Asus 9800xt en Smartdoctor grote flop

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik heb sinds anderhalve maand een nieuw systeem:

P4 3.0 ghz ht 800 fsb
P4P800 deluxe
2x512mb ddr Infineon
Asus Radeon 9800xt 256 mb
120 gb 7200 rpm Maxtor.

En o o o wat is die 9800xt met die smartdoctor toch een naaierige flop. Het volgende treed er namelijk op tijdens een goeie game(ut2004) of 3dmark03:

Ik heb hyperdrive in Smartdoctor geactiveerd, driver instellingen op normaal/standaard/default, alles zou dus normaal(eigenlijk als een trein voor zon videokaart van 500 pleuro) moeten werken. Echter na een kwartiertje gamen of een 3d mark 03 test bekijk ik mn smartflopper monitortje weer, en zie tot mn verbazing dat de hyperdrive hem gewoon teruggeklokt heeft naar minimum core snelheid(380 ofzo)!!! zoals in de handleiding van smartflopper beschreven gebeurt dit als de kaart te heet wordt...

Nou, die smartdoctor heb ik er dus meteen afgeflikkerd, aangezien je daar geen moer aan hebt, want zonder smartflopper(programa verwijderd) zie ik tot mijn verbazing ARTIFACTS in ut2004 en de olifantscene van 3dmark03!! Het is bij sommige stukken, maar ik vind dit niet kunnen. Ook vind ik een fps die soms daalt naar 20/30 bij een resolutie van 1600x1200 details hoog erg triest.

Ik loop al geruime tijd alle forums hier af te lezen, en zie dat ik niet de enige ben die hier genaaid wordt voor 500 Euro. Ik zou graag willen dat alle mensen met dezelfde videokaart hier hun reacties oplossingen willen posten, zodat ik er zelf misschien wat aan kan doen. Ik krijg nu namelijk sterk de neiging om de kaart te gaan retourneren. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken, ik denk dat het via mijn verkoopadres niet echt op zal schieten, dus ben van plan Asus ff in zijn nekvelletje te grijpen. Ben ook bang dat als ik een ander exemplaar mee krijg, dat ik gewoon precies dezelfde problemen krijg, en ben dus ook van plan een Gforce kaart te gaan kopen, als ik mn geld terug kan krijgen.

Nogmaals, ik heb echt alle forums afgeplozen, en ale drivers en instelligen geprobeert, maar ik wordt er een beetje pissig van. Dus mensen reacties zijn hier dus meer dan welkom. misschien blijkt hier wel dat die Asus 9800xt echt een flop is....

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:02
wordt die kaart ook daadwerkelijk te heet?
welke waardes krijg je als je temp sensor uitleest?

want het kan best een gevolg zijn van een brakke grafx koeler of algemene slechte koeling. en heb je die artifacts ook bij andere games?

kom je er totaal niet uit: dan het probleem bij de winkel voorleggen. die zullen je vast wel kunnen en willen helpen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Crash op 20-02-2004 14:12 ]

• Jovas
Bij Ut2004 dus in onslaught mode Torlan map, en ook in Ut2003 Atalus. Maar het vreemde is dat ik ze alleen op bepaalde plekken van de levels krijg, en die zijn altijd hetelfde. Het zijn overigens van die witte spillels, die snel verdwijnen en weer terugkomen. Verder heb ik er tijdens de nature test, en die olifanten scene van 3dmark03 ook last van, en deze scens zijn nu onderhand berucht aan het worden met deze grafische kaart op dit forum....

Wat betreft de temperaturen: Volgens Smartdoctor komen die na een tijdje gamen niet echt boven de 60 graden uit, op zn hoogst een keer 63 graden gehad ofzo, maar wel artifacts geven.

Wat ook een intressant gegeven is, is het feit dat anderen je waarschuwen voor overclocken, terwijl deze kaart zichzelf overclockt, en nota bene een programma meelevert om te oc en, en dit nog eens extra stimuleert... Maarja, het kan natuurlik niet dat deze kaart op default settings al begint te kraken...

• Jovas
Owja, en wat betreft de koeling, ik heb een Aopen h600b kast, zondr extra koeling, want ik clock noot over aangezien dit gelazer geeft. Verder lijken de twee koelvennetjes op de kaart zelf, en het enorme koperen koelblok wat er standaard op gemonteerd zit me wel voldoende. En dan nog, een kaart van dit kaliber en prijs moet gewoon goed presteren!!! aaargh...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Macros4 schreef op 20 februari 2004 @ 14:28:
Owja, en wat betreft de koeling, ik heb een Aopen h600b kast, zondr extra koeling, want ik clock noot over aangezien dit gelazer geeft.
Ook zonder overklokken kan het te warm worden in je kast. M'n Ti4200 is ook zo'n heethoofd (icm m'n ouwe Athlon).
Verder lijken de twee koelvennetjes op de kaart zelf, en het enorme koperen koelblok wat er standaard op gemonteerd zit me wel voldoende. En dan nog, een kaart van dit kaliber en prijs moet gewoon goed presteren!!! aaargh...
Je kan eens je kast gewoon open gooien en er een tafelventilator op zetten.
Als je dan zonder atrifacts kan werken dan is misschien gewoon een extra casefan een goede oplossing.

Senile! Senile Oekaki

• Crash
weet je echt 100% zeker dat het artifacts zijn en niet gewoon driver foutjes, omdat je het alleen op bepaalde plaatsen in je UT mappen ziet?
probeer voor de zekerheid toch even andere drivers :)

• Jovas
Allereerst veel dank voor julie reacties.

Wat betreft de kast open/extra koeling: dit is een high end kaart, en die moet gewoon goed presteren. aangezien ik hem niet oc vind ik het dan ook niet op zn plaats om extra te gaan koelen.

Wat betreft de drivers: Ik heb echt vrijwel alles al geprobeerd, van Omega tot Catalys tot Asus. Ik heb alles het nieuwste van het nieuwste, en overal die spikkels. Ik heb momenteel de nieuwste originele asus drivers van de site gehaald, want die loopt het strakste. Maar helaas soms die verdraaide witte spikkels...

Wat betreft Ut2004 op 1600x1200 details high. Wat me opvalt is dat de fps sterk zakt als er veel voertuigen zijn en tijdens gevechten. Misschien zakt ie dan naar 20/30 omdat ie twee engines voor zn kiezen krijgt metm totale chaos.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik heb mijn kaart nog maar net en mijn systeem loopt uberhaupt nog niet stabiel (moet eigenlijk XP opnieuw erop knallen e.d.).

Viel me wel op dat tijdens 3DMark 2003 hij halverwege de tweede test terugknalt naar de desktop omdat die SmartDoctor loopt te blerren dat er iets niet in orde is met de kaart. Voordat je op kan zoeken wat er dan niet in orde is, verdwijnt die melding en alles is weer okay... Mooi joh, zo'n kruisje in zo'n applicatie. Kill dus. 3D Mark weer opnieuw en alles gaat goed.

Gelijk daarna die tool weer opgestart, temps helemaal niet zo schokkend hoog. Nu is mijn systeem wel helemaal volgeprakt met 120mm FANS en een Dual Fan PSU. lekker lege kast en dus ook veel airflow.....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

Verwijderd

Macros4 schreef op 20 februari 2004 @ 15:35:
Wat betreft de kast open/extra koeling: dit is een high end kaart, en die moet gewoon goed presteren. aangezien ik hem niet oc vind ik het dan ook niet op zn plaats om extra te gaan koelen.
Dit is wat erg kort door de bocht.

Vergelijk je kaart met een Ferrari-motorblok. Als je die in een Fiat Panda hangt, zonder overige modificaties, blaas je èn je motor op en als je niet uitkijkt breekt je auto ook nog eens in tweeën.

Je moet dus gewoon zorgen voor voldoende ventilatie. De eisen daarvoor zijn tegenwoordig nu eenmaal veel hoger dan 'vroeger' (een paar jaar geleden). Maar als jij zeker weet , dat het met de ventilatie en de koeling wel goed zit, kun je gerust stellen dat er wellicht iets mis is met de kaart en de winkel erop aanspreken :).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is duidelijk een geval van onvoldoende koeling. Als de core te warm wordt krijg je last van rondvliegende witte of zwarte pixels, dat is bij m'n Radeon 9700 net zo.
Zorg gewoon voor voldoende airflow in je kast en je probleem is verholpen, en simpele casefan doet wonderen...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Jovas
Ik heb mn kast net een tijdje open gehad, en geen verschil. Maar ik zou ook niet weten waar ik een extra ven moet plaatsen.. Moet ik hem op de videokaart richten dan? Dat zou betekenen dat ik hem in de zijkant moet bouwen.

Iemand enig idee wat zon extra ven kost? (ja ik weet het ben een beetje lui met zoeken aangezien ik tegelijk voor school bezig ben).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor kast heb je dan? Meestal is er voor-onderaan ruimte om een fan te plaatsen die koele lucht de kast in blaast. En 80mm casefan kost +/- €10.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Macros4 schreef op 20 februari 2004 @ 16:20:
Ik heb mn kast net een tijdje open gehad, en geen verschil. Maar ik zou ook niet weten waar ik een extra ven moet plaatsen.. Moet ik hem op de videokaart richten dan? Dat zou betekenen dat ik hem in de zijkant moet bouwen.

Iemand enig idee wat zon extra ven kost? (ja ik weet het ben een beetje lui met zoeken aangezien ik tegelijk voor school bezig ben).
Het gaat niet alleen om contact met de buitenlucht, maar vooral ook om de airflow. En die laatste is bagger als je alleen je kast openzet en verder niks. Dus fans heb je wel nodig ja.

En die moet je juist niet direct op je videokaart richten, de truuk is juist om in je kast voor een dusdanige luchtverplaatsing te zorgen, dat er zoveel mogelijk warmte naar buiten wordt afgevoerd en zoveel mogelijk koele lucht naar binnen komt. Door welk component die warmte geproduceerd is, is niet zo heel belangrijk, warmte is warmte en is niet lang aan één plaats gebonde.

En die kosten niet zoveel.

• Crash
MadMarky schreef op 20 februari 2004 @ 16:32:
Wat voor kast heb je dan? Meestal is er voor-onderaan ruimte om een fan te plaatsen die koele lucht de kast in blaast. En 80mm casefan kost +/- €10.
lezen lieverd:
Macros4 schreef op 20 februari 2004 @ 14:28:
Owja, en wat betreft de koeling, ik heb een Aopen h600b kast, zondr extra koeling
[...]
:>

@ Macros4:
volgens deze foto: klik kun je achterin gewoon 2x een 80mm fan kwijt
en volgens deze foto: klik kun je ook 1x een 80mm fan aan de voorkant kwijt :)

• Jovas
Yep crash, ik zag het al, zat net ff in mn kast te turen.

De gozer bij wie ik deze pc gekocht heb kende ik via mn broer, die is namelijk grafisch ontwerper, en kende iemand die wel met windows werkte, en die had weer een kennis met een eigenzaak, hij kon mij voor een redelijke prijs een game pc verkopen. Goed. Ik neem aan dat deze gast beste bedoelingen had, maar ik begrijp nu naderhand(was voorheen niet zon techneut nu wel lol) absoluut niet waarom hij maar een fan tegen de achterkant gebouwd heeft, en niet eens boven(wat volgens mij beter is voor de flow aangezien warme lucht stijgt, en koude lucht laag zit), maar ter hoogte van het midden, net boven mn videokaart dus, en ook ter hoogte van mijn cpu koeler... En crash, ik zag inderdaad dat ik zowel voor als achter zelfs twee, dus in totaal vier fans kwijt kan zonder geknutsel, uitsparingen en roosters al aanwezig:)

Achter zitten de bevestigings punten gewoon tegen de achterwand redelijk de hoogte in, terwijl dit voor helemaal linksonder van het rechterzijpaneel is(als je dus recht tegen het rechterzijpaneel aan zou kijken zitten ze links onder).

Nou lijkt het mij het beste om de al aanwezige fan(die dus tegen de achterwand zit ter hoogte van het midden) te demonteren en naar de uitsparing erboven te verplaatsen, en een nieuw fannetje helemaal onder voor/vanaf zijpaneel gezien links onder te plaatsen. Koude lucht kan immers het beste zo laag mogelijk aangezogen worden, zodat het via een lange weg langs al mijn componenten er helemaal boven, en inmiddels warm geworden, weer uitgeblowd kan worden:)

Ik twijfel alleen of ik aan dat ene extra fannetje wel genoeg heb... Als ik er drie bij monteer, in totaal dus vier, ben ik bang dat mijn kast een beetje veel herrie gaat maken(wat ie al doet vanwege de twee kleine snel draaiende fannetetjes van de Asus versie van de 9800xt kaart).

Maargoed, ik probeer het dus eerst maar eens met een aanzuigfannetje extra. Het is op zich ook idioot dat er maar een fannetje aanwezig is die de warme lucht naar buiten blaast, terwijl er geen koude toegevoerd wordt...Beetje nutteloos lijkt me..

Maargoed, als dit alles niet helpt zal ik maar weer moeten wachten op nieuwe drivers, of gewoon moeten constateren dat mijn videokaart naar de klotos is, of dat de 9800xt een opgefockte versie van de pro is, en daardoor kuren vertoont(zie de vele klachten op GOT betreffende dezelfde kaart.

In elk geval erg bedankt voor alle reacties, ik vind het wel grappig om op deze manier toch verstand van zaken te krijgen hehehe. Meer reacties van Asus 9800xt eigenaren zijn nog steeds meer dan welkom!

• Crash
probeer het idd eens met één extra fan erbij aan de voorkant, want je redenatie over de airflow is goed :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Wat betreft Ut2004 op 1600x1200 details high. Wat me opvalt is dat de fps sterk zakt als er veel voertuigen zijn en tijdens gevechten. Misschien zakt ie dan naar 20/30 omdat ie twee engines voor zn kiezen krijgt metm totale chaos.
Je kunt ook 1024x768 met 4x FSAA proberen, ziet er ongeveer evengoed uit. Sommige vinden het er nog beter uitzien, meningen zijn er over verdeeld. Maar dat scheelt dus kwa FPS stabielheid.

En een kaart van 500 euro (tja 256MB versie) moet iig goed koel blijven. Die van ASUS had volgens mij een flink koelblok, maar hoe zit het met de RAM koeling? Artifacts zijn meestal het teken van de hete RAM, niet een te hete GPU.

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 10:26

WiXX

Kijk uit malloot een...

Die artifacts die jij opnoemt met 3dmark krijg ik ook als ik mijn gpu te snel laat lopen (dus te ver overcloak). Als ik het ram te ver overcloak dan krijg ik zwarte vlakken te zien.

• Jovas
Weet iemand trouwens hoe dat zit met aan en afvoer van die fans? Kan ik gewoon in de winkel tussen aan en afvoer van lucht kiezen? Of is dat een kwestie van aansluiten?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
je bedoelt t verschil tussen een intake & een outtake fan?
de manier waarop je hem aansluit

normaal aansluiten is outtake (met het logo in het midden van de fan naar binnen gericht)
helemaal omdraaien is intake (met het "logo" in t midden van de fan niet zichtbaar van binnenin de kast..)

Verwijderd

die asus blok moet zeker goed koelen : Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/vga/r9800xt/r9800xt_l.jpg

mijn 9800XT van club3d werdt gewoon 70 graden na het gamen
ik had er daarna een zalman HP-A opgezet en zeker betere temps na gamen 55 graden
en nu waterkoeling is ongeveer gelijk aan de zalman HP-A

dus je kan proberen een zalman HP-A erop te zetten als je het geld er nog voor over heb....

• Jovas
Nee, geen omgebouwde videokaart voor mij, zal best mooi spul zijn hoor dat Zalman, maar deze kaart moet gewoon normaal goed werken. Ik ga morgen ff een fannetje halen bij de Mycom, aangezien er nu maar een casefan in zit die warme lucht naar buiten plaatst. Als ik die tweede nieuwe fan morgen ff onderin plaats, dan blaast die de koude lucht mooi onder mn kaartje door :). Ik denk dat dat een hoop scheelt.

Mijn kaart is btw na het gamen 61 graden, net ff gemeten. Met een extra fan zal dat wat lager komen te liggen denk ik. Ik hoop dat mn gpu dan voldoende gekoeld wordt om de artifacts/witte spikkels te laten verdwijnen. Zal wel goedkomen :)

• Jovas
Nou vandaag 3 extra fans geplaatst, heb er nu dus in totaal 4. Mij temperatuur na gamen en benchen is wel aanmerkelijk lager, en wel 55 graden.

Maar tijdens ut2004 toch nog wat spikkels, en tijdens 3dmark03 ook met die natuurtest :(

Denk dat ik het nog even aankijk, en het hele spel ga kopen en volle detals kan draaien. als het dan ook optreed ga ik eens contact opnemen met Asus/Ati....

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij is je kaart gewoon niet goed. Die van mij word ook aardig warm, maar ik heb nog in geen enkel spel een artifact gezien. Gewoon retour winkel met dat ding....

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Macros4 schreef op 21 februari 2004 @ 18:08:
Nou vandaag 3 extra fans geplaatst, heb er nu dus in totaal 4. Mij temperatuur na gamen en benchen is wel aanmerkelijk lager, en wel 55 graden.

Maar tijdens ut2004 toch nog wat spikkels, en tijdens 3dmark03 ook met die natuurtest :(

Denk dat ik het nog even aankijk, en het hele spel ga kopen en volle detals kan draaien. als het dan ook optreed ga ik eens contact opnemen met Asus/Ati....
Alsof het hun schuld is dat je kaart ietwat brak is. Het lijkt mij erop dat je GPU proc gewoon niet helemaal goed is, want als ik m'n GPU te ver overclock krijg ik dus ook witte spikkels. Ik had een shuttle met weinig airflow rond de 3d acc. (veranderd nu door wat moderaties) maar had nooit artifacts, en dat met zon standaard koelertje. Dus volgens mij heb je gewoon een kapotte/slechte GPU. Dus ik zou em terugsturen naar de winkel en hun het verhaal vertellen wat voor beeldkwaliteit je hebt. Want opzich is een 9800XT een goede kaart.

p.s. ik heb zelf een 9800Pro, dus ong. vergelijkbaar met jouw kaart.

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• Jovas
Mja, vind het alleen typerend dat er veel dezelfde klachten zijn over dezelfde kaart... Weet dus niet of het zin heeft om eenzelfde exemplaar te vragen, maar misschien idd zwakke gpu... 9800Xt schijnt een opgefokte 9800 pro zijn, die op hogere voltages loopt, dus opzicht niet vreemd dat je dan dit soort verschijnselen krijgt, GOT staat er vol mee...

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Ik heb hetzelfde met mijn 9800SE AIW, staat nota bene op de sticker dat het een 9800 PRO AIW is, de core clock is ook 380, bios geeft een SE core aan. De SE -> PRO mod werkt wel maar something fishy is going on....

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• stylezzz
Macros4 schreef op 21 februari 2004 @ 21:34:
Mja, vind het alleen typerend dat er veel dezelfde klachten zijn over dezelfde kaart... Weet dus niet of het zin heeft om eenzelfde exemplaar te vragen, maar misschien idd zwakke gpu... 9800Xt schijnt een opgefokte 9800 pro zijn, die op hogere voltages loopt, dus opzicht niet vreemd dat je dan dit soort verschijnselen krijgt, GOT staat er vol mee...
Goed, laat mij maar 10 posts zien dan met verschillende mensen met een brakke asus 9800xt..... :)

Verwijderd

ik heb ook een asus 9800 xt met een abit nf7s mobo
mijn temps zijn idle 40/44
en gestrest 50, ik heb 1 intake onder voorin en 1 outake achter in het midden.
zonder fan,s word alles zo,n 8 graden warmer.
mijn kast is een chieftek
mijn catalyst is de 4,2
en ik heb nog geen problemen ondervonden.
en mijn vga fan,s lopen op 4100rpm 60% van de volledige snelheid dat kun je bij fancontrol instellen met smartdoctor

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 08:55 ]

• Jovas
Goed, laat mij maar 10 posts zien dan met verschillende mensen met een brakke asus 9800xt.....

Zoek, en gij zult vinden

• Jovas
http://www.abxzone.com/fo...9&perpage=15&pagenumber=1

Kijk alleen op dit forum eens wat voor klachten er over de kaart zijn. Ook mijn probleem wordt hier door meerdere mensen naar voren gebracht. Gebruik op Got de search functie 9800xt en je wordt ook overspoeld met ellende.

Het is voor mij wel duidelijk, je moet erg veel geluk hebben met de combinatie Asus en Ati 9800xt. Voor mij geen Asus en ati combo meer, ik ga de kaart inleveren en een ander merk kopen(Sapphire, of gewoon een geforce kaart).

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Macros4 schreef op 22 februari 2004 @ 21:35:
http://www.abxzone.com/fo...9&perpage=15&pagenumber=1

Kijk alleen op dit forum eens wat voor klachten er over de kaart zijn. Ook mijn probleem wordt hier door meerdere mensen naar voren gebracht. Gebruik op Got de search functie 9800xt en je wordt ook overspoeld met ellende.

Het is voor mij wel duidelijk, je moet erg veel geluk hebben met de combinatie Asus en Ati 9800xt. Voor mij geen Asus en ati combo meer, ik ga de kaart inleveren en een ander merk kopen(Sapphire, of gewoon een geforce kaart).
Ik ben vraag me af of je die geforce wel zoveel beter gaat vinden.
Ik kan je alvast vertellen dat het een kaart is die GELUIDSOVERLAST GAAT GEVEN.
Veel succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 22-02-2004 22:31 ]

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Haeg schreef op 22 februari 2004 @ 22:30:
[...]

Ik ben vraag me af of je die geforce wel zoveel beter gaat vinden.
Ik kan je alvast vertellen dat het een kaart is die GELUIDSOVERLAST GAAT GEVEN.
Veel succes.
Volgens mij leef jij nog in de middeleeuwen :/ .
De geforce fx 5800 (ultra) Dat waren echte straaljagers maar de tegenwoordige bakbeestjes neeh hoor. :)
Lekker stil ik heb hier een geforce fx 5900xt perfect hoor ik geen niks van :) .

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Dark Master schreef op 22 februari 2004 @ 22:38:
[...]

De geforce fx 5800 (ultra) Dat waren echte straaljagers maar de tegenwoordige bakbeestjes neeh hoor. :)
Lekker stil ik heb hier een geforce fx 5900xt perfect hoor ik geen niks van :) .
De fan varieerd in toeren dit vind ik al dodelijk irritant.
en als ik scroll met de muis hoor ik KGGG KGGG uit de kaart .
Daarbij heb ik ook minder dan 30 frames per seconde in de al bovengenoemde moeilijke passages ,lees stotterend beeld.
Ik heb dezelfde kaart als jij ,ook uit de middeleeuwen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Haeg op 22-02-2004 23:02 ]

• Jovas
roflol, sorry hoor jongens maar julie beschrijvingen zijn gewoon te lollig, lig hier gestrekt van het lachen

Verwijderd

XT, ik heb op vele forums gelezen dat de asus kaarten kut zijn. En vele hebben ze omgeruild voor een ander merk. Ik zelf heb er 1 van club 3d _/-\o_ . Maar goed ik moet zeggen ik heb nergens last van, bij geen enkele game en bench. en hoefde zeker niet extra te coolen. Wat ik zou proberen is de kaart om te ruilen voor een andere kaartenmaker. Of iemand uit je eigen omgeving met dezelfde kaart van een andere maker erin te zetten en kijken of het nog steeds zo is.

• Jovas
Ik kijk het nog even aan tot April. Kijk hoe het dan draait met nieuwe drivers die uitkomen, Ut2004 full game draaien etc. Naar alle waarschijnlijkheid haalt dit nix uit, dus ga ik ermee naar de leverancier, en dan ga ik hem omruilen voor de niewe Ati R420 die 2x zo snel schijnt te zijn.

• Gatygun
  • Laatst online: 08-07-2025
Dark Master schreef op 22 februari 2004 @ 22:38:
[...]

Inderdaad die geforce fx 5800 was een straaljager maar die kaart die hij wil hebben ( 500 euro) is niet een geforce fx 5900 maar een geforce fx 5950 ultra deze maakt overigens ook veel geluid zelf getest.

heb zelf die asus 9800xt getest op verschillende systemen met voldoende koeling en inderdaad deze kaart zonder die koeling erop en een 9800se koeling zou hij zo'n beetje stabiel op een pro gaan lopen.
Die kaart wordt verschrikkelijk heet maar moet gewoon goed kunnen lopen zonder extra fannetjes.

Zeker moet je een goede airflow hebben.

Het probleem met de fps is gewoon omdat die kaart niet meer trekt dan die 20/30 fps in UT2004.
Je speelt de games op een hogere resolutie 1600x.... en dit kan wel een vertraging met zich mee brengen. Zie tomb raider angel of darkness deze in die resolutie gaat ook nog niet al te soepel.

De prestatie voor het geld vindt ik erg slecht. ( kan beter een ati 9800pro kopen die loopt iets trager maar in vergelijking met het geld moet die xt zowat 2 keer zosnel lopen en dit is absoluut niet het geval.
Leer ermee leven.

artifacts.

Ik heb zelf een 9800se en met die mod krijg ik artifacts. Maar wat gebeurt ernou als ik mijn instellingen terug zet blijf ik die artifacts in 1 keer gewoon houden.

Die XT van jou zou ik echter afraden te overclocken daar zou ik niet aan beginnen aangezien de temperatuur die hij al afstaat standaard met dat koperen blok erop erg hoog is.

Best kans dat je kaart nu niet meer goed functioneerd daar dat gepruts met die snelheid.

Airflow zou ik inderdaad eerst naar kijken maar dat is al gebeurd.

Heb je de kaart niet overgeclockt en hij houdt deze artifacts zou ik terug gaan en de kaart ruilen omdat dit echt niet normaal is voor een xt standaard snelheid.

Maar heb je met eraan lopen PRUTSEN ja dit kan ook slecht aflopen leer er dan ook maar mee leven.

Conclusie : terug brengen die kaart geen extra koeling erop zetten nergens voor nodig.

• Gatygun
Macros4 schreef op 23 februari 2004 @ 00:06:
Ik kijk het nog even aan tot April. Kijk hoe het dan draait met nieuwe drivers die uitkomen, Ut2004 full game draaien etc. Naar alle waarschijnlijkheid haalt dit nix uit, dus ga ik ermee naar de leverancier, en dan ga ik hem omruilen voor de niewe Ati R420 die 2x zo snel schijnt te zijn.
Dit zou ik niet doen.
Jij denkt waarschijnlijk ik heb een kaart van 500 euro gekocht en wacht gewoon tot de volgende serie uitkomt.

Als je hem dan uberhaupt nog kan omruilen zal je er een flink bedrag bij moeten tellen omdat die xt in april inplaats van 500 euro maar 300 kan kosten.

Zou hem gelijk morgen omruilen of met de problemen blijven zitten.

( volgens mij komen die r420 kaarten pas eind van het jaar uit )

[ Voor 5% gewijzigd door Gatygun op 23-02-2004 00:20 ]

• Jovas
R420 De opvolger van de R360. Hier is nog weinig over bekend. De hardnekkigste geruchten vertellen dat het een 8 pipeline chip is met extreme pipelines die een performance van 2x de 9700Pro moeten kunnen leveren... Wat dit inhoudt is nog vaag, maar rekening wordt gehouden met extra TMU's, flexibele pipelines, krachtigere vertexshaders.
Verwacht Launch: Waarschijnlijk 24-26 Maart @ Game Developer Conference
Leverbaar: Eind April/Begin Mei

Tstja, dan maar twee maandjes met spikkels, ik regel wel wat met de leverancier.

• Jovas
Trouwens, die overclock issue begrijp ik al helemaal niet.

Ten eerste, ik heb de kaart NIET overgeclockt.

Ten tweede, Asus levert ironisch genoeg een programma genaamd Smartdoctor bij de kaart mee, wat het doel heeft je kaart over te clocken. Is dit niet enorm dubbel? Snijd Asus zichzelf nu niet enorm in de vingers??

• dodoei
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2023
ik heb ook een asus radeon 9800XT
en dat smart doctor flipt bij mij ook redelijk...
duzz ik denk gewoon dat het vol bugs zit ofzo... als ik namelijk warcraft 3 speel zegt hij elke 3 min ofzo dat me videokaart te weinig stroom heef :| (dikke 520 watt voeding hebbik :P) maar als ik smartdoctor afsluit hebbik nergens meer last van ... en zwaardere spellen doen het wel prima :/

en je kan trouwens ergens instellen bij dat smart doctor op welke temp's dat ding moet reageren.. dan klockt hij zichzelf neit lager...

• Jovas
Ja, maar in de eerste instantie was ik niet eens van plan het proggie te installeren. Ik wilde gewoon een solide gamesysteem, zonder gekloot met overclocken en dat soort proggies. Nu ik vreemde dingen in mn beeld zie wil ik wel weten wat er aan de hand is, en daar ben ik nu dus wel achter..

• stylezzz
Hahaha, jah zo ken ik er nog wel een paar!!! Zoek eens op plextor op dit forum! 1000'en posts over die troep.... :P Je snapt toch niet hoe die gasten erbij komen dat hun de 'king of quality' zijn??? (althans , dat zetten ze op hun dozen :P ) Niks mis met die asus kaartjes hoor, al zul je natuurlijk een brak exemplaar kunnen treffen. Whoooo, wat een troep zeg.... :P

• Jovas
Sorry dat ik het zeg hoor Dominator, maar jij plaatst echt hele domme inhoudsloze opmerkingen. Je oordeelt namelijk over dingen waar je kennelijk helemaal niets van weet. Ik heb diverse Nederlandse forums over dit probleem gelezen, en in America wordt er nog veel meer geklaagd... Het is hierbij bijzonder opvallend dat het hier de Asus versie van de kaart betreft. Hier weer een mooi voorbeeld:

http://www.abxzone.com/fo...9&perpage=15&pagenumber=2

Asus Radeon 9800XT(niet gecertificeerd door Ati) zijn dus ABSOLUUT GEEN prima kaartjes...

Maargoed, het zal de pret niet drukken, ik ga voor een nieuwe(Ati) kaart.

• stylezzz
Ach, wat jij wil joh. Ik heb geen problemen met mijn exemplaar in ieder geval. En als jij denkt met een ander merk/type beter af te zijn be my guest. Maar ga dan niet nutteloos een product tot de grond toe af zitten kraken omdat er wat problemen her en der op fora verschijnen. Als je zo bezig gaat dan kun je op ELK product wel 20 punten verzinnen dat het rotzooi zou wezen..... :)

• Jovas
Ik kraak nix af vriend, maar zoals je je denk ik wel voor kan stellen ben ik zwaar teleurgesteld. Ik had toch wel wat beters verwacht van een videokaart met die prijs. en als je dan die verhalen leest begin je toch lichtelijk depressief te worden na 500 pleuro lichter te zijn... Op zich geen vreemde reactie vind ik dan, maargoed.

Iig, iedereen bedankt voor de reacties.

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08 11:27
Mijn Hercules 9800XT wordt ook 70-75 graden maar geen artifacts.

Alleen als ik hem maximaal oc krijg ik wat witte spikkels in 3 d mark 03.

En dan ook met name in de nature test en in de test met die draaiende olifant en neushoorn.

• Rcire
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik heb zelf ook een Asus 9800XT. In het begin behoorlijk wat problemen gehad.
Vooral instabiliteit en natuurlijk die smart-ass doctor die zegt dat de spanning of temp niet goed is....
Ik kon niet langer dan 10 minuten C&C Generals spelen en dan meestal een flinke crash, zwart scherm en reboot.

Nu las ik ergen op het ABXzone forum dat je altijd de speciale drivers van asus moet installeren nadat je de gewone video drivers hebt geinstalleerd. Deze speciale drivers staan op de CD maar dan onder utilities.
Ik heb dat dus gedaan en al mijn problemen zijn weg (alleen gebruik ik nu geen smart-ass doctor meer, is nergens voor nodig).
Ik draai nu met de laatste Omega drivers, maar als laatste die speciale Asus driver er overheen en niets aan de hand.

Ik heb zelf een Aopen H600M kast. Welke een hele slechte lucht stroom heeft.
Ik had eerst 2 outtake fans maar dat hielp niet. Nu heb ik ook een 12cm intake fan in de zijkant geplaatst ( vlakbij de 9800XT) en de temp van de 9800XT is 10 graden lagen belast en onbelast (44 onbelast en +/- 56 belast. Dat was 58 / 70). maar ook de CPU is nu belast maximaal 40 graden (was 60). _/-\o_

(heb een Asus P4C800E-dlx met een P4 3,2Ghz)

[ Voor 4% gewijzigd door Rcire op 24-02-2004 08:45 ]

• Jovas
Bedankt voor de tip, maar het is helaas nog niet in orde.

Verwijderd

Ik denk gewoon dat jij pech hebt gehad met jou kaart en breng hem dan gelijk terug,zoals ik al eerder had beschreven ik heb hem ook,en ik heb nog niet 1 probleem gehad, alles loopt goed ook goede 3d mark score is goed .
ik zou niet wachten met terug brengen daar krijg je alleen maar meer gedonder mee.
wat ik wel kwijt wil is dat ik niet geloof dat asus slechte kaarten maakt.
ik kan ook meer als genoeg site,s geven waar ze positief over deze kaart spreken.
maar ik snap wel dat als jou kaart niet goed werkt dat je daar goed van baalt.
ps, ik zou toch bij ati blijven als ik jou was.
mijn mobo is nf7s nvidea

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 00:26

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Denk ook dat je pechjes hebt gehad, gewoon terug brengen, wat heb je te verliezen bij het omruilen van een kaart voor een nieuwe? niets toch, en misschien heb je dan geen spikkels zolang je wacht op de R420, of misschien laat je die dan wel schieten...

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Macros4 schreef op 20 februari 2004 @ 14:06:
Ik heb sinds anderhalve maand een nieuw systeem:

P4 3.0 ghz ht 800 fsb
P4P800 deluxe
2x512mb ddr Infineon
Asus Radeon 9800xt 256 mb
120 gb 7200 rpm Maxtor.

En o o o wat is die 9800xt met die smartdoctor toch een naaierige flop. Het volgende treed er namelijk op tijdens een goeie game(ut2004) of 3dmark03:

Ik heb hyperdrive in Smartdoctor geactiveerd, driver instellingen op normaal/standaard/default, alles zou dus normaal(eigenlijk als een trein voor zon videokaart van 500 pleuro) moeten werken. Echter na een kwartiertje gamen of een 3d mark 03 test bekijk ik mn smartflopper monitortje weer, en zie tot mn verbazing dat de hyperdrive hem gewoon teruggeklokt heeft naar minimum core snelheid(380 ofzo)!!! zoals in de handleiding van smartflopper beschreven gebeurt dit als de kaart te heet wordt...

Nou, die smartdoctor heb ik er dus meteen afgeflikkerd, aangezien je daar geen moer aan hebt, want zonder smartflopper(programa verwijderd) zie ik tot mijn verbazing ARTIFACTS in ut2004 en de olifantscene van 3dmark03!! Het is bij sommige stukken, maar ik vind dit niet kunnen. Ook vind ik een fps die soms daalt naar 20/30 bij een resolutie van 1600x1200 details hoog erg triest.

Ik loop al geruime tijd alle forums hier af te lezen, en zie dat ik niet de enige ben die hier genaaid wordt voor 500 Euro. Ik zou graag willen dat alle mensen met dezelfde videokaart hier hun reacties oplossingen willen posten, zodat ik er zelf misschien wat aan kan doen. Ik krijg nu namelijk sterk de neiging om de kaart te gaan retourneren. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste aan kan pakken, ik denk dat het via mijn verkoopadres niet echt op zal schieten, dus ben van plan Asus ff in zijn nekvelletje te grijpen. Ben ook bang dat als ik een ander exemplaar mee krijg, dat ik gewoon precies dezelfde problemen krijg, en ben dus ook van plan een Gforce kaart te gaan kopen, als ik mn geld terug kan krijgen.

Nogmaals, ik heb echt alle forums afgeplozen, en ale drivers en instelligen geprobeert, maar ik wordt er een beetje pissig van. Dus mensen reacties zijn hier dus meer dan welkom. misschien blijkt hier wel dat die Asus 9800xt echt een flop is....
ik heb ook de asus Ati 9600 XT. Smartdoctor gaf bij mij ook icm de Asus drivers constant problemen... de ene maffe melding na de andere. begon zelfs te zeuren dat de fan kapot was. yeah right. Ik heb de Asus drivers en smartdoctor eraf gegooid en netjes Catalyst 4.2 geinstalleerd. Nu loopt alles als een zonnetje.

Conclusie: Smartdoctor zuigt en gebruik gewoon lekker de Ati Catalyst drivers.

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:57
Hallo,

Wat betreft de problemen met de Asus Radeon 9800 XT en SmartDoctor:
De problemen met SmartDoctor zijn verholpen met de laatste versie, namelijk 4.2.

Download link:
http://www.asus.com.tw/su...9800%20Series&Type=Latest

De blank screen issue voor het laden van het bureaublad is verholpen met de laatste BIOS:

Ook hier te downloaden ;) :

Dan blijft alleen het probleem met de artifacts nog over:
Dat is volgens mij te danken aan een slecht exemplaar. Mijn eerste Asus Radeon 9800 XT had namelijk ook last van artifacts. Deze artifacts waren een gevolg van slecht videogeheugen, dus niet door de core. De tweede exemplaar die ik nu bezit werkt gelukkig foutloos :>

Dus als je last van artifacts hebt is het uitermate verstandig de kaart zo snel mogelijk te ruilen voor een ander exemplaar.

Succes :) !

Verwijderd

ff een puntje over het koelen van de kaart.
Ik kan je aanraden om het PCI slot onder je kaart open te houden en ook het klepje (sluiting, of hoe je het wil noemen) weg te halen. Op deze manier kan de airflow direct van de fannetjes af naar buiten en geloof mij dit zal erg helpen kwa temp

Verwijderd

Degrader schreef op 08 maart 2004 @ 11:45:
Hallo,

Wat betreft de problemen met de Asus Radeon 9800 XT en SmartDoctor:
De problemen met SmartDoctor zijn verholpen met de laatste versie, namelijk 4.2.

Download link:

De blank screen issue voor het laden van het bureaublad is verholpen met de laatste BIOS:

Ook hier te downloaden ;) :

Dan blijft alleen het probleem met de artifacts nog over:
Dat is volgens mij te danken aan een slecht exemplaar. Mijn eerste Asus Radeon 9800 XT had namelijk ook last van artifacts. Deze artifacts waren een gevolg van slecht videogeheugen, dus niet door de core. De tweede exemplaar die ik nu bezit werkt gelukkig foutloos :>

Dus als je last van artifacts hebt is het uitermate verstandig de kaart zo snel mogelijk te ruilen voor een ander exemplaar.

Succes :) !
Degrader,
goed nieuws.

pas wel op dat je de PAL versie van de bios downed! (en niet de NTSC)

en mijn vraag:

waar haal ik winflash vandaan?

• Degrader
Ja klopt, ik heb ook de PAL-versie. WinFlash zit bij de download inbegrepen, dus hoef je niet apart te downloaden :) .

• Jovas
Lol, nou ik ga geen andere bios downloaden. We zijn bezig een nieuwe kaart te regelen, dat ding is zeer waarschijnlijk gewoon stuk. Ik heb dan ook alleen het artifacts probleem...

Verwijderd

Degrader schreef op 08 maart 2004 @ 12:41:
Ja klopt, ik heb ook de PAL-versie. WinFlash zit bij de download inbegrepen, dus hoef je niet apart te downloaden :) .
kreeg jij ook een foutmelding?
ik wel bij het updaten: cant flash rom??

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

ik hoor zoveel mensen met stront aan de knikker als het gaat om radeon kaarten.
ATi heeft qua hardware heel goeie kaarten, maar moeten DRINGEND hun drivers onder de loep nemen.
Maar over een GeForce kun je weer zeggen dat ze warmer worden, meer geluid maken en een grotere koeling nodig hebben. Bovendien is het gewoon zo dat nVidia op driver-gebied nog steeds een beetje roeleert, maar ze mogen wel wat meer doen aan FSAA en AA.
Dus je moet tegenwoordig al een GeForce en een Radeon hebben als je een bepaald spel wilt spelen.
Dus nVidia en ATi hebben beide hun pro's en con's.

Asus is een goeie fabrikant die al heel lang in de VGA business zit. Het geheugen wat op asus kaarten zit is bovendien hoger overclockbaar en Asus maakt altijd een goeie koeling.

Ikzelf heb een Asus GeForce FX5900Ultra en ik heb totaal geen problemen ermee.
Alleen vind ik het klote dat ik geen 2D/3D mode optie heb om mijn kaart te onderklokken in de desktop.
SmartDoctor geeft alleen overclocking weer, omdat er geen IC-tje opzit dat smartdoctor herkent voor FanControl in te schakelen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Degrader
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 13:43:
[...]

kreeg jij ook een foutmelding?
ik wel bij het updaten: cant flash rom??
Nee, het is gewoon een kwestie van WinFlash toepassen, de flash starten en dan moet je Windows herstarten. Na de herstart wordt WinFlash automatisch gestart en dan moet je de kaart af-flashen :? en vervolgens weer herstarten. Dan is het blank screen issue verholpen :*).

Weet je zeker of je de PAL versie hebt :)?

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Ik heb ook een Asus 9800 xt, tot nu toe eigenlijk weinig problemen mee gehad. Ik erger me alleen dood aan die takkeherrie.

Ik ben dus op zoek naar een goed stille vga koeler. Ik heb gekeken naar de Artic vga silencer en de zalman. De zalman had ik vroeger op mijn ti 4600 ook, beviel prima. Maar nu de vraag: Gaat dit leuks allemaal passen? Ik heb namelijk het idee dat het asus koelbok ook het geheugen koelt, en die zalman niet. Kan iemand me daarover meer vertellen?

Heeft iemand een vga silencer of een zalman vga koeler kunnen plaatsen op een asus 9800 xt zonder memsinks te kopen?

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:12

n00bs

Het is weer Zomer!

Koop dan gewoon geen ASUS ;) Gewoon Sapphire

Verwijderd

n00bs schreef op 29 april 2004 @ 10:26:
Koop dan gewoon geen ASUS ;) Gewoon Sapphire
Zie hier de spikkels uit de Pixel-Shader 2.0 van mijn Non-OC Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis. Kan nooit de bedoeling zijn.

http://www.xs4all.nl/~lverboon/pic00660.jpg

Airflow 2 fans voor 2 achter wooosh.

Leuk hoor Sapphire: geen koeling op de memchips die 60C worden en mijn vinger verbranden.

• Energy99
  • Laatst online: 30-04-2023

Energy99

NRG <3

Ik heb zelf een Asus 9800XT en nergens last van :) Kaartje werkt uitstekend en is muisstil. Meestal heb ik Asus Smartdoctor uitstaan omdat dat programmatje toch nutteloos is. Verder ook geen problemen met de temps (40C idle/ 55C stressed). Ik heb een extra casefan in m'n kast en dat is schijnbaar genoeg om t kaartje voldoende koel te houden.

Na het spelen van FarCry voor een uurtje of twee/drie :P wordt de 9800XT niet heter dan 60C, dus de combinatie Asus + ATi valt reuze mee ;)

\O/ weeeee =[specs]=

Verwijderd

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kan me herinneren dat ik bij 3dmark2003 ook ooit niet zo n mooie olifant had en dat was over nadat ik AA instellingen had veranderd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:12:
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kan me herinneren dat ik bij 3dmark2003 ook ooit niet zo n mooie olifant had en dat was over nadat ik AA instellingen had veranderd.
Is dat standaard bij die 9800Pro kaarten dan?

Mijn scores lopen ook uiteen ik heb 1x een score van 59** in 3dmark03 gehaald maar dat was maar eenmalig. Ik zit nu rond iets van 48**.

Zalman koeler maakte meer problemen, omdat het contact tussen het koellichaam en de core niet goed was. Het beestje werd er niet echt stabieler door.
Vind de drivers van Ati best gaar hij pakt de instellingen niet echt. Als ik hem zeg dat hij op 2xfsaa moet draaien draait hij toch op 8 of 4 ofzo. Heb ook feathering in Painkiller als ik met die roterende messen een beetje beweeg "breken" ze een beetje en bij mijn maat geen enkel geval en die draait ook nog vloeiender op zijn Asus FX5800 :?

Die spikkel pixels (spixels dan maar?) lijken inderdaad alleen maar aan de rand te zitten, maar het zijn niet dezelfde als bij het overclocken. Die zijn namelijk een klein gedeelte van een checkerboard die langzaam verschijnt bij het opkrikken van het geheugen.

Maar jah deze Sapphire 9800 pro wordt dus een RMA. Onstabiel, slaat af en toe door. Doe mij maar een Asus of MSI of in ieder geval een kaart met voldoende koeling op het geheugen.

Amd 64 3000+, 1GB 400mhz, 2x80Gb SATA Raid 0, 4x casefan, Zalman 7000A CU, Pioneer DVR-107, Pioneer DVD-120S, Chieftec 360w PSU

Verwijderd

NFI, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat TS iets té veel verwacht van z'n kaart. De 9800XT is inderdaad de snelste kaart van dit moment, en daar betaal je ook voor, maar hij is niet een factor 2x sneller dan de 9800pro. Sterker nog: het scheelt héél weinig. En 1600*1200 alles high in een state of the art game als UT2004 IS nou eenmaal te veel van het goede.

Komt nog bij dat die arme P4 (die ook veel hitte produceert) dat ook niet kan bijbenen, net zoals je mem. No offense, maar je had beter de helft kunnen besparen en een 9800 pro kopen. Sapphire en club3D zijn beide goede merken, en geheugenkoeling is stock nonsens, zo heet worden die chips niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:47:
Sapphire en club3D zijn beide goede merken, en geheugenkoeling is stock nonsens, zo heet worden die chips niet.
Sapphire en Club-3D zijn precies hetzelfde behalve misschien het gebruikte geheugen.
Edit: Het zijn de 100% standaard Ati uitvoeringen. Ik zag trouwens wel ergens een plaatje van een 9800Pro met een dual-fan systeem en dat bedekte de fans iig.

http://shop.alternate.nl/prodpic/450x450/j/j9gu09.jpg

Over Sapphire gesproken mijn systeem is al 1x zelfstandig gereboot ondertussen en ik heb er weer een leuke foutmelding bij opeens was mijn scherm 320x240 met 16 kleuren :s. Leuk laatste keer dat ik geen Asus koop. Dan heb je tenminste (meestal) kwaliteit in huis.
Voor de liefhebber:
http://www.xs4all.nl/~lverboon/sapphireterror.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 00:15 ]

• mrboomblaster
  • Laatst online: 18-07 11:33
ik zelf heb ook een ati 9800xt van asus en heb nooit last van artifacts of stabiliteids probs alles loopt vlekkelos en ik speel toch zware spellen zoals painkiller, far cry, ut2k4 enz enz maar heb er geen probs meej.

heb 2 fans aan de voorkant voor de intake, 2 fans aan de achter kant en eentje aan de zij kant.

ik gebruik de laatste nieuwe omega drivers en heb in smartdoctor op cpu usage gezet maar merk hier weinig verschil meej in games en benchmarks.

mss toch een beetje geluk :Y) is ook voor het eerst want heb namelijk altijd last met dingen die ik koop :+

ik vind de asus kaar helemaal geen kutkaart (tot nu toe ken nog veranderen) lkkr compleet pakket. alleen snap ik niet wrom ik er een cardreader er bij kreeg ik maak die link helemaal niet. mss dat ati ze nog op voorraad had liggen en er van af moesten.

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• Energy99
  • Laatst online: 30-04-2023

Energy99

NRG <3

Asus Smartdoctor is heel leuk enzo... maareh ik snap nog steeds niet wat de verschillen zijn in de setup.

Hoofdscherm:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vanillaz/hpbimg/asus_sd2.jpg

Vervolgens kom je in de setup Fan Control tegen:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vanillaz/hpbimg/asus_sd1.jpg

Ik heb zowel de Manual Mode als Enable Smartcooling geprobeerd en kom tot de conclusie dat het geen ruk uitmaakt voor de temperatuur :? Ik heb bij Enable Smartcooling bij alle temps ff 10 graden erbij gedaan omdat de fans op de kaart anders non stop op volle toeren zouden draaien. Heeft iemand nog ideeen of zo wat een goede afstelling is van de Fan Control in Smartdoctor?

Als ik Smartdoctor helemaal niet gebruik (wat meestal zo is :Y) ), blijven de fans op de kaart dan altijd op volle toeren draaien? :?

\O/ weeeee =[specs]=

Verwijderd

Evil_ivanhoe schreef op 29 april 2004 @ 10:21:
Ik heb ook een Asus 9800 xt, tot nu toe eigenlijk weinig problemen mee gehad. Ik erger me alleen dood aan die takkeherrie.

Ik ben dus op zoek naar een goed stille vga koeler. Ik heb gekeken naar de Artic vga silencer en de zalman. De zalman had ik vroeger op mijn ti 4600 ook, beviel prima. Maar nu de vraag: Gaat dit leuks allemaal passen? Ik heb namelijk het idee dat het asus koelbok ook het geheugen koelt, en die zalman niet. Kan iemand me daarover meer vertellen?

Heeft iemand een vga silencer of een zalman vga koeler kunnen plaatsen op een asus 9800 xt zonder memsinks te kopen?
Kheb zelf ook zo'n zalman koeler+fan, ben toch bang dat je die memsinks moet kopen. Ben alleen een beetje ontevreden over die optional fan van Zalman die maakt toch best veel lawaai (zie specs hieronder)

RDM8015B
Weight : 54g +-10%
Bearing : 2-Ball
Normal Mode : 2,800RPM +-10% at 12V
Air Flow : 31.1CFM +-10%
Static Pressure : 2.62 mmH2O +-10%
Noise Level : 31.6dB +-10%

Silent Mode : 1,400RPM +-10% at 5V
Air Flow : 15.1CFM +-10%
Static Pressure : 0.66 mmH2O +-10%
Noise Level : 20.0dB +-10%

Ik had er zelf een Sharkoon SL2 (15.1 - 22 dB) op gezet die is een stuk stiller en toch dezelfde airflow (32.4CFM). Ik had zelfs die fangrill van zalman erop geschroeft :Y) Kon eindelijk slapen met mijn hoofd naast mijn pc :z Alleen door die bout videokaart start hij iedere keer opnieuw op als ik niet kijk.

Ohja Macros4, ik zou die kaart toch proberen te RMA-en of naar Asus sturen of iets dergelijks. Ben ik ook van plan met die brakke kaart van mij...nou jah die moet ik naar Sapphire sturen want ze kunnen er helaas geen Asus kaart van maken bij Asus 8)7

Als je de bon nog hebt kunnen ze nergens moeilijk over doen. Bij sommige winkels hebben ze niet eens een bon nodig alleen het serienummer of het nummer op de doos.
Een creditering doen ze meestal alleen binnen een week ofzo of na veel moeilijk doen en je krijgt alleen de huidige nieuwprijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 00:49 ]

Verwijderd

Heb nog ff de begin post doorgenomen.

Het lijkt er een beetje op dat je heatsink/fans combo er iig niet lekker op zit. Had ik ook toen ik mijn zalman koeler op mijn 9800Pro had geknutseld. Toen kreeg ik ook artifacts zonder over te klokken. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Deze moet je echt RMA-en en dan zul je zien dat deze kaart het wel gewoon prima doet.

Heb je de kaart trouwens bij iemand anders geprobeerd?
Of misschien de heatsink een beetje aandrukken? De 3 schroefjes een beetje los draaien en een heeeel klein beetje de sink te bewegen zodat de thermal grease in elkaar smeert.
Of hardcore tweakstyle Artic Silver 5 erop los laten.

Energie99:
Die fans blijven niet draaien op volle toeren als het goed is hoor je dat als je opstart. Dan begint hij op volle toeren en mindert al voordat hij windows in gaat.

Oh jah, zag bij een oom een een spelfout in de bios van zijn VGA-kaart.
Club3D Gefroce MX-4000 :o Spelfout in je bios zou dat nu bij ieder kaartje zijn van die serie. :+

Verwijderd

ook ik heb alles nog eens doorgelopen,wat je ook kunt doen is het koelblok incl fan,s eraf halen en( 1 )of een andere koeler plaatsen vga silencer rev 3.
2 artic silver er tussen doen,ik heb wat doorgelezen bv op abx forum hier word veel verteld over de asus 9800xt http://www.abxzone.com/fo...display.php?s=&forumid=10
ook daar hebben mensen de koelpasta van asus vervangen,ik had de indruk dat er zelfs was geconstateerd dat die zooi opgedroogd was.
het schijnt niet moeilijk te zijn het koelblok eraf te sleutelen.
ik begrijp wel jou instelling dat als je een vga kaart koopt toen nog € 550,dat het gewoon goed moet zijn.

Verwijderd

Beste,

toen ik mijn 9800 XT wou kopen zag ik dat de ASUS de duurste was.
Toen had ik een test gevonden op het net waaruit bleek dat de Sapphire, de medium kaart van prijs (tussen asus en club3D) de beste prestaties gaf. En dat, en nu komt het,

!!bovendien de ASUS 9800 XT vaak het gekende 'overheating' probleem had bij vele gebruikers door de slechte koeling.!!

opletten dus als je een 9800 XT koopt, koop geen asus, maar een sapphire of een ander merk.

probeer ook als je dan toch problemen hebt, je garantie te claimen om een andere kaart te bekomen.

als ik mijn temps mag geloven zit ik vaak aan 70° en soms meer. De overclock marge is klein, maar niet onoverkomelijk.

ik hoop dat deze info je wat verduidelijking kan bieden

• Jovas
Idd ik koop never nooit meer een Asus kaart... Mijn leverancier wil de kaart niet omruilen, en dus moest ik hem opsturen naar Asus. Ik heb geprobeerd met Asus VGA Nederland te bellen, maar dat bestaat niet eens meer.. Bel maar naar Duistland, succes.... Dus ik zou de kaart naar Duitsland moeten sturen, om hem vervolgens twee maanden kwijt te zijn, en tot de conclusie te komen dat ik nog steeds artifacts heb. IK DACHT HET NIET HEEE!!!!!!!!!!

Ik heb een veel betere oplossing gevonden:

- Extra casefans gemonteerd aangezien mijn pc nieuw er maar een had outtake, nu in totaal 4, 2 in 2out
- Elke maand nieuwste Ati drivers downloaden
- Geen 3Dmark03 meer draaien, omdat het verder toch een nutteloos proggie is waar mensen mee lopen te pronken, en ik weet nu wel dat ik een score van 6500 haal....

Dit alles heeft mijn artifacts eigenlijk zo goed als volledig laten verdwijnen :)

Ik denk dat dit met name door de nieuwe drivers komt van Ati.

De temperatuur van mn kaart zit wel goed, die kwam nooit boven de 60 graden, dus dat smartflopdocter onzin programmaatje heb ik er ook voorgoed afgelazerd, compleet nutteloos, een videokaart draait goed of niet :)

• Jovas
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:47:
NFI, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat TS iets té veel verwacht van z'n kaart. De 9800XT is inderdaad de snelste kaart van dit moment, en daar betaal je ook voor, maar hij is niet een factor 2x sneller dan de 9800pro. Sterker nog: het scheelt héél weinig. En 1600*1200 alles high in een state of the art game als UT2004 IS nou eenmaal te veel van het goede.

Komt nog bij dat die arme P4 (die ook veel hitte produceert) dat ook niet kan bijbenen, net zoals je mem. No offense, maar je had beter de helft kunnen besparen en een 9800 pro kopen. Sapphire en club3D zijn beide goede merken, en geheugenkoeling is stock nonsens, zo heet worden die chips niet.
Wat is dit nou weer voor een bullshit?!

Jij weet gewoon niet waar je over lult... Heb je zelf zon systeem dan?
Ik draai UT2004 en Farcry op 1600x1200 full details en dat draait perfect... Ik draai 80/90 fps in UT2004, alleen die Onslaught en Assault gamemodes vragen meer, omdat je er daar nog een engine bij krijgt voor de voertuigen enzo.... En daar zakt ie hoogstens naar de 30, wat meestal van korte duur is... En dat ligt puur aan het cpu gebruik wat die 2 engines en al die beweging binnen het level opslokken.. Dan kun je nog een state of the art 64 bits processor hebben, maar in een 32 bits besturingssysteem heb je daar gen donder aan... Ut2004 gebruikt sowiso maar 1 processor, dus als je HT processor of 64 bits hebt, heb je daar niets aan. UT2004 is dus eigenlijk ook helemaal geen state of the art spel, maargoed.....

Verwijderd

speel jij met een resolutie van 1600x1200??

zoja dan is het niet gek dat je artifacts krijgt vooral in een kast zonder extra koeling en dan ook nog overclocken!

ik zou zowiezo de resolutie al iets lager zetten dan ben je al aardig wat hitte kwijt denk ik

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 20:00:
speel jij met een resolutie van 1600x1200??

zoja dan is het niet gek dat je artifacts krijgt vooral in een kast zonder extra koeling en dan ook nog overclocken!

ik zou zowiezo de resolutie al iets lager zetten dan ben je al aardig wat hitte kwijt denk ik
Hmm.. Vindt ik een beetje onzin.. Ik heb een nVidia GeForce FX 5900 XT, ge-oceet zonder extra koeling in de kast (heb geen eens een case-fan en een super cheap-ass 30 € Sweex kast). Ik draai UT 2004 ook op 1600x1200 met 4xAA en 2xAF en heb absoluut geen last van artifacts of wat dan ook. Nu heb ik het over een totaal ander merk/type videokaart etc., maar ik denk dat bovengenoemd statement wel een beetje onzin is.

Volgens mij overclockt hij dus niet eens, en zou hij gewoon geen artifacts moeten krijgen. Hij moet gewoon lekker die kaart inruilen voor een nieuwe XT, die mem of core is gewoon verrot (en ik zou NIET wachten op de R420, want van uitstel komt afstel en dan zit je straks met die kaart en de gebakken peren..)

edit: had niet gelezen dat hij al geen last meer heeft van artifacts. Vindt het wel vreemd dat een proggie zoals 3DMark03 invloed zou kunnen hebben over het niet meer krijgen van artifacts. En een score van 6000 voor een 9800XT, is dat niet láág?? Ik haal het zelfde met mijn OC-de 5900XT (low-budget 5900 dus..)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 22:13 ]

• Jovas
Ik clock idd niks over, nooit gedaan ook... Verder heb ik in UT2004 niks geen artifacts. Alleen in 3d mark had ik er last van, en in de demo van 2k4. Maargoed, nieuwe drivers updaten, en extra casefans(dus wel extra koeling 4 casefans...) zijn blijkbaar de truc. Ik hoef de kaart niet meer in te ruilen dus, zou een beetje onzinnig zijn... Ik draai overigens gewoon standaard driver instellingen, 1600x1200 is fijn genoeg, dus heb ik geen fsaa en die shit nodig...

Ik was in het begin wel pissig, omdat sommige 3dmark04 scenes witte spikkels hadden, maarja, ik draai het programma toch nooit meer, en met die nieuwe drivers enzo is het goed verholpen. Was ook geen hitte probleem, kaart kwam niet boven de 60 graden. Vind het wel best zo, beter dan 2 maanden zonder grafische kaart zitten...

• Jovas
Een score van 6500(zonder oc) in 3dmark met een 9800xt schijnt volgens alle fancy bla bla boys normaal te zijn, en trouwens, wat is dat hele 3dmark nou??? Iedereen verkijkt zich op die domme getallen, het gaat erom hoe je spellen draaien, daar koop je zon ding voor....

• Jovas
edit: had niet gelezen dat hij al geen last meer heeft van artifacts. Vindt het wel vreemd dat een proggie zoals 3DMark03 invloed zou kunnen hebben over het niet meer krijgen van artifacts. En een score van 6000 voor een 9800XT, is dat niet láág?? Ik haal het zelfde met mijn OC-de 5900XT (low-budget 5900 dus..)

Hiermee bedoel ik natuurlijk dat ik eigenlijk alleen in 3dmark artifacts had...

Verwijderd

nou speedman waar je dat vandaan haalt mag joost weten.
plaats is 1 link waaruit blijkt dat dat zo is.
de cooling van asus word juist geprezen en uit vergelijkingen met andere kaarten komt juist asus 9 van de 10x er het beste uit ook in de benchmarks.
maar goed meschien mis ik wat daarom doe mij effe een linkje?.

Verwijderd

Macros ik heb effe het een en het ander gelezen over de manier waarop je het hebt opgelost.
ik zou als ik jou was echt die cooler eraf halen incl fan,s en kijken of die koelpasta wel goed is.ik heb al een post gedaan met een link.
het blijkt dus dat jou kaart te warm wordt, en nu heb je dat wel opgelost met toch wel veel case fan,s,
anders een vga silencer rev3 halen € 20,-
en nogmaals ik begrijp echt dat deze kaart normaal moet werken voor dat geld.
maar goed het is niet anders.
als hij kapot gaat ben je verder van huis.

• Gatygun
Het stuk van speedman zit wel een waarheid in over de overhittings problemen.
Dit komt heel af en toe voor omdat de kaarten erg hoog zijn geclockt.

Maar de koeling is juist goed. Dat koperen blok met dubbel fannetjes erop is juist 1 van de beter koeling.
Speedman geef inderdaad even een linkje waar dat staat.

De problemen als artifacts komt gewoon omdat bij sommige exemplaren het geheugen het niet helemaal op die snelheid wil trekken vandaar.

Is je kaart niet goed en neem je dit probleem waar gewoon omruilen.

Dit probleem komt miscchien 1 op de 1000 kaarten voor.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Om te editten kun je de EDITKNOP gebruiken. Drie reacties van jezelf achter elkaar is een beetje overkill. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 08:45:
Macros ik heb effe het een en het ander gelezen over de manier waarop je het hebt opgelost.
ik zou als ik jou was echt die cooler eraf halen incl fan,s en kijken of die koelpasta wel goed is.ik heb al een post gedaan met een link.
het blijkt dus dat jou kaart te warm wordt, en nu heb je dat wel opgelost met toch wel veel case fan,s,
anders een vga silencer rev3 halen € 20,-
en nogmaals ik begrijp echt dat deze kaart normaal moet werken voor dat geld.
maar goed het is niet anders.
als hij kapot gaat ben je verder van huis.
ps
als jij in 3d mark03 witte spikkels ziet bij mother nature en bij die olifant .
dan heb je toch een probleem.
ik heb hetzelfde gehad, en als het dan weg is bij 4 case fan,s nou dan is er iets niet goed met die koelpasta ik zou hem echt loshalen articsiver ertussen doen en terug plaatsen in mijn vorige post staat een linkje het schijnt echt makkelijk te zijn.
ja of wachten dat hij toch naar z,n grootje gaat.

• Gatygun
Ja inderdaad gewoon omruilen.

Als je artifacts ziet dan heeft het niks met de systeem koeling te maken ( misschien een beetje )
Maar normaal mag dat alleen wat temp verschil geven maar niet een verschil van het wel goed functioneren en niet goed functioneren van je ATI 9800XT kaart.

het is maar wat je zelf wilt.

Je kan hem omruilen en even kwijt zijn of je houdt hem en wacht tot je garantie verlopen is. Als hij dan kapot gaat heb je wel een probleem. en weg 500 euries.

Kun je niet gewoon naar het bedrijf gaan waar je de kaart vandaan hebt om een vervangende te vragen. Zodat hun die opsturen.

Verwijderd

Macros4 schreef op 30 april 2004 @ 23:51:

[...]

Ik was in het begin wel pissig, omdat sommige 3dmark04 scenes witte spikkels hadden, maarja, ik draai het programma toch nooit meer, en met die nieuwe drivers enzo is het goed verholpen. Was ook geen hitte probleem, kaart kwam niet boven de 60 graden. Vind het wel best zo, beter dan 2 maanden zonder grafische kaart zitten...
Ik vindt eigenlijk dat 3dmark03 niet alleen bedoeld is om "stoer" te doen met benches, maar ook om te bekijken of je videokaart het wel doet na behorens.. Als je dus artifacts krijgt is het een indicatie dat er iets mis is.. Wie weet krijg je dus in nieuwere spellen wel weer last van artifacts en dan zit je dus met de gebakken peren.. Hoezo doet je leverancier moeilijk om het ding om te ruilen?? Je moet er gewoon op staan dat hij het niet naar behorens doet en dat jij er verder niks mee uitgevreten hebt.. Je hebt er verdorie 400 pleuries voor neergeteld, dan mag je ook wat service er voor terug verwachten..

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Niet echt nuttige kick van 2 maanden oud topic, plus dat het niveau van de reacties ook niet van je het is. Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.