[car audio] Mercedes C-Klasse

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-07 16:22
Bovenstaande auto is in mijn bezit. Nou wil ik hier een radio met speakers en versterker inbouwen. Ik heb een Pioneer KEH- 7020 en een 12 cd wisselaar.In de deuren zit plaats voor 2 speakers, voorin ook. Het probleem is de hoedenplank; deze is deels van metaal, met daarin uitsparingen voor 2 speakers en 2 kleine tweeters. Ik kan hieronder dus geen MDF plaat bevestigen zonder in t metaal te boren en een deel daarvan weg te zagen. Ik wil iets grotere of ovale speakers gebruiken dan de uitsparingen toelaten.

Als ik ga zagen in t metaal, heeft dit dan ook invloed op het geluid later?

heeft iemand ervaring met deze auto, of een soortgelijke auto, met een deels metalen hoedenplank. weet iemand een goede oplossing hiervoor?

alvast bedankt.

http://500px.com/Abd3licious

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Waarom wil je perse die 6x9 speakers in die auto zetten? Ik zou gewoon een beter compo setje kopen en die in de sparingen zetten. Eventueel kun je dat nog aanvullen met een (kleine) sub als je echt veel bas zou willen. Heb zelf een Alfa 155 gehad met een metalen "hoedenplank". Heb daar destijds gewoon een setje fatsoenlijke speakers bij gekocht, dat vond ik een stuk betere oplossing dan mijn auto slopen om er een set 6x9 in te knutselen.

de betaler vervuilt

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ronde speakers geven een mooiere en strakkere bas, ja ovaal geeft in verhouding veel meer maar niet mooier.
goed compo setje klinkt vele malen mooier

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 16:05
Wil je goed geluid :?
Plaats een composet voorin, op de originele plaatsen voor de speakers. Meestal kun je wel 16 cm kwijt in de deuren en een tweeter in het dashboard.
Wil je meer geluid :?
Plaats dan een setje rearfills in de achterportieren.
Wil je een flinke bass :?
Plaats dan een gepoorte sub in de kofferbak.
Wil je een strakke bas :?
Plaats een kleine gesloten sub in de kofferbak.

Een versterker is noodzakelijk als je echt goed geluid auto wilt. Een autoradio mag dan wel 4x45 watt afgeven maar in de praktijk zal die niet verder komen dan 11-18 watt. En luidsprekers achterin zijn echt niet noodzakelijk indien je goede composet voorin hebt, aangevuld met een sub in de kofferbak en aangestuurd door een 4 kanaalsamp, waarbij je twee kanalen gebruikt voor de sub. Eventueel kun je de autoradio de speakers achterin laten aansturen.
Bedenk dat geluid van voren moet komen (hoe staan je oren ook alweer gericht?))en met 6x9 in de hoedenplank ga je juist dat "verkrachten"

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Ik zou niet teveel gaan zagen in die stalen constructie, iets uitvrezen ofzo kan wel. Het is tenslotte een onderdeel van de verstevigende constructie.

• don_appie
ransbal schreef op 21 februari 2004 @ 20:20:
Wil je goed geluid :?
Plaats een composet voorin, op de originele plaatsen voor de speakers. Meestal kun je wel 16 cm kwijt in de deuren en een tweeter in het dashboard.
Wil je meer geluid :?
Plaats dan een setje rearfills in de achterportieren.
Wil je een flinke bass :?
Plaats dan een gepoorte sub in de kofferbak.
Wil je een strakke bas :?
Plaats een kleine gesloten sub in de kofferbak.

Een versterker is noodzakelijk als je echt goed geluid auto wilt. Een autoradio mag dan wel 4x45 watt afgeven maar in de praktijk zal die niet verder komen dan 11-18 watt. En luidsprekers achterin zijn echt niet noodzakelijk indien je goede composet voorin hebt, aangevuld met een sub in de kofferbak en aangestuurd door een 4 kanaalsamp, waarbij je twee kanalen gebruikt voor de sub. Eventueel kun je de autoradio de speakers achterin laten aansturen.
Bedenk dat geluid van voren moet komen (hoe staan je oren ook alweer gericht?))en met 6x9 in de hoedenplank ga je juist dat "verkrachten"
sub zal niet gaan ivm kofferbak ruimte

de bedoeling is, voor zover dat niet duidelijk was:

voorin tweeters en in de deuren 16 cm ronde speakers.
achterin op de hoedenplank 2 goede ronde speakers voor goede bassweergave.
en zeker een versterker ertussen.

door allerlei dingen die je hoort, zoals ovaal beter dan rond en dat je beter een mdf plaat kan nemen ging ik twijfelen.

In ieder geval bedankt voor je tips.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de speakers achterin? merk, hoeveel watt? any tips?

• ransbal
Ook zonder sub kun je een prima geluid krijgen, zeker als je 16 cm kwijt kunt. Ik kon maximaal 13 cm kwijt en ook daarvan viel het geluid me al niet tegen zonder sub. Ik moest alle tonen onder de 80 Hz wel moeten affilteren om resonantie te voorkomen.
Met 16 cm kun je al op 50 of 40 Hz gaan zitten en dat is ruim voldoende voor een flinke basweergave :)
Afhankelijk van wat je budget is en wat je muzieksmaak is zou ik gewoon gaan luisteren in een goede zaak naar wat verschillende merken. Laat onbekende merken niet bij voorbaat links liggen en ga niet alleen maar luisteren naar Pioneer of Sony oid.
Enkele echt goede merken zijn Helix, Focal, DLS, CDT en Groundzero.
Merken als Boschman en Climax (en een zaak als Remco) kun je beter mijden ;)
Goede sites met veel info:
www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl
De laatste heeft ook een erg goed forum waar veel kwaliteitsspul voor weinig te koop aangeboden wordt :)

• don_appie
ransbal schreef op 21 februari 2004 @ 21:21:
Ook zonder sub kun je een prima geluid krijgen, zeker als je 16 cm kwijt kunt. Ik kon maximaal 13 cm kwijt en ook daarvan viel het geluid me al niet tegen zonder sub. Ik moest alle tonen onder de 80 Hz wel moeten affilteren om resonantie te voorkomen.
Met 16 cm kun je al op 50 of 40 Hz gaan zitten en dat is ruim voldoende voor een flinke basweergave :)
Afhankelijk van wat je budget is en wat je muzieksmaak is zou ik gewoon gaan luisteren in een goede zaak naar wat verschillende merken. Laat onbekende merken niet bij voorbaat links liggen en ga niet alleen maar luisteren naar Pioneer of Sony oid.
Enkele echt goede merken zijn Helix, Focal, DLS, CDT en Groundzero.
Merken als Boschman en Climax (en een zaak als Remco) kun je beter mijden ;)
Goede sites met veel info:
www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl
De laatste heeft ook een erg goed forum waar veel kwaliteitsspul voor weinig te koop aangeboden wordt :)
toppie man! echt rielekst!
zaken als remco amsterdam mijd ik zeker! beetje lekkere wijven achter de toonbank, maar verder belachelijke prijzen :S neej, voor die dames doe ik t niet.

Maar ik kan als t goed is in de voordeuren 16 cm kwijt en op de hoedenplank, dus t zou moeten lukken. Ik luister voornamelijk r&b, hiphop en rap. dus beetje bass kan geen kwaad ;)

kga es ff kijken op die forums. mocht iemand nog iets toe te voegen hebben, graag.

Verwijderd

Als je budget het toelaat dan moet je zeker eens naar de volgende compo's gaan luisteren, deze hebben wel een versterker nodig anders blaas je ze zo op.

Helix hxs 636, GZ Uranium, MP 5.

• don_appie
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 10:26:
Als je budget het toelaat dan moet je zeker eens naar de volgende compo's gaan luisteren, deze hebben wel een versterker nodig anders blaas je ze zo op.

Helix hxs 636, GZ Uranium, MP 5.
en waar moet ik aan denken qua budget dan?

• ransbal
Voor een beetje compo ben al snel 150 euro kwijt, een setje goede rearfills kun je vinden voor ongeveer de helft en voor een versterker ben je minimaal 250 euro kwijt. Natuurlijk kun je het zo gek maken als jezelf wilt maar voor deze bedragen moet je zeker goed geluid kunnen krijgen. Als je bereid bent om 2ehands te shoppen voor je spul dan kun je echt iets moois voor deze prijzen in je auto hangen.
Voorbeeldje nieuw van www.caradio.nl
front: http://www.caradio.nl/g22.htm à 139 euro
rears: http://www.caradio.nl/g23.htm à 69 euro
amp: http://www.caradio.nl/g10.htm à 249 euro

• don_appie
ransbal schreef op 22 februari 2004 @ 14:05:
Voor een beetje compo ben al snel 150 euro kwijt, een setje goede rearfills kun je vinden voor ongeveer de helft en voor een versterker ben je minimaal 250 euro kwijt. Natuurlijk kun je het zo gek maken als jezelf wilt maar voor deze bedragen moet je zeker goed geluid kunnen krijgen. Als je bereid bent om 2ehands te shoppen voor je spul dan kun je echt iets moois voor deze prijzen in je auto hangen.
Voorbeeldje nieuw van www.caradio.nl
front: http://www.caradio.nl/g22.htm à 139 euro
rears: http://www.caradio.nl/g23.htm à 69 euro
amp: http://www.caradio.nl/g10.htm à 249 euro
op diezelfde site staan ook subwoofers van 16 cm van Lanzar. Horen deze in een kist of kan je ze ook op een mdf plaat onder je hoedenplank schroeven, met een versterker ertussen?

• ransbal
Subjes zomaar ergens los monteren zal leiden tot een teleurstelling, het principe van free-air heeft zich nog nooit bewezen. Deze subjes zijn ter aanvulling van een composet in de portieren bv, je hebt dan naast de 16 cm kickbass van de compo nog een extra 16 cm kickbass voor meer herrie. Je zult dit in de regel alleen tegenkomen bij spl installs. Wil je naast 4x16,5 cm echt meer bass hebben dan ontkom je niet aan een sub in de kofferbak.
btw, Een Mercedes c klasse heeft toch een zee van ruimte achterin? zelfs al ligt er een gastank in? Overigens, een gesloten sub kistje is er al vanaf een liter of 15 en je maakt mij niet wijs dat je dat niet meer ergens kwijt kunt.
Wil je echter een "oemphh gevoel" in je buikstreek dan moet je toch een gepoorte sub nemen.

• don_appie
ransbal schreef op 22 februari 2004 @ 14:51:
Subjes zomaar ergens los monteren zal leiden tot een teleurstelling, het principe van free-air heeft zich nog nooit bewezen. Deze subjes zijn ter aanvulling van een composet in de portieren bv, je hebt dan naast de 16 cm kickbass van de compo nog een extra 16 cm kickbass voor meer herrie. Je zult dit in de regel alleen tegenkomen bij spl installs. Wil je naast 4x16,5 cm echt meer bass hebben dan ontkom je niet aan een sub in de kofferbak.
btw, Een Mercedes c klasse heeft toch een zee van ruimte achterin? zelfs al ligt er een gastank in? Overigens, een gesloten sub kistje is er al vanaf een liter of 15 en je maakt mij niet wijs dat je dat niet meer ergens kwijt kunt.
Wil je echter een "oemphh gevoel" in je buikstreek dan moet je toch een gepoorte sub nemen.
zee van ruimte, dat wel en tis een dieseltje dus ook geen gastank. Tis alleen zo dat die zee van ruimte in de zomer vol komt te staan met van alles en nog wat. Moet met die wagen richting noord-afrika, dus ruimte voor een sub kist heb ik wel, maar die kan dan niet mee op vakantie :S en das wel minder. Vandaar dat ik zoek naar een andere oplossing om toch dikke bass te krijgen zonder sub.

edit: wat is een spl install (ben zwaar n00b op dit gebied, zoals je wel merkt)

[ Voor 4% gewijzigd door don_appie op 22-02-2004 16:09 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:59
SPL-install is (als ik mij niet vergis) zo'n installatie puur voor het geluidsdrukniveau (SPL: Sound Pressure Level) Puur dB'tjes en niks kwaliteit dus.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• don_appie
Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 16:10:
SPL-install is (als ik mij niet vergis) zo'n installatie puur voor het geluidsdrukniveau (SPL: Sound Pressure Level) Puur dB'tjes en niks kwaliteit dus.
Oh okeej, das niet helemaal de bedoeling, t moet aardig knallen, maar kwaliteit staat voorop natuurlijk. Geluid/Bass moet wel zuiver zijn en niet alleen keihard dreunen om op te vallen bij t stoplicht.

• ransbal
Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 16:10:
helemaal goed :) en dikke bas = dikke sub!

Zoals ik al eerder zei, met 4x16,5 cm kom je een heel eind, is het niet genoeg dan zul je offers moeten brengen:
óf met een normale bass op vakantie en je kofferbak vol met spul
óf met veel bass op vakantie maar minder spul in je kofferbak
óf op vakantie zonder reservewiel, heb je tenminste extra ruimte :P

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:59

BLN

Je wil vogges mij neit eens met dat gedreun naar noor africa man: :+ ligt t aan mij of klopt r een olifant op t dak? :+

If it ain't broken, don't fix it

• don_appie
ransbal schreef op 22 februari 2004 @ 16:20:
[...]

helemaal goed :) en dikke bas = dikke sub!

Zoals ik al eerder zei, met 4x16,5 cm kom je een heel eind, is het niet genoeg dan zul je offers moeten brengen:
óf met een normale bass op vakantie en je kofferbak vol met spul
óf met veel bass op vakantie maar minder spul in je kofferbak
óf op vakantie zonder reservewiel, heb je tenminste extra ruimte :P
zonder reserveband doe ik dus zekers niet: afgelopen zomer bij de Mac Donalds Madrid, sta ik te genieten van een burgertje, hoor ik een sissend geluid, alsof iemand z'n auto stond af te spoelen in de wasbox en der stond ook echt een wasbox, dus ik denk niets aan de hand. totdat ik naar de bestuurderskant liep...platte band. Gelukkig had ik dus een reservewiel ipv een Sub.

ontopic maar weer

een sub IN t reservewiel, is dat wat?

• ransbal
Zon sub in je reservewiel zal weinig toevoegen, dat is meer als toevoeging op een af-fabriek audioinstall.

In mijn Megane II heb ik voorin een CDT 13 cm compo, achterin CDT 13 cm rearfills en in de kofferbak een CDT 10" sub in een gesloten kist van 16 liter. Dit wordt aangestuurd door een 6 kanaals Infinity amp met 4x50 watt rms en 1x 200 watt rms (gebrugd) :)
Als ik in de auto zit, wil ik de versterker echt niet opendraaien, ik heb nl. geen zin in gehoorbeschadiging. De omstanders bij het stoplicht of op het terras hoef ik ook niet te verwennen met mijn muziek, terwijl dat wel kan

Begin nou eerst maar eens met een 4 kanaals amp en een composet en bouw van daaruit verder. Tis nog een heel eind tot aan de zomer ;)
Gezien je muzieksmaak zal er uiteindlijk toch wel een sub in de kofferbak terechtkomen ;)

• don_appie
ransbal schreef op 22 februari 2004 @ 16:51:
Zon sub in je reservewiel zal weinig toevoegen, dat is meer als toevoeging op een af-fabriek audioinstall.

In mijn Megane II heb ik voorin een CDT 13 cm compo, achterin CDT 13 cm rearfills en in de kofferbak een CDT 10" sub in een gesloten kist van 16 liter. Dit wordt aangestuurd door een 6 kanaals Infinity amp met 4x50 watt rms en 1x 200 watt rms (gebrugd) :)
Als ik in de auto zit, wil ik de versterker echt niet opendraaien, ik heb nl. geen zin in gehoorbeschadiging. De omstanders bij het stoplicht of op het terras hoef ik ook niet te verwennen met mijn muziek, terwijl dat wel kan

Begin nou eerst maar eens met een 4 kanaals amp en een composet en bouw van daaruit verder. Tis nog een heel eind tot aan de zomer ;)
Gezien je muzieksmaak zal er uiteindlijk toch wel een sub in de kofferbak terechtkomen ;)
ja die sub zit er wel aan te komen denk ik...
moet denk ik dan wel een kleine worden. maar kzal in ieder geval ff kijken hoe t klinkt zonder die sub, met dus alleen een composet en een versterker. (auto staat nu gestald dus is ff lastig uitproberen allemaal.)

tnx for the tips.

[ Voor 3% gewijzigd door don_appie op 22-02-2004 18:25 ]

Verwijderd

Als ik jou was dan zou ik gewoon beginnen met een leuke compo in een goed gedempte deur, dan heb je al laag genoeg voor normale muziek. Wil je meer dan moet je hoe dan ook een sub nemen. Misschien is het een idee om een kistje te maken die je er heel makkelijk uit kunt halen zodat je hem op vakantie gewoon thuis laat.

Wat vinden jullie trouwens van mijn nieuwe kistje?
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/e.vankooten1/IMG_0238_1.jpg

• don_appie
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 19:30:
Als ik jou was dan zou ik gewoon beginnen met een leuke compo in een goed gedempte deur, dan heb je al laag genoeg voor normale muziek. Wil je meer dan moet je hoe dan ook een sub nemen. Misschien is het een idee om een kistje te maken die je er heel makkelijk uit kunt halen zodat je hem op vakantie gewoon thuis laat.

Wat vinden jullie trouwens van mijn nieuwe kistje?
[afbeelding]
Hoe klinkt je kistje dan?

By the way, dat dempen van de deuren, wat kan ik daar t beste voor gebruiken aan materiaal?

[ Voor 3% gewijzigd door don_appie op 23-02-2004 14:26 ]

Pagina: 1