Toon posts:

[Cooling] AOpen 120mm fan specs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een poging mijn computer stiller te maken was ik van plan mijn AOpen bijgeleverde fan bij mijn A600A te vervangen door een Papst fan. Die AOpen fan is 120mm en heeft drie kleuren leds erin. Ik vraag me echter af of het de moeite waard is, de Papst fan (4412F/2GL, tevens 120 mm) heeft namelijk 26dB(A), wat toch niet zo heel weinig is. Van mijn AOpen fan kan ik nergens specs vinden, en dus kan ik niet echt goed beoordelen of ik er nou op vooruit ga met die papst...

Daarom is mijn vraag: Weet iemand de specs van die AOpen fan, of heeft iemand ervaring met beide fans?

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Is dat die fan uit de voeding? Ik weet iig dat die dingen aardig stil zijn, aangezien ze temp gestuurd worden. Dan moet de oorzaak toch ergens anders in je systeem liggen?

Verwijderd

Topicstarter
PhaeTom schreef op 20 februari 2004 @ 19:43:
Is dat die fan uit de voeding? Ik weet iig dat die dingen aardig stil zijn, aangezien ze temp gestuurd worden. Dan moet de oorzaak toch ergens anders in je systeem liggen?
Nee de casefan...

Verwijderd

Volgens mij is deze bijgeleverde van gewoon 80mm en zonder enige ledjes hoor..
En als je voor stil wil gaan is Papst zeker het beste kijk hier maar eens naar:
http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 13:53 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De Papst 4412F/2GL is echt heel stil. Ik heb er 2 in een pc zitten op m'n slaapkamer, en je hoort ze gewoon niet. Als je een stille fan wilt is dit gewoon de beste keus.

🖥️ | 🚗

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01
Die in de Aopen kast zitten maken bijna echt geen herrie, ik denk dat je je probleem ergens anders moet zoeken, gemiddeld dacht ik 22DbA die fans hoor, in ieder geval de voeding fan is muisstil.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
zover ik bij mijn eigen Aopen kast merk is het vooral de ventilator van de voeding die lawaai maakt.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
de 80mm fan in mn aopen case, en die 120mm fan van de aopen voeding maken geen herrie...
ik heb er ook een enermaxcasefan in zitten (verstelbaar, laagste stand) en een 92MM zalman voor mn cpu,
en ik denk dat ik de enermax en de zalman nog het ""beste"" hoor
(al kan ik dat niet met zekerheid zeggen omdat ik bijna niks hoor... ze zijn echt heeel stil)

maar het ligt er aan waarvoor je de fans gaat gebruiken,
zet jij een fan tegen een rooster met veel kleine gaatjes, dan gaat de lucht herrie maken omdat het met een bepaalde kracht door een gat heen moet.
laat je je fan daarintegen door een open gat blazen zul je nog minder horen.

maar Aopen is een goed merk, dus je hebt niks te vrezen.
(vaak worden ook sleeve fans aangeraden, die maken iets meer geluid, maar blijven altijd op dat geluidsniveau werken, Ballbearing fans (waar wij het over hebben) gaan na een bepaalde tijd meer herrie maken, en er kan stof in komen waarodoor alles minder soepeltjes gaat lopen...)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zijn er nu toch een paar misverstanden: Sommige mensen schijnen te denken dat ik een 80mm AOpen fan heb zonder ledjes, maar ik kan toch echt zien dat ik een 120mm AOpen fan heb met ledjes, wat ook overeenkomt met de site van AOpen...

Die opmerking over gaten is wel erg interessant: Er zitten inderdaad nogal wat kleine gaten aan de achterkant van m'n kast, stel je voor dat die papst evenveel herrie zou maken :S.

Maargoed, ik denk inderdaad ook dat AOpen wel een goed merk is, dus misschien kan ik beter een eenvoudige speed adjuster (zalman fan mate ofzo...) kopen en die gebruiken, want die AOpen fan is niet echt de meest vervelende geluidsbron.

Iig dank voor jullie advies :)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Lees ff goed, Je moet echt die gaten eruit zagen/dremelen/opblazen. Ik had zelf eerst ook van dat soort fangrills en ze houden gewoon 60 % lucht tegen en maken een takke herrie. Als dat ding r uit is, hoor je je fan niet meer en koelt ie beter, tel uit je winst.

If it ain't broken, don't fix it

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
BiX schreef op 21 februari 2004 @ 21:21:
Lees ff goed, Je moet echt die gaten eruit zagen/dremelen/opblazen. Ik had zelf eerst ook van dat soort fangrills en ze houden gewoon 60 % lucht tegen en maken een takke herrie. Als dat ding r uit is, hoor je je fan niet meer en koelt ie beter, tel uit je winst.
correct, ik ga mn h700b dus ook weer aanpassen...
het is meer metaal dan gat :?
snap het niet he, het is een uitgang maar toch stoppen ze het vol metaal...

nog een nadeel van zo'n rooster is dat als je je fan hard aanzet het de lucht niet kwijt kan en het in je kast blijft hangen omdat het tussen de fan en je kast weer terug komt (snap je :))

ik haal ookaltijd de fingerguards weg, dat veroorzaakt ook te veel geluid (vind ik)
die dingen zijn in je kast eigelijk ook overbodig.. en je leert het al snel af om met je vingers te dichtbij een draaiende fan te komen (ervaring :D)

fanmate zou kunnen..
maar wat doet die fan eigelijk bij jou?
zit ie in de voeding of als normale casefan? (als het een casefan is zou ik er een fanmate opzetten, als dat niet werkt kan je altijd nog een papst kopen en de fanmate voor een andere fan gebruiken, die dingen komen toch altijd wel van pas.)

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 21-02-2004 23:52 ]

Verwijderd

[oud topiQue kickje]

Ik zit met hetzelfde probleem, de 120 mm Aopen casefan maakt teveel 'blaasgeluiden'. Dat moet weg, ik heb echter geen zin om in m,n kast te gaan zitten boren/fresen/kloten.

Er zijn toch wel goede stille 120 mm fans in de omloop? Of anders de 120 mm de deur uit en (2) stille Papst 80 mm-tjes?

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13
ho laat maar :X

[ Voor 103% gewijzigd door Roet op 19-04-2004 22:34 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
als je 120mm casefan (op 12V) teveel herrie maakt, dan kan je em proberen op 5 of 7V te laten draaien.
waarschijnlijk heb je dan nog voldoende airflow over en tis een stuk stiller.

je moet bedenken, dat er vaak met overhead wordt gewerkt, dus dat er altijd overcapaciteit is. dus het reduceren van de rpm. zal in de meeste gevallen geen effect hebben op de stabiliteit van je pc.

en anders raad ik je toch echt aan om dat stukje ijzer met gestanste gaten weg te zagen, aangezien dat een van de oorzaken van de herrie kan zijn.
door de scherp gevormde gaten, krijg je nl. windgeruis, wat je niet hebt als je een normale fingerguard ervoor zet.

fingerguard
Afbeeldingslocatie: http://www.azzo.com/af4/_images/products/fan-fingerG-120mm-150.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door NewbieNeo op 19-04-2004 23:11 ]

Pagina: 1