Toon posts:

RH9->Fedora of Debian

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik RH9 en Windows 98 op mijn desktop. Op zich werkt RH9 wel leuk, maar ik vind dat ik sowieso over moet op of Fedora of Debian. Nu heb ik best lang gezocht naar hoe je nu eigenlijk van RH9 naar Fedora kan upgraden, maar dat schoot niet echt op. Waarschijnlijk is het gewoon ISO's van Fedora downloaden en dan installeren en dan ziet hij: " He, je hebt RH9, kom we gaan upgraden", maar ik heb dit nergens expliciet zien staan. Dit vind ik een slecht teken.

Op de Debian site staat dat je van RH naar Debian redelijk gemakkelijk zelfs met zero-downtime(nu interesseert me dat geen bal, maar het is toch :> ) kan overgaan.

De reden dat Debian me toch iets beter lijkt is dat het iets minder hoge systeemeisen heeft dan Fedora. Ik heb nl. 700Mhz /128Mb.

Ik wil in ieder geval een windowsmanager draaien, maar aangezien dat nu met RH9 ook wel redelijk gaat (ik heb 2 MB vrij geheugen over na opstarten Mozilla) geloof ik wel dat dat ook met Debian wel goed gaat komen.

Bij RH9 heb je zo'n leuk grafisch inlogschermpje om dus met je profiel in te loggen. Heb je dat ook bij Debian (of kan ik daar iets voor installeren) ?

Ik vind het heel erg belangrijk dat Windows 98 herkend wordt door Debian en dat hij niet even fijn alles over mijn Windows-partities heen gaat lopen kopieren. Aangezien ik pas sinds een paar dagen ADSL heb staat al het belangrijke nog op Windows.

Heeft Debian eigenlijk ook iets als Synaptic (dus een grafische client voor het downloaden van packages)?

Een beetje offtopic, maar dingen als Quicktime, mp3 (XMMS) e.d. worden die al standaard geinstalleerd bij een Debian-installatie?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Synaptic is er ook voor debian, debian heeft ook X en diverse window managers. Als je vooral een hele stabiele desktop wilt hebben loop je bij debian echter vaak wel iets achter de feiten aan omdat de stable distributie niet vaak bijgewerkt wordt.
Neem je testing (iets dat normaal gesproken ook heel vaak goed werkt) dan heb je wel heel vaak updates en ook nieuwe software.
Bij installatie van debian kun je je harddisk opnieuw partitioneren. Overschrijven van windows 98 gaat dus nooit zomaar gebeuren.
Over upgraden over Redhat 9 zou ik zo weinig kunnen zeggen. Ik zou zelf gewoon een compleet nieuwe install doen.
Zelf ben ik erg tevreden over debian, maar Suse vind ik ook erg fijn. Met name Suse 9 is best aardig plug en play, iets wat bij debian een stuk minder is. Bij debian wordt weer niet zo snel een hele hoop extra meuk geinstalleerd.
XMMS e.d. kun je zo installeren met synaptic of andere commando's. Nee, het staat er niet standaard op, maar het kan wel.

[ Voor 7% gewijzigd door VROEM! op 21-02-2004 16:51 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

stap eens van het idee af dat veel dingen van debain of redhat zelf zijn, veel is gewoon hetzelfde en op beide distro's te installeren
zo ook dat verhaal over die systeem-eisen, dat kan bij beide hoog of laag zijn, afhankelijk wat je voor packages installeert, het verschilt dus niet veel als je bij beiden hetzelfde draait
Bij RH9 heb je zo'n leuk grafisch inlogschermpje om dus met je profiel in te loggen. Heb je dat ook bij Debian (of kan ik daar iets voor installeren) ?
je bedoelt gdm warschijnlijk, die is gewoon te installeren op debian en je wordt gelijk gevraagd of je hem dan ook als srandaard wilt gebruiken
Ik vind het heel erg belangrijk dat Windows 98 herkend wordt door Debian en dat hij niet even fijn alles over mijn Windows-partities heen gaat lopen kopieren. Aangezien ik pas sinds een paar dagen ADSL heb staat al het belangrijke nog op Windows.
bij de installatie zit een stap om partities te maken en de installer zal dan ook je windows partitie herkennen en vragen of je hem in het menu van je bootloader (lilo) wilt hebben, geen probleem dus
Heeft Debian eigenlijk ook iets als Synaptic (dus een grafische client voor het downloaden van packages)?
ja (ik dacht zelfs dat het er alleen voor apt was, maar ik heb me er niet zo in verdiept)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 16:52 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 16:42:
Ik wil in ieder geval een windowsmanager draaien, maar aangezien dat nu met RH9 ook wel redelijk gaat (ik heb 2 MB vrij geheugen over na opstarten Mozilla) geloof ik wel dat dat ook met Debian wel goed gaat komen.
Dit is sowieso bullshit want linux pakt gewoon al je geheugen en geeft het vrij aan een programma als het nodig is.

En waarom doe je geen schone install van debian?

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Bierkameel schreef op 21 februari 2004 @ 16:52:
[...]

Dit is sowieso bullshit want linux pakt gewoon al je geheugen en geeft het vrij aan een programma als het nodig is.

En waarom doe je geen schone install van debian?
Je bedoelt:
-Cd's Debian downloaden
-RH9 partitie legen. (dit deed de installer van Debian toch al, indien gewenst) (Ik dacht ook dat RH zichzelf kon verwijderen)
-Cd's installeren
:?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar als je je echt in Linux wil verdiepen is Gentoo misschien wel iets. De reden dat ik vraag om je CPU is omdat deze distributie alles vanuit source compiled, wat met een trage PC dus nogal ff kan duren :)

Als Gentoo afvalt dan zou ik zelf voor Fedora, maar dan wel even wachten op de nieuwe versie (Fedora Core 2). Debian heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vind het apt-systeem maar niks. Een andere goeie complete distributie is SuSE, die vind ik voor op de desktop erg relaxed.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Waarschijnlijk is het gewoon ISO's van Fedora downloaden en dan installeren en dan ziet hij: " He, je hebt RH9, kom we gaan upgraden", maar ik heb dit nergens expliciet zien staan. Dit vind ik een slecht teken.
Als je RH9 hebt heb je bij de installatie van Fedora de optie om je systeem te upgraden. Instellingen blijven dan bewaard.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik zou echt debian kiezen. Is in bijna alle punten beter (imho), alleen graphisch krijg je met fedora een kant-en-klaar desktopje en met debian moet je alles zelf nog instellen..

Bovendien synaptics? apt all-the-way!

Bigs, in de TS staat dat het een 700MHz is met 128MB geheugen.. Gentoo kán wel maar ik zou het niet doen dan :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Bigs
  • Niet online
Oxigun schreef op 21 februari 2004 @ 17:29:
Ik zou echt debian kiezen. Is in bijna alle punten beter (imho), alleen graphisch krijg je met fedora een kant-en-klaar desktopje en met debian moet je alles zelf nog instellen..

Bovendien synaptics? apt all-the-way!

Bigs, in de TS staat dat het een 700MHz is met 128MB geheugen.. Gentoo kán wel maar ik zou het niet doen dan :)
Oeps, overheen gelezen :) Nee, dan zou ik het inderdaad niet doen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Bigs schreef op 21 februari 2004 @ 17:18:
Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar als je je echt in Linux wil verdiepen is Gentoo misschien wel iets. De reden dat ik vraag om je CPU is omdat deze distributie alles vanuit source compiled, wat met een trage PC dus nogal ff kan duren :)
Ik heb laatst Fedora gewisseld voor Gentoo op een pc met duron 900. De installatie (drie dagen compilen voor een werkstation met kde) heb ik in Fedora uitgevoerd.

Gewoon Gentoo draaien in een chroot terwijl je geniet van je laatste daagjes Fedora.

Zo kon ik mijn dagelijks werk uitvoeren zonder drie dagen met een onwerkbaar station te zitten. Echt gaaf! :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu van http://www.debian.org/devel/debian-installer/
de 100 MB CD image, includes Debian base [i386] aan het downloaden.

Alleen onderstaande tekst baart me zorgen:

USB Keyboard issues. While the Debian-Installer should support USB keyboards, the keyboard will probably not be usable when you boot into the installed Debian system.

Misschien een domme vraag, maar hoe kun je iets fixen aan je systeem als je toetsenbord het niet doet? Ja, een ander toetstenbord regelen dat niet via USB werkt, maar die heb ik hier niet direct....

Heeft iemand Beta 2 wel eens geinstalleerd?
En hoe zit het nu met mijn RedHat installatie? Kan ik die er door Debian af laten gooien tijdens de installatie?

Verwijderd

Als je dit soort vragen moet stellen zou ik zeker niet aan Debian beginnen, maar eerder iets als Knoppix/MandrakeMove, SUSE, Mandrake of Fedora. Het maakt inderdaad niet veel uit welke distro je pakt, maar ze verschillen wel in gebruiksvriendelijkheid tijdens de installatie en (voor mij) alledaagse taken (systeem configuratie, software installeren, updates installeren etc).

Fedora update (netjes?) je RH9 installatie, zie onder andere http://www.ldeo.columbia.edu/~vschmidt/notes/redhat2fedora/ en zoek wat rond op Google of de mailinglists van Fedora (http://fedora.redhat.com, communicate)

Zie ook http://projects.tuxed.net/fedora/howto/ [/spam] :)

• Bigs
  • Niet online
irondog schreef op 21 februari 2004 @ 20:15:
[...]

Ik heb laatst Fedora gewisseld voor Gentoo op een pc met duron 900. De installatie (drie dagen compilen voor een werkstation met kde) heb ik in Fedora uitgevoerd.

Gewoon Gentoo draaien in een chroot terwijl je geniet van je laatste daagjes Fedora.

Zo kon ik mijn dagelijks werk uitvoeren zonder drie dagen met een onwerkbaar station te zitten. Echt gaaf! :)
Hmm.. dat is wel iets om te onthouden :) Nooit aan gedacht

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 20:39:
USB Keyboard issues. While the Debian-Installer should support USB keyboards, the keyboard will probably not be usable when you boot into the installed Debian system.

Misschien een domme vraag, maar hoe kun je iets fixen aan je systeem als je toetsenbord het niet doet? Ja, een ander toetstenbord regelen dat niet via USB werkt, maar die heb ik hier niet direct....
Mijn Logitech Internet Navigator zit ook op USB en de Debian installer (Woody met bf2.4, LordSutch.com netinst image) werkt gewoon perfect. Ik denk dat het wel goed gaat, als je keyboard onder Legacy USB (dwz. zonder drivers in bijv. het BIOS) werkt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit kan zo langzamerhand wel in Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3 denk ik :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.