NAND / NOR geheugen, wat is het verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Twee berichtjes van de FP:
Samsung van plan NAND-flashprijzen flink te verlagen
en
Intel introduceert NOR-flashgeheugen op 90nm-procédé

Het verschil tussen een NAND poort en een NOR poort hoef je me niet uit te leggen. 6 jaar HTS-E/TCK/TI is daar debet aan ;)

Wat ik wel zou willen weten waarom de ene chipbakker NAND techniek en de andere NOR techniek gebruikt. Wat zijn de voordelen en nadelen van de ene techniek boven de ander?

Signatures zijn voor boomers.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 15:24

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

6 jaar hts? schaam je :P:P
Ik denk dat het ligt aan wat de schakelingen kunnen en wat ze in rust/actieve stand verbruiken, en wat de max is. ik ben verder niet bekend op microscopisce schakelingen maar da lijkt mij et logischt dat er voor en nadelen aan zitten die te maken hebben met verbruik en gebruik, om daar achter komen kan je of pdf's gaan zoeken of een baan zoeken bij de sjippiesbakker

edit:
kan ook wel es met patent te maken hebben enzo

[ Voor 8% gewijzigd door Armageddon_2k op 20-02-2004 14:14 ]

Verwijderd

NOR-geheugen is geschikt voor de opslag van code die moet worden uitgevoerd, omdat het geheugen erg snel kan worden uitgelezen. Het schrijven gaat daarentegen een stuk trager. NAND-geheugen kan ook snel beschreven worden en heeft een grotere opslagcapaciteit dan NOR-geheugen. Deze twee eigenschappen zijn erg belangrijk voor bijvoorbeeld digitale camera's, MP3-spelers en PDA's. Vandaar dat er de laatste tijd een steeds grotere vraag is naar NAND-geheugen.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

NAND en NOR zijn het makkelijkste te produceren van alle simpele schakelingen (AND, OR, XOR, etc). Daarom is er een markt voor NAND en NOR. Dat de ene partij voor NAND kiest en de ander voor NOR heeft denk ik niet te maken met het productieprocess.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590