Fotografie in een Sporthal.

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Radeon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:56

Radeon

Today is a good day to die

Topicstarter
Weet iemand hoe ik het beste mijn Canon G3 kan instellen voor fotografie in een sporthal? Zonder dat ik veel ruis krijg?
Heb het al een erder geprobeerd met me Canon S10 en dat was helemaal een succes.

Btw moet ik nou juist een snelle of langzame sluitertijd hebben voor snelle opnamename's (actiefoto's)

It's never easy.....

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

als je onzeker bent over de witbalans kan je beter op RAW schieten omdat je dan met nabewerking nog een hoop van de foto kan redden. normaal zou ik 'm op flurescent zetten omdat binnen een sporthal meestal met TL licht wordt gewerkt.
voor de stand kan je kiezen om 'm op de P stand te zetten met een vaste sluitertijd zodat je de foto's redelijk scherp houdt, iso waarde op 200 moet toch wel voldoende zijn.
maar ik denk dat je alsnog goed moet kijken naar de situatie, kijken hoe het histogram staat met een paar verschillende standen, bracketing is hier handig voor

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Korte sluitertijd is voor actie foto's het mooiste (stilhangende sporters in de lucht etc). Nadeel is dat je dan een grotere diafragma moet nemen => scherpte diepte dus de achtergrond kon dan wel eens onscherp worden (wat trouwens ook mooie plaatjes op kan leveren).

Als je zit met de whitebalance (denk dat de g3 dat wel ondersteund), stel die handmatig in. Neem een stukje wit papier mee, en stel hem daar op in. De bovenstaande tip om in RAW te schieten is idd ook een erg goede.

Wat ik je iig aan kan raden, zorg dat je er optijd bent en neem even een aantal proeffoto's, om te kijken hoe je instelligen zijn én of ze het gewenste resultaat leveren.

Verwijderd

hallo , ik wilde net zo'n topic openen , maar nu staat die hier al...

zijn er ook tips voor het analoog opnemen in een sporthal ? ( tja dan kun je niet in RAW schieten he :s )

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Je kunt de wit balans op TL licht instellen en qua sluitertijd moet je even experimenteren. 1/250 of hoger is wel prettig, maar dat kun je natuurlijk direkt op je schermpje zien. Met de camera meebewegen met de sporters werkt altijd nog heel goed.
Je kan met verschillende iso waarden experinenteren door op de grijze muur te richten en het licht te meten. icm je diafragma kun je kijken wat je acceptabel vind aan scherptediepte.
Ik raad je aan om de volledig handmatige instelling te gebruiken nav je lichtmeting. Het licht in de hal is overal hetzelfde, dus hoeft je camera dat niet te berekenen. Als je de focus op manual zet en deze op oneindig (hoger diafragma, dus kleine opening = groot getal levert meer scherpte), als je ver genoeg van de spelers af zit, hoef je alleenmaar te richten en te klikken. De camera schiet dan veel sneller de foto, waardoor je dat mooie moment ook op dat moment vast legt en niet erna...
Btw, als er een dikke flits op je camera kan, is dat ook geen verkeerde optie natuurlijk.

Voor de analoge schieters onder ons, er zijn filters beschikbaar die het typische TL licht filteren en de kleuren natuurlijker doen overkomen.

Een boek over fotografie van de boekenvoordeel helpt trouwens ook erg goed. Maar wat het belangrijkste is: Veel fotograferen en ervaring ermee opdoen!

Gadgets FTW!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

Pelle

🚴‍♂️

Een sporthallen is een heeeeel erg lastige omgeving om foto's te maken. Het licht is er gewoon niet voldoende, en wat je dus nodig hebt om korte sluitertijden te bereiken, is een lichtsterke lens en hogere ISO waarden.

Op f1.8 en ISO800 kom ik tot 1/300e, op f2.8 en ISO800 op pakweg 1/125e.
Oftewel, kies een minimaal diafragma, en een ISO-waarde die voor jou nog acceptabel is qua ruisniveau, en laat je camera aan de hand daarvan een sluitertijd kiezen. Eventueel nog een stop onderbelichten (is op RAW zeker te doen omdat dat lekker na te bewerken is), om weer wat sluitertijd te winnen.

Verwijderd

Zit er eigenlijk een hot-shoe op die G3? Ik heb veel op danswedstrijden (in congres-centra, sporthallen etc) geschoten, en daar was een goede flitser (ik heb een 40 meter-flitser) een onontbeerlijk hulpmiddel.

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51

Neo

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 13:01:
Zit er eigenlijk een hot-shoe op die G3? Ik heb veel op danswedstrijden (in congres-centra, sporthallen etc) geschoten, en daar was een goede flitser (ik heb een 40 meter-flitser) een onontbeerlijk hulpmiddel.
Er zit wel een externe flitsaansluiting op de G3 (ik heb em zelf ook) maar ik weet niet of ze het zo leuk vinden als je daar de hele tijd gaat staan flitsen ;)

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom niet? Ik kan me voorstellen dat er een opvoering gehouden wordt waar dat heel storend is. Maar op een gewone basketbalwedstrijd (of wat dan ook) zal er niemand last van hebben. Sterker nog, ik heb op danswedstrijden gestaan waar ik bijna continu gefotografeerd werd, maar ik kon me achteraf nauwelijks herinneren of en waar ik 'geflitst' was....

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51

Neo

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 18:54:
Ik zou niet weten waarom niet? Ik kan me voorstellen dat er een opvoering gehouden wordt waar dat heel storend is. Maar op een gewone basketbalwedstrijd (of wat dan ook) zal er niemand last van hebben. Sterker nog, ik heb op danswedstrijden gestaan waar ik bijna continu gefotografeerd werd, maar ik kon me achteraf nauwelijks herinneren of en waar ik 'geflitst' was....
Ja ik heb nog nooit in sporthallen gefotografeerd dus ik weet niet of het erg storend is. Maar ik denk dat je in ieder geval in RAW moet schieten dan kan je altijd nog de witbalans aanpassen en met korte sluitertijden kan je de beweging bevriezen en bij langere sluitertijden krijg je de beweging te zien.

En als het mag zou ik een externe flitser gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Neo op 24-02-2004 23:20 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Als je bij concerten en andere optredens (dansen wellicht ook) fotografeert, moet je je flits een aantal stops onderbelichten. Zo krijg je wel kleur in de gezichten, maar verpest je de sfeer niet die de toneel lampen maken.

In een sporthal is inderdaad een goeie flitser onontbeerlijk. Heb zelf een met een richtgetal van 54 :) dus daar kan je bij iso 100 en 2,8 diafragma 19 meter ver mee flitsen, dus bij 400 asa, 77 meter :7

Gadgets FTW!

Verwijderd

Hehe, Ursamajor, je hebt altijd baas boven baas he! ;)
Goeie tip om onder te belichten, alleen moet je flitser dat wel ondersteunen zeker? Ik kan alleen kiezen tussen 1/16, TTL en Full (VLATS!).

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

Subtiel kickje :)

Ik ga binnenkort wat kickboks-wedstrijden fotograferen in een sportschool met TL-verlichting. Als het goed is zit daar wel wat snelheid in, dus korte sluitertijd (1:250?) lijkt me wel zo handig. Iemand nog meer tips? M'n camera (Canon PS A40) gaat tot ISO 400.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Misschien kleurfiltertje op je cam schroeven om het groen wat weg te filteren of je witbalans op TL instellen (als je die instelling hebt). Misschien (invul) flitsen, voor de rest, what they said ^

;)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:07

Wokschotel

Op 6 wielen

willem169 schreef op 06 mei 2004 @ 11:41:
Misschien kleurfiltertje op je cam schroeven om het groen wat weg te filteren of je witbalans op TL instellen (als je die instelling hebt). Misschien (invul) flitsen, voor de rest, what they said ^

;)
Ik kan de witbalans inderdaad instellen. Daarnaast misschien een stopje lager belichten en flitsen, alhoewel ik me afvraag hoeveel zin die flits zal hebben. Mja, ik ga gewoon proberen :)

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

Verwijderd

Even een klein foutje corrigeren. Uiteraard neemt de lichtmeting een beetje tijd in beslag, maar je hoeft de camera niet op manual te zetten om een sneller resultaat te krijgen. Als je een camera hebt, die wel een significant lange lichtmeting nodig heeft dan wordt het tijd om dat ding weg te mikken. Het is wel slim om gebruik te maken van die vaste instellingen omdat het licht idd in de hele hal ongeveer hetzelfde is en dit gewoon een mooi resultaat geeft!

Een filter voor TL licht is zeker verkrijgbaar, maar je moet a) goed zoeken om er een te vinden en b) je moet flink in de buidel tasten. Voor de kleinbeeldfotografen, neem een snelle film mee!

Verwijderd

Je kan trouwens geen korte sluitertijden (korter dan 1/90 of 1/125) gebruiken met flits. (vanwege je flits-synchronisatie)
Gebruik gewoon 1/60 en flits er flink op los, door de korte flits (die tot 1/10000 seconde of korter kan zijn) bevriest je beeld toch wel.
Voor analoge fotografen geldt ook: er zijn speciale films voor gebruik bij TL-achtige verlichting, ben ze alleen nog nooit tegengekomen (zelfs de NG gebruikt ze niet want die hebben vaak ook van die groenige foto's).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 13:31 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Kunstlichtfilm ;)

• Likos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
Ik heb gisteren zo'n 100 foto's gemaakt in onze sporthal, best donker daar...

Resultaten zijn hier: http://www.liket.com/like...Fssl/pics/index.php?cat=9 te zien...

beetje lopen klooien met sluitertijden, diafragma en iso waarden...

Op een Nikon D70 met 80-300mm objectief

[ Voor 4% gewijzigd door Likos op 07-05-2004 12:32 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Likoning schreef op 07 mei 2004 @ 11:06:
Ik heb gisteren zo'n 100 foto's gemaakt in onze sporthal, best donker daar...

Resultaten zijn hier: http://www.liket.com/like...Fssl/pics/index.php?cat=9 te zien...

beetje lopen klooien met sluitertijden, diafragma en iso waarden...

Op een Canon D70 met 80-300mm objectief
Dat toestel ken ik niet, tenzij je een lamp voor een projector zoekt is ook google de weg kwijt.
Bedoel je een Nikon D70 of een Canon D60 per ongeluk?

Voor mijn gevoel zit er nog iets te veel beweging in je foto's, soms geeft dat een heel mooi effect en soms vind ik het persoonlijk erg storend. Ik heb niet naar je instellingen gekeken, maar ik denk dat je met een lichtsterker objectief wel minstens 1 en wellicht zelfs 2 stopjes kunt winnen; dan kan je met een lagere ISO werken en/of een kortere sluitertijd :)

Bericht hierboven

• Likos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
Floris schreef op 07 mei 2004 @ 11:43:
[...]

Dat toestel ken ik niet, tenzij je een lamp voor een projector zoekt is ook google de weg kwijt.
Bedoel je een Nikon D70 of een Canon D60 per ongeluk?

Voor mijn gevoel zit er nog iets te veel beweging in je foto's, soms geeft dat een heel mooi effect en soms vind ik het persoonlijk erg storend. Ik heb niet naar je instellingen gekeken, maar ik denk dat je met een lichtsterker objectief wel minstens 1 en wellicht zelfs 2 stopjes kunt winnen; dan kan je met een lagere ISO werken en/of een kortere sluitertijd :)
Euh Nikon D70 ja... :Z

Dit weekeinde de GP in Barcelona vastleggen, eens kijken hoe dat gaat....
Pagina: 1