Ervaringen Canon EOS 5

Pagina: 1
Acties:

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 19:26
Ik heb een klein weekje terug een Canon EOS 5 camera aangeboden gekregen voor een vrij aardig bedrag, maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met deze camera en willen vertellen wat zij ervan vinden.

Ik fotografeer nu zelf met een Minox compact camera, maar voornamelijk met een Canon EOS 3000, ik ben dus vooral benieuwd naar een beetje vergelijking tussen de EOS 3000 (of een vergelijkbare camera) en de EOS 5.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nou, qua body doe je dan toch een aardige stap vooruit. De 5 zal toch een stuk steviger aanvoelen dan de 3000. Wat betreft functionaliteit: kijk even op canon.com :)

Die minox, is dat zo'n geinig 8x11 cameraatje? Dat lijkt me wel humor om mee te schieten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• snoopy
Ik heb al de functionaliteit bekeken zoals deze in het Canon Museum staat (hij is niet meer op de hoofdsite te vinden). De camera voelt idd ook steviger aan, maar waar ik vooral in geïnteresseerd ben is het gebruiksgemak, aangezien ik dat niet zo makkelijk kan testen en je om een goed oordeel te kunnen vellen toch wel een tijdje met deze camera gefotografeerd moet hebben.

Die minox is geen 8x11 camera (kan ik wel aan komen overigens), mijnes is gewoon een standaard kleinbeeld camera (Minox 35 DX).

Verwijderd

Mijn vader heeft ook een EOS 5.
Laatst mocht ik de even lenen voor het fotograferen van een gala. En dat ging wel goed (op het feit na dat de flitser een beetje willekeurig het wel of niet deed :( ) .
zeer makkelijk te bedienen. verder is het gewoon een heeel uitgebreid toestel.
En vooral de ooggestuurde autofocus is geweldig!!

echt een aanrader, dus ZEKER DOEN!!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Wat is een aardig bedrag?

De EOS 5 is wat oudere maar zeker niet onaardige "prosumer" body. Vervangen door de machtige EOS 3, is de EOS 5 wellicht niet meer zo gewild maar het is zeker een zeer goede body om mee te werken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• snoopy
Ik heb nog even gezocht en de dingen die ik vond waren toch aanzienlijk positief, ik kan de camera trouwens krijgen voor 200 à 250 euro.

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe die ooggestuurde focus werkt? Klopt het dat je naar een van die focus points kijkt en dat de camera daarop automatisch focust? Dit zou wel heel prettig zijn aangezien ik veel z/w-foto's maak op gala's en schoolfeesten...

Verwijderd

je moet de focus eerst wel calibreren. daarna werkt het inderdaad zoals je zegt. je kijkt naar een punt links in je beeld, je drukt de ontspanknop half in, en hij focust zich op een van de linker focuspunten (degene die het dichtst bij jouw voorwerp zit).

Zorg er overigens wel voor dat je hem GOED gecalibreerd hebt, want toen ik het toestel leende zat hij er nog wel eens naast. dat komt omdat hij afgesteld was op het oog van mijn vader. daarbij komt dat ik lenzen draag, en mijn vader niet. dus dan zal de camera er inderdaad iets meer moeite mee hebben.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik denk je je echt geen buil kan vallen een die EOS 5. :) 200 - 250 euro is zeker een aardige aanbieding! Volgens mij zijn ze bij Kamera Express 395 euro gebruikt.

Kopen zou ik zeggen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• snoopy
Naar wat ik hoor ga ik deze camera zeker kopen. Ik zag op marktplaats al regelmatig EOS 5'jes staan voor >300 à 400 euri.

@AiRWiN : Heeft die eye-focus veel moeite met lenzen, ik heb nl. zachte lenzen...?

Verwijderd

mijn vader heeft alleen de kitlens (28-105/3.5-4.5 USM) en 75-300/4.0-5.6 III USM lens en daar werkt het prima mee.
volgens mij is het niet lens afhankelijk, maar zorgt de USM motor voor de snelheid, en zegt de camera welke afstand de lens moet hebben.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat hij bedoelt dat hij lenzen in zijn ogen heeft, van die dingen waarmee je weer scherp ziet :+ Verder geen idee of dat uitmaakt hoor, maar het lijkt me sterk :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

eeeeeeeeh :D ik vond het al zo raar dat hij het over zachte lenzen had...
maar ik heb zelf ook zachte lenzen dus is het dubbel stom dat ik er niet aan dacht.
(dus vanaf nu consequent lenzen zijn voor op je ogen, objectieven voor op je camera, en dan komt het goed)

dan alsnog even antwoord:
als jij je camera afstelt terwijl jij je lenzen in hebt, werkt hij gewoon perfect. want volgens mij onthoudt hij gewoon hoe jouw oog er uit ziet, en als je lenzen een beetje op dezelfde plek blijven zitten op je oog, (dus niet te veel tranen) moet de camera daar helemaal geen moeite mee hebben.

• snoopy
Aah, oke. Heel erg bedankt voor deze info, ondanks de verwarring ;-).

Ik zal binnenkort even kijken of ik de camera kan uittesten door er gewoon een paar foto'tjes mee te schieten. Dit moet wel te regelen zijn...

In ieder geval heel erg bedankt voor de info betreffende de camera.

[ Voor 8% gewijzigd door snoopy op 23-02-2004 20:02 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Een kennis van mij heeft ook jarenlang met 2 EOS-5'n gewerkt - voorzien van Canon L lenzen.. en dat ging prima hoor, schitterende platen werden daarmee getrokken. Gewoon kopen - als hij goed is en goed werkt, shutter werkt goed, film transport is goed, viewfinder is in orde en het is redelijk schoon dan zou ik hem gewoon kopen.

Is echt een body die nog jaren mee kan. :)

Pagina: 1