Toon posts:

[WLAN Belkin] Opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

het zal vast een stomme vraag zijn :) maar de stomste vraag is de niet gestelde vraag ;)

Ik heb me nog nooit verdiept in WLAN netwerken omdat het niet voor mij van toepassing is geweest. Vandaag moet ik bij een gezin thuis een WLAN netwerk opzetten. Ik verwacht eigenlijk niet zo veel problemen maar in de manuals, flash demo's en andere bronnen wordt mij een ding niet echt duidelijk gemaakt.

Het gaat waarschijnlijk bij de gezin om 2 of 3 computers welk voorzien moeten worden van internet en waarschijnlijk 'gedeelde documenten.' Wanneer ik de handleiding lees van de '802.11b draadloze kabel/DSL-gatewayrouter' wordt deze 'wired' aangesloten op een computer (de host, voor het gemak). Daarna wordt er in de manual beschreven hoe de rest van de computer 'wireless' kunnen worden aangesloten.

Mijn vraag is: "Moet bij het opzetten van een WLAN netwerk de eerste PC wired aangesloten zijn op de gatewayrouter om deze te kunnen instellen of kan dat ook wireless?

Verwijderd

Dat verschilt per AP/router, maar over het algemeen kan het wel. Ik zou zelf echter, als troubleshootingmethode, indien mogelijk beginnen met wired. Dan weet je dat alles werkt behalve het wireless-gedeelte en kun je je daar bij problemen op focussen.

Kortweg; een kwestie van afwachten ;) Maar het moet voor zover ik weet wel kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de info.

• Radiall
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:09
Ik heb dit vorige geweek nog gedaan met een router van Buffalo (erg mooi dingetje trouwens).
Heb geen kabel gebruikt in de hele installatie. Kwestie van de router inpluggen en de pc's gaven direct allemaal een 'pling' te horen om aan te geven dat ze een draadloos netwerk gevonden hadden (allemaal windows XP).

Kortom, het zou niet nodig moeten zijn. Maar hoe dat met die belkins precies zit, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

"Beware Of Programmers Who Carry Screwdrivers. " - Leonard Brandwein

Verwijderd

Topicstarter
Radiall schreef op 22 februari 2004 @ 11:49:
Ik heb dit vorige geweek nog gedaan met een router van Buffalo (erg mooi dingetje trouwens).
Heb geen kabel gebruikt in de hele installatie. Kwestie van de router inpluggen en de pc's gaven direct allemaal een 'pling' te horen om aan te geven dat ze een draadloos netwerk gevonden hadden (allemaal windows XP).

Kortom, het zou niet nodig moeten zijn. Maar hoe dat met die belkins precies zit, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dat klinkt belovend en tijdbesparend. Eigenlijk staan de SSID dan al standaard correct ingesteld ... denk ik?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:04:
[...]

Dat klinkt belovend en tijdbesparend. Eigenlijk staan de SSID dan al standaard correct ingesteld ... denk ik?!
ja. helaas wel ja. dat is namelijk precies de reden dat er overal wide open wifi netwerkjes liggen...

eigenlijk zou je mensen moeten dwingen om eerst de beveiliging te regelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:08:
[...]

ja. helaas wel ja. dat is namelijk precies de reden dat er overal wide open wifi netwerkjes liggen...

eigenlijk zou je mensen moeten dwingen om eerst de beveiliging te regelen :)
Vandaag heb ik ter voorbereiding de handleiding en flash demo bekeken van de betreffende Gateway router. Het valt me op dat wanneer je de standaard installatie methode gebruikt middels de Belkin Wizard cd-rom bijna alles automatisch gaat en geavanceerde netwerk opties totaal links worden gelaten. Het moet werken en meer niet. :| Zo'n instelling is inderdaad makkelijk ja, maar veilig en betrouwbaar?

Maar als een redelijk aantal installaties van WLAN apparatuur ook daadwerkelijk wireless verlopen dan staat de SSID waarschijnlijk op 'ANY' of denk ik nu verkeerd?

Verwijderd

1) Zorg eerst dat alles werkt zonder beveiliging.
2) Verander het SSID in iets onbetekenends, voorbeeld "mdqkfjqsmdfqsiesql"
3) Zet vervolgens op elke client en router de WEP beveiliging op het maximum. Bij belkin is dit 128bit. Gebruik daarbij op elke client & router dezelfde passphrase natuurlijk. Bij XP kan je geen passphrase gebruiken (duh |:( ), maar moet je de complete hexadecimale key gaan invoeren.
4) Ga de MAC - adressen na van je clients (ipconfig /a) en configureer een MAC lijst door in te loggen op je router.

Goeie producten wel Belkin, alleen hadden ze me vorige zomer beloofd om hogere encryptiemogelijkheden te bieden in een firmware upgrade, wat ik tot op heden nog niet downloadbaar heb gezien :/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 12:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 12:12:
[...]

Vandaag heb ik ter voorbereiding de handleiding en flash demo bekeken van de betreffende Gateway router. Het valt me op dat wanneer je de standaard installatie methode gebruikt middels de Belkin Wizard cd-rom bijna alles automatisch gaat en geavanceerde netwerk opties totaal links worden gelaten. Het moet werken en meer niet. :| Zo'n instelling is inderdaad makkelijk ja, maar veilig en betrouwbaar?
nee, iedereen die zijn computer met wifi aanzet kan er zo op. sterker nog, als iemand win XP heeft hoeftie alleen maar een vinkje te zetten (is immers onbeveiligd) en op ok te klikken.
Maar als een redelijk aantal installaties van WLAN apparatuur ook daadwerkelijk wireless verlopen dan staat de SSID waarschijnlijk op 'ANY' of denk ik nu verkeerd?
een default naam. meestal de fabrikant of het model, of gewoon 'default'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inmiddels bezig met het opzetten van een netwerk. Een pc. de signaal is goed en bereik ook, maar toch is een van de computers (1 v/d 2) niet in staat om het netwerk te kunnen zien of het internet op te komen. Pingen levert niets op ... iemand een idee?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Helaas door ziekte heb ik nog een onafgemaakte wifi-klus liggen. Het betreft hier toevallig een Belkin-configuratie.

In pricipe MOET je de eerste installatie vanaf een PC met een kabel uitvoeren en pas daarna kun je die kabel verwijderen. Het systeem werkt daarna prima.

Een tweede PC aansluiten ging ook probleemloos maar na mijn vertrek daar is het e.e.a. zeer onstabiel want ik ben herhaardelijk terug moeten gaan omdat op die 2e PC telkens weer de verbinding verbroken bleek. Ik heb hier nog geen passende verklaring voor.

Overigens heb ik nog geen gebruik van de Belkin-helpdesk maar die is naar het verluidt uitstekend.

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 16:25:
Ik ben nu inmiddels bezig met het opzetten van een netwerk. Een pc. de signaal is goed en bereik ook, maar toch is een van de computers (1 v/d 2) niet in staat om het netwerk te kunnen zien of het internet op te komen. Pingen levert niets op ... iemand een idee?
Zet hier eens de output van ipconfig /all, op dergelijke manier weten we natuurlijk weinig. Ik gok dat het te maken heeft met de Workgroup of SSID die niet overal hetzelfde ingesteld staat. Kunnen vele zaken zijn, users niet aangemaakt .. Guest account ....
duseeuhm more info plz

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 22 februari 2004 @ 16:38:Een tweede PC aansluiten ging ook probleemloos maar na mijn vertrek daar is het e.e.a. zeer onstabiel want ik ben herhaardelijk terug moeten gaan omdat op die 2e PC telkens weer de verbinding verbroken bleek. Ik heb hier nog geen passende verklaring voor.
Ik heb precies hetzelfde probleem hier. Twee PC's met Belkin USB WLAN adapters, eentje draait XP Pro en de andere ME. De ME machine heeft altijd gelijk een verbinding met het netwerk, de XP machine heeft na een reboot een schopje nodig omdat hij geen verbinding krijgt. Pas nadat ik met de WLAN Monitor een re-scan heb gedaan en het programma weer heb afgesloten komt er een verbinding tot stand. Gisteren heb ik hierover een mailtje naar de support van Belkin gestuurd. :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 21:54:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem hier. Twee PC's met Belkin USB WLAN adapters, eentje draait XP Pro en de andere ME. De ME machine heeft altijd gelijk een verbinding met het netwerk, de XP machine heeft na een reboot een schopje nodig omdat hij geen verbinding krijgt. Pas nadat ik met de WLAN Monitor een re-scan heb gedaan en het programma weer heb afgesloten komt er een verbinding tot stand. Gisteren heb ik hierover een mailtje naar de support van Belkin gestuurd. :)
In mijn geval betreft het dus XP (probleemloos) en Windows 98SE (niet stabiel). Mocht je een reactie van Belkin krijgen dan zou het posten hier misschien voor mij ook nuttig kunnen zijn. (Overigens kan ik het probleem pas t.z.t. gaan oplossen.)

ARME AOW’er

Pagina: 1