Toon posts:

Miscommunicatie HDD en BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft heb ik een probleem met mijn comp: het lijkt op zich een standaardprobleem, maar ik weet het even niet meer. Soortgelijke topics op GoT kunnen mij geen antwoord geven.

Probleem is dus dat mijn hdd bijna iedere keer niet wordt herkend door mijn BIOS. Je zou zeggen dat BIOS niet goed ingesteld staat of een jumper, maar dat is het niet: eerst deed alles het perfect totdat ik laatst een tweede hdd als tijdelijke slave er aan hing (nu dus niet meer). Inmiddels wordt hij niet meer herkend als ik hem aanzet, tenzij ik meteen mijn BIOS inga, dan wordt hij gewoon herkend...

Het ligt ook niet aan de kabel, want die heb ik inmiddels vervangen en volgens mij ligt het ook niet aan de HDD (Maxtor 40 GB) want PowerMax geeft aan dat de HDD de tests goed doorstaat en heb ook niets kunnen vinden over dat het een hdd uit slechte serie is.

Mijn vraag is: iemand een idee wat het probleem is?!?

Achtergrondinfo:
MB is MSI 845pro (socket 423) met SDRAM enz
HDD is zoals gezegd een Maxtor (2FO4OLO)

Mijn dank is groot! _/-\o_

Verwijderd

Probeer je setting boot delay time of iets in die richting eens te verhogen. Misschien wacht hij te kort op de Hd en ziet hem daardoor niet.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik al naar gekeken, maar omdat autodetectie aanstaat blijft hij zoeken.

Als hij dus niet wordt herkend kan ik wachten wat ik wil, maar hij zal de hdd niet vinden, tenzij ik de comp herstart en hoop dat de hdd de volgende keer wel wordt herkend...

Zou dit eerder aan de hdd liggen of misschien aan mijn MB?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de autodetectie uit te schakelen en de HDD gewoon manueel vastzetten in de BIOS :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 februari 2004 @ 16:51:
Probeer eens de autodetectie uit te schakelen en de HDD gewoon manueel vastzetten in de BIOS :)
Al geprobeerd...zelfde resultaat :(

Vandaar dat ik even de experts raadpleeg ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Open deur... Reset je bios eens volledig met de jumper.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

mogelijk is je IDE controller beschadigd geraakt toen je die tweede HD eraan hing :?

Just a guess :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op 22 februari 2004 @ 17:24:
Open deur... Reset je bios eens volledig met de jumper.
Done...begint beetje eentonig verhaal te worden, maar met een gereset BIOS werkt hij nog steeds niet

Dan toch maar terug naar de winkel voor garantie en zien of mijn computer werkt met een andere hdd...

Verwijderd

Topicstarter
Onder het mom van "voor het nageslacht"...

Het probleem is inmiddels min of meer opgelost! Tijdens het maken van back-up om mijn hdd terug te brengen naar de winkel heb ik de gok gewaagd en de partitie geformatteerd, waarop ik files had gekopieerd via die andere schijf die ik eraan had gehangen.
Na het formatteren werd de hdd op een keer na steeds herkend en dus heb ik voor de volledigheid alle partities geformatteerd: nu doet mijn comp het al een aantal dagen zonder problemen...

Blijkbaar was het probleem dus toch niet hardwarematig (al vond ik (en gezien de reacties hier meer mensen met mij ;)) dat op het eerste gezicht heel raar)
Pagina: 1