Toon posts:

3x IDE HD & 2x CD-Rom op P4P800... Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi,

Ik heb een 160GB schijfje erbij gekocht van maxtor. Toen ik deze wou installeren kwam ik erachter dat de UDMA100 IDE controllers van mijn ASUS P4P800 vol zaten (2x HD + CD-ROM + CD-R).

Gelukkig zit er op 't moederplankje nog een UDMA 133 IDE RAID controller. Na deze geactiveerd te hebben in de BIOS werd het nieuwe schijfje zoals verwacht gedetecteerd. Alleen is deze in windows XP niet terug te vinden, en nee ook niet in patition magic of de disk manager.

In de instellingen van de IDE RAID kan ik tot mijn verbazing niets doen. Het lijkt er in mijn ogen op dat de IDE RAID controller enkel en alleen voor RAID gebruikt kan worden en niet voor 1 schijf :(. Beetje jammer zou dit zijn. Dit zou natuurlijk ook betekenen dat als er maar 1 UDMA 133 schijf in het systeem aanwezig zou zijn deze alleen maar op UDMA 100 zou kunnen functioneren. Lijkt me een beetje raar.

Als ik de 1 van mijn bestaande schijfen eruit trek en daat de nieuwe 160GB aan hang wordt deze wel gedetecteerd, de HD is dus niet stuk en de jumpers staan ook oke.

Om opmerkingen te voorkomen. Ja, ik weet dat ik ook een S-ATA schijf had kunnen kopen, en ja ik heb net drie kwartier gezocht en ja, ik heb ook 't faq al gelezen.

Toch gaarne een beetje hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Lamaar......
Vergeten de RAID drivers te installeren. (tip van broeder)

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 19:22 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-03 10:18
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 19:04:
hi,

Beetje jammer zou dit zijn. Dit zou natuurlijk ook betekenen dat als er maar 1 UDMA 133 schijf in het systeem aanwezig zou zijn deze alleen maar op UDMA 100 zou kunnen functioneren. Lijkt me een beetje raar.
Niet raar lijkt mij. Een groot aantal van de RAID controllers onboard zijn maar UDMA100, maar dat maakt NIETS uit.

Ooit een single IDE schijf gezien die meer dan 100 megabyte per seconde kon lezen of schrijven? Indien wel, vertel het mij: ik zoek er nog een.

Volgens mij is het enige voordeel van 133 t.o.v. 100 de 48 bits LBA waardoor schijven groter dan 137 gigabyte goed herkent kunnen worden (kan trouwens ook al met de meerste 100 controllers).