Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Ja dat denk ik ook, maar is er een indicatie van te geven? MySQL echt 5x sneller, 100x sneller of misschien 2x sneller ofzo? In dat laatste geval ga ik namelijk toch voor XML.gorgi_19 schreef op 20 februari 2004 @ 20:18:
met zulke hoeveelheden durf ik wel te gokken dat MySQL sneller zal zijn.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Test het uit, voor jouw specifieke situatie, met wat dummy data? Er is nogal veel van invloed op de performance.spaceboy schreef op 20 februari 2004 @ 20:19:
[...]
Ja dat denk ik ook, maar is er een indicatie van te geven? MySQL echt 5x sneller, 100x sneller of misschien 2x sneller ofzo? In dat laatste geval ga ik namelijk toch voor XML.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
het ligt er dus eigelijk helemaal niet aan
My best guess: met de juiste index op je mySQL table denk ik dat mySQL zo'n 10x sneller zal zijn...
Intentionally left blank
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Ooit gehoord van het woord index?Jaspertje schreef op 20 februari 2004 @ 20:22:
en dat is dan redelijk groot, met MySQL moet je door al die records heen, maar ook ik denk dat dat sneller zal zijn
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Verwijderd
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
En tevens; het hangt van zo veel factoren af dat het onmogelijk is om een antwoord te geven: aantal concurrent accesses, wordt er veel geupdate of alleen gequeried, omvang van de data, enz.
Ik vraag me trouwens af waarom je uberhaupt nadenkt om een database te gaan optuigen als je maar 1 tabel hebt?? Heb je echt de eigenschappen die een database je biedt nodig voor wat je wilt doen? (b.v.: moet je perse SQL queries kunnen doen?)
Hoe groot is de data? Je kunt desnoods alles in 1 keer in memory lezen, dat is duizenden keren sneller dan SQL queries uitvoeren of XML parsen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar embedded databases, ik heb zeer goede ervaring met SQLite: ondersteunt groot deel van de SQL standaard, en je hoeft er geen database server voor op te tuigen. En hij is erg snel.
FireFox - neem het web in eigen hand
pak een DATABASE niet een bestandsindeling...
persistentie in XML is een fabeltje (IMO)
een uitstekend cross platform communicatiemiddel, dat wel.
Maar voor opslaan gewoon lekker een DBMS gebruiken..
Of niet natuurlijk...
Thanks, nuttige info. Die SQLite is waarschijnlijk niet bruikbaar, het gaat om 'n Java-programmaatje.PommeFritz schreef op 20 februari 2004 @ 20:52:
Zie P_de_B.
En tevens; het hangt van zo veel factoren af dat het onmogelijk is om een antwoord te geven: aantal concurrent accesses, wordt er veel geupdate of alleen gequeried, omvang van de data, enz.
Ik vraag me trouwens af waarom je uberhaupt nadenkt om een database te gaan optuigen als je maar 1 tabel hebt?? Heb je echt de eigenschappen die een database je biedt nodig voor wat je wilt doen? (b.v.: moet je perse SQL queries kunnen doen?)
Hoe groot is de data? Je kunt desnoods alles in 1 keer in memory lezen, dat is duizenden keren sneller dan SQL queries uitvoeren of XML parsen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar embedded databases, ik heb zeer goede ervaring met SQLite: ondersteunt groot deel van de SQL standaard, en je hoeft er geen database server voor op te tuigen. En hij is erg snel.
Het gaat inderdaad om 1 tabel, met relatief kleine data (twee of drie kolommen, alleen datum en floating velden). Je zegt "inlezen in het begin". Nou, erg graag. Maar hoe? Toch XML? Of een flat txt-file?
Oh ja, concurrent users: niet van toepassing.
Concurrencydata-persistency: daar zorg ik in de programmatuur 100% netjes voor. Niet nodig dus.
[ Voor 8% gewijzigd door spaceboy op 20-02-2004 21:01 ]
Verwijderd
Er is maximaal 1 gebruiker.Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 21:03:
Ik denk dat de snelheid wel hoger is dan 10x hoorHoe denk je een update op die file te doen, met concurrent users
Hele file locken?
Verwijderd
Als al je data die je binnen krijgt al XML is, waarom zou je het dan niet opslaan als XML? Wij krijgen van verschillende partijen documenten (in XML) aangeleverd. Op deze documenten vinden veel transformatie stappen (XSLT) plaats voor ze opgeslagen worden.P_de_B schreef op 20 februari 2004 @ 20:45:
* P_de_B vraagt zich af waarom mensen denken dat XML iets is om data in op te slaan
Opgeslagen worden ze dan weer in een XML database. Nu kunnen we met XQuery complexe queries op de database loslaten (die overigens gewoon indexen ondersteund) en krijgen daar ook weer XML uit terug. Die xml wordt onderandere ook weer gebruikt voor de transformatie naar de presentatielaag (XHTML / PDF)..
Kijk maar eens naar Tamino (van software AG), eXist, indice. Verder ondersteund volgens mij de nieuwste oracle het ook.giMoz schreef op 20 februari 2004 @ 20:56:
* giMoz eens is met P_de_B
pak een DATABASE niet een bestandsindeling...
persistentie in XML is een fabeltje (IMO)
een uitstekend cross platform communicatiemiddel, dat wel.
Maar voor opslaan gewoon lekker een DBMS gebruiken..
Ook voor java heb je embedded databases en andere persistentie mechanismes.spaceboy schreef op 20 februari 2004 @ 20:57:Thanks, nuttige info. Die SQLite is waarschijnlijk niet bruikbaar, het gaat om 'n Java-programmaatje.
Zou je niet gewoon een custom data file kunnen ontwerpen?
Of anders Prevayler eens proberen. 3000 keer sneller als MySQL (zeggen ze) en geen database engine nodig, want het is een very light weight object serialization library. (ik heb er verder geen ervaring mee).
Het klinkt mij i.i.g. toe dat een database overkill is voor wat je wilt doen. Maar misschien moet je nog meer info geven (zijn er updates nodig? enz).
Als de data statisch is (geen updates) gewoon een flat ASCII of CSV file maken en in 1 ruk inlezen, sneller kan niet. In geval van updates, zie boven.Het gaat inderdaad om 1 tabel, met relatief kleine data (twee of drie kolommen, alleen datum en floating velden). Je zegt "inlezen in het begin". Nou, erg graag. Maar hoe? Toch XML? Of een flat txt-file?
FireFox - neem het web in eigen hand
Euh, ja, nooit gehoord van mutexes en exclusive sharing?Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 21:03:
Ik denk dat de snelheid wel hoger is dan 10x hoorHoe denk je een update op die file te doen, met concurrent users
Hele file locken?
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Tamino valt IMO wel onder een DBMS.Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 22:38:
[...]
Kijk maar eens naar Tamino (van software AG), eXist, indice. Verder ondersteund volgens mij de nieuwste oracle het ook.
gewoon opslaan in een flat xml document vind ik nogal vaag, tenzij je het gebruikt als soort van .ini bestand...
(heb gewerkt met tamino, maar is niet echt denderend snel.... )
Of niet natuurlijk...