It's never easy.....
voor de stand kan je kiezen om 'm op de P stand te zetten met een vaste sluitertijd zodat je de foto's redelijk scherp houdt, iso waarde op 200 moet toch wel voldoende zijn.
maar ik denk dat je alsnog goed moet kijken naar de situatie, kijken hoe het histogram staat met een paar verschillende standen, bracketing is hier handig voor
Als je zit met de whitebalance (denk dat de g3 dat wel ondersteund), stel die handmatig in. Neem een stukje wit papier mee, en stel hem daar op in. De bovenstaande tip om in RAW te schieten is idd ook een erg goede.
Wat ik je iig aan kan raden, zorg dat je er optijd bent en neem even een aantal proeffoto's, om te kijken hoe je instelligen zijn én of ze het gewenste resultaat leveren.
Verwijderd
zijn er ook tips voor het analoog opnemen in een sporthal ? ( tja dan kun je niet in RAW schieten he
Je kan met verschillende iso waarden experinenteren door op de grijze muur te richten en het licht te meten. icm je diafragma kun je kijken wat je acceptabel vind aan scherptediepte.
Ik raad je aan om de volledig handmatige instelling te gebruiken nav je lichtmeting. Het licht in de hal is overal hetzelfde, dus hoeft je camera dat niet te berekenen. Als je de focus op manual zet en deze op oneindig (hoger diafragma, dus kleine opening = groot getal levert meer scherpte), als je ver genoeg van de spelers af zit, hoef je alleenmaar te richten en te klikken. De camera schiet dan veel sneller de foto, waardoor je dat mooie moment ook op dat moment vast legt en niet erna...
Btw, als er een dikke flits op je camera kan, is dat ook geen verkeerde optie natuurlijk.
Voor de analoge schieters onder ons, er zijn filters beschikbaar die het typische TL licht filteren en de kleuren natuurlijker doen overkomen.
Een boek over fotografie van de boekenvoordeel helpt trouwens ook erg goed. Maar wat het belangrijkste is: Veel fotograferen en ervaring ermee opdoen!
Gadgets FTW!
Op f1.8 en ISO800 kom ik tot 1/300e, op f2.8 en ISO800 op pakweg 1/125e.
Oftewel, kies een minimaal diafragma, en een ISO-waarde die voor jou nog acceptabel is qua ruisniveau, en laat je camera aan de hand daarvan een sluitertijd kiezen. Eventueel nog een stop onderbelichten (is op RAW zeker te doen omdat dat lekker na te bewerken is), om weer wat sluitertijd te winnen.
Verwijderd
Er zit wel een externe flitsaansluiting op de G3 (ik heb em zelf ook) maar ik weet niet of ze het zo leuk vinden als je daar de hele tijd gaat staan flitsenVerwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 13:01:
Zit er eigenlijk een hot-shoe op die G3? Ik heb veel op danswedstrijden (in congres-centra, sporthallen etc) geschoten, en daar was een goede flitser (ik heb een 40 meter-flitser) een onontbeerlijk hulpmiddel.
Verwijderd
Ja ik heb nog nooit in sporthallen gefotografeerd dus ik weet niet of het erg storend is. Maar ik denk dat je in ieder geval in RAW moet schieten dan kan je altijd nog de witbalans aanpassen en met korte sluitertijden kan je de beweging bevriezen en bij langere sluitertijden krijg je de beweging te zien.Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 18:54:
Ik zou niet weten waarom niet? Ik kan me voorstellen dat er een opvoering gehouden wordt waar dat heel storend is. Maar op een gewone basketbalwedstrijd (of wat dan ook) zal er niemand last van hebben. Sterker nog, ik heb op danswedstrijden gestaan waar ik bijna continu gefotografeerd werd, maar ik kon me achteraf nauwelijks herinneren of en waar ik 'geflitst' was....
En als het mag zou ik een externe flitser gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door Neo op 24-02-2004 23:20 ]
In een sporthal is inderdaad een goeie flitser onontbeerlijk. Heb zelf een met een richtgetal van 54
Gadgets FTW!
Verwijderd
Goeie tip om onder te belichten, alleen moet je flitser dat wel ondersteunen zeker? Ik kan alleen kiezen tussen 1/16, TTL en Full (VLATS!).
Ik ga binnenkort wat kickboks-wedstrijden fotograferen in een sportschool met TL-verlichting. Als het goed is zit daar wel wat snelheid in, dus korte sluitertijd (1:250?) lijkt me wel zo handig. Iemand nog meer tips? M'n camera (Canon PS A40) gaat tot ISO 400.
Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade
Ik kan de witbalans inderdaad instellen. Daarnaast misschien een stopje lager belichten en flitsen, alhoewel ik me afvraag hoeveel zin die flits zal hebben. Mja, ik ga gewoon proberenwillem169 schreef op 06 mei 2004 @ 11:41:
Misschien kleurfiltertje op je cam schroeven om het groen wat weg te filteren of je witbalans op TL instellen (als je die instelling hebt). Misschien (invul) flitsen, voor de rest, what they said ^
Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade
Verwijderd
Een filter voor TL licht is zeker verkrijgbaar, maar je moet a) goed zoeken om er een te vinden en b) je moet flink in de buidel tasten. Voor de kleinbeeldfotografen, neem een snelle film mee!
Verwijderd
Gebruik gewoon 1/60 en flits er flink op los, door de korte flits (die tot 1/10000 seconde of korter kan zijn) bevriest je beeld toch wel.
Voor analoge fotografen geldt ook: er zijn speciale films voor gebruik bij TL-achtige verlichting, ben ze alleen nog nooit tegengekomen (zelfs de NG gebruikt ze niet want die hebben vaak ook van die groenige foto's).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 13:31 ]
Resultaten zijn hier: http://www.liket.com/like...Fssl/pics/index.php?cat=9 te zien...
beetje lopen klooien met sluitertijden, diafragma en iso waarden...
Op een Nikon D70 met 80-300mm objectief
[ Voor 4% gewijzigd door Likos op 07-05-2004 12:32 ]
Dat toestel ken ik niet, tenzij je een lamp voor een projector zoekt is ook google de weg kwijt.Likoning schreef op 07 mei 2004 @ 11:06:
Ik heb gisteren zo'n 100 foto's gemaakt in onze sporthal, best donker daar...
Resultaten zijn hier: http://www.liket.com/like...Fssl/pics/index.php?cat=9 te zien...
beetje lopen klooien met sluitertijden, diafragma en iso waarden...
Op een Canon D70 met 80-300mm objectief
Bedoel je een Nikon D70 of een Canon D60 per ongeluk?
Voor mijn gevoel zit er nog iets te veel beweging in je foto's, soms geeft dat een heel mooi effect en soms vind ik het persoonlijk erg storend. Ik heb niet naar je instellingen gekeken, maar ik denk dat je met een lichtsterker objectief wel minstens 1 en wellicht zelfs 2 stopjes kunt winnen; dan kan je met een lagere ISO werken en/of een kortere sluitertijd
Bericht hierboven
Euh Nikon D70 ja...Floris schreef op 07 mei 2004 @ 11:43:
[...]
Dat toestel ken ik niet, tenzij je een lamp voor een projector zoekt is ook google de weg kwijt.
Bedoel je een Nikon D70 of een Canon D60 per ongeluk?
Voor mijn gevoel zit er nog iets te veel beweging in je foto's, soms geeft dat een heel mooi effect en soms vind ik het persoonlijk erg storend. Ik heb niet naar je instellingen gekeken, maar ik denk dat je met een lichtsterker objectief wel minstens 1 en wellicht zelfs 2 stopjes kunt winnen; dan kan je met een lagere ISO werken en/of een kortere sluitertijd
Dit weekeinde de GP in Barcelona vastleggen, eens kijken hoe dat gaat....