Toon posts:

Autoradio voor in de douche

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen ben ik eecht een NOOB op dit gebied, maar dat zal al vrij duidelijk zijn na mijn vraag ;)

Wij zijn bezig met een nieuwe douche en we hebben daarbij speciale boxen gekocht die in een douche kunnen.
Nou willen wij graag een autoradio aansluiten op de boxen. Ik heb hier twee autoradio's liggen (Pioneer DEH-3100R-8 en een Sony CDX-C880R) maar ik krijg ze niet aan de praat. Er zitten een hoop kabels aan de achterkant maar ik heb geen boekje (ze zijn wel volkomen legaal!).

Ik heb een 12 volt converter en de plus op de rode draad gezet en de min op de zwarte. Maar je raad het al, ze doen niks...

offtopic:
Nog ff iets. Aan een van die radio's hangt een blok waar "inverter" op staat. Waar is dat goed voor?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 18:54 ]

Verwijderd

bij de sony ook de gele draad op de + zetten

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 18:56:
bij de sony ook de gele draad op de + zetten
en bij pioneer idem

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Dus ff voor duidelijkheid -> plus op geel en rood, min op zwart.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

JT

VETAK y0

Hoop niet dat je hem IN de badkamer gaat hangen he ? Dat ding kan denk ik niet goed tegen de vocht daar.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Dat ding komt idd in de badkamer te hangen. Kan toch wel een beetje tegen vocht?
Of heb je daar ook speciale radio's voor nodig?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 10:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

misschien met goede afscherming kan ie er wel tegen, maar het hangt natuurlijk ook van je badkamer af, qua ventilatie, grootte en de duur van het douchen. Oftewel, hoe vochtig wordt het?

De radio's zijn er duidelijk niet voor gemaakt, maar ik denk dat je met een goede afscherming erg ver komt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 19:23:
Dat ding komt idd in de badkamer te hangen. Kan toch wel een beetje tegen vocht?
je heb van die beschermkapjes die over je radio kunnen.. zeg maar soort doorzichtige halve brillenkoker die over het frontje gaat en die je natuurlijk open kan klappen.

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 19:23:
Ik gok dat het gaat roesten als de klere. Gaat nooit goedkomen, mischien extra plastice behuizin/zak omheen maken ?

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• JT

JT

VETAK y0

Hang het dan gewoon buitende badkamer ofzo, om de hoek.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JT schreef op 21 februari 2004 @ 19:30:
Hang het dan gewoon buitende badkamer ofzo, om de hoek.
Handig voor de bediening ;) Een kapje er overheen zou denk ik idd de beste oplossing zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
veel radio's voor in de auto ook met afstandbediening, deze nog niet ?
anders spuitbus speciale printplaat coating halen en die radio uit elkaar schroeven, inspuiten en weer in elkaar schroeven.

Verwijderd

Topicstarter
Goede behuizing en een kapje er over heen is een goed idee. Daar ga ik eens naar kijken ;)

De radio werkt btw dus alvast bedankt daarvoor ;)

Weet iemand nog wat over die inverter te vertellen?
Kan ik het er bijv. vanaf knippen? (Ik hoop niet dat ik hier teveel kwaad bloed mee zet :p)

Verwijderd

inverter is gewoon een scheidings trafo en die moet je erlekker aan laten zitten deze haalt eventuele aarde lussen weg.

als je een stabiele 12 volts bron hebt mag je hem er van mij natuurlijk ook afknippen.

• JT

JT

VETAK y0

CyBeR schreef op 21 februari 2004 @ 19:35:
[...]

Handig voor de bediening ;) Een kapje er overheen zou denk ik idd de beste oplossing zijn.
CD erin, play en douchen maar. Weet niet wat jij voor de rest wilt doen met dat ding (alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je pikkie erin past :X >:) )

En een kapje is niet echt handig als je een cd wilt wisselen :P

Ecodan warmtepomp

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JT schreef op 22 februari 2004 @ 02:20:
[...]

CD erin, play en douchen maar. Weet niet wat jij voor de rest wilt doen met dat ding (alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je pikkie erin past :X >:) )
Nou, dit bijvoorbeeld:
En een kapje is niet echt handig als je een cd wilt wisselen :P
:P

(Kapje omhoog, eject drukken, cd er uit halen, nieuwe cd er in, kapje omlaag. Pas de probleme.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Kzou het iig wel goed afsluiten, straks kortsluiting door vochtvorming. Dat heb je liever ook niet telkens lijkt me :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12 01:36
Volgens mij kan je een autoradio prima in de badkamer ophangen.
Als het maar afgeschermd is, en niet met rondspattend water in aanraking.
Dat vocht zou echt geen probleem moeten geven.

Ik dacht juist altijd dat vocht in verdampte vorm op koude delen sloeg....
Zoals een spiegel of je badkamer tegels.
Een radio is daar in tegen redelijk warm van nature. En het is voor een groot gedeelte van plastic en de onderdelen binnen in worden warm als je de radio gebruikt.
Dus daar zal het vocht niet opslaan.
Als je badkamer ook goed geventileerd is zou het vocht geen probleem moeten zijn.

In een auto kan het namelijk ook behoorlijk vochtig worden. En daar slaan ook niet alle zekeringen door...
Tis zelfs zo dat 12V bijna geen verwoeste kortsluiting kan geven.
Het kan wel uitvallen. Maar zodra het droog is kan je het veder gebruiken.

• JT

JT

VETAK y0

CyBeR schreef op 22 februari 2004 @ 14:15:
[...]

Nou, dit bijvoorbeeld:

[...]

:P

(Kapje omhoog, eject drukken, cd er uit halen, nieuwe cd er in, kapje omlaag. Pas de probleme.)
Ik denk niet dat je cd speler dat leuk vind wanneer je dat met natte takken doet :D

Ecodan warmtepomp

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:46
Mwaaah, als je zo'n cd-spelertje hebt waar in't begin van't gleufje zo'n stukkie stof/vilt/whatever zit, gaat daar't druppeltje water inzitten, en't eject-knoppie moet je gewoon voorzichtig induwen O-)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:22

w0w

Volgens mij is de kans op koortsluiting door de vocht in de lucht in badkamer vrij klein.
Aangezien er geen geleidings'spul' in het water zit, zal het dus ook niet geleiden. (alleen als je der zout of een ander ion door heen gaat doen gaat het wel geleiden, maar dat is dus niet het geval)
Toch zou ik hem wel ff een beetje afschermen; het kan nooit kwaad :)

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

om terug te komen op je vraag...
ik had ooit een autoradio die deed het niet zonder dat de antenne aangesloten is
(de aarde van de antenne loopt op de chassis an de auto..dus de min van de voeding)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
yojordi schreef op 22 februari 2004 @ 17:05:
Volgens mij is de kans op koortsluiting door de vocht in de lucht in badkamer vrij klein.
Aangezien er geen geleidings'spul' in het water zit, zal het dus ook niet geleiden. (alleen als je der zout of een ander ion door heen gaat doen gaat het wel geleiden, maar dat is dus niet het geval)
Toch zou ik hem wel ff een beetje afschermen; het kan nooit kwaad :)
HaHa jij gaat zeker ook in bad met je fohn. |:(
offtopic:
Water geleid in zuivere vorm niet erg goed maar het geleid nog steeds hoor. Maar wat uit de kraan komt zitten genoeg ionen in om een goede geleider te vormen.
Water uit de kraan heeft een ph-waarde van ongeveer 9 tot 10, het wordt namelijk onthard met natronloog. Niet bepaald ionen vrij dus.

Ik zie geen grote problemen als je de radio niet te dicht bij spattend water plaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 23-02-2004 12:33 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
een douche in de auto is makelijker. O-)

ontopic
dit gaat nooit lang goed

koop een orginele radio voor in de douche,die zijn er voor gemaakt.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 14:32
Als je de radio gaat beschermen tegen vocht (wat ik wel heel erg aanraad) houdt er dan wel rekening mee dat het ding niet te warm wordt. Op 12 volt moeten er namelijk hogere stromen gaan lopen die weer zorgen voor een hogere warmte ontwikkeling.

Zorg er voor dat er geen water in kan komen (lijkt me logisch), maar ook waterdamp is erg gevaarlijk. Niet meteen, maar na een tijdje gaat er vast wel iets roesten. Dit geeft een groot risico op kortsluiting.

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12 11:59

boekel

Dusss...

Dat gaat allemaal prima hoor.

Als je weet hoe ik een (pioneer) radio misbruikt heb welke het nog steeds prima doet....

(Regen, storm, hitte, kou...)

Ik ken trouwens ook iemand met een autoradio in de badkamer, en die doet het nog steeds prima.

http://www.boekel.nu

• Wormaap
leonbong schreef op 23 februari 2004 @ 12:30:
[...]

HaHa jij gaat zeker ook in bad met je fohn. |:(
offtopic:
Water geleid in zuivere vorm niet erg goed maar het geleid nog steeds hoor. Maar wat uit de kraan komt zitten genoeg ionen in om een goede geleider te vormen.
Water uit de kraan heeft een ph-waarde van ongeveer 9 tot 10, het wordt namelijk onthard met natronloog. Niet bepaald ionen vrij dus.

Ik zie geen grote problemen als je de radio niet te dicht bij spattend water plaatst.
Als je in bad gaat met je fohn, zit je met de geleiding van kraanwater, dat dus vol zit met ionen uit je waterleiding bv. Zuiver water geleidt _niet_ en waterdamp in een radio kan dus ook _op dat moment_ geen kwaad. Als de damp gaat neerslaan kan't dus wél gigantisch misgaan. Als'ie zou uitkijken met waterspetters op de radio zou't dus een tijdje goed kunnen gaan, maar na een tijdje krijg je toch kortsluiting door water dat neerslaat in de radio.

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 23-02-2004 12:57 ]

• Wormaap
8)7

[ Voor 100% gewijzigd door Wormaap op 23-02-2004 12:58 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:22

w0w

Water in zuivere vorm (ook wel gedestilleerd water genoemd), dat bestaat uit alleen maar H2O atomen, geleidt niet. Natuurlijk zit er nog een heleboel andere 'zooi' in kraanwater dan de H-atomen en de O-atomen, die wel kunnen zorgen voor elektrische geleiding.
Als je in bad gaat met je fohn, zit je met de geleiding van kraanwater, dat dus vol zit met ionen uit je waterleiding bv. Zuiver water geleidt _niet_ en waterdamp in een radio kan dus ook _op dat moment_ geen kwaad. Als de damp gaat neerslaan kan't dus wél gigantisch misgaan. Als'ie zou uitkijken met waterspetters op de radio zou't dus een tijdje goed kunnen gaan, maar na een tijdje krijg je toch kortsluiting door water dat neerslaat in de radio.
Precies, jij begrijpt wat ik bedoel! Natuurlijk zei ik niet dat je een fohn (en ook een radio) in het water kan gooien, maar ik had het over de luchtvochtigheid, die zeer waarschijnlijk niet zo gevaarlijk is voor de radio (mits je het niet te gek maakt, als je bv 60 minuten gaat douchen zonder een raam/deur open te zetten)

[ Voor 28% gewijzigd door w0w op 23-02-2004 14:28 ]

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Domme vraag misschien.... maar waarom koop je niet gewoon een badkamerradio?

http://www.non-plus-ultra...tel.aspx?prID=37&affID=10

(voorbeeld, d'r zijn der veel meer)

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• leonbong
yojordi schreef op 23 februari 2004 @ 14:21:
[...]

Water in zuivere vorm (ook wel gedestilleerd water genoemd), dat bestaat uit alleen maar H2O atomen, geleidt niet. Natuurlijk zit er nog een heleboel andere 'zooi' in kraanwater dan de H-atomen en de O-atomen, die wel kunnen zorgen voor elektrische geleiding.

[...]

Precies, jij begrijpt wat ik bedoel! Natuurlijk zei ik niet dat je een fohn (en ook een radio) in het water kan gooien, maar ik had het over de luchtvochtigheid, die zeer waarschijnlijk niet zo gevaarlijk is voor de radio (mits je het niet te gek maakt, als je bv 60 minuten gaat douchen zonder een raam/deur open te zetten)
offtopic:
Dit is dus denkfout die mensen maken puur zuiver water ph7 is een mengsel H3O+ en OH- ionen en wel in de cocentraties 10E-7 mol/l H30+ en 10E-7 mol/l OH-.
Water is in een constant evenwicht van H3O+ en OH-.

En gedestilleerd is niks meer dan de methode dat het water gezuiverd is een erg goede methode om zuiver water te maken. Haast onmogelijk om zuiver water dmv destillatie te verkrijgen.

Sla eens een scheikunde boek open op de term PH en nee dan bedoel ik geen middelbare school boek.

Maar ik vind dat ik er nu genoeg worden aan vuil gemaakt heb.

• Wormaap
Ik vind't heel leuk dat je me kan uitleggen wat ik allang weet, maar water geleidt nog steeds niet. Neem voor de grap een flesje gedestilleerd water en een multimeter, dan weet je genoeg :| En dat OH- en H3O+ verhaal staat ook gewoon in mijn 4VWO en 5VWO scheikundeboekjes hoor...

• leonbong
Nee een multimeter kan dat inderdaad niet meten aangezien de "weerstand" van het water te hoog voor is.

Maar lezen is een vak want ik beweer helemaal niet dat water goed geleidt. Maar alleen dat het geleid.

Zuiver water zit in het mirco-sievert meet gebied.

• Wormaap
Als je zo begint geleidt rubber ook, alleen onmeetbaar weinig :S
Maarja, het punt is dus, en daar zijn we het dan allemaal over eens: Water geleidt niet genoeg om een _direct_ risico te vormen voor zijn autoradio. Wat er op de iets langere termijn gebeurt als dat water neerslaat en er koper in oplossing gaat is een tweede.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik had een andere oplossing. Een van mijn PC's staat in de kamer naast de badkamer. Toen we gingen verbouwen heb ik 2 speakers in het badkamerplafond gemonteerd en de draden naar de andere kamer getrokken. Die zitten nu dus aangesloten op mijn versterker die op zijn beurt weer aan de PC hangt.

Ik heb uitgerekend dat ik 2 jaar kan badderen en een half jaar kan douchen zonder een keer hetzelfde nummer gehoord te hebben.

Totale kosten € 85,= excl. verbouwing badkamer :)

ARME AOW’er

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-12 08:51

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ga anders naar een watersportwinkel. De meeste speedboten hebben er wel een autoradio in zitten, en die moeten ook beschermd worden tegen water. Er zijn inderdaad speciale transparante kapjes voor, maar er zullen ook vast wel andere oplossingen voor zijn.
Enneuh... cd wisselen als je onder de douche staat? Ik weet niet hoe lang jij staat te douchen, maar ik heb er nog nooit zo lang onder gestaan dat ik een cd zou hoeven te wisselen als ik een radio op de badkamer zou hebben...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

offtopic
Losha schreef op 22 februari 2004 @ 17:07:
om terug te komen op je vraag...
ik had ooit een autoradio die deed het niet zonder dat de antenne aangesloten is
(de aarde van de antenne loopt op de chassis an de auto..dus de min van de voeding)
Lezen ? 8)7

De Radio is allang spelend!

/offtopic

Ik zou de radio buiten de badkamer houden, het zal gerust een tijd goed gaan, maar het zal je maar gebeuren.

maak desnoods een aparte waterdicht bedienings paneeltje voor in de kamer. met alleen play-pauze-<<->>

ga er vanuit dat je niet een langer dan 70 minuten douche't (Gemiddelde cd tijd).

Nog beter = Sluit je computer aan op een versterker. selecteer voordat je gaat douchen je tracklist en veel plezier!...

Damn ben te langzaam

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 21:12 ]

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 21:09:
offtopic

[...]

Lezen ? 8)7

De Radio is allang spelend!
las er glad overheen :X

Verwijderd

Buiten de douche hangen. Handdoekje pakken, CD erin, deur opendoen, deur achter je dicht doen, onder de douche stappen. Een CD duurt ongeveer een uur en als je twee uur wilt badderen in je yakuzi met je vriend(in) zet je je Romantic Paradise CD op repeat (of je Ozzy Osbourne CD, het is maar van wat voor sex je houdt).
Pagina: 1