Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kast onder spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een mooie mod gemaakt. Geen foto ivm het zonder camera zitten. Een vette Blow(suck)hole in het vooronder van mijn pc. Met rode leds.
Maar goed nu staat mijn kast dus onder spanning ik heb geen meter maar het zal tegen de 5V aan zitten.
- Is dit schadelijk
- Zou het kunnen komen door dat mijn fan heel dicht tegen de kast aan draait en daar door spanning opbouwt.
Graag u reactie

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 18:27
dat van die fan zou me verbazen. kijk je voeding es na of hd, heb je alle kabes we veilig gemaakt (krimpkous!!!)

if it is not broken, don't fix it!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Nou er zal iig wel iets niet goed aangesloten zitten ... want het hoort niet ... Dat een fan spanning opbouwt die je complete kast 5v kan voeden, heb ik nog nooit eerder gehoord :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Dat je kast onder spanning staat door een led of fan lijkt me sterk.
Hoe weet je dat er spanning op je kast zit??
5 volt kan je niet voelen daar krijg je echt geen schok of vonken van.

Als jij een ongeaarde pc hebt dan is het normaal dat er spanning opzit.
in het geval van een pc staat er 110 volt op.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
--- Edit --- damster was me voor ...

laat me raden ...

Je hebt je pc op een ongeaard stopcontact zitten

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 20-02-2004 23:50 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij is niet geaard maar daar had ik eerder geen problemen mee. Maar is het schadelijk voor de hardware?
Want ik heb alles ff nagekeken en alles zit goed zo ver ik kan zien.
Beankt voor de reactie ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 21:13
je kunt 2 dingen doen:
1) zoek een geaard stopcontact.
2) haal je hele pc uit elkaar en isoleer alle electro aansluitingen van je casemod opnieuw...

ik stem voor deur #1

TheS4ndm4n#1919

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Het kan wel schadelijk zijn voor de hardware geloof ik. Het is toch belangrijk om je pc te aarden.
* Andre-85 zou er in iedergeval ervoor zorgen dat de boel geaard is.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Gewoon niet meer aan je pc en verwarming tegelijk zitten :D

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Andre-85 schreef op 21 februari 2004 @ 00:15:
Het kan wel schadelijk zijn voor de hardware geloof ik. Het is toch belangrijk om je pc te aarden.
* Andre-85 zou er in iedergeval ervoor zorgen dat de boel geaard is.
Edit:
@RocketKoen beide opties lijkt mij het beste :)

* Andre-85 heeft moeite met de edit knop :(

[ Voor 8% gewijzigd door Andre-85 op 21-02-2004 00:17 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 00:10:
Nee hij is niet geaard maar daar had ik eerder geen problemen mee. Maar is het schadelijk voor de hardware?
Want ik heb alles ff nagekeken en alles zit goed zo ver ik kan zien.
Beankt voor de reactie ;)
Mijn kast heeft een halfjaar onder wisselspanning gezeten. 78Volt to be precise.

Als je uiteindelijk zou gaan zoeken, en hier hebt gevrijwaard van andere opties en eens even zegt HOE dat jij die +-5Volt dan constateerd, e-mail of MSN dan eens.

1) HEt is uiteraard niet de bedoeling dat je case onder spannig staat
2) Over 'aarding' WEL of NIET zijn verschillende meningen. Als je geen persoonlijke voorkeur hebt zal ik zo zeggen, en thuis is alles in orde van de elektriciteit, tja, aard die dan zeker.
3) 5Volt DC is 'niet' schadelijk voor jou.
4) De rotor van die fan kan eventueel wel statische elektriciteit opwekken, maar die is nagenoeg verwaarloosbaar. Daarbovenop creëert die ook een -zo dacht ik toch- EMK, een elektrisch veld zeg dus maar. Echter, dit zal zelfs ook een compas niet beïnvloeden hoor. Dat is ook in de orde van MINUSCUUL.
Dus neen. (Of heb je soms een pulserend ionenkanon als aandrijving van je fan zitten ? ;)

5) Misschien dat je moederbord erens de kast raakt.

6) Nogmaals, hoe stel jij die 5Volt ongeveer, vast ???

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ja, het KAN schadelijk zijn voor de hardware: mijn Iiyama VisionMaster 500 is 2 keer kaduk gegaan bij gebrek aan randaarde; m'n videokaart gaf de 110 V lekspanning blijkbaar door aan de monitor, en die vond dat niet leuk! Binnen garantie is 2 keer het "deflection device" gerepareerd, waarna ik randaarde heb aangelegd.
Mijn advies: gewoon aanleggen!
En zoals je *weet*: een geaarde stekker *hoort* in een geaard stopcontact!

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2004 00:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die 5Volt was een dom 8)7 gokje sorry..
Maar mijn kamer heeft geen geaarde stopcontacten ivm een debiele huisbaas.
Ik zal de draaitjes ff na lopen

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op 21 februari 2004 @ 00:26:
Ja, het KAN schadelijk zijn voor de hardware: mijn Iiyama VisionMaster 500 is 2 keer kaduk gegaan bij gebrek aan randaarde; m'n videokaart gaf de 110 V lekspanning blijkbaar door aan de monitor, en die vond dat niet leuk! Binnen garantie is 2 keer het "deflection device" gerepareerd, waarna ik randaarde heb aangelegd.
Mijn advies: gewoon aansluiten!
Mijn condolences.

Hoe ben je aan die lekspanning geraakt ?

Bijkomend voor in het topic:
- Jep, ook monitors kunnen daar raar van gaan doen. Echter een model van '91 dat ik hier had, een gewoon 14"ke bleef vrij normaal doen. Mogelijk wat storing (flikkering) in de hertzen. Maar met huidige monitors heb je dat ook niet.
Bij RemcoDelft kan ik me voorstellen dat ie de spanning ook kon voelen als ie de beeldbuis aanraakte. Als je ooit het gedacht hebt dan dat het scherm 'trilt', dan zit je er waarschijnlijk mee !!! (Dat bleek mijn ultieme referentiepunt te zijn ;)
Right on ! Staat het in het boekje, heb je zo'n kabel ervoor meegekregen, dan is het weleens te overwegen die aan te lsuiten zoals Rem

[ Voor 8% gewijzigd door Mizitras op 21-02-2004 00:34 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe ben je aan die lekspanning geraakt ?
Dat doet elke PC-voeding; vanwege de ontstorings-condensatoren, die de kast (via de voeding) verbinden met beide polen van het stopcontact... (of zoiets, net als het ontstoren van elektromotoren)
Uiteraard kon ik niets voelen aan de monitor zelf (glas/plastic), maar wel aan de PC-kast. 110 V, bij een zeer kleine stroomsterkte, is goed te voelen. Met een wondje of natte vingers helemaal :)

[ Voor 41% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2004 00:38 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 23:00
Tussen mijn case en de verwarming staat een spanning van 113V~. Zet ik mijn gloednieuwe, zeer uitgebreidde multimeter in de A~ 2m stand, dan meld het display 1.4.
Er loopt dan dus een lekstroom van 1.4mA van mijn case naar de verwarming. Dit heb ik al eens gevoeld (alsof ik met een naald werd geprikt) maar kan het nu ook meten :)

Helaas waren de regels toen het huis werd gebouwd niet streng genoeg en heeft alleen de keuken randaarde :/

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb thuis helaas ook geen randaarde, alleen in keuken en douche (maar daar zijn helemaal geen stopcontacten).

Maar... ik heb wél een tv-kaart in m'n pc die met de radio/tv-kabel verbonden is. Kan het zo zijn dat ik nu via deze kabel aarde heb? Op deze kabel zitten ook nog 2 tv's en een radio.

Vervolgens is deze pc via een router aangesloten op het netwerk, kan het nu zo zijn dat alle pc's vervolgens geaard zijn via deze netwerk -> tv-kaart -> kabel route? Trouwens gaat deze router natuurlijk ook naar m'n isdn, heeft isdn (of telefoon in het algemeen) een aardedraad?

als dit zo is heb ik 't thuis toch wel (toevallig) goed voor mekaar :)

www.nintendocasemods.com

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Stekker op z'n kop in het stopkontakt steken wil ook wel eens helpen. En anders zou ik toch een paar extra aardedraden trekken in je huis en overal gelijk geaarde stopkontakten in zetten.

Signature unavailable

• Cloontje
  • Laatst online: 13-10 22:25

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Ik heb een keer gehad dat mijn TV-Kaart de coax kabel tegen de kast aanzat en dus ook daardoor stroom op mijn kast zat. Dus als je die hebt. kan dat ook een probleem zijn.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik dacht eerst ook dat mn kast onder stroom stond, klein schokje als je hem aanraakte.
Wat bleek: mn tv-out kabel veroorzaakte het 8)7

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Digital-DNA schreef op 21 februari 2004 @ 00:49:
Ik heb thuis helaas ook geen randaarde, alleen in keuken en douche (maar daar zijn helemaal geen stopcontacten).

Maar... ik heb wél een tv-kaart in m'n pc die met de radio/tv-kabel verbonden is. Kan het zo zijn dat ik nu via deze kabel aarde heb? Op deze kabel zitten ook nog 2 tv's en een radio.
Dat hangt van een aantal factoren af: Heb je een kabel aansluiting in de meterkast die verbonden zit met het aardblok? Dan heb je (zij het zeer slecht om dit via de coaxkabels te doen) een soort van aarde.

Heb je dit niet: Als je een galvanisch gescheiden kabelaansluiting hebt dan is hij volledig los van de kabel die naar buiten loopt.
Anders heb je nóg geen aarde via de tv kabel, het kabelkastje is nl. niet geaard, er is alleen sprake van spanning en massa wat er in het kastje komt, alleen om de versterker te voeden.
Immers: de kabel die uit je woning naar het kastje loopt, die loopt wel dóór de grond, maar maakt met het koper géén kontakt met de aarde.
Dus dan zou je je tv kaart aan de massa van het tv kastje hebben hangen.

Het is dus zo, als je geen aarde hebt met een tv-kaart, of je sluit je geluidskaart aan op je stereoset met een tuner die aan de kabel hangt, dan kun je in sommige gevallen een dikke brom in je geluid krijgen.
Als je ook die antennekabel los haalt en je pakt de plug vast en de kast dan voel je een spanningsverschil tussen kabel en computer.

Check out http://www.getbackonstage.nl

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
stroom op je kast komt inderdaad door een niet geaarde stopcontact.. Heb ik lang last van gehad,voelde het een beetje trillen, etc
Ik wou hem een keer ontladen, gebruikte mezelf als draad tussen verwarming en PCkast.. was nog behoorlijk te voelen, hehehe. Mja.

Sinds ik aarde hab, hab ik gelijk ook een stuk minder klachten kwa hardware. Eerst een Videokaart en 3 harddisken dood gekregen, nu nog niks.
Ik zou dus proberen aarde door te trekken. In het huis waar ik eerst woonde was dat ook niet simpel, maar uiteindelijk wel gelukt.
In dit huis zit er weer geen aarde.. Huurhuis, is ook nergens :(, best balen. Moet maar eens een oplossing zoeken

Verwijderd

Gewoon een aardpen kopen bij de installateur en dan de grond in slaan, klem er op met een draad er aan en naar de meterkast toe.
En dan nog naar je kast natuurlijk.

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
kwist niet eens dat er spanning op een ongeaarde kast stond 8)7 bij t lezen van dit topic keek ik s naar mn wandcontactdoos... geen aarde verrek :P toch maar even nameten met mn multimeter 2 volt en daarna ineens nix meer (tussen case en verwarming) en tog niet geaard hoe is dit mogelijk dan? :/

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

@alexandersamson: tvkabel, via je stereo als je je soundkaart daaraan gekoppeld hebt, misschien zelfs via de vloer afhankelijk van je vloerbedekking (traanplaat? lompe vloer, maar okee...)... who knows?
Die van mij is op het moment geaard via de tv-kaart, errug leuk bij klussen: ff bij mijn pc, stukkie naar voren trekken, shit kabels te kort, coax er uit, beng exit aardlekschakelaar. Klaar met klussen, coax weer er op, beng. Daarna voeding er weer op, beng. Daarna doettie het wel weer. Lang leve monumentale panden...
magoed, dit kan dus een (gebrekkige! Niet aan te raden!) manier zijn van aarden.

[ Voor 10% gewijzigd door SetsunaKaede op 22-02-2004 00:23 ]

• alexandersamson
SetsunaKaede schreef op 22 februari 2004 @ 00:22:
@alexandersamson: tvkabel, via je stereo als je je soundkaart daaraan gekoppeld hebt, misschien zelfs via de vloer afhankelijk van je vloerbedekking (traanplaat? lompe vloer, maar okee...)... who knows?
Die van mij is op het moment geaard via de tv-kaart, errug leuk bij klussen: ff bij mijn pc, stukkie naar voren trekken, shit kabels te kort, coax er uit, beng exit aardlekschakelaar. Klaar met klussen, coax weer er op, beng. Daarna voeding er weer op, beng. Daarna doettie het wel weer. Lang leve monumentale panden...
magoed, dit kan dus een (gebrekkige! Niet aan te raden!) manier zijn van aarden.
beng?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mr GAmba schreef op 21 februari 2004 @ 09:23:
Stekker op z'n kop in het stopkontakt steken wil ook wel eens helpen. En anders zou ik toch een paar extra aardedraden trekken in je huis en overal gelijk geaarde stopkontakten in zetten.
:?

maakt niets uit hoor, blijft wisselspanning....

• alexandersamson
Vorkie schreef op 22 februari 2004 @ 12:59:
[...]

:?

maakt niets uit hoor, blijft wisselspanning....
nou... er schijnt ook iets te zijn met het nagloeien van tl buizen.. als je de stekker omdraaid heb je geen last meer van nagloeien. heeft wel met polariteit te maken lijkt me

edit:
Tl buizen gloeien dan niet ipp :P

ik ben dus bezig met een houten case (goh wat origineel :/ ) zal ik daar problemen mee krijgen met de aarding? zou me niet zo tof lijken als mn videokaart ineens uitvalt ofzow

[ Voor 27% gewijzigd door alexandersamson op 22-02-2004 13:07 ]

Verwijderd

WAAROM HEEFT MIJN DURE TOSHIBA-LAPTOP-VOEDING GEEN RANDAARDE???

• alexandersamson
heeft plasic omhulsel, plastic spul mag NOOIT geaard worden..

Verwijderd

En mijn monitor (plastic) dan weer wel??

• alexandersamson
daar zeg je me iets... 8)7 ik denk dat het komt omdat er je vga aansluiting op zit en als hij ergens mayb raar gaat doen dat ie je aarde pakt en niet je videokaart mold

edit:
je laptop zit waarschijnlijk op een trafo met een spanning tussen de 14 en de 24 volt, heeft meestal geen aarde nodig, als je trafo waterdicht is en van plasitc heeft ie ook geen aarde nodig handig die NEN :P

[ Voor 41% gewijzigd door alexandersamson op 22-02-2004 13:39 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Toevallig ook geen TV-kaart of radiokaart erin zitten? UPC zorgde er ook voor dat hier die boel onder spanning kwam te staan. :)

Senile! Senile Oekaki

• sirdupre
  • Laatst online: 27-04 09:36
Ik heb ook wel eens verhalen gehoord dat het in principe mogelijk is je spullen te aarden door een draad naar je verwarmingsbuizen te trekken. Is dit een goede noodoplossing, als het doortrekken van kabels om de één of andere reden lastig/onmogelijk is? Of kleven hier allerlei vervelende bezwaren aan?

• alexandersamson
als er net een sluiting komt terwijl je buur op blote poten de verwarming aanzet? zal die niet zo fijn vinden denk k ;)

Verwijderd

Daar merkt je buur niks van, aarde = aarde = 0V.
Of dacht je dat je het hele blok in je eentje onder spanning kon zetten?

• alexandersamson
met een lekje naar de aarde (bijvoorbeeld een rot kontakt) kan je tog wel een schok krijgen als je de aarde vastpakt ? of is dit bullshit? *cerrect me if im wrong*

Verwijderd

Je krijgt alleen maar een schok als de stroom via jou naar aarde kan lopen.
Als je alleen met aarde verbonden bent krijg je nooit een schok, je bent eigenlijk de hele dag verbonden met aarde want je loopt op de aardbol.
Ook al loop je op rubberen zolen, want door condensatorwerking kan er toch stroom via jou naar aarde vloeien, maar dan moet je dus wel een spanningvoerend deel van het electriciteitsnet aanraken.

Verwijderd

"http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm"

Hier staat o.a. het volgende en nog vele andere interessante dingen:
De gevaren
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

5V valt nog mee. Met mijn kast/voeding is het een stuk ernstiger gesteld. Ik hem mijn PC nu geaard aan de verwarming maar op het momebt dat ik dat nu doe bouwt deze snel een spanning van 60~70 volt op. Dat prikkelt als je je fikken erop zet :+

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• Sine
alexandersamson schreef op 21 februari 2004 @ 19:46:
kwist niet eens dat er spanning op een ongeaarde kast stond 8)7 bij t lezen van dit topic keek ik s naar mn wandcontactdoos... geen aarde verrek :P toch maar even nameten met mn multimeter 2 volt en daarna ineens nix meer (tussen case en verwarming) en tog niet geaard hoe is dit mogelijk dan? :/
Laat me raden ,
Je meet volts DC, zet hem maar eens op wisselspanning ....

En natuurlijk antenne / telefoon los.

Repareren doe je zo.

• alexandersamson
Sine schreef op 22 februari 2004 @ 17:55:
[...]

Laat me raden ,
Je meet volts DC, zet hem maar eens op wisselspanning ....

En natuurlijk antenne / telefoon los.
gelukig was ik zo slim om dat ding op 600 v~ te zetten, en er zat geen telefoon? (ik leef in 2004 of/en geen (a)dsl ) en tv ook niet :/

• Sine
vreemd, dan zou je ongeaard iets van 110 V moeten meten ..

En wat je over TL buizen zei klopt idd, die kunnen blijven na "gloeien" als je enkel de nul onderbreekt. de stekker omdraaien lost dat probleem op.

En er zijn (helaas ?) nog meer modemers dan je denkt ...

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 22-02-2004 18:07 ]

Repareren doe je zo.

• alexandersamson
Sine schreef op 22 februari 2004 @ 18:06:
vreemd, dan zou je ongeaard iets van 110 V moeten meten ..

En wat je over TL buizen zei klopt idd, die kunnen blijven na "gloeien" als je enkel de nul onderbreekt. de stekker omdraaien lost dat probleem op.

En er zijn (helaas ?) nog meer modemers dan je denkt ...
kga nog maa rs meten :P misschien deed ik vorige keer iets fout 8)7

EDIT

over die modems... ik heb alleen kabemodem, khad alleen geen zin om alle tella modems op te noemen O-)

EDIT

nametingen:
bij 200v~ blijft mn multimeter hangen tussen 12,2 en 12,4 volt
bij 200v= blijft hij schommelen tussen 3 en 320 volt
sja... wat is hier op te zeggen? dat er 100 volt weglekt en 12 volt netjes achterblijft? 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door alexandersamson op 22-02-2004 18:17 ]

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
SirDupre schreef op 22 februari 2004 @ 13:54:
Ik heb ook wel eens verhalen gehoord dat het in principe mogelijk is je spullen te aarden door een draad naar je verwarmingsbuizen te trekken. Is dit een goede noodoplossing, als het doortrekken van kabels om de één of andere reden lastig/onmogelijk is? Of kleven hier allerlei vervelende bezwaren aan?
Ja dat kan wel, en het werkt.
Niet officieel en this volgus mij ook illegaal,ivm de reden die alexandersamson ook aan gaf. ;)

Verwijderd

Mijn kast heeft meerdere malen onder stroom gestaan, de eerste keer omdat ik dat afscherm plaatje aan de achterkant rondom de PS/2, serial en printer onzo los had gestoten(ja, ja, dat zo niet moeten mogen...) en de tweede keer had ik het stekkertje van mn TV-kaart losgeduwd(wat doe ik daar achter die computer toch?) terwijl die 'TV-stekker' toch echt van plastic was |:(

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Allereerst: sorry voor de wat late reaktie maar goed... ja beng, het geluid van een omklappende aardlekschakelaar (oud type, in monumentaal pand) plus alle relais/stereo/andere zooi die in een keer tegelijk uitklappen... oh ja, en de boxen ook niet te vergeten 8)7

Verwijderd

en zou dit ook niet gewoon opgelost zijn als je bv een draadje naar radiator legt of ander metalen voorwerp dat in verbinding staat met grond? (lamp, mengpaneel, beugel van je zus?)

Verwijderd

Dit is simpel weg op te lossen zoals hier boven al vaak gezegt is: door je pc te aarden aan de verwarming. Je heb al genoeg aan een enkel kabeltje uit een telefoon kabel, maar het zal niet echt boeien. Wel heeft een ongeaarde kast meer kans op vastlopen. (bij nieuwe pc niet meer d8 ik) :+

Verwijderd

.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:18 ]

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Probably een rhetorische vraag, omdat ik het antwoord al van mijlenver aan kan zien komen...

Het heeft dan ook geen nut om ge-aarde stekkerdozen met emi filters e.d. te kopen en aan te sluiten op ongeaarde wandcontactdozen?

Ik denk zelf van niet, omdat de stekkerdoos het niet kwijt kan (ik weet niet wat het is, daarom noem ik het maar zo)

Heeft iemand een soort van guide hoe je een aardedraad doortrekt? Als het goed is hebben wij thuis op een 2tal plekken geaarde stekkerdozen nl. de douche en de schuur. Hoe ga ik nu verder?

Instagram / YouTube

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:18 ]

Pagina: 1