Nieuwe HD Maxtor geinstalleerd, werkt erg traag

Pagina: 1
Acties:

• INGKING
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02-2025
Goedemorgen,

Ik heb een harde schijf van Maxtor geinstalleerd, 120 Mb.
Alles lijkt prima geinstalleerd. :?
Het probleem is dat alles wat ik nu van deze schijf af doe (bestanden afspelen, uitpakken, bewerken) supertraag gaat.

Heeft iemand een goede tip / advies voor mij?

Dell Dimension 4550 2,4 GHz
Geheugen intern: 768 Mb
Master C: 60 Mb
Slave F: 120 Mb 120gb udma 133 7200 rpm 8mb (non partinioned)
DVD brander - NEC DVD_RW ND-1300A
CD brander - HL-DT-ST CD-RW GCE-8481B
128 DDR ATI Radeon 9700 TX w/TV-Out Sec

Thx
ING

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Het zou op zich wel helpen als je erbij zet wat voor Maxtor het is (of is het die slave?), en daarbij is het GB, niet MB ;)

Signature

• INGKING
Yep, het is de slave en GB, Sorry Chief.

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:51
Met welke IDE kabel is de schijf aangesloten?
Staat hij niet op cable select?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Ondersteunt je moederbord ook UDMA 133? Gebruik je ook een 80 polige kabel? Wat voor versie van Windows heb je?

Signature

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-03 11:25
Ik heb het ook met een 120 GB (8mb) van Maxtor.

De eerste ging binnen een week kapot en die nieuwe is supertraag ook in andere systemen. Ik ga maar weer terug naar de winkel met deze schijf.

Als hij net geformatteerd is loopt hij goed maar na een dag is hij als supertraag.

Je hoort hem continue swappen. Voor mij geen 120gb van Maxtor meer.

Met andere schijven van maxtor geen problemen alleen de 120gb is niet mijn vriend.

• INGKING
Hij staat op cable select, volgens instructies Dell aangesloten op de "standaard" kabel in de comp., er zit een drive cable in met twee aansluitingen: de aansluiting aan het einde v.d. kabel is voor de master, de andere is voor de slave.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
staat de drive ook goed afgesteld in de bios (staat ie niet toevallig op pio ipv dma oid)

• INGKING
Dit moet ik bekijken. Zoals je wellicht kunt lezen ben ik een newbie, maar ik moet het toch EENS leren. Iedereen hier hier helpt elkaar, wel heel tof.

Maar eh....kan iemand me een tip geven hoe dit te controleren in de BIOS _/-\o_

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

je kan dit controleren in de bios.
gewoon kijken hoe je hd wordt herkend, maar makkelijker misschien wel, je kan het ook controleren in windows:
start > settings > control panel > systeem > hardware > device manager (systeembeheer in nl verstie) en dan kijk je bij je primaire en secundaire controllers.

Maar misschien een handigere tip. 2 hd's op een ide kabel is geen goed idee.
de ide poort kan maar 1 hd tegelijkertijd aanspreken, als er dus gecommuniceerd wordt met hd1, staat hd2 uit z'n neus te eten, en andersom.
Elke HD zijn eigen kabel als master. en dan de cd-roms als slave.

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:51
Ikzelf heb slechte ervaringen met cable select en Maxtor.
Probeer ze eens op aparte kabels aan te sluiten, en liever niet met cable select werken.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
damster schreef op 20 februari 2004 @ 11:17:
de ide poort kan maar 1 hd tegelijkertijd aanspreken, als er dus gecommuniceerd wordt met hd1, staat hd2 uit z'n neus te eten, en andersom.
Een HD van tegenwoordig neemt bij lange na niet de complete bandbreedte van de poort in beslag, dus dat is niet helemaal waar. ATA133 kan theoretisch 133 MB/sec doorvoeren, en dus als de twee schijven samen dit ongeveer halen, begint het pas vervelend te worden.

• INGKING
De drive staat in BIOS geinstalleerd als DMA (Ultra DMA Mode 2), dus dit lijkt me correct. Ik werk met Windows XP Home Ed. Info over moederbord kan ik niet vinden.

Ik heb al wat gezocht op de site van Maxtor, maar alles lijkt correct.

IS er wel een mogelijkheid om de drive met een aparte IDE kabel aan te sluiten (staat niet op sites Maxtor/Dell) en kan dit helpen???

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
je hebt het antwoord zelf al gegeven: Ultra DMA Mode 2 :? (=ATA-33, max 33MB/s)
Dat lijkt me niet in orde: jouw pc en harde schijf ondersteunen minstens Ultra DMA mode 5 of 6... (resp ATA-100 en ATA-133)
Maar dan moet je harde schijf dus wel met een juiste kabel zijn aangesloten (80 aderige kabel), anders kom je nooit boven DMA 2 uit :)
controleer dus even of je zo'n kabel hebt, en als je wel degelijk zo een kabel hebt, probeer dan een andere.

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 20-02-2004 12:13 . Reden: typo's ]

• Sfynx
  • Niet online
ATA133 hoort op Ultra DMA Mode 6 te werken. UDMA2 heeft een maximale throughput van 16 MB/sec als ik me niet vergis. Een harddisk met een dergelijk kaliber voelt zich dan best voor schut gezet :)

Op aparte kabel moet niet uitmaken met de moderne IDE-controllers van tegenwoordig. Wees er zeker van dat de schijf minstens op Ultra DMA mode 4 staat, anders benut je niet de volledige throughput van de schijf. Zet hem zo hoog als dat je moederbord aankan, als het even kan gewoon UDMA6 dus ;)

Via Configuratiescherm - Systeem - tabblad Hardware - Apparaatbeheer - IDE-controllers - Primair IDE-kanaal --> Eigenschappen -- Geavanceerde instellingen kan je zien op welke modus de schijf draait. Ik moest mijn CD-ROM speler altijd even zelf op DMA zetten op die manier. PIO Only is slecht.

Succes :)

edit: denk dat je inderdaad een 40-aderige kabel hebt als je niet boven de UDMA2 uit komt. Houden BIOSjes niet zo van.

[ Voor 9% gewijzigd door Sfynx op 20-02-2004 12:10 ]

• INGKING
OK, nu ben ik al een heel eind in de goede richting. Onwijs bedankt.

Nog 2 vragen dan:

- Ik kan zelf de mode niet naar 6 zetten, dit klopt, aangezien ik waarschijnlijk een foute kabel hebt. Klopt? Bij een juiste kabel gaat hij dan automatisch naar 6???

- Waar kan ik het beste zo'n kabel kopen en wat is de benaming, IDE kabel?

Thanks!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
hier staat een redelijk duidelijk fotootje met het verschil tss 40 en 80 aderige kabel:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

Als je de juiste kabel gebruikt zal ie idd automatisch goed herkend worden (normaal gezien)

Als je naar een computerwinkel gaat kan je vragen naar een 80 aderige kabel of een ATA-66 kabel of whatever... neem desnoods je oude mee en zeg dat dat niet de juiste was...

btw: in heel veel systeemen zit 1 ATA66 kabel en 1 ATA33 (het zou me verbazen mocht dat bij jou niet zo zijn), dna kan je je 2 hdds aan die ene "goeie" kabel hangen...

• masser120
  • Laatst online: 16-03 09:49
Probeer eens het programma HDTach uit, dan kan je zien op welke snelheid je HDD dan loopt.

http://www.simplisoftware.../index.php?request=HdTach

Post je resultaten.
Als je één rechte lijn krijgt, dan is er iets mis met je DMA instellingen (daar weet ik alleen niks van :( )

• INGKING
OK, Ik was net bij een PC winkel, "2 harddisks op 1 kabel is niet OK, lezen en schrijven kan niet tegelijk".

De vraag is dan: wat nu. Ik heb een cd brander en een NEC 1300 DVD brander op 1 kabel, en de boot c: hardisk en slave f: harddisk op de andere kabel.

Wat is dan een goede combinatie en kan dit wel ?

c: & dvd brander
f: & cdr drive

Deze combinaties, of nog een extra kabel, kan dat wel op een moederbord?

Thx
ING
:'(

• Sfynx
  • Niet online
Een moederbord heeft meestal 2 IDE-poorten, waar je 4 devices op kwijt kunt, 2 per poort op 1 kabel. Als je dus naast deze twee poorten niets anders hebt, kan je niet nog een extra derde kabel gebruiken. Al je posities zitten vol.

Wat voor IDE-kabels heb je nu? Als je alleen maar 40-polige kabels hebt, zou ik toch minstens één 80-polige kopen voor je harddisks. Voor je leuke Ultra DMA 4+ modi. Optische apparaten hebben die snelheden over het algemeen niet nodig, die kan je eventueel gewoon aan een 40-polige kabel laten zitten.

Zolang twee apparaten niet aan de maximale bandbreedte van de interface komen, kan je ze gewoon op 1 kabel zetten hoor. Bij ATA133 zou dat betekenen dat beide schijven minimaal 66 MB/sec moeten verstouwen om vertraging te ondervinden. Natuurlijk komt er nog wat overhead bij, maar volgens mij zijn niet veel IDE-harddisks uberhaupt hiertoe in staat.

Je zal anders trouwens twee 80-polige kabels nodig hebben, wil je de harddisks niet op dezelfde poort willen zetten en toch maximale performance willen.

• INGKING
Ik heb alles bekeken in de PC, voor zover ik het juist zie zitten er 2 80 aderige kabels: 1 op de CDRom & DVD brander, 1 op beide harddisks.
Moederbord heeft 2 aansluitingen, meer niet.

De 40 aderige kabel zit op de floppy drive.

De test uitgevoerd op de Maxtor 120 Gb HD met HD Tach:

Read speed - maximum 2,3 MB/s, minimum 2,1 MB/s, average 2,0 MB/s
CPU utilisation 99,7%
Random acces time: 15,7 ms.

Dit is een rechte lijn, volgens bovenstaande posting dus niet OK.

- Kan het zijn dat de kabel niet meer goed is?
- Hoe kan ik de DMA instelling nog aanpassen?
- Is het aan te raden de harddisks aan verschillende kabels te hangen?

ING

• INGKING
Nu ook de boot harddisk getest: average 30 MB/s, een heel verschil.

Verwijderd

Dit is niet helemaal handig, zeker niet als je ATA100 of 133 controllers hebt... een CD-Rom is als je pech hebt maar ATA33, je IDE kanalen gaan op de snelheid lopen van je langzaamste apparaat. Dan loopt je schijf ook op ATA33... niet echt snel!

• INGKING
Ik ben er achter wat het probleem is:

De kabels, jumpers zitten goed.

- Ik heb niet goed gekeken in het apparaatbeheer: de overdrachtsmodus van de maxtor HD staat op PIO!

Gekeken in de BIOS en inderdaad: unknown device.

BIOS heb ik geupdated via de Dell site.
Via Maxtor site wat geprobeerd met MaxBlast, geen resultaat.
De harde schijf getest met PowerBlast: alle testresultaten goed.

Het probleem is dus dat de HD niet wordt herkend in de BIOS?

Zit ik nu definitief vast aan de PIO modus?

:?
ING

• INGKING
Ik heb de oplossing gevonden:

- de jumpers niet op Cable Select gezet, maar handmatig op Master - Slave
- in bios Unknown Device geselecteerd + save
- re-boot

De DMA schoot meteen naar 5 !

De schijf is nu supersnel, yes!

Iedereen bedankt!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03
Zit er geen autodetect-funktie voor je HDD's in de BIOS? Ik vind "unknown device" wel een beetje vaag... Dat zowiezo altijd op "auto" zetten en LBA op "enabled".
Pagina: 1