Toon posts:

PC schakelt niet uit

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De search-functie helpt me niet, dus een nieuw topic:
Gisteren nieuw mobo (Asus P4S800D-E Deluxe), processor (p4 3.0), geheugen (2x512 Kingston DDR400 CL2.5) geinstalleerd. Windows XP SP1 opnieuw geinstalleerd.

Echter: PC schakelt niet uit. Zowel vanuit Windows niet, als met behulp van de power-knop niet (ook niet vóórdat Windows eraan te pas is gekomen).
Vijf sec. (of langer) de power-knop ingedrukt houden helpt ook niet: ook dan schakelt de PC niet uit.

Op beide manieren (Windows en power-knop) worden de harde schijven wel uitgeschakeld (dat hoor ik), en schakelt de monitor uit, maar de casefans en processor-fan blijven draaien, en ook de DVD-drives zijn nog gewoon te openen.
De bios-instelling staan op standaard-waarden, en daarin vind ik geen vreemde power-instellingen die niet goed zouden staan.

Iemand??? :?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee? De enige manier waarop ik nu mijn PC uit kan zetten is door de stekker eruit te trekken, en das best vervelend ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over welke Windows hebben we het? :? Soms word in 2000 en XP APM niet goed gedetecteerd... En dien je dat zelf in te schakelen...

Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Energiebeheer -> Tabblad APM

Mocht je die niet hebben, dan kan je je PC uitzetten door een aantal seconden de powerknop in te drukken ook wel een eind komen

offtopic:
Kicken mag pas ná 24h van opening topic

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 22-02-2004 20:02 ]

Verwijderd

Kan me voorstellen dat de topicstarter zn pc niet een dag lang aan wil laten staan. ;)

Verwijderd

Topicstarter
[offtopic]Kicken mag pas ná 24h van opening topic[/topic]
hm, wist ik niet. Zal het niet meer doen ;-).

Ontopic: zoals gemeld gebruik ik XP SP1, en helpt het niet om de power-button 5 sec. ingedrukt te houden... Is dus vlgs mij geen software-probleem.

• The outer limits
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07-2022

The outer limits

AKA Akita

als je pc ook na een aantal seconden niet uitgaat kan het goed zijn dat de aansluiting van de voeding op de powerknop niet correct zit aangesloten.

sommige knoppen hebben 4 aansluitingen en dan gewoon even testen met de aansluitingen

Akita

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
The Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) in je BIOS zorgen voor de juiste communicatie tussen de pc en Windows als het om Power Managment gaat. Check even of deze wel aanstaat.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou er maar vanuit gaan dat je wat aansluitingen van je reset en/of aan/uit knop niet goed op je moederbord hebt aangesloten.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Een en ander uitgezocht: reset-knop en power-knop zitten goed aangesloten.

Reset-knop aansluiten op pins voor powerknop --> reset-knop vertoont dezelfde kuren (dus de powerknop zelf is niet kapot).

ACPI staat aan (ACPI 2.0 support = Yes (No heeft zelfde effect), ACPI APIC Support = enabled).

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:18
Kijk eens in je bios waar je powerknop op staat ingesteld... als ie daar ingesteld staat op standby oid is het wel logisch dat ie met 1 druk niet uit gaat.

UNOX: The worst operating system

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
Je kan met een stukje metaal tussen de twee pinnen die voor het aan en uit zetten van je computer wordt gebruikt doen. Op deze manier weet je of de aan/uit schakelaar goed is. Je kan natuurlijk ook de resetknop aansluiting verwisselen met die van je powerknop.

Verwijderd

Topicstarter
jappo112 schreef op 22 februari 2004 @ 20:21:
Je kan met een stukje metaal tussen de twee pinnen die voor het aan en uit zetten van je computer wordt gebruikt doen. Op deze manier weet je of de aan/uit schakelaar goed is. Je kan natuurlijk ook de resetknop aansluiting verwisselen met die van je powerknop.
Bios-instellingen staan goed, en het probleem is niet de aan-uit knop. Reset-knop aansluiten om de pins heeft nl. hetzelfde effect.
PS: Pinnen op mobo werken wel, aangezien ik de PC met de power-knop wel AAN kan zetten.
Ik weet het echt niet meer.... Iemand nog ideeen :?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
jappo112 schreef op 22 februari 2004 @ 20:21:
Idd, probeer even met een schroevendraaier ofzo ;)

Verwijderd

Ik denk dat het probleem verkeerd word begrepen mn vader heeft denk ik het zelfde probleem met zijn pentium 2.5 ghz msi 845 max2 mobo het probleeem is denk ik dus dat windows niet afsluit, ook de progamma's die openstaan niet worden afgesloten en je krijgt geen scherm te zien van "windows word afgesloten"
heb zelf nog niet de oorzaak gevonden :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 10:01 ]

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Krijg je trouwens wel de pc uit voor dat win. is opgestart ?

Blij Met Wilco

• avos217
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2004
Ik had/heb hetzelfde probleem met mijn P4C800-E Dlx. Verschillende windows versies/patches gebruikt, clean install etc, niks heeft mogen baten.

Het system lijkt compleet af te sluiten, maar net het laatste commando om de PC werkelijk uit te zetten gaat fout. Ik denk eerder aan een probleem met het MB (bios??) dan software.

Misschien kan je andere bios versies proberen? ik kan zelf pas weer testen over 1 a 2 weken, aangezien ik dan mijn systeem weer terug heb.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 09:58:
Ik denk dat het probleem verkeerd word begrepen
Dat denk ik ook. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, ik doe nog een poging.

* Windows sluit de PC niet af
* De PC is echter OOK NIET af te sluiten mbv de powerbutton
* Het ligt dus (door punt twee) niet aan Windows
* De kast is niet nieuw: er is geen probleem met schakelaars (uitgesloten door ook de reset-knop aan te sluiten ipv power-knop)

Mijn vermoedens:

* Het ligt niet aan de pins op het moederbord, ook niet aan de aansluiting van knoppen op dat moederbord (de PC is wel AAN te schakelen)
* De Bios-instellingen lijken goed te staan.

Ik weet echter niet waar ik nog meer naar kan kijken...

Verwijderd

Topicstarter
-ThUnDeR- schreef op 23 februari 2004 @ 10:02:
Krijg je trouwens wel de pc uit voor dat win. is opgestart ?
Nee...
Als ik op DAT moment de power knop vijf sec. ingedrukt houd dan schakelt het systeem ook in de niet-uit ( == STANDBY???) modus.

Verwijderd

Topicstarter
avos schreef op 23 februari 2004 @ 10:12:
Misschien kan je andere bios versies proberen? ik kan zelf pas weer testen over 1 a 2 weken, aangezien ik dan mijn systeem weer terug heb.
Ik heb de meest recente bios (van 6 (of 9?) jan. '04)

Verwijderd

Ik heb ook het probleem dat mijn pc niet uitschakelt, ik krijg echter wel de mededeling dat ik mijn pc uit kan zetten en moet dan de powerknop indrukken.

Heb een schone install van windows gedaan, apm in bios enabled, ACPI in bios enabled, andere powersupply, etc etc. Tablad APM in energiebeheer is niet aanwezig met P4C800 moederboard.
Van alles geprobeerd maar pc gaat niet automatisch poweroff.
Zorg wel dat APM enabled staat, want dan gaat in de meeste gevallen je pc direct uit als de de powerknop indrukt, anders moet je em 5 sec ingedrukt houden.

Config:
P4C800-E deluxe
BIOS 1014
p4 3.2
9800 pro 128
1024 Twinmos
2 maal raptor 36 gig in raid 0
200 gig Maxtor

• avos217
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2004

Ik denk dat ik ook de laatste versie had, 1015.004 van 28 Jan 2004. Maar wat ik nog niet heb kunnen doen, en wat ik eigenlijk bedoelde is om andere/oudere bios versies te proberen.

Heb je dit probleem al aan asus doorgegeven? Ik zal het in ieder geval nu ook zelf doen.

Verwijderd

avos schreef op 23 februari 2004 @ 13:27:

Ik denk dat ik ook de laatste versie had, 1015.004 van 28 Jan 2004. Maar wat ik nog niet heb kunnen doen, en wat ik eigenlijk bedoelde is om andere/oudere bios versies te proberen.

Heb je dit probleem al aan asus doorgegeven? Ik zal het in ieder geval nu ook zelf doen.
Heb het probleem 2 maanden geleden al bij Asus gemeld, kreeg toen wel bericht dat ik aanvullende info moest sturen, heb ik gedaan, maar niks meer vernomen.

Verwijderd

Lijkt mij alsof je ATX niet goed aangesloten is, of dat je aansluitingen voor frontpanel (reset, power) niet goed aangesloten zijn (+ en - gerespecteerd???)

Verwijderd

Check even of je instant music aanstaat. Als dit het geval is. Schakel deze dan uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 14:27:
Check even of je instant music aanstaat. Als dit het geval is. Schakel deze dan uit.
Staat uit, het beste is om ff de default settings te laden, maar dat bood bij mij geen uitkomst.

Op de volgende site staan trouwens allerlei tips met betrekking tot XP shutdown problems. Powerdown problems staan onderaan de pagina.
Alle tips boden echter geen uitkomst voor mij, maar voor anderen misschien wel.

http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php

Verwijderd

Lees even het boekje van je mobo door, misschien dat je ergens nog een jumpertje moet verzetten om iets in te schakelen..

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, mijn probleem is er nog altijd. Het is geen Instant Music, het zijn geen jumpertjes of settings in de bios die overduidelijk verkeerd ingesteld staan...
Asus reageert niet op mails en Nederlandse mail-adressen die vermeld staan op de site werken niet meer....

Hopelijk kom ik hier nog een stap verder.

Kan het een probleem met mijn voeding zijn? De voeding werkte altijd goed, voorheen met mijn oude moederbord kon ik mijn PC probleemloos uitschakelen (maar dat was niet meer een P4 met aparte voeding).

Een bios-probleem ZOU natuurlijk ook kunnen, maar er is maar één bios-versie te downloaden (1002), en ik heb op internet niemand anders gevonden die melding maakt van dit probleem, dus dan zou ik de enige zijn met dit bios-probleem.

Iemand nog wat inspiratie :?

Verwijderd

Topicstarter
Voor het nageslacht: voeding vervangen door een modernere --> probleem verholpen.
Voorheen had ik nooit problemen met deze voeding, maar blijkbaar was de combinatie met de P4 geen goede.
Pagina: 1