[Debian] Probleem met muis onder Xfree86

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Howdi,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb gisteren Xfree86 versie 4.1.0 geinstalleerd onder Debian 3.0r2 (met default kernel), echter ik krijg met geen mogelijkheid mijn muis aan de praat. Als ik de muisinstelling achterwege laat (of zonder instelling start), dan werkt Xfree zonder problemen. Echter kan ik zo lastig iets aanklikken....

Ik heb allerlei /dev's geprobeerd (waaronder, /dev/usb/mouse0 t/m 4, /dev/input/mice, /dev/psaux enz). Echter allemaal zonder succes.

Ik heb een USB muis type Logitech MX 700. Een redelijk gangbare muis. Echter ik weet niet of hij onder USB werkt. Het liefst wil ik dit wel. Daarom heb ik PS/2 nog niet geprobeerd.

Ik heb het vermoedde dat ik bepaalde kernel modules nog niet draaiende heb. Weet iemand wel modules ik moet draaien en hoe ik dit kan zien. Hoe krijg ik deze dan permanent actief? Ik heb wel /dev/usb overigens.

Iemand suggesties.... heeft iemand dezelfde muis die ook op USB aangesloten zit?

PS, ik kwam dit topic nog tegen : Muisproblemen onder X
Hier staat hetzelfde probleem omschreven als dat ik heb, echter bij mij krijg ik bij het draaien van modprobe <modulenaam> de melding "can't locate module <modulenaam>. Bij alle 3 de genoemde modules. Misschien dat daar het probleem in zit?

[ Voor 16% gewijzigd door -W0kk3L- op 20-02-2004 16:09 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Die modules heb je toch echt nodig voor een usb muis (of ze moeten statisch in de kernel zitten). Simpelste oplossing is om het verloopstukje uit de doos te halen. Anders kernel compileren, wat sowieso een goed idee is.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Die muis moet idd gewoon werken, want op mijn debian desktop pc werkt ie ook perfect ;)

Ik begin sterk te denken dat je niet alle USB modules geladen hebt.
Wat geeft 'lsmod' aan?

Oh, en in het geval van USB moet je trouwens /dev/input/mice hebben en kies als protocol ExplorerPS/2. Dan werkt je scrollwieltje tenminste ook.

M'n exacte config kan ik vanavond wel ff posten als ik thuis ben, mocht je het nodig hebben :)

edit: Bij het opstarten geeft ie bij mij trouwens al zoiets als 'found logitech USB receiver.. bla bla' weer.
Doet ie dat bij jou wel?

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 20-02-2004 17:20 ]

• -W0kk3L-
InZane schreef op 20 februari 2004 @ 17:18:
Die muis moet idd gewoon werken, want op mijn debian desktop pc werkt ie ook perfect ;)

Ik begin sterk te denken dat je niet alle USB modules geladen hebt.
Wat geeft 'lsmod' aan?
Daar zit denk ik mijn probleem, want daar staat alleen iets in voor mijn netwerkkaart (sis900) en nog iets, wat niet gerelateerd is aan de muis...

Het is een standaard install van debiam, dus voor hetzelfde geldt ben ik nog wat vergeten. Alleen waar en hoe kan ik het herstellen :)
Oh, en in het geval van USB moet je trouwens /dev/input/mice hebben en kies als protocol ExplorerPS/2. Dan werkt je scrollwieltje tenminste ook.
als ik 'cat /dev/input/mice' doe, krijg ik ook iets van een melding "device not found", dus zo te zien doet mijn muis het helemaal nog niet, en ligt het iig niet aan XFree86/
M'n exacte config kan ik vanavond wel ff posten als ik thuis ben, mocht je het nodig hebben :)
Het muisgedeelte in ieder geval :D.... tenzij je ook een Radeon 9700 pro AIW hebt, dan mag dat er ook wel bij :b
edit: Bij het opstarten geeft ie bij mij trouwens al zoiets als 'found logitech USB receiver.. bla bla' weer.
Doet ie dat bij jou wel?
Helaas NIET! :( Daar zit het probleem dus....suggesties?

ok, dat heb ik nu iig ook.. Dat bleek aan de kernelversie te liggen. In de default kernel zit geen USB ondersteuning. Inmiddels staat 2.4.18 erop, en daar werkt prima....tenminste... tijdens het booten laad hij iig de modules. Nu de rest weer uitvinden :D

[ Voor 11% gewijzigd door -W0kk3L- op 20-02-2004 19:31 ]

• InZane
  • Nu online
Hier dan nog ff m'n mouseconfig :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "Mouse1"
    Driver "mouse"
    Option "Protocol"   "ExplorerPS/2"
    Option "Device"     "/dev/input/mice"
    Option "ZAxisMapping"       "4 5" 
    Option "Emulate3Buttons"     "yes"
EndSection

Het moet je dus wel lukken lijkt mij.

Ik heb helaas geen Radeon 9700, maar wel een 9600XT.
De driver kun je vinden op de site van Ati (RPM).
Met het programmaatje Alien (apt-get install alien) kun je hier heel simpel een .deb van bakken.

Installeren: dpkg -i --force-overwrite fglrx-glc22_4.3.0-4.7_i386.deb

Readme

[ Voor 50% gewijzigd door InZane op 20-02-2004 20:08 ]

• -W0kk3L-
Ik had de ATI drivers al geinstalleerd staan, echter ik krijg een vage foutmelding bij het starten:

fglrx_drv.o is unresolved

En daarna klapt hij er weer uit. Ik heb vervolgens de module agpgart gestart, en daarna startte X wel gewoon (met gnome). Zegt jouw die foutmelding iets? Ik wil wel graag met de ATI drivers werken....

Mijn muisje doet het trouwens nu ook.... alleen ik krijg em nog steeds niet met USB aan de praat. Als ik de kabel eruit en erin doe, detecteert hij wel netjes alles, maar dan kan ik em nog nergens als device vinden. Geen een /dev/... reageert. Ik heb em nu ffies op PS/2 gezet (verloopje) en dan werkt /dev/psaux uiteraard wel. Alleen dat was niet echt wat ik wilde :)

Edit: Hmmm, zonder ATI drivers geen openGL.... iemand een oplossing/suggestie voor die foutmelding?

[ Voor 7% gewijzigd door -W0kk3L- op 20-02-2004 23:57 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
-W0kk3L- schreef op 20 februari 2004 @ 20:29:
Edit: Hmmm, zonder ATI drivers geen openGL.... iemand een oplossing/suggestie voor die foutmelding?
Op dri.sf.net vind je nog andere hardware accelerated drivers.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• -W0kk3L-
Thnx voor de tip, echter:
3D using open sourced DRI drivers is only supported on radeon cards up to the 9200. 3D support using open sourced DRI for r300 based cards (9500 and above) is only available from ati's binary driver (for 3d on r300 based cards you need to use theproprietary drivers).

• Soepie
  • Laatst online: 10:43
Lees de README even goed door en kijk even naar je AGPGART en dat soort dingen. Mischien heb je de Radeon DRI driver in je kernel gebakken en dus de AGPGART, dan gaat het niet werken, ik ben ook een behoorlijke poos bezig geweest om het allemaal draaiende te krijgen, maar het doet het dan ook wel. Zit in ieder geval in de kerneldrivers die je laad of juist niet.

Gewoon spullen

• InZane
  • Nu online
Ik krijg die rotmodule (fglrx) juist niet aan de praat :(
ATI module generator V 2.0
==========================
initializing...
Error:
XFree86 drm includes at /lib/modules/2.6.2-1-k7/build/include/../drivers/char/drm do not fit this driver.
This driver is designed to only work with X4.1.0 or higher.
You can match this by getting Linux kernel 2.4.8 or higher.
Heb kernel 2.6.2-k7 en uiteraard ook de kernel sources geinstalleerd. Mijn xfree86 versie is 4.3.
Heb het hele internet al afgezocht, maar tot op heden nog steeds geen oplossting :/

Verwijderd

Je gebruik 2.6 in woody? Of draai je unstable?

Voor USB moest ik de module uhci-hcd.ko laden (modprobe uhci-hcd) en ik
hoor dan een bleepje als ik de USB muis erin stop.

• InZane
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 23:09:
Je gebruik 2.6 in woody? Of draai je unstable?

Voor USB moest ik de module uhci-hcd.ko laden (modprobe uhci-hcd) en ik
hoor dan een bleepje als ik de USB muis erin stop.
Als het goed is zie je gelijk na het laden van de module al dat ie een logitech usb receiver heeft gevonden :)

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
InZane schreef op 20 februari 2004 @ 17:18:
InZane schreef op 20 februari 2004 @ 20:04:
Hier dan nog ff m'n mouseconfig :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
    Identifier  "Mouse1"
    Driver "mouse"
    Option "Device"     "/dev/input/mice"
    Option "Emulate3Buttons"     "yes"
EndSection
Dat je mousewheel werkt komt volgens mij door
code:
1

en niet door
code:
1
.

Ik heb als protocol namelijk IMPS/2, en de ZAxisMapping option staat ook in mijn XFConfig4: ik kan dus fijn scrollen.

Ik gebruik een Logitech MouseMan Wheel Optical USB (de eerste optical muis van Logitech denk ik, die blauwe).

Of heeft ExplorerPS/2 andere voordelen boven IMPS/2?
Pagina: 1