Toon posts:

2 eerste vereisten onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Althans... 2 voor mij dan... ik heb de suse linux 7.0 professional distri gekocht. Installatie verliep vlekkeloos, heb ook braaf het handboek, config handboek etc gelezen maar sta toch voor een paar probleempjes... ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

1. Als ik mijn cd-rom drive probeer te mounten met MOUNT -T ISO9660 /DEV/HDB /CDROM dan krijg ik de melding: .... invalid block device. Wat kan hier mis zijn? Ik heb al gekeken of hij inderdaad wel goed gejumpered is (slave) en als 2e device aan IDE1 hangt...

2. Ik heb een 56K PCI Trust Communicator modempje wat gebruik maakt van een rockwell chipsetje... wordt ook gedetecteerd als ik scanpci -v uitvoer. Maar als ik probeer het beessie te installeren via yast2 wordt er niets gevonden...

Wie o wie doet mij een heel groot plezier en helpt mij hier verder mee?

Veel dank voor de moeite alvast... ik ga ondertussen nog ff verder stoeien :-)

Verwijderd

Ten eersten het mounten lukt niet omdate je je cdrom niet aanspreekt met hdb, maar met /dev/cdrom (oid) , je probeert nu je hd op een cdrom filesystem te mounten |:(

ten tweeden, probeer gewoon een custom modem 56k te installeren en in te stellen welke com-port hij gebruikt.... dan moet je gewoon een ppp verbinding maken en klaar is kees , als je mandrake hat gekocht hat je nergens problemen mee gehad (mandrake is veel beter in alles :P)

Verwijderd

http://www.linuxnewbie.org/links.html
kijk daar eens onder modem.
Aan de rechterkant..:)

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Als het een isa modem is heb je waarschijnlijk de modem op pnp instellingen staan, even mbv jumpers de goede instellingen meegeven (ik geloof niet pnp op com3)

ik had namelijk hetzelde probleem met dit modem onder suse 7.0 pro en nu werkt ie prima.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je cdrom als slave op je eerste controller hangt is het inderdaad gewoon /dev/hdb (let op kleine letters :P ) en dan zou het moeten werken dmv
mount /dev/hdb /cdrom
(je kunt filesystem type vaak weglaten hoor...) mocht ie dan niet weten wat voor filesystem het is dan kun je er nog -t iso9660 (wederom kleine letters) bij doen. Tenzij het natuurlijk een joliet disk is ...

Test het eventueel met een andere cdrom (bv suse installdisk)

Als je je modem niet kan vinden in de lijst ofzo, dan moet je gewoon custom installen. Maar modems zijn wel vaker een probleem in linux :'(

Verwijderd

http://www.o2.net/%7Egromitkc/winmodem.html

Deze regel vond ik ook wel leuk...8-)

Winmodem Mini-FAQ
1. If Winmodems are not really modems, why do manufacturers make them?
antwoord: Most people don't know the difference

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 14 december 2000 11:47 schreef voxell het volgende:
Ten eersten het mounten lukt niet omdate je je cdrom niet aanspreekt met hdb, maar met /dev/cdrom (oid) , je probeert nu je hd op een cdrom filesystem te mounten |:(
/dev/cdrom is gewoon een symlink

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
DiDaDuh!!! Is een hele mooie HCF modem, not supported dus... GRRRRRRR!!! Heb toevallig nog een externe 56K Legato liggen B-)

En die cd-rom drive? met het commando wat ik in mijn eerste bericht had staan deed ie het wel opeens, zomaar...:? wrom eigenlijk? nu wil ik ook nie dat ie het nog doet hoor...... kga wel een nieuwe kopuh :+

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Bevond je je toevallig in die cdrom-map (dus waar je hem naartoe mount)?
Dan krijg je ook van die enge errors...

Een keer [b]cd ..[/b] doet dan wonderen...

Verwijderd

Topicstarter
Geinig, gaat ik ff uitproberen. Kijken wattie zegt... Nog een vraagje voor de liefhebber :) Dat mounten is wel leuk hoor, zeker in het begin, commando's en parameters leren etc. Maar ik moet natuurlijk ook een soort van snelkoppeling kunnen maken toch? of bestandje met parameters erin? zodat bij klikken op icoontje de drive(s) gemount worden... iemand een tip voor me?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Je moet even naar twee dingen kijken:
1) als je je cdrom met de goeie opties in /etc/fstab zet, dan volstaat het commando 'mount /cdrom' bijvoorbeeld.
Ten tweede is er het programmatje 'automountd', ik gebruikt het hier voor nfs-mounts, maar waarschijnlijk werkt het ook wel bijvoorbeeld voor een cd.

Verwijderd

Topicstarter
coolio... nou eerst nog zorgen dat ik met mijn 56 flex modem in kan bellen bij zon... g*dverdeg*dver

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op donderdag 14 december 2000 11:47 schreef voxell het volgende:
[..]
als je mandrake hat gekocht hat je nergens problemen mee gehad (mandrake is veel beter in alles :P)
.. nou kan ik een heel irritante en beledigende opmerking gaan maken.. maar ja.. toch maar niet.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Toevallig gekeken of /cdrom bestaat?
Dit wil namelijk wel eens voor problemen zorgen. verder hoef je meestal bij cd-rom's geen type op te geven en anders in kleine letters houden

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Typ het in kleine letters! (misschien stomme opmerking, maar je weet het maar nooit)

Verwijderd

Indien je wilt weten of Suse bepaalde hardware ondersteunt, kun je kijken bij supported hardware op www.suse.com.

Daar zul je zien dat de Trust modem wel ondersteund wordt...

Verwijderd

als je mandrake hat gekocht hat je nergens problemen mee gehad (mandrake is veel beter in alles :P)
*sigh* ik zou nou ook een heleboel kut opmerkingen kunnen maken, maar ik houd me maar eens in.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
mandrake hat ?

Zijn ze samen gegaan ofzo ?

:z
Pagina: 1