Toon posts:

[2000] Chkdsk blijft errors geven

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een Win2000 server is hier plotseling op z'n gezicht gegaan met een bluescreen.

Nadat de server weer up is een chkdsk van alle partities gedaan. Op de C: schijf bleken fouten te zitten.
Dus een chkdsk c: /f gedaan met een reboot. Hij fixen. Komt de boel weer op. Zijn er nog steeds errors.
Weer een chkdsk c: /f met reboot en deze keer heeft chkdsk niets te melden in de zin dat ie iets aan het repareren is.
Nadat het OS gereboot is blijft chkdsk wederom errors geven.
C:\>chkdsk c:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is System.

WARNING! F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Deleting index entry ~DFC463.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFCBF7.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFD0B6.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFD0BD.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFE7A7.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFEE71.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~DFEE85.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~WRC0000.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~WRF0001.tmp in index $I30 of file 21394.
Deleting index entry ~WRS0002.tmp in index $I30 of file 21394.
Index verification completed.

Errors found. CHKDSK cannot continue in read-only mode.
Zo kan ik wel eindeloos aan de gang blijven. Het lijkt wel of de chkdsk die tijdens het booten in repair mode draait de errors niet ziet terwijl als ie draait onder een volledig geboot OS hij de errors wel ziet (maar uiteraard niet kan fixen omdat de volume gelocked is).

Weet iemand mischien hoe ik uit deze shit kan geraken ?

[Update]
een paar minuten later geeft ie deze errors:
Deleting index entry ticker[1].htm in index $I30 of file 21738.
Deleting index entry TICKER~1.HTM in index $I30 of file 21738.
Weer een minuut later alleen nog deze:
Deleting index entry ~DF6327.tmp in index $I30 of file 22393.
Twee minuten later krijg ik dit voor m'n kiezen:
CHKDSK is recovering lost files.
Recovering orphaned file PDA_PA~1.HTM (12190) into directory file 21738.
Recovering orphaned file pda_panel[1].htm (12190) into directory file 21738.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
Security descriptor verification completed.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the
master file table (MFT) bitmap.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap.
Windows found problems with the file system.
Het zijn steeds andere fouten met andere files etc.
Soms, als ik chkdsk draai, zijn er helemaal geen errors. 5 minuten later bv. zijn er weer opnieuw errors.
Weet iemand wat er aan de hand is ???

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 12:26 ]

Verwijderd

Professional Networking & Servers -> Windows Operated Systems :)

Edit: het is niet zo dat een topic automatisch PNS is omdat het toevallig een professionele omgeving is. Loop sys:/tweakers/net/PNS/readme.txt eens door om te zien wat wél PNS is. :)

Wat er overblijft? Ingewikkelde netwerk- en servertechnische problemen.

Edit2: Grootste misverstand op GoT; je plaatst je topic niet waar de mensen zitten waarvan jij wilt dat ze je helpen, je plaatst je topic waar hij hoort. In WOS dus. Voor verdere discussie: jss(at)tweakers.net.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
[offtopic]
JSS: Ik heb dikke shit en hoop ruggespraak met (andere) professionals te kunnen houden.
Waarom verhuis je em nou?
Waarom is er dan een PN&S forum als Windows related problemen naar WOS gaan en non-Windows related problemen naar NWOS. Wat blijft er dan over ?

Edit:
Het niveauverschil in Professional Networking & Servers is groot, erg groot. Om het forum interessant te houden worden de echte newbie-vragen of op slot gezet, of gemoved naar een ander forum waar hij beter tot zijn recht komt.
Ik ben geen newbie en ik heb niet bepaald een newbie vraag JSS.
Ik wil juist niet in het zwembad met papieren MCSE'ers belanden. Ik heb echt dikke shit die niet door Microsoft's technet of google e.d. beantwoord worden dus ik ben naarstig op zoek naar andere ervaren Windows engineers die me hopelijk kunnen helpen. Ik heb zelf al een hoop gedaan maar kom er niet uit. Juist daarom zet ik em in PN&S.

Ik heb een ingewikkeld probleem waar geen kant en klaar antwoord voor te vinden is op het net.
Wil je em alsjeblieft terugzetten naar PN&S ?

Het maakt me in principe niet uit waar m'n topic staat maar ik verwacht niet dat ik in WOS geholpen ga worden. Dit klinkt mischien wat arrogant maar zo bedoel ik het niet. Ik weet alleen niet hoe ik het tactvoller kan brengen. Ik trap mischien iemand op z'n ziel op deze manier en daarvoor bied ik bij voorbaat m'n excuses aan.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 13:13 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-03 17:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

- Is het een Raid-5 array of niet?
- Geeft je SCSI of Raid controller errors in het System log?
- Als je in Disk Management van Windows 2000 kijkt, zie je dan een error state bij je disk?

https://powershellisfun.com

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 11:33

momania

iPhone 30! Bam!

checkdisk en aanverwanten zijn gewoon standaard windows onderdelen en hebben verder dus niks met PNS te maken en kan dus prima in WOS :)
Zo'n hele lange preek had je dus ook even beter in een mail richting JSS kunnen doen ipv hier offtopic te posten in dit topic.

Maar goed, hoe profi je dan ook mag zijn, ik zie totaal geen specs van je hardware oid of andere dingen die je al geprobeerd hebt anders dan checkdisk iedere keer opnieuw draaien. Al oppervlakte controles gedaan met tools van de HD fabrikant bijvoorbeeld?
Geheugen geontroleerd met http://www.memtes86.com ? Corruptie van HD's kan nml. gevolg zijn van rotte memory.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
- Is het een Raid-5 array of niet?
- Geeft je SCSI of Raid controller errors in het System log?
- Als je in Disk Management van Windows 2000 kijkt, zie je dan een error state bij je disk?
- Het gaat om een Raid-1 array
- Noch de Compaq IML noch de eventlogs van Windows laten iets zien op dit gebied.
- Disk verkeerd niet in een error state.
ik zie totaal geen specs van je hardware oid of andere dingen die je al geprobeerd hebt anders dan checkdisk iedere keer opnieuw draaien. Al oppervlakte controles gedaan met tools van de HD fabrikant bijvoorbeeld?
Dat stadium ben ik allang voorbij. Ik post em niet voor niets hier.
Al geef ik wel toe dat ik mischien wat meer had mogen melden qua troubleshooting aktiviteiten :X

Het gaat trouwens om een Compaq Proliant 5500 Quad-P3 500MHz 1MB-L2 met een SA3200 controller en 1,5GB RAM.
Het OS is Win2000 SP4.

Ik heb ooit zo'n vaag iets gehad met een Compaq HSG80 SAN Controller. Toen bleek de raid-cache kaduuk te zijn waardoor write's werden gecorrumpeerd.
Deze keer is er echter niets wat daar op wijst. Ik heb de cache van de SA3200 een tijdje helemaal uit gehad maar dat maakte niets uit. Ook heb ik de write-cache van de disken even uitgezet gehad maar ook dat had geen effect.

Het probleem is prompt ontstaan na die bluescreen. De hardware is verder okay volgens de low-level diagnostictools van Compaq.
Het lijkt echt in het OS te zitten.
Je ziet aan de meldingen dat ie soms meerdere files in het zelfde MFT record zit weg te schrijven ofzo. En het varieert ook zo sterk. Zo heb je 0 errors, een paar seconden later heb je er 10.
Ik heb intussen geen idee meer waar ik het moet zoeken. Het lijkt wel magie :/

Als ik niet snel genoeg een oorzaak vind formateer ik de C: schijf en knal ik een backup terug. Dan kan ik de gevolgen van die BSOD tenminste uitsluiten (qua OS dus, niet qua hardware ook al verzieken BSOD's geen hardware).
Het moet maandagochtend wel weer draaien :|
checkdisk en aanverwanten zijn gewoon standaard windows onderdelen en hebben verder dus niks met PNS te maken en kan dus prima in WOS
Zo'n hele lange preek had je dus ook even beter in een mail richting JSS kunnen doen ipv hier offtopic te posten in dit topic.
Wat jij wil. You're the boss.
Ik had me uberhaupt een preek kunnen besparen want het is altijd roepen in de woestijn hiero.
Waarom denk je dat ik m'n post in PN&S zet. Omdat ik wil kunnen sparren met gasten die snappen dat ik al het voor de hand liggende al gedaan heb en het probleem dus dieper zit dan de standaard "heb je <obvious basic activity> al gedaan? " vragen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 18:49 ]

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Gezien het een raid 1 is, waarom probeer je voor de zekerheid niet eens schijven los te koppelen of te vervangen voor andere. Die heb je toch beslist standby liggen ?

Dan weet je tenminste zeker dat het niet aan je schijven zelf ligt. Van dat punt uit kan je dan weer verder kijken.

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het een raid 1 is, waarom probeer je voor de zekerheid niet eens schijven los te koppelen of te vervangen voor andere. Die heb je toch beslist standby liggen ?
Ook al gedaan. Heeft helaas geen invloed.
Ik heb helaas geen andere server beschikbaar waar ik die schijven even in kan vrotten. Dan zou ik de hardware echt goed uit kunnen sluiten.

• cycloon_
Dus je hebt al geprobeerd 1 oude eruit en een nieuwe schijf erin gezet en gerebuild, dan oude eruit en proberen te booten van die schijf ?

Als dat dus ook niet werkt, zit het hem dus niet in je schijven maar misschien de controller (lijkt me stug, maar uitsluiten moet je het niet). Het zou wat iemand anders ook al eerder hier zij aan het geheugen van je systeem kunnen liggen.

1) Probeer geheugen eruit te trekken, telkens 1 dimmetje tegelijk erin.
2) Zet de serverkast open en zet er een dikke bureauventilator ervoor
3) Misschien toch de controller rot, geen andere liggen waar je op kunt testen ?

Verwijderd

Topicstarter
Dus je hebt al geprobeerd 1 oude eruit en een nieuwe schijf erin gezet en gerebuild, dan oude eruit en proberen te booten van die schijf ?
Yep.
Als dat dus ook niet werkt, zit het hem dus niet in je schijven maar misschien de controller (lijkt me stug, maar uitsluiten moet je het niet). Het zou wat iemand anders ook al eerder hier zij aan het geheugen van je systeem kunnen liggen.

1) Probeer geheugen eruit te trekken, telkens 1 dimmetje tegelijk erin.
Dat is inderdaad het proberen waard. Zat ik zelf ook al aan te denken. Er zijn nu nog mensen die aan het overwerken zijn en disks kun je zo uit de backplane trekken maar dimms in deze machine niet.
2) Zet de serverkast open en zet er een dikke bureauventilator ervoor
De handel staat in een ganz profi serverruimte met een dikke klima. Overheating is in deze geen issue.
3) Misschien toch de controller rot, geen andere liggen waar je op kunt testen ?
De controller kan ik nog wel omwisselen (hebben nog een spare SA3200 liggen).
Evenals dimms. Het mobo enz. helaas niet.

Ik ga eerst maar eens voor DIMM-jocky spelen. Als ik me niet meer meld is het opgelost. Prettig weekend en bedankt voor de input.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 19:02 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ten eerste - heb een beetje respect voor de mensen die hier in WOS zitten, natuurlijk is dit een stresvolle situatie maar verkapt de mensen hier zitten te beledigen kan ik niet waarderen :)

Het probleem wat jij noemt heb ik gelukkig pas 2 keer meegemaakt (corrupte MFT), een keer konden we de oorzaak terugleiden tot een rotte Mylex, de andere keer was het niet definitief terug te leiden - het meest logische op dat moment leek ons dat het geheugen in die server rot was, waardoor er een kapotte mft werd weggeschreven (en vlak daarna de server onderuit ging met een bsod). Dat geheugen was wel kapot.
Cycloon schreef op 20 februari 2004 @ 18:47:
Dit heeft geen effect als de corruptie is ontstaan bij het wegschrijven - jouw situatie gaat er van uit dat de data op de disken in tact is.
Als ik me niet meer meld is het opgelost. Prettig weekend en bedankt voor de input.
Ik mag hopen dat je sowieso even laat weten :)

Verwijderd

Topicstarter
maar verkapt de mensen hier zitten te beledigen kan ik niet waarderen
Zoals ik al zei weet ik niet hoe ik het nog tactvoller kan brengen zonder iemand op z'n ziel te trappen. Ook bood/bied ik daarvoor mijn excuses aan.
Die opmerking over "het zwembad met papieren MCSE'ers" was wellicht wat kras. Daarvoor mijn oprechte excuses.

Als we het echter hebben over verkapt iemand beledigen is deze tekst uit de FAQ ook geen toonbeeld van tact.
Het niveauverschil in Professional Networking & Servers is groot, erg groot. Om het forum interessant te houden worden de echte newbie-vragen of op slot gezet, of gemoved naar een ander forum waar hij beter tot zijn recht komt.
De term newbie gebruiken kan kwetsen. Gebruik dan iets in de zin van "mensen met wat minder ervaring".
Het niveauverschil in Professional Networking & Servers is groot, erg groot.
Dit is pure zelfverheerlijking. Wie zei dat IK me zo geweldig vind. Je kan wel gelijk hebben maar om "groot, erg groot" zo te gebruiken als overtreffende trap is gewoon niet nodig.
"het verschil is relatief groot" is voldoende om je punt duidelijk te maken.

Het klinkt zo elite-achtig op deze manier ook al wordt het vast niet zo bedoeld.

Ik snap heel goed wat je bedoeld en afgezien van de term newbie zijn er ook niet veel alternatieven zonder dat je iemand kwestst. Maar kom dan niet aan met opmerkingen over mijn uitleg waarom ik dacht dat PN&S de juiste plek voor m'n probleem zou zijn.

Maar goed, genoeg hier over. De gebruikers zijn naar huis. Ik ga aan de slag.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 19:21 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Bunny_Feet - laten we deze discussie maar niet hier gaan voeren. Als je hier verder vragen over hebt kan je altijd een van de moderators van Professional Networking & Servers mailen, maar je mag ook mij mailen als je verdere vragen hierover.

Punt blijft staan dat ik niet wil dat je mensen hier beledigt, simpel :)

• cycloon_
elevator schreef op 20 februari 2004 @ 19:27:

[...]

Dit heeft geen effect als de corruptie is ontstaan bij het wegschrijven - jouw situatie gaat er van uit dat de data op de disken in tact is.
Als de kapotte mft te wijten is aan een gare controller, die telkens gerepaired word door het os. Maar opnieuw na verloop van tijd weer gaar word wel. Dit zou dan namelijk erop kunnen wijzen dat je eersteschijf gaar is.
Dus om nou direkt een mogelijke oplossing af te wijzen, ben ik niet mee eens. Maar dat is natuurlijk het interessante van troubleshooten (tenminste voor de beheerder die op een afstand er naar kan kijken :)

Succes met de troubles !

• elevator
  • Niet online

elevator

Cycloon schreef op 20 februari 2004 @ 22:48:
Als de kapotte mft te wijten is aan een gare controller, die telkens gerepaired word door het os. Maar opnieuw na verloop van tijd weer gaar word wel. Dit zou dan namelijk erop kunnen wijzen dat je eersteschijf gaar is.
Klopt - maar dan zou volgens mij het chkdsk niet z'n controle heen komen - hij gaat dan namelijk blijven hangen op de 1e fase al voor zover ik kan zien.
Dus om nou direkt een mogelijke oplossing af te wijzen, ben ik niet mee eens.
Daar heb je idd gelijk in :)

Verwijderd

Topicstarter
Punt blijft staan dat ik niet wil dat je mensen hier beledigt, simpel
Daar heb je volledig gelijk in. Als ik iemand heb gekwetst met mijn frustie uitlatingen dan bied ik langs deze weg mijn excuses aan.

• elevator
  • Niet online

elevator

Reactie verwijderd - laat je ons nog weten hoe het afgelopen is?

* elevator is wel benieuwd eigenlijk - het is iets wat je maar zelden ziet namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem bestaat nog steeds. Ik heb geen DIMM's verwijderd of vervangen omdat het nogal oude dimm's zijn (oude 60ns ECC EDO's) en die hebben we niet zo liggen.
CHKDSK is recovering lost files.
Recovering orphaned file PDA_PA~1.HTM (22806) into directory file 12160.
Recovering orphaned file pda_panel[1].htm (22806) into directory file 12160.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
Security descriptor verification completed.
Correcting errors in the master file table's (MFT) BITMAP attribute.
Correcting errors in the Volume Bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.
2 minuten later is het weer een ander verhaal:
C:\>chkdsk c:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is System.

WARNING! F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

Deleting index entry XTF284~1.HTM in index $I30 of file 19418.
Deleting index entry XTransform[27].htm in index $I30 of file 19418.

Errors found. CHKDSK cannot continue in read-only mode.
Wat wel frapant is: Niemand merkt er iets van. De server is verder zo stabiel als een huis. Er zitten 10 tot 15 man totaal zonder problemen op te werken (het is een w2k terminalserver). Omdat productiedraaien heel belangrijk is kan ik er niet te veel aan sleutelen.

Het probleem openbaart zich ook alleen als er een aantal mensen op zitten te werken. Tijdens de late avonduren of weekenden zit er verder geen kip op en geeft de C: schijf ook totaal geen fouten. Ik ben dan de enige ingelogde user.

Ik ben DIMM's aan het regelen zodat ik ze beetje bij beetje kan vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 14:35 ]

Verwijderd

Vervangen hoeft niet, alleen verwijderen. 1 dimmetje erin laten, end e rest eruit. Nog steeds dezelfde problemen, dan die dimm eruit en een andere erin.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je in een recovery console boot (na een goede backup te maken uiteraard) - en je draait dan chkdsk wat komt er dan uit ?

Verwijderd

maar begin eens bij het begin,
wat was het foutnummer van de BSOD ?
je moet dat nummer intikken bij microsoft knowledge base
en daar eerst eens een antwoord zoeken.

opstarten, F8, veilige modus met opdrachtprompt
draai chkdsk /f

delete de pagefile anders eens
op nul stellen, opstarten en weer automatisch zetten.

delete alle tempfiles

zijn het hotswap schijven ? branden de lampjes voor aan groen ?

zo kan je nog wel ff doorgaan
suc6

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09-2025

Ramoonus

Banaan

het zijn je indexes maar .. .schade valt mee!

888 voor ondertiteling

Pagina: 1