Toon posts:

welke budget geluidskaart voor hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een oude Denon 2x80 watt versterker aangesloten op 2 Dali Blue 3003 speakers. Ik heb op het moment een creative soundblaster live! 4.1 in mijn computer zitten en wil nu muziek luisteren via mn pc. De SB vind ik maar matig klinken en nu wil ik een betere geluidskaart. Omdat de geluidskaart op mijn Denon aangesloten wordt maakt al dat 7.1 enzo niet uit.
Nu heb ik een paar vragen:

- kan ik een versterker met een analoge coax aansluiten op een digitale coax
uitgang van een geluidskaart
- maakt de geluidschip nog wat uit of alleen de uitgang
- welke geluidskaart kunnen jullie me aanbevelen

Mijn budget is alleen helaas wat beperkt na al die aankopen en ik vind bedragen van 120 euro voor die paar keer muziek luisteren een beetje overdreven. Ik ben van plan rond de 50 euro uit te geven maar ben bereid om tot max. 70 te gaan als dit echt zo'n verschil maakt.

Ik weet dat zo'n soortgelijk topic al eens geweest is, maar mijn situatie is iets anders omdat ik geen digitale ingang heb, mijn budget beperkt is en het ondertussen al weer wat later is en er weer genoeg ontwiklkelingen zijn geweest op pc audio gebied.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem, het advies bij de pc zaken was wat eentonig: Audigy 2, maar dit geloof ik niet zo (zelfde prijs als bijv. Terratec, maar veel functies die ik ni zal gebruiken)

Groeten,
Marcel

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
Ik werk zelf met een Hercules Fortissimo II die alleen optisch is verbonden met een Sony DTC-55ES DAT-recorder, die het analoge signaal weer doorstuurt naar een Harman/Kardon PM655 versterker.

Dat is wat mij betreft ideaal: je hebt zo een externe D/A en A/D converter. De geluidskwaliteit van analoge uitgangen wordt namelijk nogal eens nadelig beïnvloed door storing in je pc. Digitaal speelt dat wat minder, maar dat kun je op jouw Denon dus niet aansluiten. En nee, een digitale coax op een analoge coax aansluiten, dat wordt niks.

Ik zou in zo'n geval eens kijken naar zo'n externe USB geluids'kaart' van M-Audio/Sonica of zo. Zijn niet eens zo duur en de geluidskwaliteit (in ieder geval van de Sonica Theater die ik getest heb) is erg goed.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor 46 euro bij informatique de Creative SoundBlaster MP3+ op USB gezien. De aansluitingen zagen er goed uit (gold-plated) en bovendien is de geluidskaart extern, hetgeen me erg verstandig leek toen ik bovenstaande post had gelezen. Het enige nadeel dat ik kon vinden was dat de geluidskaart bij ingewikkelde muziekstukken wat last had van storingen volgens een review. Nu vroeg ik me af of het verstandig was om deze geluidskaart te kopen of de M-Audio Sonica voor het dubbele bedrag.
De Creative SoundBlaster MP3+ heeft betere aansluitingen maar een mindere chip, die ik niet veel gebruik (of klopt dat niet). Ik gebruik immers een line-out op een Denon versterker.
De M-Audio heb ik meer vertrouwen in vanwege de reputatie van het merk, maar hij is een stuk duurder en de aansluitingen lijken van mindere kwaliteit. Als ik dus alleen de line-out gebruik heb ik niet zoveel aan de betere chip en dergelijken toch?

Wie kan me hiermee helpen?

Groeten,
Marcel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 17:20 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:03
De aansluitingen boeien geen fuk. Gold plated houdt zich langer (oxideert niet) maar voor de geluidskwaliteit boeit het 0.
Die storing in je PC valt ook reuze mee (zouden er anders nog interne geluidskaarten bestaan?) Je zou allicht eens kunnen kijken naar een Audigy (2) player, die valt binnen je budget. Terratec heeft ook vast wel wat binnen die prijsklasse (heb zelf nog niet met een goedkope Terratec gewerkt, maar over mijn DMX 6Fire 24/96 ben ik zwaar tevreden :))

Edit: Als je de line-out gebruikt, heb je nog steeds een goeie chip nodig. Die zet tenslotte je digitale mp3'tje om naar een analoog signaal voor je versterker. Als daar een pruts-chippie zit, krijg je boutgeluid. Ik merkte zelf meteen het verschil tussen mijn onboard-frutsel en deze kaart, terwijl ik ook alleen de line-out gebruik. Deze klinkt helderder, ruist niet en gaat zelfs een stukkie harder :P

[ Voor 31% gewijzigd door Wormaap op 22-02-2004 13:58 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-08 13:21

BLN

Terratecs(maakt neit uit welke) zullen zowieso een beter geluid geven dan SB's. SB's zijn wat algemener grut die meestal wo5rden bluisterd door gamers die muziek enit echt boeit maar liever vette effecten horen. Met terratecs(de space kaarten) ben je bijna verzekert van vlekkeloze mp3 decoding en ze zijn r wel in je prijsklasse.(jah k ben best wel een terratec fan aan het worden elke keer weer als ik ze hoor wordt k blij :+ )

If it ain't broken, don't fix it

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Ik had een Terratec 512i. Beviel erg goed en had als extratje ook nog een optische uitgang.
Ik weet niet waar jouw muziek vandaan komt die je gaat luisteren, maar de bron van het geluid is vaak nog veel belangrijker. Verwacht niet veel van het geluid uit een cdrom of dvd speler.
MP3-tjes vind ik voor echt muziek luisteren ook niet altijd even goed. minimaal 192kpbs samplerate bijvoorbeeld.

Maarja da's maar net hoe audio gek dat je bent, wat je hoort en wat je mooi vind.
geluidskaarten met een digitale uitgang zijn volgens mijn nogal duur.

[ Voor 4% gewijzigd door DefaultUser op 22-02-2004 14:06 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

• Wormaap
Prijs voor'n digi-out valt best mee, 'k heb een keer een oude Audigy player (Audigy 1 dus :P) gekocht voor 53 euro, met optisch uitgangetje erop. Nog voor dat'ie helemaal geïnstalleerd was al teruggebracht :P 'K wilde'm optisch aansluiten op m'n dvd-speler/receiver, maar toen bleek dat mijn optische ingang een optische UITgang was 8)7

Verwijderd

voor €50 beter dan een SB-Live 5.1??? :X

koop nou (spaar door voor) gewoon die M-audio Revolution 7.1 van €115. Daar zit alles op en heeft volledige 24/96 DACs (dit itt tot de audigy die dit dus NIET heeft).

Zoek anders ff op de site van Feedback.
Mischien is de Audiotrack maya 5.1 wat?

/me zit al een tijdje te kijken naar de M-Audio Revolution 7.1 maar vind de on-board nVidia NF2 Soundstorm best ok.

• Mentalist
  • Laatst online: 31-07 19:29

Mentalist

[avdD]

Ik heb zelf een Turtle Beach Santa Cruz (15 euro voor betaald >:)), een geluidskaart die volgens mij haast zeldzaam is in NL.. Waarschijnlijk niet al te zeer aan te raden, het is op zich een uitstekende kaart, maar hij klinkt een tikje "hol" (zoiets stond ook in de reviews die ik er later over opzocht). Anyway, de Terratec Aureon Sky 5.1 is volgens mij de kaart die je zoekt.

http://www.tweakers.net/p...ction=&Landfilter=Benelux

73 euro dus. Vergeet de Fun, daar zit een C-media chipje op en die is dus minder. Op de Sky/Space zit een Via Envy24 chip en daar moet volgens mij toch een redelijk geluid uitkomen ;). Al zou ik sowieso toch nog even een review opzoeken voordat je zo'n kaart koopt. Desondanks, ik durf met behoorlijk wat zekerheid te zeggen dat deze kaart beter is dan een Creative kaart uit dezelfde prijsklasse, vwb. kwaliteit (effecten in games e.d. kunnen bij Creative mogelijk beter zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 22-02-2004 14:44 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BLN

BLN

Damn mazzelaar waar heb je die Santa Cruz vandaan? dat schijnt echt een super mp3 decoder te zijn.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BiX schreef op 22 februari 2004 @ 14:46:
Damn mazzelaar waar heb je die Santa Cruz vandaan? dat schijnt echt een super mp3 decoder te zijn.
www.puc.be ;)

Lag in een bak vol 16bits ISA geluidskaartjes. Hele berg goedkope troep, en dit ertussen.. Meegenomen dus ;) (en ja, 't was er maar 1. Die zaak sloopt gewone complete A-merk bakken uit elkaar, ik neem ook aan dat deze geluidskaart uit een Dell oid komt). Maar de hardware Mp3 decoder werkt afaik niet eens, alleen met een bepaalde decoder oid. Ik heb er eens naar gezocht, maar nooit duidelijke info gevonden hoe je die nou "aan" zet, of dat dat vanzelf al gaat. En aan de CPU belasting kan ik op een Duron 1600 ook al niet meer zien of dat ie in hardware draait of niet..

Maar nu je het zegt ga ik er nog eens naar zoeken. Misschien vind ik nu wel iets nuttigs :). Tis wel doodzonde dat ik het eventuele verschil waarschijnlijk niet zal kunnen horen op m'n Creative FPS1000 setje :|

[ Voor 38% gewijzigd door Mentalist op 22-02-2004 15:07 ]

• Wormaap
Zeg je nu dat ik standaard mijn mp3'tjes softwarematig decode? Als in... Als iemand me kan vertellen waar ik't hardwarematig kan aanzetten en mijn Terratecje aan het werk kan zetten, kan ik nóg beter geluid hebben? :9~

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop in ieder geval een kaartje met een Crystal chip erop die voor je geluid zorgt.
Ik zelf ben van een Hercules Game Theatre XP 7.1 overgegaan naar een Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro, en ik moet toch echt eerlijk toegeven dat het geluid wat deze kaart produceert vele beter is als de rest wat ik tot nu toe heb gehoord.
En btw zijn de Audigy 2 kaartjes niet eens zo duur, ik geloof dat je met 70 euro al ver kan komen ;)
Maar natuurlijk aan jou de keuze.
O ja, voor ik t vergeet, de SNR zou volgens Creative 108 dB zijn, maar ik heb met rightmark 111 dB gemeten :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Wormaap schreef hieronder op 22 februari 2004 @ 14:53:
Zeg je nu dat ik standaard mijn mp3'tjes softwarematig decode? Als in... Als iemand me kan vertellen waar ik't hardwarematig kan aanzetten en mijn Terratecje aan het werk kan zetten, kan ik nóg beter geluid hebben? :9~
Nee sorry, het ging eventjes over die Turtle Beach Santa Cruz, da's afaik de enige geluidskaart die dat kan ;)
DannyVersluis schreef op 22 februari 2004 @ 15:00:
Koop in ieder geval een kaartje met een Crystal chip erop die voor je geluid zorgt.
Ik zelf ben van een Hercules Game Theatre XP 7.1 overgegaan naar een Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro, en ik moet toch echt eerlijk toegeven dat het geluid wat deze kaart produceert vele beter is als de rest wat ik tot nu toe heb gehoord.
En btw zijn de Audigy 2 kaartjes niet eens zo duur, ik geloof dat je met 70 euro al ver kan komen ;)
Maar natuurlijk aan jou de keuze.
O ja, voor ik t vergeet, de SNR zou volgens Creative 108 dB zijn, maar ik heb met rightmart 111 dB gemeten :)
Ik lees nu dat de Game Theater XP dezelfde Crystal chip heeft als m'n Santa Cruz (mogelijk dus ook HW Mp3 decoding), maar eerst zeg je dat je een kaart met Crystal chip moet hebben, en dan dat je bent overgestapt naar een Audigy 2 en dat die zo goed is?

Wat is je advies nou :?

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 22-02-2004 15:07 ]

• DannyVersluis
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 15:06:
[...]

Nee sorry, het ging eventjes over die Turtle Beach Santa Cruz, da's afaik de enige geluidskaart die dat kan ;)

[...]

Ik lees nu dat de Game Theater XP dezelfde Crystal chip heeft als m'n Santa Cruz (mogelijk dus ook HW Mp3 decoding), maar eerst zeg je dat je een kaart met Crystal chip moet hebben, en dan dat je bent overgestapt naar een Audigy 2 en dat die zo goed is?

Wat is je advies nou :?
De Creative Audigy 2 bevat ook een Crystal chippie, even verder kijken dus voor je commentaar geeft :)

Bron: http://www.digit-life.com/articles2/creativeaudigy2/ (staat bij converters)
Het betreft hier een CS4382 DAC
Staat zelfs plaatje bij ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DannyVersluis op 22-02-2004 15:18 ]

• Wormaap
W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 15:06:
[...]

O, ik dacht dat de DMX 6Fire 24/96 dat ook kon (ik hoor altijd iedereen roepen dat Terratec zo goed mp3 kan decoden) of is dat onzin?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

DannyVersluis schreef op 22 februari 2004 @ 15:11:
[...]

De Creative Audigy 2 bevat ook een Crystal chippie, even verder kijken dus voor je commentaar geeft :)

Bron: http://www.digit-life.com/articles2/creativeaudigy2/ (staat bij converters)
Het betreft hier een CS4382 DAC
Staat zelfs plaatje bij ;)
Ik lees het net :) (jaja, google ;))

Da's de converter trouwens. Ik zeg je zo wel dat ik relatief n00b ben op dit gebied, maar uit de tekst lees ik over DSP en converters - ik begrijp dat de DSP de "grote" chip op de kaart moet zijn, en ik zie het nog niet snel gebeuren dat Creative op een consumentenkaart een Crystal chip plakt ;)

Dit gaat dus om de DAC.. Maar op de Hercules is afaik de "grote" chip dus ook van Crystal (of heeft Hercules weer een andere DAC?). You're getting my point? ;)

Ik begrijp dus dat je advies is uit te kijken naar een geluidskaart met een Crystal DAC?

En vergeef me als niet alles klopt wat ik nu zeg, ik ben geen expert op dit gebied ;)
Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 15:14:
[...]

O, ik dacht dat de DMX 6Fire 24/96 dat ook kon (ik hoor altijd iedereen roepen dat Terratec zo goed mp3 kan decoden) of is dat onzin?
Zoek de specificaties van de gebruikte chip op :?. Daar zal het vast instaan :)

• DannyVersluis
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 15:24:
[...]
Dit gaat dus om de DAC.. Maar op de Hercules is afaik de "grote" chip dus ook van Crystal (of heeft Hercules weer een andere DAC?). You're getting my point? ;)

Ik begrijp dus dat je advies is uit te kijken naar een geluidskaart met een Crystal DAC?

En vergeef me als niet alles klopt wat ik nu zeg, ik ben geen expert op dit gebied ;)

[...]

Zoek de specificaties van de gebruikte chip op :?. Daar zal het vast instaan :)
Voor zover ik weet was de CS4624 ook de DAC van de Game Theatre XP 7.1, maar nu begin ik daar zelf over te twijfelen.
In ieder geval was die grote chip op de Game Theatre de DSP ervan, en Creative heeft zijn eigen DSP met meer en betere functies.
Ik heb nog even gezocht bij Cirrus Logic hoe het nou met de CS4624 zat, maar heb nix over een DAC kunnen vinden, welke DAC de Game Theatre bevat is me dan ook helemaal onduidelijk.
Wat ik in ieder geval wel weet is dat de Game Theatre mooi geluid gaf, daar had ik nix over te klagen, maar die nieuwe kaarten van Creative zijn toch wel veel zuiverder (heb op beiden kaarten Rightmark zijn werk laten doen)
De Audigy 2 kaartjes hebben veel meer functies (ook handig voor muziek).
Met andere woorden raad ik de Audigy 2 aan, maar indien het budget van de topicstarter niet zo groot is kan ie ook voor een mooi kaartje met een Crystal chippie denken, zoals Hercules,Terratec en natuurlijk ook M-Audio hebben.
Maar mijn mening blijft gewoon dat de Audigy 2 het meeste bied voor een redelijke prijs.

Topicstarter had het erover wel richting de 70 pleuro's te willen gaan als het geluidsverschil veel uit zou maken, en nu heb ik zelf kaartjes van Trust (bagger C-Media chip), Hercules, Terratec, en wat verschillende onboard kaartjes mogen beluisteren, maar moet toch echt zeggen dat de Audigy verreweg het mooiste geluid te bieden heeft.

Edit: het boeltje leesbaarder gemaakt ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DannyVersluis op 22-02-2004 15:51 ]

• Wormaap
Ik heb het voor de volledigheid even opgezocht, en de 6Fire 24/96 heeft een ICensemble Envy24 chippie. Die kan dus idd geen mp3 decoden, helaas :P
Verder heeft volgens Tom's Hardware die kaart een bijna vlak frequentieverloop.
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com/video/20020115/images/dmxbp.gif
Maar omdat deze kaart ver buiten de prijsklasse van de TS ligt zal ik er niet verder over uitweiden :P
Er is wel een 6Fire LT, voor 95 euro, al wordt dat misschien ook weer iets te duur, en'k weet niet zeker of die even goed presteert en het verschil alleen in de breakout zit.

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege de vele uiteenlopende reacties zal ik nog even op een rijtje zetten wat mijn eisen zijn en wat ik er mee van plan ben:
- Geluidskaart wordt direct verbonden via een analoge (liefste RCA) uitgang op een Denon stereo versterker. Al die 7.1 functies en dergelijken en de optische en andere digitale uitgangen zal ik dus niet gebruiken.
- Ik wil een merkbaar beter geluid dan ik nu heb (al zal dat niet zo'n probleem zijn, heb nu een SB Live 1024).
- Bedrag in gedachten is rond de 40 euro met indien nodig een maximum van 70 euro.

Verder vraag ik of iemand me duidelijk uit kan leggen waarom de uitgangen niks uitmaken (heb zelf het verschil gehoord tussen een gewone line-out en een vergelijkbare geluidskaart met een vergulde RCA en ik hoorde wel een verschil, vooral op hogere volumes) en of het nog iets uitmaakt of de kaart intern of extern is. Ik heb wel een Yamaha versterker op mijn computer aangesloten, maar om praktische redenen is het geen optie om de Yamaha met de Denon te verbinden.

Alvast bedankt voor de vele reacties en ik hoop dat dit niet weer zo'n " merk A is beter", "nee, merk B is beter" verhaal wordt zonder argumentatie. Ook zou ik iedereen even willen vragen om te kijken naar wat ik ermee wil en daar rekening mee houdt bij zijn/haar advies. Dit zal het een stuk duidelijker maken.

Groeten,
Marcel

• Wormaap
Vergulde aansluitingen maakt niks uit omdat de weerstand van de aansluiting verwaarloosbaar is t.o.v. alles anders wat je tegen komt. Een vergulde aansluiting heeft dus alleen nut als je
1. Je PC in een extreem vochtige omgeving gebruikt (zou ik sowieso niet doen :P)
2. Je deze geluidskaart over 10 jaar nog wil gebruiken.
Als je een beetje uitkijkt met de plaatsing van de kaart, zul je van storing ook weinig last hebben. Dus niet je kaart in't PCI-slot recht onder je videokaart duwen (al heb ik daar ook nog nooit probs mee gehad, m'n nieuwe kaart toch maar helemaal onderin geduwd)

Edit: Als je verschil hebt gehoord tussen een vergulde en een gewone aansluiting, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Óf je hebt niet blind getest en't zit tussen je oren dat je't hoorde, dit is volkomen normaal, maar niet helemaal eerlijk. Óf de geluidskaarten waren voor de rest niet 100% gelijk. De vergulling van de aansluiting ligt gewoon bovenop de gewone aansluiting, dus behalve als beschermlaag heeft't geen nut.

[ Voor 28% gewijzigd door Wormaap op 22-02-2004 17:25 ]

Verwijderd

Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 17:23:
Vergulde aansluitingen maakt niks uit omdat de weerstand van de aansluiting verwaarloosbaar is t.o.v. alles anders wat je tegen komt. Een vergulde aansluiting heeft dus alleen nut als je
1. Je PC in een extreem vochtige omgeving gebruikt (zou ik sowieso niet doen :P)
Als je een beetje uitkijkt met de plaatsing van de kaart, zul je van storing ook weinig last hebben. Dus niet je kaart in't PCI-slot recht onder je videokaart duwen (al heb ik daar ook nog nooit probs mee gehad, m'n nieuwe kaart toch maar helemaal onderin geduwd)

Edit: Als je verschil hebt gehoord tussen een vergulde en een gewone aansluiting, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Óf je hebt niet blind getest en't zit tussen je oren dat je't hoorde, dit is volkomen normaal, maar niet helemaal eerlijk. Óf de geluidskaarten waren voor de rest niet 100% gelijk. De vergulling van de aansluiting ligt gewoon bovenop de gewone aansluiting, dus behalve als beschermlaag heeft't geen nut.
De geleiding van goud is beter als ijzer en koper. En de hoge frequenties gaan door de buitenlaag van je verbinding. Goud heeft dus wel een voordeel maar of je het verschil kan horen is een tweede. Ik kan dat zeker niet.

• Wormaap
Koper en zilver geleiden beiden beter dan goud. Zie in BINAS de soortelijke weerstand (tenzij er nog iets anders is dat meespeelt in de geleiding, maar 't leek me logisch dat de weerstand toch wel de geleiding bepaalt, verbeter mij aub als ik me vergis, 'k heb al vaker onzin uitgeslagen :P). Als ze echter pluggen van koper of zilver zouden maken, zou dit binnen afzienbare tijd dusdanig geoxideerd zijn dat't toch weer onbruikbaar is, vandaar goud. Doe mij maar nikkel, oxideert ook niet/nauwelijks en is stukken goedkoper :P

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 17:23:

Ik zei niet dat ik het verschil hoorde tussen verguld of normaal, alleen tussen RCA en zo'n soort koptelefoon aansluiting-achtige line-out (jack ofzo).
Verder denk ik niet dat verguld beter klinkt, maar het betekent in ieder geval wel dat er aandacht besteed is aan de aansluitingen. Bovendien ging het mij om de vraag welke geluidskaart het beste geluid doorgeeft via de line-out, niet om de vraag of verguld beter is dan gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 18:58 ]

• Wormaap
Ah, ok, dat was dan ff onduidelijk :P
Je kan er sowieso vanuit gaan dat aan elke aansluiting evenveel aandacht is besteed. Ik heb nog geen enkele geluidskaarten-boer gezien die met een Neutrik-chassis aan kwam zetten ofzo. Voor zover mij bekend is 't qua aansluitingen vrij ver kwalitatief allemaal hetzelfde. Of je een geluidskaart met RCA erop zult vinden in jouw prijsgebied weet ik niet, omdat ik die eigenlijk alleen maar heb gezien voor zover op geluidskaarten met zo'n breakout-box. 'T is sowieso lastig om echt iets goeds te vinden in die catagorie...

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik de SB MP3+ USB er bij haalde is omdat die toevallig een RCA aansluiting had die toevallig ook nog eens verguld was (In hoeverre dit een verbetering oplevert laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing).
De vraag is nu of de DAC's nu zoveel slechter zijn dat het het waard is om een duurdere kaart te kopen zonder RCA uitgang.

• Wormaap
Ik zou me sowieso vooral niet blind staren op die RCA aansluiting. Een goeie kabel jack-RCA is net zo goed als een gewone RCA kabel. Ik denk dat je beter kan investeren in een kaart met een betere DAC dan in een die toevallig RCA heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 22 februari 2004 @ 19:06:
Ik zou me sowieso vooral niet blind staren op die RCA aansluiting. Een goeie kabel jack-RCA is net zo goed als een gewone RCA kabel. Ik denk dat je beter kan investeren in een kaart met een betere DAC dan in een die toevallig RCA heeft.
OK, maar voorbeelden in ongeveer dezelfde prijsklasse?

• BLN

BLN

Als zown ding verguld is zit er een laag je op de gewone aansluiting zoals wormaap zegt dan is de weerstand dus hoger dan bij een gewone aansluiting.
Die terratecs(in ieder geval de fire) hebben een hardwarematige mp3 decoding.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, maar dit helpt me niet verder met wat ik vroeg. MP3 decoding maakt me niet uit, dit wordt immers door de pc gedaan. Dat de vergulde aansluitingen een hogere weerstand hebben hoeft nog geen nadeel te zijn neem ik aan, aangezien een Denon 7*175 watt THX Ultra2 receiver van vele duizenden euro's deze ook heeft. Ik zou graag wat suggesties horen met goede voor mij van toepassing zijnde argumenten.

Groeten,
Marcel
Pagina: 1