RRDtool piek in grafiek

Pagina: 1
Acties:

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een aantal fijne grafiekjes gemaakt met behulp van rrdtool, maar nu ontstaat er bij een reboot van de pc een flinke piek in het geheel die er niet hoort te zijn.

In de rrd zijn alle variabelen gedefinieerd als counter met een min van 0 en een max van U.

Een oplossing zou misschien zijn om de max te definieren als een bepaalde waarde, maar dit verhaal heeft ook gewerkt met mrtg en hierbij heb ik dit fenomeen niet gehad. Bovendien is er ook nu nog een grafiek waarvan de data verzameld wordt met mrtg en ook deze geeft vreemde pieken.

Mijn vraag is eigenlijk: waar komen die pieken vandaan en hoe zijn deze te voorkomen?

voorbeeldje: hierzo.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij een COUNTER berekent RRDtool het verschil tussen de huidige en de vorige waarde (bijvoorbeeld van ifTotal). Is de nieuwe waarde lager dan de vorige, dan gaat 'ie ervan uit dat het maximum was bereikt (dus 2^32 is jouw geval) en de counter opnieuw begonnen is. Bij een reboot worden de counters ook gereset, maar RRDtool neemt aan dat dat komt omdat de teller 'klokje rond' is gegaan en dus krijg je zo'n spike.
Zelf los ik dit probleem op door de uptime uit te lezen, en als deze minder is dan 600 seconden, U (van unknown) in de RRD te stoppen. Je kan ook DERIVE nemen als type, dat kan fout gaan op een drukke 100mbps link en 'n interval van 300 sec.

wat meer info:
http://www.ee.ethz.ch/~slist/rrd-users/msg03227.html
http://www.ee.ethz.ch/~slist/rrd-users/msg03234.html
http://www.ee.ethz.ch/~slist/rrd-users/msg03235.html

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit fenomeen heb je ook met MRTG hoor, alleen heeft MRTG een ingebouwde MaxBytes die er voor zorgt dat die piek niet ontstaat. Bij RRDTool moet je dat zelf doen.

Ik heb het zo opgelost:
"CDEF:inkbytes=in,409600,GE,0,in,IF,1024,/"

Dit heb ik al heel lang geleden in elkaar gefrot dus de exacte betekenis weet ik niet meer ;) Maar het komt er op neer dat als in (getal in bytes/sec) meer is dan 409600, er een 0 wordt geplaatst ipv dat getal. Daarna wordt het getal gedeeld door 1024 om zo kbytes/sec te krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

CyBeR schreef op 22 februari 2004 @ 13:54:
Dit fenomeen heb je ook met MRTG hoor, alleen heeft MRTG een ingebouwde MaxBytes die er voor zorgt dat die piek niet ontstaat. Bij RRDTool moet je dat zelf doen.

Ik heb het zo opgelost:
"CDEF:inkbytes=in,409600,GE,0,in,IF,1024,/"

Dit heb ik al heel lang geleden in elkaar gefrot dus de exacte betekenis weet ik niet meer ;) Maar het komt er op neer dat als in (getal in bytes/sec) meer is dan 409600, er een 0 wordt geplaatst ipv dat getal. Daarna wordt het getal gedeeld door 1024 om zo kbytes/sec te krijgen.
waarom zou je kByte/s willen? rrdtool heeft daar %s voor.

dan kan je er beter een unknown in stoppen ipv een 0, als ej nu je gemiddelde gaat uitrekenen kan je rare waardes krijgen.

LIMIT
replaces the value with *UNKNOWN* if it is outside the limits specified by the two values above it on the stack.

CDEF:a=alpha,0,100,LIMIT

[ Voor 55% gewijzigd door Oezie Woezie op 22-02-2004 20:16 ]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• cinnamon
  • Niet online
Het probleem met LIMIT is volgens mij dat de alleen de weergave beperkt wordt tot de twee opgegeven grenswaarden.

De opgeslagen data blijft foutief.

Ga ik nu de grafiek beperken tot het maximaal mogelijke van de ethernet adapter, dan ga er maar vanuit dat bij een tijdspan van een maand en jaar de piek nog steeds te zien is.

Kan het fout hebben, maar de gegevens die in de 'maand' grafiek te zien zijn zijn gemiddelden van een aantal meetwaarde, afhankelijk van de instellingen van de rrd en je sampletijd.

Ga ik nu puzzelen om de juiste max te krijgen dan is de kans groot dat ik in de 'uur' grafiek de werkelijke pieken ga missen. Pas ik nu de instellingen van de rrd aan dan wordt het bestandje wel erg groot.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

cinnamon schreef op 22 februari 2004 @ 20:27:

De opgeslagen data blijft foutief.
als je die wil veranderen moet je exporteren, editen en dan weer restoren.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• cinnamon
  • Niet online
Oezie Woezie schreef op 22 februari 2004 @ 20:40:
[...]
als je die wil veranderen moet je exporteren, editen en dan weer restoren.
Kortom, de oplossing van Flat© lijkt me (tot nu toe) de beste.
Pagina: 1