[Vintage Apple] CPU 68LC040 'voorzichtig' loshalen

Pagina: 1
Acties:

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wil van mijn oude Performa 630 de 68LC040 processor (zonder FPU) vervangen door een 2e hands 68040, zodat Linux er beter op draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.settembre.com/diversen/tweak-replace-68LC040.jpg

Maar o wat zitten die dingen vast, en dat terwijl overal op internet staat 'voorzichtig de processor van de socket lichten'... Je ziet al het is de eerste keer dat ik met dit bijltje hak, heeft iemand nog tips? Ik heb er dus geen specifiek gereedschap voor, is het slim om zelf 2 hefboompjes te maken om de processor los te krijgen?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-02 19:57
Offtopic: Niet de oude in de prullenbak doen is zonde. Maak er desnoods dan een sleutelhanger van ;)

Ontopic: Wat voor materiaal is de proc gemaakt?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voorzichtig een schroevendraaier onder 1 van de randjes zetten en een heel klein beetje draaien, dan aan de andere kant een klein beetje en zo geleidelijk de processor om-en-om loswrikken.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
ZaeK schreef op 21 februari 2004 @ 13:27:
Ontopic: Wat voor materiaal is de proc gemaakt?
voornamelijk silicium?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• benoni
  • Niet online
Zaek: Goed idee! 'k ga het sleutelhanger topic 'ns terugzoeken.
Het is een keramisch (of zoiets?) ding van ong. 48x48x2 mm.

Bigs: ik durf 't bij de goede processor nog niet helemaal aan omdat die moet worden hergebruikt. Anders ga ik ff opzoek naar iets breders, bv alu stripje of zo...

Edit:
Ik heb nu de oude voorzichtig losgewrikt met de Leatherman tool. Alleen op het laatst kwam die een beetje te snel los, waardoor aan 1 kant de pootjes zijn verbogen. Maar goed voor een sleutelhanger kunnen die er toch beter helemaal af.
Ik ga nu heeeel voorzichtig de goede processor lichten :P

[ Voor 37% gewijzigd door benoni op 21-02-2004 13:44 ]

• Bigs
  • Niet online
Als je hem maar niet teveel in 1x omhoog duwt buigt er niks om en in tweeën breken zal hij ook niet doen hoor :)

• benoni
  • Niet online
Moet even 2 pootjes opnieuw positioneren.. :P

... en hij doet het! Allemaal van harte bedankt, mijn weekend kan niet meer stuk :D

[ Voor 50% gewijzigd door benoni op 21-02-2004 13:59 ]

• Bigs
  • Niet online
Mooi :) Hopen dat linux nu beter draait, ik heb zelf nog een LC 630 staan (ook zonder FPU dus) en daar valt het inderdaad echt zwaar tegen.

• benoni
  • Niet online
Ik ben nu een nieuwe kernel aan het voorbereiden, en 't gaat totzover goed.

Met een 68LC040 kreeg ik bij 'make config' al meteen segmentation faults (error type 11) om m'n oren geslingerd. Ook als er fsck in de opstartprocedure nodig was kreeg je dezelfde fouten. Het zat 'm in de FPU emulatie van de 68LC040 die soms wel werkt en soms ook weer niet. Ik heb nu de 68040 gepikt uit een Quadra 650.

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 21-02-2004 14:17 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

Exigence

dnkroz

benoni schreef op 21 februari 2004 @ 14:16:
Ik ben nu een nieuwe kernel aan het voorbereiden, en 't gaat totzover goed.

Met een 68LC040 kreeg ik bij 'make config' al meteen segmentation faults (error type 11) om m'n oren geslingerd. Ook als er fsck in de opstartprocedure nodig was kreeg je dezelfde fouten. Het zat 'm in de FPU emulatie van de 68LC040 die soms wel werkt en soms ook weer niet. Ik heb nu de 68040 gepikt uit een Quadra 650.
offtopic:
benoni: mag ik die oude processor van je hebben/kopen? Zonde om er een sleutelhanger van te maken. Ik spaar namelijk oude CPU's.

• benoni
  • Niet online
erik9287nl: Ja hoor. Moet ik nog wel een hoop pootjes rechtbuigen >:)
Stuur je adres ff naar ben apekrul settembre punt nl.
Pagina: 1