[Suse] Kernel wil niet laden op oude Compaq

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Ik wil samen met JayVee (:)) Linux op een oude server zetten, namelijk een een Compaq ProLiant 2000 (Pentium 90, 1x SCSI, 2xSCSI RAID).

We hebben eerst ff de FAQ doorgespit om te kijken wat je allemaal moet doen en downloaden etc... (volgens Hellraizer moeten we ff vermelden dat we redelijke linux n00bs zijn B) )

We hebben al geprobeerd vanaf de Suse 9.0 boot CD te starten en dat ging niet ("CD not bootable on this system"). Dus dan maar per floppy met de CD erin. Dat ging wel, we kwamen in het Suse bootmenu. Als we dan "install" selecteren gaat hij de kernel inladen maar stopt hij bij 38% met een melding "Disk I/O error". Hetzelfde met de Suse 8.2 CD.
CDs werken allebij prima. De 8.2 hebben we net nieuw gemaakt.

Op internet hebben we wel wat sites gevonden over hoe je Linux moet installeren op deze server, dus het moet gewoon kunnen.

We hebben met de Compaq CD het systeem geconfigureerd voor Linux. We kunnen niet in het BIOS komen en memtest geeft geen fouten!

Iemand een idee? Misschien dat een oudere kernel het wel doet??
Het is vrijdag, dus we blijven zo lang op tot dat het werkt! })
offtopic:
JayVee zegt: "will install linux for b33r"

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

hmz: disk i/o error bij het booten van de kernel vanaf een diskette, begrijp ik dat goed ?
probeer s een nieuwe diskette te maken of een aantal keren reboot, poweroff .

offtopic:
Wel stoer: SCSI RAID op een p90 :D

[ Voor 16% gewijzigd door nzyme op 20-02-2004 22:32 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 20 februari 2004 @ 22:31:
hmz: disk i/o error bij het booten van de kernel vanaf een diskette, begrijp ik dat goed ?
probeer s een nieuwe diskette te maken of een aantal keren reboot, poweroff.
We hebben idd al een nieuwe diskette getest. Tha same!
We komen wel in het bootmenu (install, install safe, boot from hdd) van Suse, en ik verwacht toch dat die en de kernel van CD geladen worden!
offtopic:
Wel stoer: SCSI RAID op een p90 :D
true, true!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meen mij te herinneren dat je de kernel bij het booten een optie mee moet geven waarin staat hoeveel geheugen de machine heeft, dit wordt niet goed gedetecteerd namelijk.

mem=256M meegeven als optie aan je kernel bij het booten (dus ook bij installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 22:40:
Ik meen mij te herinneren dat je de kernel bij het booten een optie mee moet geven waarin staat hoeveel geheugen de machine heeft, dit wordt niet goed gedetecteerd namelijk.

mem=256M meegeven als optie aan je kernel bij het booten (dus ook bij installatie).
met "mem=128M" werkt het ook niet.

Alvast bedankt voor de snelle reacties allemaal! Keep em coming!

//edit:
Hey, we WILDEN net de Compaq Server Management CD laden. Dus die CD erin, maar vergeten de floppy eruit te halen. Komt toch weer dat boot menu.
Schijnbaar komt die dus toch niet van de CD! En weer kwam hij maar tot 39%.
We gaan NOG meer disks maken! :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

volgens mij heb ik dit probleem ook gehad met een oude 486 @ 100mhz ... met suse 6.2
niet dat t uitmaakt natuurlijk :P

uhm, ontopic: probeer s een nieuwe kernel te bakken en die voor de setup te gebruiken, een die wat "lichter" is dan de standaart suse kernel. Neem aan dat die p90 geen zaken als usb(2) en meer van die nieuwerwetse technieken nodig zal he.

offtopic:
WOUDEN |:( hmz.... boswachter, iemand? :P

[ Voor 18% gewijzigd door nzyme op 20-02-2004 22:53 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 20 februari 2004 @ 22:51:
volgens mij heb ik dit probleem ook gehad met een oude 486 @ 100mhz ... met suse 6.2
niet dat t uitmaakt natuurlijk :P

uhm, ontopic: probeer s een nieuwe kernel te bakken en die voor de setup te gebruiken, een die wat "lichter" is dan de standaart suse kernel. Neem aan dat die p90 geen zaken als usb(2) en meer van die nieuwerwetse technieken nodig zal he.

offtopic:
WOUDEN |:( hmz.... boswachter, iemand? :P
Om eerlijk te zijn willen we eerst ff Linux hebben draaien. We zijn, how do you say? n00bs? Kernel compilen lukt ons echt niet!

Misschien gewoon eens een oudere Suse boot CD testen? Gaan we ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

aha, linux n00bs dus ! :P Begint dus meteen goed, de eerste stappen !

np, alleen wel ff in de start post zetten, is wel belangrijk (vind ik tenminste)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 20 februari 2004 @ 23:10:
aha, linux n00bs dus ! :P Begint dus meteen goed, de eerste stappen !

np, alleen wel ff in de start post zetten, is wel belangrijk (vind ik tenminste)
JayVee: Nou, Gerben is een n00b. Ik heb al Suse draaien. Alleen kernel compilen... dat heb ik nog niet gedaan. De nieuwste bootdisk kwam tot 42%, dus we're making progress.
offtopic:
Als je toevallig op de campus van de UT woont... bier is gratis, kom lekker helpen! 8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, foutje. Wilde net de startpost aanpassen (n00bness even vermelden), toen quote ipv edit geklickt.

De nieuwste bootdisk komt tot 50% en vraagt dan om module disk 1... wat is dat nou weer? De CD zit er gewoon in.
Als we okay doen geeft hij I/O error met: Could not find ramdisk image: initrd
init raid??
Hm, op onze ftp staan idd nog module images van 1,44MB. Die maar ff gebruiken op de floppy die wel werkt. Jammer dat hij de CD niet lust.

We schrijven wel een berichtje als het dan nog steeds niet wil!
Alvast bedankt voor alle hulp!!!!

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klein trapje:

Hij boot nu wel (dus de eerste twee boot disks waren gewoon kapot, wat een obsolete medium is het toch...), en we komen in het install progje. Alleen kan hij de andere module disks (voor netwerk, CD-ROM) niet laden (ja, de floppy werkt wel!), waardoor wij niet per ftp of CD-ROM kunnen installeren!

We hebben ook even een Red Hat 9.0 boot disk gemaakt. Krijgen we dezelfde kernel panic alsof we SuSE acpi starten, namelijk:
VFS: cannot open root device "" or 48:05 (SuSE: 03:03 dacht ik)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 48:05

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Bij mn suse6.2 install was het zo dat ik boot vanaf diskette 1, met daarop de kernel en daarna vraagt ie om diskette 2. Hierna krijg je de setup dacht ik waar je cd cd kan kiezen als installatie medium.
Bij jullie gaat als ik het goed lees ook zo toch? Alleen modules laden (waar een optie voor is in de setup) werkt niet? En hoe bedoel je dit:
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 02:07:
Alleen kan hij de andere module disks (voor netwerk, CD-ROM) niet laden (ja, de floppy werkt wel!), waardoor wij niet per ftp of CD-ROM kunnen installeren!
En cdrom drivers zitten toch bij de standaard kernel ingebakken 8)7 daar ben je toch geen modules disk voor nodig...

Een alternatieve manier om linux te installeren op die compaq van je is een andere pc te pakken en daar ff die disk in te zetten. Dan installeren, en die disk terug in de compaq.
Probeer dat maar s met windows :P

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de oplossing voor de kernel panic hebben we gevonden, je moet geen Drives unconfigured laten in je server setup.

Nu zitten we dus in SmartStart te kl*ten, maar er blijft altijd een logical drive unconfigured. Maken we van de drie disks twee logical drivers krijg je een derde logical drive die unconfigured is. Maak je van elke disk een eigen logical drive komt hij met een vierde, unconfigured.

Ik wil hem gewoon disablen, iemand een idee hoe dat moet met de Compaq SmartStart?
Pagina: 1