Prometeia geeft te laat spanning aan 9800pro voor boot?

Pagina: 1
Acties:

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:30

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Beetje vage topic-titel misschien.
Het zit dus zo:
Heb een nieuwe radeon 9800PRO, steek deze in de computer en dan doet hij niks als ik mijn pc aanzet.
Start ik mijn PC echter op met de 9800 pro erin, zonder extra voedingskabeltje in de radeon, dan start de pc op en krijg ik de melding dat ik de radeon power kabel aan moet sluiten (dus dan krijg ik wel beeld)
Doe ik dan de kabel erin (pc aan laten) en druk op reset, dan werkt alles wel gewoon.

Lijkt er dus op dat de Prometeia net te laat stroom geeft aan de videokaart om goed op te kunnen starten.
Eenmaal draaiend kan ik resetten en opnieuwe opstarten via windows.
Zet ik mijn PC echter uit, dan moet ik weer overnieuw beginnen (kabel-reset) en das niet handig he :(

Vraag mij dan ook af of er hier iemand is die een oplossing weet voor dit probleem, zodat ik gewoon mijn pc aan kan zetten, prometeia koelt, en opstart :D

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

Probeer een ander stekkertje van je voeding en geen verlang stuk ertussen.

En je hebt op je voeding toch ook 1 stekkertje waar geen 2e op zit probeer die eens.

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, dit werkt ook niet.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

en als je die prom nu eens op een andere voeding zet ????

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Zit ik dus ook aan te denken.
Prom en mobo apart aanschakelen ?
Net als het probleem met de reset-stand?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Haeg schreef op 21 februari 2004 @ 12:01:
en als je die prom nu eens op een andere voeding zet ????
Waarom 2 voedingen? M'n mobo wil ook niet lekker starten via m'n prom. Ik zet ze nu apart aan door eerst m'n prom te starten en daarna wanneer deze bij -33 is m'n pc te starten.

Werkt prima voor mij en zal in dit geval ook wel werken denk ik.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

YoupY schreef op 21 februari 2004 @ 20:24:
[...]

Waarom 2 voedingen? M'n mobo wil ook niet lekker starten via m'n prom. Ik zet ze nu apart aan door eerst m'n prom te starten en daarna wanneer deze bij -33 is m'n pc te starten.

Werkt prima voor mij en zal in dit geval ook wel werken denk ik.
En hoe start je eerst je prom op zonder de pc aan te zetten?

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Wat mijn topic betreft: laat maar zitten :D
Ligt aan me moederbord en niet aan me Prometeia dat me videokaart het niet doet.
Heb er ondertussen al een oplossing voor gevonden.
thx anyway ;)

Verwijderd

Leg eens uit wat je gedaan hebt en wat het probleem precies was. Dan hebben andere mensen er misschien ook nog iets aan :)

• YoupY
Haeg schreef op 22 februari 2004 @ 09:43:
[...]

En hoe start je eerst je prom op zonder de pc aan te zetten?
Bij de prom zit een verlengstukje (==|== , zo'n pinnetje) om de aan/uit van de prom aan de aan/uit van je pc te koppelen. Aangezien dit gewoon van metaal is kun je deze 2 pinnetje kortsluiten en de prom start dan.

M'n aan/uit van m'n pc zit dus gewoon op m'n mobo en de temp bij -33 komt dan zet ik dus m'n pc aan. Die geeft dan vervolgens wel nog de 12V aan de prom. De draad van de prom die er normaal voor zorgt dat m'n pc aangaat gebruikt is dus niet.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

YoupY schreef op 22 februari 2004 @ 11:35:
[...]

Bij de prom zit een verlengstukje (==|== , zo'n pinnetje) om de aan/uit van de prom aan de aan/uit van je pc te koppelen. Aangezien dit gewoon van metaal is kun je deze 2 pinnetje kortsluiten en de prom start dan.

M'n aan/uit van m'n pc zit dus gewoon op m'n mobo en de temp bij -33 komt dan zet ik dus m'n pc aan. Die geeft dan vervolgens wel nog de 12V aan de prom. De draad van de prom die er normaal voor zorgt dat m'n pc aangaat gebruikt is dus niet.
Hoe kom je dan aan de 12 volt voor de fanmotoren van de prom.
Ik bedoel je voeding word geschakeld middels je mobo ?

En is het een m1 of een m2 sorry dat ik dat niet meer weet ik heb er die dag teveel afgevuld om het te onthouden

Verwijderd

misschien heeft je voeding te wijnig vermogen om te starten, of er is een ader stuk van de 9800 zijn power connector misschien kapot gedrukt.

• YoupY
Haeg schreef op 22 februari 2004 @ 20:31:
[...]

Hoe kom je dan aan de 12 volt voor de fanmotoren van de prom.
Ik bedoel je voeding word geschakeld middels je mobo ?

En is het een m1 of een m2 sorry dat ik dat niet meer weet ik heb er die dag teveel afgevuld om het te onthouden
de fans draaien pas als de pc start. Wanneer je de pc zou booten via de prom, gaan de fans ook pas draaien als de pc start. Dit is tenminste bij de M2 het geval, en ik dacht dat dit bij de M1 niet anders was, omdat deze ook de 12V voor de fans gebruikt ipv de 220 die de prom gebruikt. Wat geloof ik wel anders is dat de M2 de 12V ook detecteert zodat deze afslaat wanneer er geen 12V opstaat. Als ik me niet vergis is dat bij de M1 niet zo.

't lijkt me verder logisch dat je niet precies onthoudt wat voor prom ik had, omdat je er geloof ik een stuk of 10 - 15 hebt hervuld. Mijne is een M2.

Verwijderd

YoupY schreef op 23 februari 2004 @ 03:43:
[...]

de fans draaien pas als de pc start. Wanneer je de pc zou booten via de prom, gaan de fans ook pas draaien als de pc start. Dit is tenminste bij de M2 het geval, en ik dacht dat dit bij de M1 niet anders was, omdat deze ook de 12V voor de fans gebruikt ipv de 220 die de prom gebruikt. Wat geloof ik wel anders is dat de M2 de 12V ook detecteert zodat deze afslaat wanneer er geen 12V opstaat. Als ik me niet vergis is dat bij de M1 niet zo.

't lijkt me verder logisch dat je niet precies onthoudt wat voor prom ik had, omdat je er geloof ik een stuk of 10 - 15 hebt hervuld. Mijne is een M2.
De prom gebruikt verschillende voltages, onder andere 5 volt voor de pic microcontroller en de USB interface. Ik neem aan dat de pic microcontroller al wel werkt voordat de PC aanstaat omdat deze de tempratuur moet weergeven op de display en de PC aan moet schakelen.

Het zou dus goed mogelijk geweest zijn om die fan's wel te laten draaien bij het starten wat voor een snellere start moet zorgen. Maar waarschijnlijk is de compressor koud genoeg bij het starten om ook zonder de fans snel naar de boottemp toe te komen.

Dat is onder andere ook de reden waarom dat ding zo lang moet wachten voordat je em opnieuw kan starten, want volgens mij duurt het teruglopen van het gas helemaal niet zo lang, of wel Haeg?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

YoupY schreef op 23 februari 2004 @ 03:43:
[...]

Ha ha , ik dacht het wel ,die prom van jou leeft op het randje .
Tijdens de pull down ,zo noemde ze dat in het begin met de mach1''
draaien jouw ventilatoren niet van de condensor.
Terwijl dat het moment is dat er het meeste warmte word onttrokken
Prometia laat standaard tijdens deze pull down de fannen het hardst draaien
en jij laat ze gewoon stilstaan .
Jij durft >:)
Wat ik ook nog wide vragen ,heb je wel display in je prom als de pc niet aanstaat zoniet dan dan vraag ik me af hoe jij weet wanneer die -33 is .
Bij een mach 1 heb je geen display maar bij een mach 2 weet ik het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Haeg op 23-02-2004 22:52 ]

• YoupY
De fans hebben hier nooit gedraaid. Deze gingen altijd pas aan, wanneer de pc ook aanging en op dat moment gaan ze ook maximaal draaien. Dus de spanning voor de fans zal wel door de voeding van de pc geleverd worden. De snelheid waarmee de fans draaien is overigens in te stellen door de software die bij de prom zit.

Het display van de prom staat altijd aan. Zodra je de stekker er aan de achterkant insteekt dan geeft het display meteen de temperatuur weer van de evap. De -33 kan ik dus gewoon aflezen van het display.

Wat ik me nu dus afvraag is of het noodzakelijk is dat die fan gaat draaien. Als ik jouw zo hoor dan lijkt het me wel goed voor de levensduur.
Heb je trouwens nog kunnen achterhalen waarmee de M2 door nVentiv wordt gevuld?

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 15:07

miw

Heb ook wel eens zo'n vaag power-up start-up probleem gehad. Bleek uiteindelijk via een CMOS reset en opnieuw de BIOS instellingen goed zetten op te lossen.
Een andere optie is om de power-on reset te vertragen. Het idee is om de reset lijn pas omhoog te laten gaan als de spanning stabiel is. Je drukt dan als het ware constant op de reset knop, totdat de voeding lekker loopt.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

YoupY schreef op 24 februari 2004 @ 14:55:
De fans hebben hier nooit gedraaid. Deze gingen altijd pas aan, wanneer de pc ook aanging en op dat moment gaan ze ook maximaal draaien. Dus de spanning voor de fans zal wel door de voeding van de pc geleverd worden. De snelheid waarmee de fans draaien is overigens in te stellen door de software die bij de prom zit.

Het display van de prom staat altijd aan. Zodra je de stekker er aan de achterkant insteekt dan geeft het display meteen de temperatuur weer van de evap. De -33 kan ik dus gewoon aflezen van het display.

Wat ik me nu dus afvraag is of het noodzakelijk is dat die fan gaat draaien. Als ik jouw zo hoor dan lijkt het me wel goed voor de levensduur.
Heb je trouwens nog kunnen achterhalen waarmee de M2 door nVentiv wordt gevuld?
Vooral omdat jouw systeem is gevuld met 507 vind ik het wel link. maar ja , als het al zolang goed gaat prima toch .Kijk wel uit op hete zomerdagen.
Over die nventiv wel of geen r134a moet ik zeggen dat ik twijfel.
Ik heb bijv met sommige m2's wel goede verschillen geconstateerd.
Dus eigenlijk als je het zeker wilt weten moet het gas echt onderzocht worden.
Ik voel me daar niet toe geroepen dus laat ik het daarbij.

Ik hoop dat de TS wat heeft aan al dit geklets :)

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 24-02-2004 18:53 ]

Pagina: 1