Toon posts:

Is de iiyama ls902ut onscherp of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In deze test eindigt deze goedkope iiyama bovenaan: PCwelt. (Lager is hier beter!) Helemaal niets over onscherpte, dus.

Ik heb geen auto, dus haal je niet even een 19 inch monitor bij een winkel (waar hij toch ook niet werkend te zien is).
Dus online besteld.

Helaas: onscherp! Witte letters op een donkere achtergrond zijn bijna niet te lezen (bijv. geselecteerde tekst, of www.nosteletekst.nl). Alle instellingen geprobeerd, maar geen verbetering. Dus teruggestuurd, maar het nieuwe exemplaar is ook onscherp.
Ik heb twee videokaarten (ATI rage 128 34MB en AOpen MX440 64MB) en die geven beiden een wazig beeld, dus ligt het volgens mij aan de monitor.
Achteraf: op kieskeurig.nl geeft de een een 10 en de ander een 1. Daar heb je dus weinig aan.
Iiyama gebeld, maar die willen (natuurlijk) niet beamen dat het een matige budgetmonitor is.
Op GoT vind ik wat terloopse opmerkingen over onscherpte. Omdat ie zo scherp geprijsd is (c. 180 euro) zullen er toch wel meer hier zo'n bak gekocht hebben?

Als de ene een 10 geeft en de ander een 1, en ik twee wazige monitoren ontvang, wat is dan de kwaliteit van zo'n monitor?
Vraag: zijn er tweakers die wél tevreden zijn over de scherpte?

Tussenstand:
scherp - onscherp: 0 - 2

Verwijderd

Ik heb zelf ook die monitor, zit er nu achter en geen last van onschepte. Ik heb wel slechte verhalen gehoord over de support van iiyama, misschien dat ze niets aan je monitor veranderd hebben.

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Er zijn meerdere oorzaken voor een wazig beeld

1) Slechte monitor
2) Slechte bekabeling
3) Te hoge refreshrate voor de monitor in combinatie met de kabel

PRobeer eens je refreshrate op 60 te zetten, is hij nu wel scherp ? (en ja daar is inderdaad niet mee te werken, maar voor de test wel)

Als hij op 60 onscherp is met je ati kaart, dan lijkt het erop alsof de monitor gaar is. JE geforce kaartje vind ik persoonlijk niet zo representatief gezien de gare kwaliteit van de rf converters die vaak op budget kaarten zitten van nvidia.

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Ik heb hem ook.
1. Service is prima, mijne begon te piepen. aangemeld via mail binnen 10 dagen teruggebeld 2 dagen later stond er iemand op de stoep om hem om te ruilen zonder testen zonder vragen zonder proberen eronderuit te komen zonder moeilijk doen.
2. Ik vindt de beeldkwaliteit niet geweldig boven de 1280x1024 wordt het echt snel minder vooral met hoge refreshrates

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De LS902 is gewoon een goedkoop model van IIyama. Dat geven ze zelf ook toe, want zo werkt hun naamgeving (De S, luxere monitoren heten M resp A). Schappelijk prijs, geen diamandtron buis, standaard specs.

Verder kan je geen scherp/onscherp stemming houden aangezien dit ook een persoonlijke mening betreft.

Bovendien versterkt jouw voorbeeld dit gevoel, als iemand een 1 of een 10 geeft bij een beoordling, is dat gewoonweg nooit realistisch. 1 slaat nergens op, 10 kan niet want dan zou het beste scherm ooit zijn.

Verder zeg je niets over welke resolutie/Hz je draait... (ik zie nu de 'alle instelling' opmerking. Bedoel je instellingen op de monitor of ook qua resolutie, oftewel wees specifiek)

offtopic:
Nog een punt waarom stemmen niet hoort EN waarom ervaringen niet altijd representatief zijn: deze monitor is behoorlijk populair, draait al een tijdje mee en is dus veel verkocht. En vaak hoor je wel die paar mensen met de slechte ervaringen, maar mensen met goede ervaringen zeggen relatief veel minder vaak wat.

[ Voor 128% gewijzigd door Voutloos op 20-02-2004 20:32 ]

{signature}

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb deze monitor ook een tijdje... En ik moet zeggen, ik ben er tevreden over. En zoals je zelf zegt, witte letters op een witte achtergrond doen het bij mij ook niet goed. Wat ik had gedaan om dat op te lossen: de tekst vette letters gegeven. Maar ik dacht dat ik het niet goed zag, doordat ik kleurenblind ben. En eigenlijk zie ik verder ook niet iets van onscherpe beelden op mijn monitor... Toppie ding dus... :) Stand: 1 - 2 :9

Verwijderd

Ik heb deze monitor ook al een tijdje (begin december).
Heb er nog niks van gemerkt dat hij zo onscherp zou zijn..
Voor mij nog altijd een prima monitortje :9 2 - 2 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon alle normale resoluties en frequenties vanuit Windows (bureaublad>eigenschappen>instellingen>gavanceerd>adapter) geprobeerd.
Bewegen van de kabels maakte geen verschil. Ik vind het beeld nooit scherp. Daarom verbaast het mij dat dit scherm als beste uit een test kwam.

Op 1152x864 lijkt ie wat meer scherp - in alle frequenties - maar als ik tekst selecteer ziet het er wazig uit. Nos teletekst is bijna niet te lezen. Hogere resoluties waren op beide monitoren wazig: alsof ik dubbel zag.

Maar ook nu blijken sommige hier de monitor wél goed te vinden. Het oordeel loopt dus erg uiteen.

Misschien ben ik gewend aan mijn Philips 107E beeld?

Verwijderd

Zit er toevallig opq op dat ding (kan het zo niet vinden in de specs); indien ja: staat het toevallig niet op 'movie'?

Dat ziet er namelijk nogal erg onscherp uit :X.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
opq zit alleen op de diamondtron buizen bij IIyama

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 20-02-2004 23:46 ]

{signature}

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
offtopic:
dat opq maakt mijn beeld juist scherper en duidelijker :P ik heb de iiyama HM704UTC, echt perfect dingetje :P alleen ik merk ook dat als ik de refreshrate op 100 hz staat het beeld iets waziger is dan op 60 hz, maar op 60 hz is t nie om aan te zien, ik heb n ASUS Radeon 9600XT/TVD die heeft toch goede 2D kwali? is er n mogelijkheid om t beeld dan scherper te maken?

wat je kan proberen om het beeld misschien scherper te zetten, kijk in de opties in je monitor en zoek naar convergentie, daar kan je misschien nog wat veranderen... bij mij staat dat standaard op 50.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 21-02-2004 08:49 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• kingfinn
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 19:04
Ik heb hem, en nergens last van (1280x1024@89hz), ook met andere resolutie's niet. Alle tekst is gewoon duidelijk te lezen. Misschien even je instellingen langslopen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb natuurlijk alle instellingen nagelopen.

Hoe lager de resolutie en frequentie hoe scherper het beeld.
Maar witte letters op een donkere achtergrond blijven dan ook wazig.

Ik wil de monitor natuurlijk op 1152x864 bij 72 Hz draaien (of hoger).

Zal het aan de videokaarten kunnen liggen, als jullie wél een scherp beeld hebben? Welke kaarten draaien jullie?

• kingfinn
met een 1152x864 kan die op 105Hz draaien, pas rond 1600x1200 heb je 72Hz ( zie : http://www.iiyama.nl/1024x768/files/LS902UT.pdf ).

Ik heb ATI radeon 9700 pro

Verwijderd

Topicstarter
Op 1152x864 en 60Hz is ie wel scherp.
Maar lichte letters op een donkere achtergrond blijven lastig. http://teletekst.nos.nl/gif/103-01.html bovenaan: de witte letters in de blauwe balk tussen de twee gele balken zijn nog steeds wazig.

Ik zou eigenlijk even een betere videokaart moeten uitproberen, maar om die daarom even te kopen, om dan te ontdekken dat het niet uitmaakt.... :(

• kingfinn
waarom doe je hem op 60hz? hij kan gewoon op 105hz draaien, da's ook beter voor je ogen, doe dat gewoon

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb ook al ongeveer 1 jaar een ls902ut (gekocht voor 179 euri) en wil niet zeggen dat hij super scherp is maar ik kan er mee leven. Ik draai hem op 1280x960 op 85 Hz en vind hem dan toch nog een redelijk beeld geven. Op lagere resoluties is hij veel scherper maar dan kan je net zo goed een 17inch halen.

Ik heb er best tevreden mee, zeker voor het geld. Maar hij haalt het natuurlijk niet bij zijn 2x zo dure diamondtron grotere boertjes...

\_Specs_/

Verwijderd

Ik heb de LS902UT nooit gebruikt, maar ik heb wel vroeger een LS704UT gehad die later vervangen werd door een LM704UT. Het verschil tussen die twee was echt enorm groot - de LS was nauwelijks bruikbaar op 1152x864, de LM is echt een stuk scherper op hoge resoluties. Ik kan me goed voorstellen dat dat bij die LS902 ook zo is. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten kan nu eenmaal nekkramp verwachten.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kingFINN schreef op 22 februari 2004 @ 19:55:
waarom doe je hem op 60hz? hij kan gewoon op 105hz draaien, da's ook beter voor je ogen, doe dat gewoon
Bij een hoge refresh wordt het beeld meestal waziger en dat is ook niet goed voor je ogen. Het is juist de kunst om een goede balans te vinden. Hetzelfde geldt voor moiré correctie; wordt je beeld ook niet scherper van.

Verwijderd

Topicstarter
Kingfinn:
Ja hè hè, logisch! Die 60Hz is alleen om te testen of ie dan scherp is. Op 100Hz is ie dus vééél te wazig.
epias:
Bij een hoge refresh wordt het beeld meestal waziger en dat is ook niet goed voor je ogen. Het is juist de kunst om een goede balans te vinden.
Ik vind dat een monitor op alle normale resoluties en frequenties voor het formaat beeldbuis een scherp beeld moet geven. Je moet geen balans hoeven zoeken.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien als je t nog nie getest hebt, mijn iiyama HM704UTC wordt ook wazig als ik hem op zn helderst zet, bij mij staat de contrast op 100 en helderheid op 50, en op 9300K kleuren, misschien dat dat nog kan helpen...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Pagina: 1