Toon posts:

Excel gebruiken of een ander programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje. Hoop dat iemand hier me de goede weg kan wijzen.

Op mijn werk maak ik gebruik van een Action Log. Hierin staan alle acties met start en deadline data, referenties, etc. Deze lijst is gemaakt in Excel.
Wanneer een actiepunt is voltooid, dan wordt hij geknipt en geplakt in het werkblad "Action Log Resolved". Hierdoor houd ik overzicht van alle actiepunten die nog moeten worden opgepakt en de actiepunten die al voltooid zijn.

Aangezien de aantallen erg groot worden en ik graag de werkwijze van knippen en plakken wil vereenvoudigen, zou ik graag iets willen maken waarbij een opgelost actiepunt middels een druk op een knop wordt toegevoegd aan het werkblad " Action Log Resolved".

Ik ben bezig geweest met het creeeren van Macro's in Excel, alleen was dit lastiger dan gedacht. Wanneer bijv. als eerste de actie in rij 17 wordt opgelost, dan zou deze verplaatst moeten worden naar rij 1 van "Action Log Resolved". Wanneer daarna de actie op rij 6 wordt opgelost, dan zou deze naar rij 2 moeten worden verplaast.

Al met al lastiger dan ik op het eerste gezicht dacht. Weet iemand of het verstandig is om dit met Excel te doen of dat ik beter een ander programma kan gebruiken? Iedere andere tip is uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Manipuleren vcan gestructureerde gegevens doe je in een databaasje, bv, als je in office wilt blijven, met access. In jouw voorbeeld zou je dan een veld 'opgelost' toevoegen, wat aangevinkt wordt. Kan in excel natuurlijk ook, extra kolom, maar excel is een spreadsheetprogramma en da's toch wat anders.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26
Ervanuit gaande dat er altijd iets in kolom A staat zou je volgende macro kunnen gebruiken:

Sub Move2Resolveld()
If ActiveCell.Parent.Name<>"Action Log" Then Exit Sub
Rows(ActiveCell.Row).Copy Sheets("Action Log Resolved").Range("A2").End(xlDown).Offset(1,0)
Rows(ActiveCell.Row).Delete
End Sub

Dit werkt wel alleen als er op de sheet "Action Log Resolved" altijd iets staan in cell A2 en A3.
Om e.e.a. gemakkelijk te kunnen uitvoeren zou je in de sheet "Action Log" een beforerightclick event kunnen ondervangen en deze macro starten vanuit een shortcut menu.

Mocht je er niet uitkomen met het ondervangen van dat beforerightclick event, stuur me dan even een private email en ik zal je een voorbeeld mailen. (je hebt je email adres niet publiek staan in je profiel dus kon je het voorbeeld niet sturen)

[ Voor 28% gewijzigd door Pink Panther op 21-02-2004 20:41 ]

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik ben het helemaal eens met Niesje. Een database kost iets meer moeite om op te zetten, maar heb je wel iets dat goed werkt én makkelijker uit te bouwen is. Ik heb even gezocht naar een leuke opsomming van de verschillen en die heb ik gevonden. :)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan kijken naar Access.
Het is in principe een zeer eenvoudige database, in Excel slechts 2 werkbladen met een stuk of 8 kolommen. Helaas geen enkele kennis van het bouwen van een database in Access, maar zal me daar dan maar eens in gaan verdiepen.

In ieder geval bedankt voor de suggesties.