Toon posts:

radeon 9700 probleem, pc freezed tijdens games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail, no service packs)

CPU Type AMD Athlon XP, 2400+ @ 2000mhz
Moederbord Asus A7N8X v2.0 Deluxe (bios Versie ASUS A7N8X2.0 Deluxe ACPI BIOS Rev 1007)
IBM Deskstar 120GO 8mb cache
Systeemgeheugen 512 MB (DDR SDRAM pc2700)
Video kaart RADEON 9700 (128 MB) Ati cataclyst 4.2 driver, direct X9.0b

ik heb sinds 3 dagen een videokaart probleem. in windows heb ik geen problemen. alleen in spellen, zoals Need for speed Underground en Warcraft3 TFT heb ik problemen. na ongeveer 5-15 seconden na het opstarten van het spel(in-game) freezed/blokkeerd mijn pc helemaal, en moet ik opnieuw rebooten. ik heb niks verandert op het gebied van de hardware of software. ik heb al geprobeert om oudere versies van de drivers te installeren, en zelfs de bios geupdate, maar niks heeft geholpen. ik heb geken of de videokaart goed was aangesloten, en de ventilator(oorzaak van een eerder probleem), maar geen succes. ik heb aan de voeding gedacht, ik heb momenteel een 350Watt voeding. ik heb wel een neon en een baybus(CoolerMaster AeroGate II)erin zitten, maar dat had ik voor die problemen ook al. dus het lijtk em sterk dat het aan mn voeding ligt.
ik heb al wat rondgeneusd op jullie site/forum maar niks gevonden die me echt verder hielp.
heeft er iemand een oplossing voor mijn probleem?
alvast bedankt.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 21:32
sommige drivers niet compatible met die spellen ? , meer kan ik me zo niet bedenken ! Of je systeem niet compatible met game's

[ Voor 7% gewijzigd door NomadTitan op 20-02-2004 18:59 ]

Verwijderd

Zoek anders is ff naar nieuwe AGP drivers voor je mobo of kijk is ff naar de temperatuur van je proc. Verder zou ik ook denken aan een nieuwe bios voor je mobo. Check ff of die er zijn en kom dan terug!

Verwijderd

heb je het al geprobeert met je overclock uit? ook al weetje dat hij stabiel is ( was ).

Verwijderd

Denk dat het aan je geheugen ligt probeer sissoft sandra of pi fast (liefst pi fast)
als dat goed gaat ligt het toch aan je videokaart kijk naar je tempraturen of je koelblok van je videokaart er goed opzit... (is je 9700 overclocked??)
sommige drivers niet compatible met die spellen ? , meer kan ik me zo niet bedenken ! Of je systeem niet compatible met game's
bij mij werkt het spel wel 100% goed met mijn 9700 zelfs op zijn aller hoogsts draait hij soepel: 1200x1024 light trails on, blur enz...
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 19:14:
Ik denk dat het aan je overclock ligt, ik heb het namelijk ook gehad met NFSU, hij klapte er gewoon helemaal uit.
Toen ik mijn systeem minder overclockte deed hij het wel.
Ligt niet aan zijn overclock 2ghz is standaard voor een 2400+ ;)

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 19:26 ]

Verwijderd

Ik denk dat het aan je overclock ligt, ik heb het namelijk ook gehad met NFSU, hij klapte er gewoon helemaal uit.
Toen ik mijn systeem minder overclockte deed hij het wel.

Verwijderd

Topicstarter
niet overclocked, alles standaard... mn cpu temp is gemiddeld 40°C (Aerogate II, Asus probe, in Bios)... dus dat is t niet...

nieuwste cataclyst drivers heb ik al geprobeert, ook oudere versies geprobeerd, niks werkt... ook bios update, heb de laatste geinstalleerd... kunnen jullie niet lezen dit heb ik al verteld?! ;)

mn Aerogate II geft aan dat mn VGA chip -mn radeon 9700 dus- een temperatuur van 49.5°C heeft!!! dit is volgens mij niet normaal??? |:(

mn koelblok heb ik gecheckt, zit er gewoon op, en de fan draait gewoon... :'( wat kan het zijn? is het slim om het koelblok eraf te halen(hoe doe ik dit? -heb wel wat ervaring maar nooit op grafische kaart gedaan-), en dan met wat Arctic Silver 3 weer terug te doen? ik heb nog een tubetje of 2 liggen--- _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 19:05:
Denk dat het aan je geheugen ligt probeer sissoft sandra of pi fast (liefst pi fast)
als dat goed gaat ligt het toch aan je videokaart kijk naar je tempraturen of je koelblok van je videokaart er goed opzit... (is je 9700 overclocked??)
pi fast gedownload en sissoft sandra ook... wat moet ik doen? pi fast ken ik niet, sandra moet ik waarschijnlijk benchmarken?

Verwijderd

Ja idd pifast is van de onderstaande link te downloaden komt van got
http://www.ministryofoverclocking.net/pifast/pifast.zip

(voor de mensen die ook ff wille test:P)

Pifast moet je gewoon ff uitpakken en 1 van de 2 .bat (of exe) bestandjes open en er begint er vanzelf met stap 6 t/m 0 duurt heel even voordat hij verder gaat met 5 doorloopt hij het stabiel zonder fouten ligt waarschijnlijk het niet aan je mem of proc maar echt aan je video kaart je zou ook nog een nieuwe bios kunnen flashen op je kaart misschien dat het probleem is (zeer onwaarschijnlijk maar toch).

[url]

En als je syssoft sandra heb dan ff benche en vergelijken of je een beetje normale score haalt kan misschien iets lager zijn maar als een vergelijkebare proccesor want de resutaten kunnen altijd iets afwijken. De cpu en de mem test ff doorlopen

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 22:36 ]

Verwijderd

Ik verdenk een brakke driverinstallatie. Een lapmiddel zou kunnen zijn eerst de videokaartdrivers te verwijderen (configuratiescherm->software), nieuwere drivers voor het mobo installeren, en dan de nieuwe drivers voor de videokaart erop te zetten, eventueel icm directx9.0b.

Vergeet niet na elke stap te rebooten (en hoop dat windows de verwijderde drivers er niet automatisch weer opzet vanwege de "beveiliging" van bestanden).

Zo zou een spel iig langer up moeten blijven. Indien dit het geval is en je af en toe een lockup krijgt, zou je kunnen kijken of een verse installatie, met als eerste de nieuwste mobodrivers kan helpen om je probleem op te lossen :).

In ieder geval succes ermee :).

edit:

Wees tenminste blij dat de videokaart het beeldscherm niet meeneemt (ook al draait het spel op de achtergrond), dat is behoorlijk eng :/. Dit doet hij op de meest vreemde momenten dus zal er wel wat stuk zijn :|, want een vastloper op 5-10 sec in een game duidt 99,9% op een foute driver installatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 19:34 ]

Verwijderd

Probeer misschien is andere drivers.
Bv. deze

rad_w2kxp_omega_2514

het is misschien iets anders maar het kan helpen andere drivers eens te proberen.

good luck

:)

Verwijderd

Topicstarter
pifast werkt gewoon, hij komt door alles heen... (6 t/m 0)
total computation time; 89.19 ?

sandra is nog ff aan t downen(jah kweet t zit met 56k... :O )

zou het helpen als ik bv mn agp 8x speed of agp fastwrite uitzet? zou gek zijn want heeft het altijd zo gedaan...?
mn koelblok heb ik gecheckt, zit er gewoon op, en de fan draait gewoon... :'( wat kan het zijn? is het slim om het koelblok eraf te halen(hoe doe ik dit? -heb wel wat ervaring maar nooit op grafische kaart gedaan-), en dan met wat Arctic Silver 3 weer terug te doen? ik heb nog een tubetje of 2 liggen--- _/-\o_
???

drivers opnieuw geinstalleerd werkt niet... wat bedoel je met moederbord drivers? bios?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
sisoft sandra benchmarks doen het ook... dus geen geheugen probleem...
ik word er echt gek van... en ik heb ook geen garantie meer...
zou het mn voeding kunnen zijn? heb er laatst wel een aerogate II opgezet... maar ik kon erna nog spelen... ik heb een 350W, maar wel fans met led´s, mn aerogate(baybus), en een neon erin zitten... ?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 19:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
srry voor de triple post... :'(

ik heb net van een oom te horen gekregen dat ik iets mocht bestellen op t net, kdootje lol! dus ik heb maar een vga cooler besteld... altijd handig... en maybe lost t mijn probleem nog op ook, tenij het mn voeding is... kheb wat rondgeneusd/reviews gelezen en de ICEBERG CCB-A4C gekozen en besteld... waar vind ik een tut/guide om dit soort dingen te installeren of kunnen jullie t mij uitleggen?

nou heb ik nog steeds het probleem... iemand nog ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
/bump...

niemand ideen plz het zit em echt dwars... ik heb geen zin om mn voeding te veranderen of mn videokaart, om dan te merken dat het niet daardoor komt...

???

Verwijderd

Probeer het hier eens, erg goed forum voor ATI problemen:
http://www.rage3d.com/board/

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 18:57:

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail, no service packs)
:?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 22:55:
Probeer misschien is andere drivers.
Bv. deze

rad_w2kxp_omega_2514

het is misschien iets anders maar het kan helpen andere drivers eens te proberen.

good luck

:)
jep ik had hetzelfde met catalyst 4.2
en toen omega 4.1 geinstalleerd en alles werkte weer als een zonnetje :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hardwarematige vastlopers, dus geen Blauw Scherm, maar beeld dat blijft staan, eventueel het geluid dat steeds hetzelfde loopje herhaalt en niets anders dan 5 seconden de aan/uit knop in moeten drukken, is vrijwel altijd stroom tekort in een of andere vorm. Een voedingsprobleem is dus best mogelijk...

Probeer eens een A-merk 400 watt (of meer natuurlijk) voeding.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
heb de omega drivers al geprobeert, geen suc6...
ik zit serieus te denken aan die zalman 400W voeding, doet het erg goed in de test en reviews(toms´H), en nog weinig geluid ook!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de uber bios geinstalleerd, en nu doet mn radeon 9700 het alleen in 4x agp... hij werkt in games, en in 3dmark03, maar niet in 3dmark2001SE??? wat is dit voor gerotzooi zegbegin t en beetje zat te worden... nu nog in de loterij winnen... dan koop ik een pc voor diegene die mn prob oplost! =-)

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Je zou kunnen proberen om 'AGP Fast Wires' uit te zetten. Ik heb zelf dan een Radeon 9500 (helaas niet te modden naar een 9700), maar dat was het probleem. Onverklaarbare crashes, vasthangers, etc. Fast Wires uitgezet en alles werkt als een zonnetjes.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Topicstarter
Darkvater schreef op 23 februari 2004 @ 19:01:
Je zou kunnen proberen om 'AGP Fast Wires' uit te zetten. Ik heb zelf dan een Radeon 9500 (helaas niet te modden naar een 9700), maar dat was het probleem. Onverklaarbare crashes, vasthangers, etc. Fast Wires uitgezet en alles werkt als een zonnetjes.
"Fast Writes" bedoel je waarschijnlijk... |:( heb ik al geprobeert... iemand nog een idee?

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 19:49:
"Fast Writes" bedoel je waarschijnlijk... |:( heb ik al geprobeert... iemand nog een idee?
Eh yah 8)7 ...

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Kijk eens onder:
Control Panel>Performance and Maintenance>Administrative Tools>Event Viewer in XP wat voor foutmeldingen daar staan?

Verwijderd

En probeer het systeem eens op te starten met alle onodige zaken losgekoppeld van de voeding.

Waar heb je FASTWRITES uitgezet? In de bios of in de driver? De tab Smartgart in ati control panel forced namelijk de instellingen AGP en FASTWRITES die daar staan in de bios. Dus als je dat nog niet gedaan had uitzetten onder Smartgart tab.

Van rage3d forum:

card crash:
- try agp voltage in bios up to 1.7 (should fix 95 % of the problems)..try 1.8 if 1.7 did not function
- install all the latest motherbard bios
- run in agp 4x mode (powerstrip or even with the smartbus) (should fix chrases in 98%, I run in agp 4x mode, there is no certain perfomance loose and you don't have to set up your card to 1.7 agp voltage)
- uninstall ati drivers , then install directx 9, after that the ati cat 3.0 drivers
- minimum 300 watt power supply (even some guys have no problems with 250 watt, so it is a question of other components in your system)
- try not to share the power cable of the ati card with many other devices
- do not share irq of the ati card with other devices (seems to be a big problem especially with soundblaster cards)
- use no card on pci 1 slot (next to agp slot) , look in your motherboard guide which slot also shares irq with agp slot
- the ati card gets very hot, so you look if the card has enough air

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 01:08 ]

Verwijderd

Ik zou nog steeds zeggen dat iets te heet wordt. Mijn palomino systeem liep op dezelfde manier vast, Scherm zwart, geluid in een loop (Soundcard was een Sixpack 5.1+) wat bleek mijn proc cooler deed het niet goed meer. Nieuwe gekocht en probleem was opgelost, enkel mijn proc liep op ruim 67 graden en nu komt die niet boven de 45 :D

Verwijderd

Topicstarter
alles loskoppelen, zoals Aerogate II + neon heb ik al geprobeert, geeen succes... ik heb geen overheat... alles dubbelgechecked en mn Aerogate II en Asus probe en bios geven niks ongewoons aan op t gebied van temp...

start --> run --> eventvwr is sneller! ;)

ik heb er id een fout staan,l maar weet absoluut niet of het met mn videokaart te maken heeft... er staat: "The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
MemAlloc "

ik dus op de link geklikt die erodner staat, en een of andere leipe mess van microsoft:

/
Details
Product: Windows Operating System
Id: 7026
Bron: Service Control Manager
Versie: 5.0
Onderdeel: System Event Log
Symbolische naam: EVENT_BOOT_SYSTEM_DRIVERS_FAILED
Bericht: The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: %1

Uitleg
The specified drivers did not load correctly. The driver might not be in the expected location.

Gebruikersactie
Do all of the following:

Verify that the drivers are configured correctly.
Verify that the computer is running the most current version of the drivers.

Versie: 5.2
Symbolische naam: EVENT_BOOT_SYSTEM_DRIVERS_FAILED
Bericht: The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: %1

Uitleg
The specified drivers did not load correctly. The driver might not be in the expected location.

Gebruikersactie
Do all of the following:

Verify that the drivers are configured correctly.
Verify that the computer is running the most current version of the drivers.

/

heeft dit er wat mee te maken??? drivers?! misschien van mn ethernet omdat ik die niet heb geinstalleerd??? of van mn videokaart? maar heb al heel vaak opnieuw geprobeert te installeren! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 21:00 ]

Verwijderd

Probeer eens een Diskcheck mischien heb je corruption op je hd waardoor een driver niet geladen kan worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 17:15:
heb de omega drivers al geprobeert, geen suc6...
ik zit serieus te denken aan die zalman 400W voeding, doet het erg goed in de test en reviews(toms´H), en nog weinig geluid ook!
Aan je voeding zal het niet liggen denk ik, tenzij die brak is natuurlijk. Want ik zit hier met een soort gelijk systeem waar zelfs nog meer apparaten inzitten, allemaal draaiende op een 350 watt qtec.

Maarre ik heb dat probleem ook een keer gehad. Vreemd genoeg had ik het nooit voordat ik windows overnieuw had geinstalled, als ik mijn 9700 dan overclock loopt ie vaak in windows zomaar vast en het helpt nix als ik hem dan weer op standaard instellingen zet, waarschijnlijk moet ik alleen windows ff overnieuw installe maar daar heb ik geen zin in, dan maar niet oc'e.

Wat ik toen heb gedaan is het volgende:

Driver cleaner downloade

http://www.driverheaven.net/cleaner/DC2Setup_27.zip

Je raad het al mijn drivers overnieuw installeren. Dat moet je als volgd doen:

Stap

1) installeer driver cleaner

2) je trekt de stekker van je netwerkkaart eruit (zodat windows niet automatisch de drivers er op terug kan zetten.

3) je gaat naar configuratiescherm/ software en kiest daar voor het verwijderen van de ati drivers.

4) je start de pc opnieuw op in veilige modus (f8 ingedrukt houden bij het opstarten)

5) als hij vraagt om de drivers voor je vidkaart te installeren alles annuleren als dat kan. Check voor de zekerheid ook nog ff voor de zekerheid of hij de beeldadapters wel heeft verwijdert, door op deze computer (rechter muisknop)/ eigenschappen / hardware / apparaatbeheer te klikken staat daar een icoontje dat een fout aangeeft met daar het woord beeldschermadapter (iets in die richting weet het woord niet precies) erachter dan zit je goed.

6) Start driver cleaner op en druk op de tools tab bovenin en dan cab cleaner. Clean de file(s) die er staan . Dit kan een heel tijdje duren.

7) als hij klaar is druk weer op de tools tab, maar nu driver cleaner. In het schermpje wat je nu ziet kies je voor ati en druk je op clean.

8) start de pc opnieuw op

9) installeer je drivers weer.

Eventueel een oudere versie, ik raad 3.7 aan die werkt het best bij mij vooral qua snelheid.

Hier te dl'e http://www2.ati.com/drive...-030812a1-010735c-efg.exe (download dit wel eerst voordat je driver cleaner gaat gebruiken, omdat als je netwerkstekker der weer in steekt het geen nut heeft gehad).

10) start windows opnieuw op. Steek je netwerkstekker der in. Hij zou het nu weer normaal moeten doen.

PROBEER DIT WEL EN WEES NIET LUI!!! HET KAN ECHT HELPEN.

Wat je ook nog kan doen en waar hierboven ook al op een vage manier naar verwezen werd is Windows Service pack 1 installeren, dit wordt ook aangeraden door Ati.

hier te dl'e : http://www.microsoft.com/...icepacks/sp1/expresso.asp

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 10:32

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 19:02:
heb je het al geprobeert met je overclock uit? ook al weetje dat hij stabiel is ( was ).
amd 2400+ loopt standaard @ 2 ghz ( eigelijk 1995 mhz maar toch)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

Pagina: 1