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft nog iemand een tip :'(

Verwijderd

Verwijderd.

[ Voor 174% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 17:04 . Reden: Vanwege dat ik een grote knuppel heb :*) ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MPS --> ACPI is gewoonweg niet mogelijk zonder de OS volledig te herinstalleren. Dat heb ik al een paar posts eerder gezegd.

1 ding staat vast: je moet van MPS af. ACPI biedt veel meer voordelen in vorm van HT, multiCPU ondersteuning, PowerManagement opties zoals Standby, hibernate, het automatisch uitschakelen van de PC, betere IRQ beheer, etc..etc.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 23-02-2004 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 23 februari 2004 @ 15:23:
MPS --> ACPI is gewoonweg niet mogelijk zonder de OS volledig te herinstalleren. Dat heb ik al een paar posts eerder gezegd.

1 ding staat vast: je moet van MPS af. ACPI biedt veel meer voordelen in vorm van HT, multiCPU ondersteuning, PowerManagement opties zoals Standby, hibernate, het automatisch uitschakelen van de PC, betere IRQ beheer, etc..etc.. :)
Tjonge, je hebt gelijk, ik heb op het internet ook nog het 1 en ander gevonden.
XP herkent tijdens de initiele installatie niet altijd de ACPI processor / bios en installeert dan gewoon de Uniprocessor driver en dan in HT dus niet mogelijk. Het is ook inderdaad niet mogelijk om later de driver in ACPI multiprocessor te veranderen.
Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat mijn pc niet powerdown gaat.

De volgende links zijn interessant, microsoft zegt er zelf ook iets over.

http://www.theeldergeek.c...llation_of_windows_xp.htm

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;299340

Verwijderd

Topicstarter
Volgens bovenstaande link is het het beste om "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" te kiezen. Ik wilde eigenlijk voor 'ACPI Multiprocessor PC' kiezen. Weet iemand het verschil tussen deze 2 settings?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 10:00:
Volgens bovenstaande link is het het beste om "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" te kiezen. Ik wilde eigenlijk voor 'ACPI Multiprocessor PC' kiezen. Weet iemand het verschil tussen deze 2 settings?
Ik zie het al, zie lijst

- ACPI Multiprocessor PC: Use for a multiple-processor ACPI computer
- ACPI Uniprocessor PC: Use for a ACPI multiple-processor board but with a single processor installed
- Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC: Use for a singleprocessor motherboard with single processor.
- Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible: Use for a Compaq Systempro computer.
- MPS Uniprocessor PC: Use on non-ACPI computers dual processor motherboard with a single processor installed
- MPS Multiprocessor PC: Non-ACPI computers with a dual processor running
- Standard PC: Any Standard PC, non-ACPI, or non-MPS. Could be a 386, 486,Pentium, Pentium II, or Pentium III
- Standard PC with C-Step i486
- Other

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een schone install van XP gedaan, tijdens de initiele fase op F5 gedrukt, "ACPI multiprocessor pc" geselecteerd en alle problemen zijn verholpen. PC schakelt ook gewoon uit en HT is geactiveerd in XP.

Special thanks to BalusC ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 18:14 ]

Pagina: 1