[XP] ACPI-BIOS schrijft/leest naar verkeerde I/O-adressen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
Geachte medetweaker,

Ik werd vanmiddag door de vriendin van mijn neef opgebeld met het probleem dat haar PC steeds bleef hangen bij het "Welkom" scherm van Windows XP.
Nu lijkt dat aan randapparatuur te liggen, want nu die PC even bij mij thuis staat met een minimum aan randapparatuur er aan start de PC wel volledig door.

Een foutmelding die me opviel in het systreemlogboek van Windows XP is deze:
AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x70 te schrijven, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
En deze er direct na:
AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x71 te lezen, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Ik vraag me dan ook af wat het exact betekend en hoe ik het kan oplossen.

Ik heb het ACPI ook al uitgeschakeld in het BIOS, maar dit heeft als gevolg dat Windows XP helemaal niet wil opstarten. :P

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je gekeken of er een BIOS upgrade beschikbaar is? En heb je het geheugen er ook uitgehaald; of zit dat er nog in?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Joen
Ik doe liever gene gekke dingen, aangezien er volgens mij nog garantie op de PC zit.
En BIOS-update doe ik liever al helemaal niet, omdat het systeem verder wel goed werkt nu. Zoals ik al zei werd die vastloper veroorzaakt door randapparatuur waarschijnlijk.

En ja geheugen zit er nog in, hoe wil je anders een PC laten opstarten? 8)7
Ik kan Memtest86 er nog wel ff over heen halen denk ik, maar ik denk niet dat die foutmeldingen gaat geven. Geheugen lijkt me op zich wel in orde namelijk.

Maar kan het zijn dat ACPI bepaalde randapparatuur op een verkeerd adres probeert te bereiken?
Ik snap er geen sodejota van wat deze melding veroorzaakt. :P

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

JeroenM_tbs schreef op 21 februari 2004 @ 20:58:
Ik doe liever gene gekke dingen, aangezien er volgens mij nog garantie op de PC zit.
En BIOS-update doe ik liever al helemaal niet, omdat het systeem verder wel goed werkt nu. Zoals ik al zei werd die vastloper veroorzaakt door randapparatuur waarschijnlijk.
Ok, er is echter een kans dat het wel op is te lossen met een simpele flash :)
En ja geheugen zit er nog in, hoe wil je anders een PC laten opstarten? 8)7
Ik kan Memtest86 er nog wel ff over heen halen denk ik, maar ik denk niet dat die foutmeldingen gaat geven. Geheugen lijkt me op zich wel in orde namelijk.
Wellicht had je er ander geheugen ingestopt?
Maar kan het zijn dat ACPI bepaalde randapparatuur op een verkeerd adres probeert te bereiken?
Ik snap er geen sodejota van wat deze melding veroorzaakt. :P
Waarom stop je de hardware niet 1-voor-1 weer terug; dan zie je vanzelf welk stuk hardware het probleem veroorzaakt :)

Zoals hier is te lezen zou het ook eventueel kunnen komen door Externe USB of andere apparatuur die ACPI niet voldoende ondersteund. Het herinstalleren van Windows zonder ACPI zou dit probleem ook op kunnen lossen
you could reinstall XP in Standard-PC mode (non ACPI);
hit F5 button during XP setup says "Hit F6 to install SCSI driver" some minutes later you can change to Standard-PC;
my both Win2000 PC are running as (non ACPI) Standard-PC;
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Joen
Spider.007 schreef op 21 februari 2004 @ 21:28:
[...]
Ok, er is echter een kans dat het wel op is te lossen met een simpele flash :)
Ik ben er niet bedreven in, er zit allicht nog garantie op de PC, etc. etc. Kortom, liever niet op die manier. :P
[...]
Wellicht had je er ander geheugen ingestopt?
Nee, ik heb totaal niets aan de hardwareconfiguratie veranderd.
[...]

Waarom stop je de hardware niet 1-voor-1 weer terug; dan zie je vanzelf welk stuk hardware het probleem veroorzaakt :)

Zoals hier is te lezen zou het ook eventueel kunnen komen door Externe USB of andere apparatuur die ACPI niet voldoende ondersteund. Het herinstalleren van Windows zonder ACPI zou dit probleem ook op kunnen lossen
[...]
:)
Ik had ook het plan opgevat om morgenmiddag weer naar mn neef toe te gaan 1 voor 1 alle apparaten weer in te pluggen. Het vermoeden gata uit naar een defecte scanner, aangezien daar de melding over was dat die af en toe kuren heeft.

Het ergste vind ik niet zo zeer die foutmelding, maar die vastloper als alle randapapratuur is aangesloten. Maar het hangt volgens mij wel met elkaar samen. Het is me dankzij die link in ieder geval een stuk duidelijker geworden waar door die foutmelding allicht is ontstaan. :)

• Joen
Sorry, voor de snelle kick, maar ik heb het antwoord voor vanmiddag 14.00 uur eigenlijk nodig, aangezien de PC dan weer terug moet.
Heeft iemand nog verder ideeën waardoor de foutmelding veroorzaakt kan worden. Kan het aan een kapotte (ik geloof) Canon scanner liggen?

Verwijderd

AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x71), which lies in the 0x70 - 0x71 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Ik kom precies dezelfde fout tegen bij sommige wat oudere Compaq Armada laptops.

Die dingen zijn ontworpen voor 2k, en als je er XP op zet krijg je deze errors. Voordat Compaq HP heette leverde ze elke maand wel nieuwe BIOS updates, nu lijken ze er igg voor hun wat oudere spul geen zin meer in te hebben.

Voor de rest loopt het overigens prima, XP op die bakken, hij hangt niet ofzo.

Clou is idd nieuwe BIOS update.

Geen zorg, BIOS upgrade doen staat los van je garantie ofzo. Moet de eerste winkelier nog tegenkomen die zegt: "Je hebt je BIOS geupgrade, je hebt geen garantie meer".

Verwijderd

Bios Error moet je u niet aan trekken.
Dit is niet de reden waarom je pc vast slaagt.
Ik heb hier ook een pc staan met die Error (nen PIII), en telkens als je boot krijg je die melding. Oplossing is inderdaad om die ACPI af te zetten maar dan sluit uw pc niet automatisch af. Dan komt er zo een schermpje van "It's now safe to turn of your pc".
Die pc slaagt dus nooit vast ook al heb ik die error.
Ik heb ook wel al eens die symptomen van vastslagen bij het inloggen gehad.
Dat was toen een geheugenslot dat defect was. Dus van de moment dat er in dat bepaalde slot een geheugenmodule zat sloeg hij vast aan het logon scherm.

Verwijderd

Oplossing is inderdaad om die ACPI af te zetten maar dan sluit uw pc niet automatisch af. Dan komt er zo een schermpje van "It's now safe to turn of your pc".
Niet perse. Je kunt als je win geinstalled hebt zonder ACPI in Power Management in Control Panel APM aanzetten. Dat is de voorloper van ACPI, en die zorgt er ook voor dat je comp zichzelf uit zet.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de vastlopers niet veroorzaakt worden door ACPI.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik had anders een windows 2003 testserver staan op een MSI bord die wel degelijk na 3-4 uur vastliep.
En inderdaad stond daar een oude bios op, dus telkens ACPI errors in je logs.

BIOS flash en nooit meer problemen gehad ermee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Joen
Bedankt voor de tips. Ik denk toch dat de vastloper veroorzaakt wordt door USB-randapparatuur, en dan gata het vermoeden uit naar een kapotte Canon scanner.
Ik zal nog een beetje goochelen met ACPI en APM om die foutmelding er uit te krijgen, maar als dat niets helpt en de PC krijg ik wel doorgestart dan laat ik het mooi ff voor wat het is. Ik zit nl. zelf in een drukke periode.
Pagina: 1