Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[in-boat-pc]Hoe te beschermen tegen corrosie?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een mini-itx systeem gaan gebruiken in onze boot voor de navigatie. Echter gaat het hier om een vrij vochtig/zout milieu. Er schijnt spray te zijn waarmee je het moederbord en andere onderdelen in kan spuiten waardoor zij beschermd worden tegen corrosie.

Weet iemand wat voor spul dit is en waar het te krijgen is? De pc zal niet nat worden, maar het zoute klimaat is natuurlijk nooit echt goed voor het spul.

Verwijderd

Mischien eens kijken wat sommige mensen voor peltier setups gebruiken. Die hebben ook nogal eens last van vocht. Ik gebruik op school ook een soort anti corosie spuitbus voor zelfgemaakte printen, geeft echt een laklaag over de print heen. Heet iets van SK-10 Flux dacht ik. Conrad oid heeft vast speciale bussen hiervoor. Anders ff googlenen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou een IP56 geclassificeerde behuizing kopen (gewoon een plastic box met pakking) en hem daar in bouwen (met natuurlijk alle kabels door IP56 kabeldoorvoerthules).

Wil je je moederbord en alle kaarten apart behandelen met lak moet je eens op zoek gaan naar "conformal coating".

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-11 20:24
Zou je niet gewoon ciliconen spray kunnen gebruiken voor op je moederbord?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
die coating werkt goed maar zorgt ook voor slechtere koeling, moet je sowieso alles zeer goed inspuiten etc zodat je 100% zeker bent dat er niet een klein gaatje is waar het zoute vocht toch zijn invloed kan geven.
IP65 behuizing lijkt mij ook de allerbeste oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n behuizing is inderdaad ook een goed idee, al ben ik ze zo snel nog niet tegengekomen. Het is ook niet dat het spatwaterdicht hoeft te zijn, maar puur meer tegen het zoute klimaat, maar het klinkt wel goed. Punt is alleen dat het gewoon klein moet zijn.

Met warmte verwacht ik geen problemen, we nemen express een zo traag en fanless mogelijke EPIA, het apparaat hoeft immers toch alleen maar te navigeren, er worden geen divx etc op gekeken. Ook gaan we ws een 1gig compactflashkaart gebruiken, hebben immers heel weinig ruimte nodig.

Ook de voeding zou geen transformator worden maar gewoon een gestabiliseerde directe 12V voeding op het boordnet. Zo eens ff verder googlen en bij conrad kijken (goede tip!).

Nog mensen die naast myelectronics.com andere goede sites weten met EPIA/mini-itx onderdelen (in NL?) en daarbij misschien winkels die navtex muizen verkopen (navtext is een weer-systeem via de sateliet wat je gratis op kan vangen met een navtext muis)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 02:21:
Ik wil een mini-itx systeem gaan gebruiken in onze boot voor de navigatie. Echter gaat het hier om een vrij vochtig/zout milieu. Er schijnt spray te zijn waarmee je het moederbord en andere onderdelen in kan spuiten waardoor zij beschermd worden tegen corrosie.

Weet iemand wat voor spul dit is en waar het te krijgen is? De pc zal niet nat worden, maar het zoute klimaat is natuurlijk nooit echt goed voor het spul.
mag ik vragen welke software je gaat gebruiken voor die bavigatie op et water?

Verwijderd

klein gokje: WinGPS van stentec :) (ben zelf met iets soortgelijks bezig, naja, passief bezig :P )

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Voor IP56 behuizingen zou je ook eens bij Farnell kunnen kijken.

Bedenk wel dat je absoluut geen fan's enzo kan inbouwen omdat je daarmee weer de hele afdichting teniet doet.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

Exigence

dnkroz

Voor een omschrijving van de IP standaard:
http://www.veron.nl/amrad/art/ipval.htm

IP56 is dus:
• beschermd tegen stof (stofvrij).
• beschremd tegen golven

[ Voor 34% gewijzigd door Exigence op 21-02-2004 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 21:02:
klein gokje: WinGPS van stentec :) (ben zelf met iets soortgelijks bezig, naja, passief bezig :P )
Nou wingps kan helaas alleen met rasterkaarten overweg en we zijn nu aan het kijken naar vector-georienteerde pakketten, omdat dat gewoon veel fijner werkt.

Wingps is wel lekker goedkoop (ook met upgraden) dus dat houden we ook nog in de gaten. Ook de software van Raymarine is erg goed en iets van "Transat" oid (zal de naam even opzoeken, maar m'n pa heeft alle papieren van de Hiswa thuis liggen) was ook meesterlijk (word in de beroepsvaart gebruikt), maar wel erg duur.

Over die fans: het word geen OC-pc, liever underclocked en fanless, we hebben de snelheid nergens voor nodig (een P1 133 zou al volstaan).

Verwijderd

Ah, als je met vector-based kaarten wil werken kan ik je Tsunamis zeer aanraden, ook de software van Transas werkt prima!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 14:51 . Reden: linkje fout ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zijn we inderdaad ook nog naar aan het kijken! Jammer alleen dat die software wel vreselijk duur is, maar de mogelijkheden zijn inderdaad vrijwel eindeloos!

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig ook nog iemand die weet waar je verschillende navtext-ontvangers/muizen kan kopen? Ben er tot op heden pas 1 tegengekomen a 300 euro.

Misschien kan de topictitel trouwens ook veranderd worden in "algemeen in-boat-pc" topic of "boot-navigatie-computer", nu we toch wat offtopic gaan van de corrosie.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Eventueel om het simpel te houden kan je nog denke aan navigatie met behulp van een PDA. Daar is ook uitstekende software voor te krijgen en niet duur.

Pay peanuts get monkeys !

Verwijderd

Topicstarter
via epia-PC en inbouw touchscreen zijn besteld, zoiezo geeft een pda een erg beroerd overzicht/weinig gebruiksgemak t.o.v. een complete pc.
Pagina: 1