[CDSPELER] Budget tot ca. €400, welke merken?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 21:13

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe CD-speler, want mijn 7 jaar oude Sony CDP-XE310 raakt aan het einde van zijn Latijn. 't Ding leest gebrande CD's beter dan originele 8)7 Schoonmaak CD-tje biedt geen soelaas.

Het vervangen van de CD-speler wordt het startschot van een lange-termijn project, waarbij ik uiteindelijk ook mijn receiver (Sony STR-DE405) en speakers (Eltax Symphony 8.2) ga vervangen. Dit kan echter nog wel een jaar duren.

Aangezien de toekomstige apparatuur bij mij weer een lange tijd mee moet gaan (> 10 jaar), wil ik ook goede apparatuur. Ik luister veel muziek en geluiskwaliteit is daarom zeer belangrijk voor me. Het hoeft niet hard, maar wel mooi en goed. Mijn muziekvoorkeur ligt bij de jaren 80: Toto, Dire Straits, The Scorpions, maar ook Pearl Jam, Pink Floyd...

Vanmiddag ben ik bij Hanze Hifi in Zwolle geweest om me enigszins te oriënteren op een nieuwe CD-speler. Dit was meer een oriënterend gesprek en we hebben een afspraak gemaakt voor 6 maart om te komen luisteren. Ik neem mijn huidige speler mee en een aantal CD's. Daarna sluiten we dan andere CD-spelers aan om te bepalen welke speler mij hest best lijkt te bevallen.

Mijn budget voor de CD-speler ligt opm en nabij de 400 euro (minder mag ook ;) ). Nu wend ik mij tot jullie. Voor de aanstaande luistertest, ben ik benieuwd naar jullie opinie: welke merken/types moet ik zeker de revue laten passeren? Zelf heb ik de volgende merken in gedachten: NAD, Denon, Onkyo. Daarbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat deze voorlopig wordt aangesloten op een Sony STR-DE405 receiver, maar deze wordt op termijn ook vervangen. Daarom is het voor mij ook belangrijk om te weten welke merken/types versterkers de moeite waard zijn (laten het budget daarvoor gemakshalve even stellen op ca. €1000,-).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Merken die ik zelf ook zeker mee zou nemen in je luistertest zijn Marantz en Pioneer. Pioneer valt dan wel in een lagere prijsklasse, maar ik heb hier zelf ook goede ervaring mee. Een broer van mij had een Onkyo cd-speler, opzich goede geluidskwaliteit, maar het afspelen van cd-r's in dat ding was bijna een onmogelijke opgave....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoe ga je je CDspeler aansluiten??

Analoog of digitaal? Maakt aardig wat uit imho. Bij analoog ben je erg afhankelijk van de kwaliteit van de aanwezige DA convertor, terwijl dat bij digitaal door je versterker gedaan wordt.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. Eventueel kun je nog eens bij Ketelaar Hifi in 't Harde kijken. Daar heeft mn pa z'n stuff ook vandaan, geloof zelfs met een ander DA filter dan origineel.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 21:13

Wok

Dakloos...

Topicstarter
XanderH schreef op 21 februari 2004 @ 20:27:
Merken die ik zelf ook zeker mee zou nemen in je luistertest zijn Marantz en Pioneer. Pioneer valt dan wel in een lagere prijsklasse, maar ik heb hier zelf ook goede ervaring mee. Een broer van mij had een Onkyo cd-speler, opzich goede geluidskwaliteit, maar het afspelen van cd-r's in dat ding was bijna een onmogelijke opgave....
Marantz is inderdaad een merk wat ik ook wil laten opdraven. Ik heb vandaag geen Marantz-apparatuur zien staan in de winkel, maar ik bel ze komende week nog even op om te vragen of ze ook Marantz hebben staan.

Pioneer CD-spelers heb ik zelf slechte ervaringen mee (althans mijn broer). Mijn broer heeft een Pioneer losse componenten set in zijn huiskamer, waarvan de CD-speler in het eerste jaar al drie keer ter reparatie is teruggestuurd en na drie jaar is die dood verklaard. We hebben het hier niet over de goedkoopste set... Pioneer heeft wat CD-spelers betreft voor mij dus afgedaan...
DJSmiley schreef op 21 februari 2004 @ 20:29:
Hoe ga je je CDspeler aansluiten??

Analoog of digitaal? Maakt aardig wat uit imho. Bij analoog ben je erg afhankelijk van de kwaliteit van de aanwezige DA convertor, terwijl dat bij digitaal door je versterker gedaan wordt.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. Eventueel kun je nog eens bij Ketelaar Hifi in 't Harde kijken. Daar heeft mn pa z'n stuff ook vandaan, geloof zelfs met een ander DA filter dan origineel.
In eerste instantie wordt de speler analoog aangesloten. Mijn Sony receiver heeft geen digitale ingangen (is ook 7 jaar oud). De mogelijkheid om later een digitale aansluiting te kunnen gebruiken neem ik in ieder geval mee in mijn overwegingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 21-02-2004 23:27 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 14:07
kijk hier eens rond ;)

http://www.hifi.nl/subrubriekr.php?sub=4
Over NAD weet ik dat het heel wat recenties in de wacht heeft gesleept met hun cd-spelers. En die vind je wel in jouw budget.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

2de hands sony xa 50 es, 2dehands.

Super machine, bijna 20 kilo, en heeft ook pre out's, dus je kan er later een leuke eind amp op hangen.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Ik zou voor een NAD C521BEE gaan. Ik zelf zat zeer recentelijk nog met de zelfde vraag, en ben voor deze cd speler gegaan (toevallig luister ik ook graag naar de dire straits en toto, waarmee ik ook testgeluisterd heb). Ik ben van mening dat dit voor het geld (je kan em wel voor 350 euro krijgen, bv door afdingen) geen betere geluidskwaliteit kan krijgen. Als je veel waarde hecht aan dingen als CD-text en peak search en andere van dit soort (in mijn mening overbodige) features, zou je wel moeten 'oppassen' bij NAD apparatuur aangezien deze over het algemeen sober is uitgerust. NAD's hebben alleen de essentiele functies, maar daar tegenover staat dat deze bezuinigingen terug komen in de geluidskwaliteit, en dat is wat telt natuurlijk!
Verder moet je van het design houden, ik zelf vind die industriele look erg stoer, en verouderd niet tot nauwelijks. Kijk maar naar NAD 30 jaar terug, andere merken van zo lang geleden zien er toch erg jaren 70, en dus verouderd uit.
Doordat het design door de jaren heen nauwelijks veranderd kun je een 10 jaar oude set van NAD waarschijnlijk ook perfect upgraden, oude NAD spullen passen prima bij nieuwe qua design. Dit is iets wat je met andere merken ook niet snel zal lukken.

Verder heb ik deze cdspeler in combinatie met de NAD C320BEE (350 euro) gekocht. Voor deze geldt hetzelfde verhaal als voor de bovenstaande cdspeler. Voor het geld is er geen versterker met betere geluidskwaliteit, wel zijn er merken met meer functies, maar het ligt er dus maar aan waar jij de prioriteit wil stellen (lijkt mij duidelijk :P ). Verder heb ik deze versterker gekozen omdat ik hem later kan upgraden met een aparte eindversterker als ik nog meer power wil (hij heeft namelijk ook pre-outs).
Deze NAD C320BEE versterker was dus 350 euro (400 euro adviesprijs), maar als je nog meer wilt uitgeven en tot 1000 euro wilt gaan, kan je bij NAD ook heel goed uit de voeten. Een NAD C-372 (800 euro adviesprijs geloof ik) bijvoorbeeld. Dit is de nieuwe versie van de NAD C-370, die ook erg goed voor het geld gevonden wordt.

Maar nogmaals: als je erg veel waarde hecht aan een boel functies op je apparatuur, moet je eigenlijk kijken bij andere merken. Maar als je voor de beste geluidskwaliteit wil gaan voor het geld, moet je voor NAD gaan.

EDIT:
Of bedoel je met een receiver/versterker een surround geval, maarja ook dan kan je bij NAD goed terecht.

[ Voor 6% gewijzigd door StarTAC op 22-02-2004 12:02 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1