Toon posts:

Vmod, 25k weerstand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke sorry dat ik weer een nieuwe topic open maar ik had niet de tijd omiets terug te zeggen.

YOUPY bedankt voor je normale reply maar ik heb het over deze foto
het gaat om een A7N8X Deluxe en om de cpu Mod
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/img/hardware/asus_a7n8x_modding/mosfet_goop.jpg
en hier zie je op elke weerstand 5k staan maar er moet toch 25 k op, dus dat is mijn vraag: Hoe kan dat.
Moet ik ook meerdere weerstanden opelkaar zetten of gewoon 1 gebruiken (van 25 K.

sorry als ik een beetje onduidelijk was in de andere topic

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Rooie verf ??!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het koelblokje er af halen ging blijkbaar moeilijk >:)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Wat een bloeddorstige modders hebben we tegenwoordig.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Misschien dat die gozert gewooon ff geen 25K potjes in huis had en het hiermee gefixed heeft?

Verwijderd

liquid electrical tape ;) leuk spul tegen condensatie.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46

Epsilon

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 14:48:
[...]

liquid electrical tape ;) leuk spul tegen condensatie.
Yep inderdaad :), ik heb ook een potje van je gekregen.

Maar hou er wel even rekening mee dat het geen warmte isolatie is !! COndensatie zal nog steeds optreden, al is het boven op dat spul. Het kan dan geen kwaad, maar je verlies wel een hoog warmte. Dit spul is puur om de hardware te behouden voor eventuele condensatie. Het is geen preventie materiaal zoals neopreen !!

Voor de topic starter:

Dit is een foto van een heel ander mobo dan de asus die jij hebt (als ik me niet vergis). En die foto is niet van Youpy :). Deze pic komt van een guide over dat rooie spul wat er overheen gegoten is.

Als je een vmod doet, moet je gewoon de guide aanhouden. Dan komt het echt wel goed ;)

Een goeie site met een paar guides is deze: http://www.8rdafaq.com

GL en post wat resultaten ;)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Het maakt normaal niet uit wat voor potmeter je hebt als die een hogere weerstandswaarde heeft, dat vraagt de topicstarter :Z

Een normale voltmod = (ik weet niets van deze mod af hoor!) dat als de weerstand lager wordt, je voltage stijgt. Dus een hogere waarde zorgt voor een stijging. DIt gaat tot in bepaalde mate, tenslotte, als je de weerstand zo hoog maakt dat er amper stroom door kan is het hetzelfde als dat je het draadje doorknipt.

Dus een potmeter met een hoge weerstand maakt helemaal niets uit. Echter, als je een 5K nodig hebt bijvoorbeeld, waar bij 4K je voltage al omhoog gaat, is het erg onverstandig een potmeter van 1K te halen, omdat je voltage dan al flink, zo niet heel erg, zal zijn gestegen. Om jezelf te beschermen kun je ook nog een weerstandje toevoegen in de schakeling. Is bekend dat een weerstand van 1K bijvoorbeeld een 2.2 vcore geeft en je niet hoger wilt, koop je een losse 1K weerstand, en zet je daar een potmeter tussen van 4K of hoger. Dit is dus mod-afhankelijk.

Mocht dit dus jouw mod zijn, is het niet verstandig te doen. En ja, je kunt ook potmeters in serie zetten, 2x 5K = 10 K. En als je met weerstanden gaat werken kun je ze ook nog paralel schakelen, 1/w1 + 1/w2 = 1/wtotaal :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Zullen we de HK achtige replies over die plasticspray maar even achterwege laten? :(

Verwijderd

Topicstarter
nee maar er staat overal dat er een 25K weerstand tussen moet ( ook op maximumoc.com daar komt de foto vandaan) en zelf heeft hij 3 x 5K maar dat is toch 15K geen 25K

dat begrijp ik nou niet......???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 16:21:
nee maar er staat overal dat er een 25K weerstand tussen moet ( ook op maximumoc.com daar komt de foto vandaan) en zelf heeft hij 3 x 5K maar dat is toch 15K geen 25K

dat begrijp ik nou niet......???
Het maakt niet zoveel uit, hoe groter jouw pot hoe groter het bereik:

Voorbeeld:
25k = normaal voltage
15k = normaal voltage + 0.1
10k = normaal voltage + 0.2
5k = normaal voltage + 0.4
1k = normaal voltage + 0.8
0k = dood moederbord

Hij zal misschien altijd meer als 0.1 erbij willen stoppen en ff geen 25k potmeter meer gehad hebben. Hij heeft dit opgelost door een paar 5k potmeters achter elkaar te hangen.

Overigens is het niet echt de bedoeling dat je meteen weer een topic opent nadat je een slot hebt gekregen, en dan zeker niet met dezelfde wazige schreeuwerige naam.

@Epsilon:
www.8rdafaq.com is helaas al een paar weken down :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry voor het heropenen van de topic maar hij werd zo snel gesloten.

maar ok nu begrijp ik het (denk ik)

als ik standaard 1.65v heb en er een 25K op zet dan gebeurd er niets tot ik het zeg maar op 15K zet en dan word hij 1.75v en ga zo maar door.
oke bedankt dat wou ik ff weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 18:16:
Ja sorry voor het heropenen van de topic maar hij werd zo snel gesloten.

maar ok nu begrijp ik het (denk ik)

als ik standaard 1.65v heb en er een 25K op zet dan gebeurd er niets tot ik het zeg maar op 15K zet en dan word hij 1.75v en ga zo maar door.
oke bedankt dat wou ik ff weten.
Ik gaf maar een voorbeeld, ik weet niet welke waardes welk voltage geeft bij deze specifieke mod. Je zou dat eens kunnen vragen aan een van de mensen die het gedaan hebben, of gewoon zelf ff uitzoeken. Begin bij de hoogste weerstand en ga langzaam omlaag en meet het voltage constant.

Verwijderd

Topicstarter
oke ja dat begreep ik wel maar ik gaf bij jou voorbeeld een voorbeeld

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 17:30:
[...]

Het maakt niet zoveel uit, hoe groter jouw pot hoe groter het bereik:

Voorbeeld:
25k = normaal voltage
15k = normaal voltage + 0.1
10k = normaal voltage + 0.2
5k = normaal voltage + 0.4
1k = normaal voltage + 0.8
0k = dood moederbord

Hij zal misschien altijd meer als 0.1 erbij willen stoppen en ff geen 25k potmeter meer gehad hebben. Hij heeft dit opgelost door een paar 5k potmeters achter elkaar te hangen.

Overigens is het niet echt de bedoeling dat je meteen weer een topic opent nadat je een slot hebt gekregen, en dan zeker niet met dezelfde wazige schreeuwerige naam.

@Epsilon:
www.8rdafaq.com is helaas al een paar weken down :(
En dat zal die voorlopig wel blijven ook :Z ;)
http://www.motherboardfaqs.com/

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Epsilon schreef op 21 februari 2004 @ 15:16:
[...]

Yep inderdaad :), ik heb ook een potje van je gekregen.

Maar hou er wel even rekening mee dat het geen warmte isolatie is !! COndensatie zal nog steeds optreden, al is het boven op dat spul. Het kan dan geen kwaad, maar je verlies wel een hoog warmte. Dit spul is puur om de hardware te behouden voor eventuele condensatie. Het is geen preventie materiaal zoals neopreen !!

Voor de topic starter:

Dit is een foto van een heel ander mobo dan de asus die jij hebt (als ik me niet vergis). En die foto is niet van Youpy :). Deze pic komt van een guide over dat rooie spul wat er overheen gegoten is.

Als je een vmod doet, moet je gewoon de guide aanhouden. Dan komt het echt wel goed ;)

Een goeie site met een paar guides is deze: http://www.8rdafaq.com

GL en post wat resultaten ;)
Die foto is wel degelijk van een A7N8X en wel die van Oppainter van Xtreme als ik me niet vergis.

Mods voor deze plank kun je vinden op :Kortom, een complete verbouwing van je bord dus. maar dat is wel de moeite waard. Bij m'n specs staat wel ergens een pic van hoe ie er dan uit ziet :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik begrijp wel als jullie een beetje gek van me worden maar ik heb nog 1 vraag.

is de VDD mod van Maximumoc.com een andere mod als die van Nforcershq.com

Of kan ik ze gewoon alle 2 op mijn asus A7N8X deluxe uitvoeren of is het de zelfde mod maar 2 keer anders uitgevoerd??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 21:57:
Oke ik begrijp wel als jullie een beetje gek van me worden maar ik heb nog 1 vraag.

is de VDD mod van Maximumoc.com een andere mod als die van Nforcershq.com

Of kan ik ze gewoon alle 2 op mijn asus A7N8X deluxe uitvoeren of is het de zelfde mod maar 2 keer anders uitgevoerd??
Je moet die op nFhq doen. Die van MaxOC geeft interferentie. Die op nFhq is wat lastiger, maar goed te doen.

Het is in principe dezelfde mod, maar die van nForcers is beter.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt

Wie heeft een foto van zijn mod (asus a7n8x)

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:05

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

Okay...
Heb nu echt alle voltmod guides doorgelezen en ik weet dat ik de guide op nforce hq moet doen. Alleen een probleem (of meer)! Ik weet bij god niet wat ik nodig heb, ik weet de namen al niet in het Nederlands dus laat staan in het Engels. |:(

Ook heb ik in een ver verleden wel eens een figuurtje in elkaar gesoldeert, maar that's it!!

Ik wil het NATUURLIJK wel gaan doen, of raden jullie me dit echt af met mijn nitwit kennis?!

Maar toch:
Kan iemand vertellen wat ik allemaal nodig heb (dus ook bijv soldeerbout etc.) zodat ik met dat lijstje naar de winkel kan?
Ik wil de vcore en de vddmod gaan doen.
Alvast bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
soldeerbout dunne punt
soldeer tin
weerstanden (potmeters)
draad (dun draad welke weet ik niet precies zoek maar)
multimeter (neem gewoon zo een goedkope als je hem niet vaak gebruikt)
(dat lint voor als je soldeertin morst)

dit is mijn lijstje wat ik morgen ga halen ik weet niet misschien hebben de andere nog iets.

owja en de schema's om te solderen

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Bedankt alvast, ik ga ook maar met dit lijstje naar de shop. Het valt allemaal best mee, je moet het gewoon een aantal keer lezen...
Dat is mijn probleem ook echt niet, tis alleen irritant als je een echt vette leek bent in de benamingen van alle weerstandjes en waardes enzo!

Het gaat toch om je moederbord van 120 euri's...

Verwijderd

Neem SMD grabber als je niet wilt solderen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 21:13:
Neem SMD grabber als je niet wilt solderen :)
wat is dat
(is dat een soort van soldeerbout met 2 platte kanten? daar kan je toch geen draden mee solderen?)

Verwijderd

Topicstarter
en... hoe werk dit kan je er een beetje uitleg bij geven??

Verwijderd

Je pakt (soort pincet) met dit ding gewoon een pootje van de IC, dus je hoeft niets te solderen op de IC.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Okay, BETER niet solderen voor mij dus...
Maar wat is nou weer een SMD Grabber en zit hier ook een "trilhandbescherming" op?
Geintje... Morgen effe zoeken, kom d'r dan wel weer uit denk....

Bedankt!

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Ja die had ik ook gevonden!! Is echt veel makkelijker met zo'n SMD grabber...

Nou ben ik ook weer een heleboel andere dingen tegengekomen...
Samengevat: als je deze mod gaat doen moet je wel een goede 5v lijn hebben want die wordt dus sterk aangesproken... Ik heb een goede voeding (levicom x alien 500 watter met 30a op de 5v lijn) maar ik zit nu al op 4.68 load met 2600+@3200+, dus moet ik eerst een 5voltmod doen...

Een 5v draadje vanuit een molex vastzetten op een inductor net boven het agp slot (a7n8x dlx)...

Ben benieuwd! Nog tips? Ik laat weten of alles is gelukt...

Verwijderd

Heeft je voeding sense draden, extra draden bij 5 volt lijn, dan kan je heel gemakkelijk je voeding modden.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Ja, mijn voeding heeft sense draden. Ik wou het alleen op een andere manier doen, dit heb ik op het forum van overclockers.com gevonden;

The cons first: You are going to have a very high 12V after this mod, if your supply uses one regulator for the 5 and 12 (most PS designs have this limitation). Mine has been to 13.85V under heavy stress, as the regulator pumps up the voltage to compensate for the load. It is important to have a good PSU for the mod, as you can see. Polishing turd PSUs like mine will make it smell less, but it is still a turd.

On to the mod itself. Like Hoot I have robbed that little connector of its 5V line. It is not the P4 ATX connector, which has two 12V lines. This has one 5V and two 3.3 Volt connectors. I assume it is for server class boards or something. The robbed 5V line looks to be of significantly better guage than the ones going to the ATX connector.

The ATX connector gets hot during operation. Very hot. So recrimping those connections is a must. And there is little worry of overcriming. The males on the board connector are, umm, well, shaped to penetrate. a small sharp tool (I used a reamer) on the females jammed between the plastic and metal and forced in, does the job nicely enough.

On the mobo itself, one notices that there is a good drop of about 0.2 volts (!) between the ATX connector and the MOSFET. This drop is due to the board itself, and is the rationale for the mod. What I have done different from Hoot is not soldered to the MOSFET as it would bypass the on-board filtering.

Which, in the case of the A7N8X DLX, is wonderfully located. There is a inductor (coil, choke, filter) just above the fan connectors near the AGP slot. There are three capacitors next to it, followed by the two MOSFETS comprsing the first phase of the regulator. We need to wire our 5V line to this inductor.

I first attempted soldering on the PCB, but aborted that quickly. There is little room and solder balls floating about on a motherboard do not excite me. In my case the inductor is mounted vertically, presenting a nice smooth long leg for soldering. The inductor has two pins, one which canot be seen (and does not matter for this case as it is the 'output' leg of the inductor) and the other can be seen as a long stiff wire going to the board.

You will need to scrape the enamel off the inductor leg, or solder will not grip it. Then solder the bare wire to it. Use grippy tape to hold the whole thingjigamig together, so that loose wires or a bad solder job do not fry your board or other components. This is very close to the AGP slot and a Radeon 9800 Pro will not like a 5V line coming into contact with the PCB side of things.

Dit lijkt me erg simpel en zeker met een smd grabber is dit zo gebeurt, en ook weer zo weg te halen!

Ik heb nu dus een 5v onder load van 4.70/4.68v en dit is niet best. Mijn 12v is onder load 12.80 v en dat is weer erg hoog.
Als ik deze mod ga doen klapt mijn 12v natuurlijk weer vet omhoog, om aan de vraag van extra power te voldoen. En hij is al zo hoog!
Pagina: 1